Köpa unghäst som inte blir för stor

jennyjenny

Trådstartare
Har ett halvblod på 9 år och skulle vilja ha en liten att arbeta med också. Har tänkt mig en hingst/valack föl-2-åring.
Då är mitt bekymmer följande. Jag är inte så lång och kraftig och villdärför inte ha en för stor häst. Jag vill inte att den skall bli större än 163.
Men när man köper en unghäst så är det så svårt att veta hur stor den blir. Så vad skall jag gå efter? Visst ser jag hur stor mamman är och kan ta reda på hur stor pappan är men det hjälper inte alltid? Ibland finns syskon att jämföra med men, tja. Vad jag mest är ute efter så är det någon form av bedömning av hur stor hästen blir. Finns det några bra hållpunkter att gå efter? tips? :confused:
 
MÄT!!!
"Tattarmåttet" ger en väldigt bra fingervisning om hur stor hästen kommer bli - fast hästen ska helst vara över 18 månader för att resultatet ska vara någorlunda tillförlitligt...

Mät från kotleden till armbågsspetsen.
Mät sedan från golvet/marken till armbågsspetsen.
Lägg ihop dessa mått och du har ett ganska bra överensstämmande mått på hur stor pålle blir.... Stämmer på de flesta hästar, men kan ge ëtt ngt för litet mått på extremt högställda hästar
 
Blir den för stor så kan vi byta! :D
Min fölunge blev för liten... Ingen som trodde att det skulle bli en så liten skit. Vid 4 år ålder är hon bara ca 158 cm. Mamma på 164 cm och pappa på 171 cm. Och jag är 176 cm lång! :p

Men hon är en pärla ändå och man vänjer sig...

Ett tips är att kolla stammen bakåt flera led. Det visade sig när jag började forska på hennes stam att mormor och tre generationer till bakåt höll sig kring 153-155 cm. Så det slog visst igenom i det här fallet. :smirk:

/C
 
Tattarmåttet har jag inte fått att funka. Min treåring skulle enligt det bli 167, hon är nu ca 160 och jag tror inte hon blir mer än max 2 cm till.
 
Ameo: Just det! Tattarmåttet har jag hört talas om, men som Athena säger det kanske inte går på alla är så att man får inte bara gå efter det för visst stämmer det. Men lite fingervisning ändå?

Cyllene: du har hamnat precis i den situationen jag vill undvika. Men man tycker så mycket om dem ändå trots storlek så man anpassar sig kanske :)

Tack för bra tips.
 
Enligt tattarmåttet skulle min pålla bli 165. När hon var 3 år var hon 156. Idag är hon 5 år och 166, dessutom växer hon fortfarande :crazy:. Hon behöver inte bli större nu... :cool:
 
tattarmåtten är ju bara ett hum mellan tummen och pekfingret.CA mått=) inte exakta måttet som hästen kommer att få.Så säger tattarmåttet att hästen ska bli 160 kan man säga att hästen kommer bli någonstans mellan 157-163 cm=)

och visst ibland är det helt fel mitt tattarmått på min unghäst visade 195 njaaaaaaa han är 170 idag som 3 år=)
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 686
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp