Köpa triangelmärkta hästar?

JossanW

Trådstartare
Hej

Jag behöver några tips och råd inför mitt hästköp.
Jag planerar att köpa ett halvblod för att jag vill kunna komma ut i skogen på härliga skogspromenader. Jag vill också ta enklare lektioner då jag vill lära mig grunderna gällande ridning (jag har ridit i över 20 år utan att ha gått på ridskola)
Då jag själv har problem med knäna så har jag inga planer på att tävla i någon form utan är bara ute efter "nöjesridning"
Jag vill inte lägga en förmögenhet på en "nöjeshäst" utan har sagt max 15.000:-
Är det ett bra alternativ att köpa en triangelmärk häst för att komma ner i min prisklass?
Vilka "fel" på hästen ska man undvika för att få en så frisk häst som möjligt??
Några hästar jag har tittat på har bla:

1. lös benbit där ägaren säger ' Man har hittat en lös benbit på röntgen som han inte har ont utav, vetrinärens rekomendation var bara "rid som vanligt" + att han har gallor båda bak och två överben

2. Han hade förkalkning i ena frambenet, att även om han är triangelmärkt så
är han fullt ridbar det är bara att han får inte tränas hårt varje dag

3. högre kota i korset (ej triangelmärkt)

Hjälp....:confused:
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Triangelmärkningen betyder att hästen inte fungerar som ridhäst (eller körhäst om den var försäkrad som körhäst). Ibland kan triangelmärkta hästar fungera för lugn promenadridning, men en triangelmärkt häst är utdömd just för att den inte fungerar för ridning.

Jag hade inte köpt en triangelmärkt häst om jag ville träna eller på annat sätt var beroende av att hästen är frisk. Det är den ju per defintion inte om den inte ska användas till ridning (=triangelmärkt).
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Ja, jag haft flera varmblod och jag tycker jättemycket om dom men nu vill jag ta lektioner så ett halvblod står högst på min önskelista :love:
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Fast... varför skulle du inte kunna ta lektioner på något annat än ett halvblod?

Därmed inte sagt att du ska leta efter en travhäst (antar att du menade det med varmblod) - det finns många andra raser som ligger lägre i pris.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Det går ju utmärkt att ta lektioner på andra typer av hästar än just halvblod...och med tanke på just lektionerna skulle jag definitivt inte titta på en trianglad häst.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Triangelmärkningen betyder att hästen inte fungerar som ridhäst (eller körhäst om den var försäkrad som körhäst). Ibland kan triangelmärkta hästar fungera för lugn promenadridning, men en triangelmärkt häst är utdömd just för att den inte fungerar för ridning.

Kl

Såg en gång en annons där det stod att hästen var triangelmärkt för att den inte längre klarade av att tävla dom högre klasserna. Men då borde den ju fortfarande vara fullt ridbar?
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Vad skulle ni rekommendera istället för ett halvblod (dock ej varmblodstravare)? Jag vill ha en stor häst 160-165 cm, snäll, pålitlig, lätthanterlig osv...:confused:
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

wiki:
En triangelmärkning av en häst innebär att man med hjälp av frysmärkning (eller brännmärkning, dock förbjudet i Sverige), förser hästen med en triangelsymbol på hästens vänstra länd.

Triangelmärkningen görs efter att hästen delvis är utförsäkrad från sitt försäkringsbolag på grund av en permanent skada som begränsar hästens rörelser. Dock ska hästen fortfarande ha möjlighet till ett gott liv med annat användningsområde, så att slakt ännu inte är nödvändigt.

Efter triangelmärkning får hästen inte användas för tävling och endast för lättare ridning eller körning. Vid eventuell skada på hästen där försäkringen åberopas, gäller den med undantag för den typ av skada som ledde till triangelmärkningen. En märkning efter en permanent hälta innebär dessutom att försäkringen gäller med reservation för hälta på alla fyra benen.

Olika försäkringsbolag har olika regler för triangelmärkningen vad gäller minsta försäkringsbelopp, vilka skador där triangelmärkning kan medges, etc.

-
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Det finns MASSOR med toppenfina kallblodingar som man dressyra runt på hur mycket man vill utan att oroa sig för okända anledningar/omfattningar av skador.

Spontant tycker jag att 15 000 kr är VÄLDIGT lite pengar, det får man ju knappt ett föl för... Risken är att det blir dumsnålt och man istället står med en billig häst, dyra veterinärräkningar och betalar för en stallplats till en häst man aldrig kan rida.

Jag skulle inte lägga mindre än 25 000 kr för en trevlig hobbyhäst.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

När man tittar närmare på t ex plåtar över de där fantastiska hästarna som blivit triangelmärkta men är fullt ridbara så har ofta andra veterinärer en helt annan syn än så.

Bolagen är inte lätta att övertyga att triangelmärka. Det innebär att det ska mycket till innan hästen blir triangelmärkt, alltså inte "lite skit i ett ben". Är det en dyr tävlingshäst är det numera inte helt ovanligt att bolaget löser ut hästen och lämnar den för rehabilitering och sedan försäljning som hobbyhäst istället för forna tävlingskarriären. Varit en del artiklar om just detta.

Att en frisk häst skulle vara triangelmärkt är alltså bara nys.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Spontant tycker jag att 15 000 kr är VÄLDIGT lite pengar, det får man ju knappt ett föl för... Risken är att det blir dumsnålt och man istället står med en billig häst, dyra veterinärräkningar och betalar för en stallplats till en häst man aldrig kan rida.
precis min tanke!

TS: att rida triangelmärkt häst sätter större krav på ryttaren, eftersom det i de flesta lägen är viktigt att hästen jobbar och jobbar rätt. då krävs det att du kan jobba rätt och du säger själv att du vill ha en häst att lära dig på.

lägg till 10.000 och du kan få ett riktigt fint halvblod, visserligen äldre för det mesta, men med kunskapen att lära dig rida, som dessutom är hel i kroppen och försäkrad och tillåter dig att göra lite fel och rid lite fel.

många av dom som vill sälja äldre hästar värnar dessutom om att hästen ska få det bra och en gammak tävlingshäst skulle nog kunna passa dig såpass att du får den för att väldigt vettigt pris!
släng ut en annons med de krav du har och se om du får napp.

men undvik trianglar om du vill träna på bana, kan bli hemskt tråkigt och dyrt i slutändan.

kul med hästköp, stort lycka till!!!!!!!! :banana:
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Det finns MASSOR med toppenfina kallblodingar som man dressyra runt på hur mycket man vill utan att oroa sig för okända anledningar/omfattningar av skador.

Spontant tycker jag att 15 000 kr är VÄLDIGT lite pengar, det får man ju knappt ett föl för... Risken är att det blir dumsnålt och man istället står med en billig häst, dyra veterinärräkningar och betalar för en stallplats till en häst man aldrig kan rida.

Jag skulle inte lägga mindre än 25 000 kr för en trevlig hobbyhäst.

Kallblod lockar inte mig heller direkt. Jag tror att man kan få en fin häst för 15000 om man har tålamod och lite tur att hitta rätt häst :-) Har haft betydligt billigare hästar som har vart helt underbara!! :love:
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

En kompis till mig hade ett triangelmärkt sto som gått fälttävlan. Den höll för både lektioner, uteritter och lite småhoppningar på klubbnivå. Så visst kan man ha tur och hitta nåt bra.
Men det finns ju som sagt andra hästar som kan funka bra, fullblod, både arab och engelskt, ligger kanske lite högre än 15000 dock. Övervuxna ponnyer kan vara riktigt fina, men inte betinga så höga priser. Har en granne som säljer en "ponny" på 152cm, den hoppar 110 och är riktigt fin i dressyren. De begär runt 30' för den.
Lycka till i letandet!
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Under tiden du letar kan du ju lägga undan vad det kostar att ha häst varje månad, så får du en större budget att köpa hästen för.
På tre månader är du ju uppe i 10 000kr iaf. Och kan leta häst i 25 000kr klassen.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Vi har haft en ponny som var triangelmärkt till en systerdotter. Fungerade på uteritt mm men klarade inte av att gå på böjda spår eller mindre hinder så jag rekommenderar nog inte heller en triangelmärkt häst. Min egen hade reservationer för lösa benbitar och minsta lilla hälta blir dyr, följder kan ju även bli dyra! Du får inte ersättning för senskader, kotledsinflammationer eller annat fr hov o upp. Köp en hel häst och låt triangelmärkta ston möjligtvis vara för avel tycker jag =) Min hade alla skador tror jag o för de veterinärkostnaderna har jag kunnat köpa flera hela halvblod. Varför inte hyra häst... själv har jag haft en fr Visingsö Stall Roempke för många år sedan och den var jättetrevlig. Var visserligen ridklubben som tog upp den först o sen på ngt sidospår hamnade den hos mig...
Som övriga tidigare sagt köp en hel häst och finns många olika raser men jag tycker att även välridna varmblod är helt ok att träna med. När hästen går rätt så märks ju inte travgången så mkt. Och det är ju för att rida rätt du skall ta lektioner!
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Tycker också att din tänkta budget låter väldigt låg om du inte vill köpa en trasig häst eller en varmblodstravare. Visst kan man ha tur, men jag tror knappast att man har så tur att man hittar ett schysst, friskt, inridet och ridbart halvblod för 15 000 kr... Inte ens ett gammalt halvblod. Jag skulle spara till det dubbla om jag vore du, och börja kika på övervuxna welsh cob, connemara m.fl., engelska och arabiska fullblod och korsningshästar om du inte gillar kallblod.

Min budget när jag skulle köp min nuvarande häst var runt 30 000 kr, kunde betala några tusen mer för rätt häst. Tror verkligen att 30k är absolut minsta om man vill ha en riktigt trevlig hobbyhäst idag, men inte vill ha varmblodstravare eller ett kallblod. Jag hade ungefär samma ambitioner som du + att jag vill tävla lite western och distans och tittade främst på araber. Hittade till slut min nuvarande häst som jag först såg låg ute för 33 000 kr innan han försvann (ägaren ångrade sig och ville inte sälja förrän hon hittade sin nya häst) och sedan kom han ut på marknaden igen för 25 000 kr. När han låg på 33k så ville jag inte ens åka och titta eftersom han inte var arab och dessutom skimmel och för stor, men när han sänktes till 25k så åkte jag och tittade för han bodde ändå bara någon mil hemifrån och provrida kan ju vara nyttigt. Föll pladask för denna korsning av okänd härstamning och eftersom det klickade mellan mig och hästen så erbjöd sig ägaren att sänka honom till 20! Hon ville väldigt gärna att jag skulle köpa honom. 20 000 kr är helt sjukt billigt för en extremt trevlig 10-årig ridhäst med bra steg och fint psyke - det enda "felet" med honom var att han är av okänd härstamning. Det lönar sig med andra ord att titta på individen, som Andromedae sa, inte rasen. Men någon pärla för 15 000 kr har jag svårt att tro att man hittar, speciellt genom annons.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

En kompis till mig hade ett triangelmärkt sto som gått fälttävlan. Den höll för både lektioner, uteritter och lite småhoppningar på klubbnivå.

Men vänta lite nu... en triangelmärkt häst får väl inte tävla överhuvudtaget, inte ens klubbtävlingar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 565
Hästmänniskan Hej! Nu har jag spånat i flera år på att skaffa häst och har spenderat en hel del tid på hästnet bl a. I början var jag endast inne på...
Svar
1
· Visningar
843
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp