Köpa triangelmärkta hästar?

Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Vi pratar ju inte om din häst utan generellt att det är en stor risk att köpa en defekt häst. Den defekt som fungerat hjälpligt hos en ryttare kanske inte fungerar ett dugg när hästen byter ryttare, stall och underlag. Det kan hända även en frisk häst med ryttarbyte, men en med defekter är ju självklart känsligare för förändringar.

Eftersom tråden handlar om riskerna med att köpa t-märkt så kommer också riskerna upp. Att hästen dör knall och fall är ju en bra ekonomisk lösning, det kostar inget att ta bort den och en katastrofförsäkring täcker. Det är att behandla och ta hand om som kostar.

Vill man träna aktivt och kanske tävla någon småtävling tycker jag inte det är att rekommendera att titta på t-märkta hästar. Just för att träning och småtävlingar faktiskt inte är tillåtet med t-märkta hästar. Det är för att de inte tål detta som de är t-märkta. Att sedan ha tur och få en häst som håller för det man vill träna/tävla trots t-märkningen är nog inget man ska sätta sitt hopp till när man väljer häst att handla.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Jag håller med dig i det du säger, men eftersom ts har en såpass låg budget känns det mest lämpliga (tycker jag i alla fall) att leta efter en travare som passar till det hon vill göra. Att hon sedan inte kan välja "vilken som helst" (även om den är välutbildad) är jag helt med dig på.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Kan någon hjälpa mig att förklara skillnaden, positiva/negativa saker mellan en halvblod och ett fullblod? Har kikat runt lite på fullblod :laugh:
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Kan någon hjälpa mig att förklara skillnaden, positiva/negativa saker mellan en halvblod och ett fullblod? Har kikat runt lite på fullblod :laugh:

Det jag är ute efter är alltså:
Jag planerar att köpa en häst för att jag vill kunna komma ut i skogen på härliga skogspromenader. Jag vill också ta enklare lektioner då jag vill lära mig grunderna gällande ridning (jag har ridit i över 20 år utan att ha gått på ridskola)
Då jag själv har problem med knäna så har jag inga planer på att tävla i någon form utan är bara ute efter "nöjesridning"
Jag vill ha en stor häst ca 160-168 cm, gärna en äldre häst 10 - 17år
Den ska vara lugn och trygg eftersom jag har småbarn som ofta är med i stallet
Jag vill inte lägga en förmögenhet på en "nöjeshäst" utan har sagt max 15.000:-
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Ska man generalisera står fullbloden högt i blod, är kloka, uppmärksamma och oerhört känsliga. Tyvärr har många fullblod dåliga fötter, och de har ofta tunn päls och dito skinn (vilket kan göra dem extra känsliga för flugor och annat skit som bits).

Eftersom de är "högoktaniga" är det inte helt ovanligt att de behöver rätt mycket mat (vårt fullblod åt för 2800 kr/månad, då var det inga andra kostnader än mat i den notan).

Det kan ta lite tid att hitta ett flegmatiskt fulllblod (som jag upplever att du kan vara intresserad av?) men de finns. Jag tycker du ska koncentrera dig på individ snarare än ras - det är ju ändå det som räknas när hästen väl står i stallet.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Ska man generalisera står fullbloden högt i blod, är kloka, uppmärksamma och oerhört känsliga. Tyvärr har många fullblod dåliga fötter, och de har ofta tunn päls och dito skinn (vilket kan göra dem extra känsliga för flugor och annat skit som bits).

Eftersom de är "högoktaniga" är det inte helt ovanligt att de behöver rätt mycket mat (vårt fullblod åt för 2800 kr/månad, då var det inga andra kostnader än mat i den notan).

Det kan ta lite tid att hitta ett flegmatiskt fulllblod (som jag upplever att du kan vara intresserad av?) men de finns. Jag tycker du ska koncentrera dig på individ snarare än ras - det är ju ändå det som räknas när hästen väl står i stallet.

Åh vad svårt allt blir...:confused:
Finns ju såå många fina hästar och jag kan ju inte köpa alla även om jag vill.. Kan ingen hjälpa mig och tala om att "den här hästen ska du köpa" :eek:
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Lovisaeleonora skrev bra inlägg ang fullbloden

Tilägger att köper du en från galoppen ska du se upp med ev skador, kolla med tränarna ang skadehistorik.
Hittar du en bra individ, kommer du få en trevlig ridhäst med lite jobb.
Men min rekomendation är en äldre läromästare av en lämplig ras, halvblod, fullblod el korsning av något slag. Finns en del kallblodsraser som fjording, tinker, nordsvensk som finns att få välridna för en vettig peng.

En foderhäst hade kanske varit lämpligt? Då kan du prova dig fram vilken ras som passar dig.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Arabiska fullblod skiljer sig en hel del mot engelska (om man nu generaliserar). Dom är mer lättfödda och har oftast väldigt bra kvalitet på hovarna. Inte heller lika vanligt med skadehistorik. Jag har haft ganska många araber och ingen av dom har heller varit speciellt känsliga i skinnet och samtliga har haft riktigt bra päls. Mina araber har överlag varit betydligt tåligare än fullbloden.

Också lättlärda och trevliga i lynnet men som med alla andra raser gäller det att hitta rätt individ.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Lovisaleonora_ gav en jättebra beskrivning av hur fullblod generellt är :)


(men som inom alla raser varierar det väldigt mycket och beror på individen)
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Köp hellre en frisk men äldre alt mer udda ras, korsning eller övervuxen ponny osv så kommer du ner i pris..
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Fast det är ett stort ansvar att köpa en t-märkt häst. Både kunskapsmässigt och ekonomiskt.

Skadan kan förvärras och man kanske rider utan att veta om det eftersom man inte har tillräckliga kunskaper för att inse det.

För mig skulle det innebära för många orosmonent att skaffa mig en sån häst.

Jag rekomenderar ingen att köpa en t märkt häst pga riskerna med det. Men jag har sett otroligt många hästar som blivit bra med en duktig ryttare. Är ett par som jag vet köper in utdömda hästar pga ledinflammationer/ryggproblem som faktiskt har blivit friska med rätt ridning och har kommit igång med tävlandet igen. Det är främst hästar som vet. inte riktigt vill dömma ut än men som ligger på gränsen och då har ägaren sålt hästen och den har hamnat hos dom som rider hästen frisk igen.

Men då krävs det ju också att man verkligen kan rida annars lär väl hästen bli halt igen. Dessa hästar är väl antagligen känsligare än normalt för dålig ridning/underlag och allt och därför helt enkelt inte håller för dålig ridning.

Och sånna hästar är ju inte aktuellt för ts, alltså såpass känsliga hästar.

Men jag menar bara att det inte är så svårt som man kan tro att få hästen utdömd, att det inte är så självklart att t märkta hästar inte håller för "normal" ridning. Givetvis beror allt på vilken skada det har men främst för ledinflammationer tänker jag.

Sen tror jag dom flesta märker av om hästen är oren, så många kan det väl endå inte finnas som rider på när hästarna faktiskt markerar även om dom inte är kunniga. Att se minimala störningar och detaljer som bara uppenbarar sig under vissa rörelser, det är svårt för alla ryttare om man inte känner hästen väl. Så att rida på trots att hästen är allvarligt skadad och har väldigt ont tror jag inte är så stor risk..hoppas jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

hänger inte med i hur du tänker, förklara gärna!

Jag får inte lika dåligt samvete om Eddi bara går 3 dagar en vecka och står resten som jag skulle få om en fullt frisk häst som kostat 95 papp i inköp skulle göra det.

Han har ju trots allt sin skada och för en hobbyryttare som jag är duger det utmärkt att bara pyssla 4 dagar och inte aktivera mer än en lösgalopp i paddocken mellan riddagarna. :)

Luddigt värre.. :angel:
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Vi pratar ju inte om din häst utan generellt att det är en stor risk att köpa en defekt häst. Den defekt som fungerat hjälpligt hos en ryttare kanske inte fungerar ett dugg när hästen byter ryttare, stall och underlag. Det kan hända även en frisk häst med ryttarbyte, men en med defekter är ju självklart känsligare för förändringar.

Eftersom tråden handlar om riskerna med att köpa t-märkt så kommer också riskerna upp. Att hästen dör knall och fall är ju en bra ekonomisk lösning, det kostar inget att ta bort den och en katastrofförsäkring täcker. Det är att behandla och ta hand om som kostar.

Vill man träna aktivt och kanske tävla någon småtävling tycker jag inte det är att rekommendera att titta på t-märkta hästar. Just för att träning och småtävlingar faktiskt inte är tillåtet med t-märkta hästar. Det är för att de inte tål detta som de är t-märkta. Att sedan ha tur och få en häst som håller för det man vill träna/tävla trots t-märkningen är nog inget man ska sätta sitt hopp till när man väljer häst att handla.

Bara säger - dra inte alla hästar över en kant. Bara för att den är t-märkt (oavsätt skada) måste man se till skadans GRAD! Allt är relativt ;)

Så länge man ser till hästens ve och väl så är allt frid och fröjd.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

då förstår ja, men håller inte alls med.

du betalar ju för hästens förmåga, steg, utbildning och psyke, inte för hur mycket aktivitet den kräver.

jag skulle snarare känna tvärtom, dåligt samvete för att jag inte vet om min T-ade har jobbat för hårt eller fel.
men en frisk häst har ja möjligheten att själv välja om jag vill rida 1 eller 3 eller 7 dagar i veckan.

en frisk häst kräver ju inte mer än en utdömd i grunden, men en häst i full kondition kräver mer. kanske det du menar?
men konditionen bygger du ju själv, rider du bara 3 dagar i veckan, så kommer ju inte hästen på sikt att kräva mer heller.

givetvis finns det undantag, som från allt annat.
hästar med tävlingsnerver, känsliga, och andra som inte bara nöjer sig med att gå och skrota i hagen blir ofta väldigt påhittiga och svåra när dom inte får utlopp för sin energi, men sånna hästar mår bäst i att avlivas om dom inte får röra sig fullt ut.

mitt gamla sto klarar sig finfint med att bara gå och vara häst i en hage, ta en tur i skogen nångång eller hoppa nått litet hinder, medans kompisens sto blir påhittig som bara den när hon inte får röra sig. hon vill ha en uppgift att lösa, hennes hjärna är kvick och vill ha jobb och får hon inge jobb hittar hon på det själv för att tillslut bli apatisk.
en tredje kompis valack blir direkt elak om han inte får utlopp för energin.
ingen av de två sista är direkt lämpliga T-hästar.
"Min" (såld nu) skulle älska det livet. :D
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Han har ju trots allt sin skada och för en hobbyryttare som jag är duger det utmärkt att bara pyssla 4 dagar och inte aktivera mer än en lösgalopp i paddocken mellan riddagarna. :)

usch, nu kommer det låta som jag ifrågasätter allr du skriver, men det är inte meningen....

vad gör en lösgalopp i padocken för nytta för honom? med tanke på att han har en skada så borde det ju vara mer än viktigt att han får jobba rätt och bygga muskler som hjälper till att hålla skadan under kontroll och en lösgalopp har mig veterligen aldrig gjort varken det ena eller andra.

för mig är det precis lika illa som att skjuva runt en häst i lingerlina i 20 min i vardera varv utan att jobba ihop den, "bara för att den ska få röra sig". bättre att skita i det då, det skadar mer än det gör nytta.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Sen tror jag dom flesta märker av om hästen är oren, så många kan det väl endå inte finnas som rider på när hästarna faktiskt markerar även om dom inte är kunniga. Att se minimala störningar och detaljer som bara uppenbarar sig under vissa rörelser, det är svårt för alla ryttare om man inte känner hästen väl. Så att rida på trots att hästen är allvarligt skadad och har väldigt ont tror jag inte är så stor risk..hoppas jag.

De flesta märker nog om hästen är mer än 1-gradigt halt på ett ben. Men så småningom överbelastas de andra benen, även om hästen bara går i hagen. Och då ser det ju ut som om hältan har försvunnit eftersom hästen i stället har blivit halt på två ben (eller efter ännu längre tid, fyra ben), Och en dubbelsidig frambenshälta t ex, är inte lika lätt att upptäcka, även om man är van. (Det är då man har nytta av böjprov och bedövning vid hältutredningar.)

Ofta kan ju tävlinghästar åka in till veterinär utan att de är halta, för att ryttaren känner att det är något som inte stämmer, och veterinären hittar en dubbelsidig hälta. Eller att hästen besiktigas för försäljning, hoppsan den var visst halt på 2 eller 3 eller 4 ben efter böjprov. Men ägaren/ryttaren har inte märkt något. Och det behöver inte vara någon allvarlig skada som orsakar detta. Det kan räcka med att hästen snubblar till och vrickar sig i hagen, och sedan går och överbelastar sig, ibland utan att ryttaren märkt något. Men får den gå med det länge så kan ju andra problem och överbelastningsskador utvecklas.

Sen finns det naturligtvis triangelmärkta hästar som kan läka ut sin skada efter tillräckligt lång tid. Jag har t ex själv en häst som fick en ledinfektion och var halt ½-1 grad efter böjprov i säkert ett år efteråt (men inte rakt ut). Under det året gick hon bara och skrotade i hagen och på skrittpromenader mot slutet. Jag hade säkert kunnat få henne triangelmärkt eftersom hon ju inte gick att tävla eller träna med då, men ville själv vänta. Och när hon totalt lessnade på att bara gå och skritta i skogen så åkte jag in och kollade henne igen, och hon var helt ren både på böjprov och longering. Men då hade det gått 1½ år efter skadan. Så då sattes hon igång och tävlade så småningom igen i många år. Alltid ren på böjprov - dvs skadan var helt läkt. Så det var bra att jag hade tålamod... Men att hitta sådana triangelmärkta hästar är inte lätt. Och många fd tävlingshästar passar kanske inte så bra till skogsmulle/promenadhästar.

Men just för att gamla hältor "försvinner" när hästen överbelastar andra ben, gör att det borde vara självklart att kolla med böjprov och longering innan man börjar trava eller jobba en triangelmärkt häst, och sedan kolla kontinuerligt kanske en eller ett par gånger om året, eller när man ändrar arbetsbelastningen.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Men just för att gamla hältor "försvinner" när hästen överbelastar andra ben, gör att det borde vara självklart att kolla med böjprov och longering innan man börjar trava eller jobba en triangelmärkt häst, och sedan kolla kontinuerligt kanske en eller ett par gånger om året, eller när man ändrar arbetsbelastningen.

Jag har väl aldrig skrivit att man inte ska kolla upp hästen man köper. Däremot så tycker inte jag att man behöver kolla upp hästen flera gånger per år om hästen känns fräsch och man har koll. Visst kan göra en koll en gång per år för att upptäcka problemen i tid men som sagt så tycker jag inte t märkta hästar är mer speciella än vanliga hästar när det gäller den biten om hästen är frisk.

Och jag anser fortfarande att om man känner sin häst väl och känner gången och beteendet hos den så märker man också snabbt om någonting inte är som det ska.

Men att hästen snubblar till i hagen och får såpass ont att den direkt överbelastar det andra benet så att det också blir påverkat på en enda dag. Det tror jag faktiskt inte är möjligt utan att hästen faktiskt är halt ganska så synligt.

Däremot så är det ju inte ovanligt med en ledinflammation bak nånstans som har börjat fram som ryttaren succesivt har jobbat fram. Hästen kompenserar ju oftast diagonalt. Överbelastning både fram händer ju oftast om hästen har varit långvarit skadad och haft ont i ett ben och hästen stått still en längre tid på box eller liknande. Men att det sker över en dag utan att ryttarn märkt nåt har jag svårt att tro.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Min kompis häst valde dom att triangelmärka då den fick en kvarstående rörelsestörning av en sårskada, men den har inte ont och den går att rida ungefär som vanligt. Pigg och glad häst! perfekt häst till den som vill träna men inte tävla :)
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Min kompis häst valde dom att triangelmärka då den fick en kvarstående rörelsestörning av en sårskada, men den har inte ont och den går att rida ungefär som vanligt. Pigg och glad häst! perfekt häst till den som vill träna men inte tävla

OM man har kunskap att rida i balans och muskla hästen, så den inte sliterpå sin kropp mer för rörelsestörning.

T-märket innebär ju att hästen INTE håller till "normal" ridning, utan behöver lite extra eftertanke för att funka.

Tävlingshästar som ligger på Medelsvår blir inte utdömda för att dom inte längre kan gå den klassen, pga sin skada. deras skada bedöms såpass långvarig att hästen inte alls kan gå normal träning och tävling, utan enbart och på sin höjd lulla i skritt i skogen på långa tyglar några dagar i veckan.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 591
Hästmänniskan Hej! Nu har jag spånat i flera år på att skaffa häst och har spenderat en hel del tid på hästnet bl a. I början var jag endast inne på...
Svar
1
· Visningar
845
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp