Köpa triangelmärkta hästar?

Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Jo, det händer att en tävlingshäst blir utdömd, för att den inte kan klara sitt vanliga arbete, dvs tävla. Det finns en hel del t-märkta som kan mer än bara "lulla i skogen", men de kan inte träna och tävla på nån hög nivå, och får naturligtvis inte tävla på nån nivå.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Det var ägarna på hästen som ville triangelmärka hästen.
Vetrinären sa att hästen hade kunnat tävla vidare i samma klasser även högre. Den hade vissa markeringar, ibland.
Han skrev ett intyg på att hästen inte hade ont men ägarna kände att det skulle bli så mycket snacka på tävlingsbanorna om det skulle synas någon rörelsestörning.
Dom röntgade och gjorde ett ultraljud på hästens ben. Det visade att hästen kunde fortsätta arbetas som tidigare. Det är väl lite annorlunda fall då det gäller triangelmärkta hästar.. Det var synd då det var en riktigt fin häst..
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

det där tror ja inte ett smack på och jag tror inte att försäkringsbolaget hade blivit så glada om det hade varit sant och det varit så.

att man som hästägare skulle kunna få hästen utdömd, för att man inte vill ha prat på banorna låter helt absurt.

gör en snabb sökning på google och sålla bort alla svar från privatpersoner, så kan man ju ganska tydligt se vad en t-märkt häst klara och inte.

för att dra några:
Wikipedia:
Triangelmärkningen görs efter att hästen delvis är utförsäkrad från sitt försäkringsbolag på grund av en permanent skada som begränsar hästens rörelser. Dock ska hästen fortfarande ha möjlighet till ett gott liv med annat användningsområde, så att slakt ännu inte är nödvändigt.

Efter triangelmärkning får hästen inte användas för tävling och endast för lättare ridning eller körning.

lättare är väl just lulla i skogen utan krav?

hastklinik.se:
Den triangelmärkta hästen anses inte vara i tävlingsbart skick ock skall således inte deltaga i tävling.
för att tävla måste man träna och anses hästen inte i tävlingbart skick, så kan den inte heller tränas.

ridsport.se:
Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form
inget regelbundet arbete alltså.
inte tränas eller tävlas.
bara promenad i skogen eller avel hästens skada tillåter det.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

En ridhäst som är triangelmärkt är triangelmärkt eftersom att en veterinär anser att hästen inte längre håller för ridning. De håller eventuellt för lättare promenadridning i skog och mark men en triangelmärkt häst är inte en häst man sitter och gnager med på ridbanan och man får heller inte tävla på en triangelmärkt häst.

Därför förstår jag inte ens varför TS tänker köpa en triangelmärkt häst eftersom att hon uppenbarligen är intresserad av att träna. Jag tycker att TS ska spara ihop en lite större budget och istället köpa sig en frisk häst.

Om jag hade det snålt med pengar hade jag dessutom inte köpt ett halvblod. De går ju sönder bara man tittar på dom.. ;)
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Att köpa en billig häst som ev inte håller att rida kan bli dyrt i längden.
Går det att försäkra en triangelmärkt häst ?
Vad händer när hästen behöver vård, det är dyrt och kan ta lång tid att få en fungerande häst igen och då är frågan hur länge håller den nu att rida.
Fråga om du kan ta den foder. Jag förstår att ägaren vill bli av med sin häst då den ev ej är brukbar.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

det där tror ja inte ett smack på och jag tror inte att försäkringsbolaget hade blivit så glada om det hade varit sant och det varit så.

att man som hästägare skulle kunna få hästen utdömd, för att man inte vill ha prat på banorna låter helt absurt.

gör en snabb sökning på google och sålla bort alla svar från privatpersoner, så kan man ju ganska tydligt se vad en t-märkt häst klara och inte.

för att dra några:
Wikipedia:
Triangelmärkningen görs efter att hästen delvis är utförsäkrad från sitt försäkringsbolag på grund av en permanent skada som begränsar hästens rörelser. Dock ska hästen fortfarande ha möjlighet till ett gott liv med annat användningsområde, så att slakt ännu inte är nödvändigt.

Efter triangelmärkning får hästen inte användas för tävling och endast för lättare ridning eller körning.

lättare är väl just lulla i skogen utan krav?

hastklinik.se:
Den triangelmärkta hästen anses inte vara i tävlingsbart skick ock skall således inte deltaga i tävling.
för att tävla måste man träna och anses hästen inte i tävlingbart skick, så kan den inte heller tränas.

ridsport.se:
Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form
inget regelbundet arbete alltså.
inte tränas eller tävlas.
bara promenad i skogen eller avel hästens skada tillåter det.


Jag tycker också att det är konstigt men nu är det så att det är sant. Vetrinären sa att det var upp till ägarna ( Det är en duktig och välkänd vetrinär ) alltså han menade att hästen skulle fungera som vanligt men då med nedsatt rörelse, dock så visste han inte om det skulle försvinna eller om det alltid skulle vara kvar.
Sen så vet man ju ALDRIG till 100% om den kommer att hålla, men ett varierat underlag rekomenderades och inte hårda pass varje dag.
Då dom triangelmärkte hästen syntes det mycket mer än var det gör idag, för nu så är hästen nästan alltid ren i gången, själv tycker jag att dom var väldigt idiotiska som gjorde det. Det skulle kunna bli en super fin häst. Jag tror att om försäkring bolaget skulle kolla lite mer noggrant i fallet så skulle dom nog inte bli så glada.. det var ju en hel del penger också..
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

ärligt talat, sådär får det ju inte gå till!
ägaren ska ju inte kunna bestämma när hästen är slut som rid/körhäst!
mitt sto, som var försäkrat till 25.000 och såldes till en vän för 5, höll inte i ett bakben för den ridning jag ville syssla med. (och jag ligger bara på LB på sin höjd och hoppar max 60 cm.)
skulle jag då kunnat få ut på försäkringen för henne och sen sålt henne som skoigsmulle? låter ju helt absurt ju!!!!!!!!

jävla veterinär, den borde få en varning och försäkringsbolaget borde få ta del av detta.

ägare ska INTE kunna bestämma när det är slut.

fan, va sur ja blir.
märks det? :D
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Jag förstår dig.. men dom hade pratat med försäkringsbolaget.
Tror det spelar roll var det är för sorts skada, den här hästen rev upp hela benet i hagen och fick sy över 10 stygn, både i muskeln och det yttersta.
Bara någon mm från en viktig nerv.. dock så gick en liten nerv "tråd" av..
Usch! det är så hemskt.. Och det var så ortur!
Det kanske är skillnad om hästen får en annan skada?
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

det är säkert olika från fall till fall, det finns nog ingen mall att gå efter.

men det bli så tråkigt när det kommer det ut t-hästar som funkar i ridning, som i ditt exempel och "höjer standarden" för t-hästar över lag. så kommer lilla lisa, 15 år och köper en t-häst i tron att det ska gå att rida den som en frisk häst.
bara det att lisas häst var en av de t-hästarna som blivit helt utdömda pga skada och enbart funkar korta turer i skritt, om ens det. lisa rider på och tränar och lattjar, hästen får ont, den är oförsäkrad, lisas pappa och mamma har dåligt med pengar, hästen får bara gå och har fortsatt ont utan att någon kan hjälpa den....
och allt detta för att det finns exempel på att vissa t-hästar funkar ändå, trots t-märket.

nåja, lite extemt exempel, men det är alltid hästarna som blir lidande för vår dumhet och naivitet tyvärr.
 
Sv: Köpa triangelmärkta hästar?

Om en häst triangelmärks som enbart klarar korta turer i skritt, tycker jag att veterinärerna måste ta ett större ansvar. För den hästen kan ju inte ha ett bra liv. Inte ens som avelsmärr, eftersom det då innebär en ökad belastning då den blir tyngre under dräktighet.

Jag tror det är ganska vanligt (OBS, jag tror, har inga siffror på detta) att tävlingshästar med återkommande kotledsinflammationer t ex döms ut, men får de vila ut detta en längre tid kan det mycket väl gå att hobbyträna med dem.

Vår ponny dömdes ut på såna grunder, den visade ingen hälta i vanlig ridning, men vid böjprov var den halt. Hade den ont? Det vet vi inte, vi valde att ta bort den trots att vi enligt vet kunde fått den t-märkt. Hade vi sedan varit lite samvetslösa hade vi sålt den för lättare träning, för hon visade aldrig nån hälta. Att vi upptäckte det berodde på att den skulle säljas. Var hur fin som helst, det tyckte spekulanterna som provred också. Men den klarade alltså inte böjprov, och kunde alltså inte gå igenom en vet besiktning, iaf inte de fyra gånger under två år som vi gav den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 437
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 567
Hästmänniskan Hej! Nu har jag spånat i flera år på att skaffa häst och har spenderat en hel del tid på hästnet bl a. I början var jag endast inne på...
Svar
1
· Visningar
843
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp