Köpa ut till tonåring

TheRedLightning

Trådstartare
Igår när jag pratade med en kollega fick jag höra om en mamma som köper ut snus till sin yngre tonåring.
Hur ställer sig bukeföräldrar till det?

Rent krasst är det inte lagligt med tanke på åldergränsen att köpa tobak, är det samma som att köpa ut alkohol? Skiljer det sig mot alkohol?
Finns det någon gång det är ok eller är det aldrig ok? Hur går era tankar kring ämnet?

Om jag hade varit förälder hade jag nog kört med samma som mamma gjorde mot oss, inte köpa ut och ha en regel om vi varken dricker, röker eller snusar så betalar hon körkortet. Mina syskon har sagt att det var en bra regel för kompisarna förstod när man inte ville dricka, röka, snusa osv.
 
Aldrig köpt ut till mina barn och den äldre köpte heller aldrig ut till sitt yngre syskon
Hos oss har det varit en icke-fråga
Sen vet jag att de både druckit alkohol och rökt/snusat ändå
Men de har vetat att det inte varit något vi som föräldrar stått bakom och saktionerat
 
Tobak är totalförbjudet här. Det finns inte på kartan att jag skulle köpa tobak till mitt barn.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att köpa 1-2 cider/öl på systemet till min äldre tonåring mot löftet att det är den enda alkoholen hen dricker på festen. Jag skulle även vilja hämta tonåringen efter festen så hen inte går/cyklar hem själv på natten. Min erfarenhet från min egen tonårstid var att de av mina vänner som fick 1-2 cider från systemet drack bara det och inget annat. Vi blev fnissiga (och kissnödiga) men inte packade. De av mina vänner som inte fick något hemifrån gick ut på stan och köpte sprit (kom till festen med en genomskinlig sprit i läskflaska) och däckade för att de blev så packade. En gång däckade en på golvet på toan på nattklubben/discot och vi fick be vakterna köra hen hem. Men då pratar jag om typ 16-17-åringar.

Att erbjuda att betala körkortet är ju jättebra om man som förälder har råd med det. Men det är det ju inte alla som har.
 
Igår när jag pratade med en kollega fick jag höra om en mamma som köper ut snus till sin yngre tonåring.
Hur ställer sig bukeföräldrar till det?

Rent krasst är det inte lagligt med tanke på åldergränsen att köpa tobak, är det samma som att köpa ut alkohol? Skiljer det sig mot alkohol?
Finns det någon gång det är ok eller är det aldrig ok? Hur går era tankar kring ämnet?

Om jag hade varit förälder hade jag nog kört med samma som mamma gjorde mot oss, inte köpa ut och ha en regel om vi varken dricker, röker eller snusar så betalar hon körkortet. Mina syskon har sagt att det var en bra regel för kompisarna förstod när man inte ville dricka, röka, snusa osv.
Tänker som du, hade aldrig köpt ut vare sig alkohol eller tobak till mina barn. Forskning visar att barn som blir bjudna på alkohol hemma dricker mer än barn som inte blir det så att de skulle dricka bara det man köper ut är (oftast) inte vad som händer. Mina föräldrar hade liknande som din mamma, fick inget körkort betalt dock men fick 1000 kr om jag inte rökt eller druckit när jag blev 18.
 
Jag hade några vänner som tonåring med kravet att de skulle få körkort betalt om de inte drack. De drack ju ändå men det var ju otroligt viktigt att föräldrarna inte fick reda på det. Så många shitty situationer som hade kunnat undvikas genom att tonåringen hade kunnat få komma hem.

Mitt barn är så ungt än så jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra.
 
Jag hade några vänner som tonåring med kravet att de skulle få körkort betalt om de inte drack. De drack ju ändå men det var ju otroligt viktigt att föräldrarna inte fick reda på det. Så många shitty situationer som hade kunnat undvikas genom att tonåringen hade kunnat få komma hem.

Mitt barn är så ungt än så jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra.

Ja, det är ju den stora risken. Och enligt mig en större risk än att tonåringen dricker måttligt på festen och jag hämtar hen efteråt. Hen ska alltid känna att hen kan ringa mig om hen behöver hjälp oavsett om hen druckit eller inte. Min tonåring ska aldrig behöva välja mellan att ta sig hem själv (kanske till vän kanske till en "vän") trots att hen känner att det inte är säkert och att ringa mig men förlora tiotusenstals kronor d.v.s. sponsringen till körkortet.
 
Ja, det är ju den stora risken. Och enligt mig en större risk än att tonåringen dricker måttligt på festen och jag hämtar hen efteråt. Hen ska alltid känna att hen kan ringa mig om hen behöver hjälp oavsett om hen druckit eller inte.
Jag det tycker jag också. Jag skulle inte vilja hamna i en situation där tonåringen köper fulsprit och sen inte vågar ringa efter hjälp.
 
Tänker som du, hade aldrig köpt ut vare sig alkohol eller tobak till mina barn. Forskning visar att barn som blir bjudna på alkohol hemma dricker mer än barn som inte blir det så att de skulle dricka bara det man köper ut är (oftast) inte vad som händer. Mina föräldrar hade liknande som din mamma, fick inget körkort betalt dock men fick 1000 kr om jag inte rökt eller druckit när jag blev 18.
Oh, jag visste inte att det fanns forskning på det men det gör mig inte direkt förvånad. Intressant är det. Undra om det är samma när det gäller tobak också?
 
Igår när jag pratade med en kollega fick jag höra om en mamma som köper ut snus till sin yngre tonåring.
Hur ställer sig bukeföräldrar till det?

Rent krasst är det inte lagligt med tanke på åldergränsen att köpa tobak, är det samma som att köpa ut alkohol? Skiljer det sig mot alkohol?
Finns det någon gång det är ok eller är det aldrig ok? Hur går era tankar kring ämnet?

Om jag hade varit förälder hade jag nog kört med samma som mamma gjorde mot oss, inte köpa ut och ha en regel om vi varken dricker, röker eller snusar så betalar hon körkortet. Mina syskon har sagt att det var en bra regel för kompisarna förstod när man inte ville dricka, röka, snusa osv.
Jag kommer nog göra som din mamma (och som min mamma gjorde mot mig).
Drack inte som underåriga.

Ja, det är ju den stora risken. Och enligt mig en större risk än att tonåringen dricker måttligt på festen och jag hämtar hen efteråt. Hen ska alltid känna att hen kan ringa mig om hen behöver hjälp oavsett om hen druckit eller inte. Min tonåring ska aldrig behöva välja mellan att ta sig hem själv (kanske till vän kanske till en "vän") trots att hen känner att det inte är säkert och att ringa mig men förlora tiotusenstals kronor d.v.s. sponsringen till körkortet.

Det gjorde jag ändå, kände att jag kunde ringa mamma, men hade ett 'legitimt' skäl att säga nej till saker.
Mina föräldrar var jättetydliga med att jag alltid fick ringa oavsett. Det enda var körkortet betalt eller ej, inga övriga värderingar av mig som person liksom.

Men ungdomar är ju olika.
 
Tänker som du, hade aldrig köpt ut vare sig alkohol eller tobak till mina barn. Forskning visar att barn som blir bjudna på alkohol hemma dricker mer än barn som inte blir det så att de skulle dricka bara det man köper ut är (oftast) inte vad som händer. Mina föräldrar hade liknande som din mamma, fick inget körkort betalt dock men fick 1000 kr om jag inte rökt eller druckit när jag blev 18.

Det är inte min erfarenhet från min vängrupp när jag var i tonåren. De enda som däckade var de som köpt fulsprit på stan. Vi som hade 2 st 4,5 %-iga cider gjorde det aldrig och drack inte mer än de två ciderna vi fått av föräldrarna. Jag är mycket mer rädd för fulspriten som går att köpa på stan än för de två 4,5 %-iga ciderna.
 
Jag hade några vänner som tonåring med kravet att de skulle få körkort betalt om de inte drack. De drack ju ändå men det var ju otroligt viktigt att föräldrarna inte fick reda på det. Så många shitty situationer som hade kunnat undvikas genom att tonåringen hade kunnat få komma hem.

Mitt barn är så ungt än så jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra.
Jo, det där känner jag till. Var likadan själv (sov över och pappa fick hämta dan efter, pappa va inte lika sträng å de var skilda), men mamma visste om att vi inte var helt "rena" så att säga, men samtidigt blev det inte så mycket festade för våran del, så kanske är det som bromsas upp? För om föräldrarna inte ska få veta något så kan det inte hända för många gånger tänker jag, speciellt när jag tänker på min egen uppväxt.
 
Det är inte min erfarenhet från min vängrupp när jag var i tonåren. De enda som däckade var de som köpt fulsprit på stan. Vi som hade 2 st 4,5 %-iga cider gjorde det aldrig och drack inte mer än de två ciderna vi fått av föräldrarna. Jag är mycket mer rädd för fulspriten som går att köpa på stan än för de två 4,5 %-iga ciderna.
Nej men statistik är ju baserat på större grupper så klart det finns undantag :)
 
Det gjorde jag ändå, kände att jag kunde ringa mamma, men hade ett 'legitimt' skäl att säga nej till saker.

Men ungdomar är ju olika.

Även om samtalet till mamma skulle kosta dig 15000-20000 kr? Då hade iaf jag (och säkert många med mig) tagit större risker än om samtalet till mamma var "gratis" och man möjligtvis riskerade en föreläsning om drickande, fester och säkerhet.
 
Om vi bortser från alkoholen (känns som vi är rätt eniga på den fronten), hur ställer ni er till tobaken?
Är det bättre att köpa ut tobak eller är det sämre, lika som alkohol, annat?
 
Nej men statistik är ju baserat på större grupper så klart det finns undantag :)

Ja, och jag tänker ju att mitt barn är hyfsat lik mig. Sen beror det ju på vilka vänner hen har då. Jag och mina vänner var alla skötsamma och typiska duktiga flickor som kom från stabila förhållanden. Jag vet inte om föräldrarna snackade ihop sig eller vad men alla vi som fick något fick 2 st 4,5 %-iga cider. En av föräldrarna brukade hämta oss och köra hem oss då de bodde precis utanför stan. Hade vi blivit packade hade han märkt det och säkert meddelat de ens föräldrar.
 
Om vi bortser från alkoholen (känns som vi är rätt eniga på den fronten), hur ställer ni er till tobaken?
Är det bättre att köpa ut tobak eller är det sämre, lika som alkohol, annat?

Tobak är big no no. Men allt beror på alternativen. Om alternativet är att hen skulle röka eller snusa så hade jag hellre sett att hen snusade. Men helst av allt inget tobak alls naturligtvis men när barnet är tonåren kan det vara svårt att förbjuda det. De lär hitta en väg runt det på nåt sätt om de vill. Det bästa är att ha ett öppet samtal om såna saker och att man litar på varandra.
 
Jo, det där känner jag till. Var likadan själv (sov över och pappa fick hämta dan efter, pappa va inte lika sträng å de var skilda), men mamma visste om att vi inte var helt "rena" så att säga, men samtidigt blev det inte så mycket festade för våran del, så kanske är det som bromsas upp? För om föräldrarna inte ska få veta något så kan det inte hända för många gånger tänker jag, speciellt när jag tänker på min egen uppväxt.
Ja alla är ju olika såklart men så var det inte i min vänkrets. Det dracks minst lika mycket.
 
Även om samtalet till mamma skulle kosta dig 15000-20000 kr? Då hade iaf jag (och säkert många med mig) tagit större risker än om samtalet till mamma var "gratis" och man möjligtvis riskerade en föreläsning om drickande, fester och säkerhet.
Jag hade ju inga problem med att inte dricka, och inga vänner tjatade (eftersom jag hade körkorts-kortet så att säga) så vet inte 🤷🏻‍♀️
Vet inte hur strikta de hade varit med att inte pröjsa heller.
 
Det är inte min erfarenhet från min vängrupp när jag var i tonåren. De enda som däckade var de som köpt fulsprit på stan. Vi som hade 2 st 4,5 %-iga cider gjorde det aldrig och drack inte mer än de två ciderna vi fått av föräldrarna. Jag är mycket mer rädd för fulspriten som går att köpa på stan än för de två 4,5 %-iga ciderna.

Samma här. Jag fick smaka vin rätt tidigt och min mamma köpte faktiskt ut åt mig när jag var under 20... men hon visste också att det fanns mycket hembränt i kretsarna där jag rörde mig och ville inte att jag drack det. Sedan var det inte några vansinnesmängder jag drack heller.

Sedan vet jag vad statistiken säger om det här och jag har ingen anledning att misstro den. Men jag tror också att var och en måste bestämma vad som är rätt för sitt barn och sin situation. Min mamma hade ingen anledning att tro att jag skulle missköta förtroendet och jag var generellt sett en skötsam tonåring (jag tog igen det sedan som ung vuxen :angel:).
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 497
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 745
Senast: Lipperta
·
  • Låst
Övr. Barn Blir lite fundersam över föräldrar när det gäller tonåringar och alkohol. Finns så många olika! Vissa är ju helkonstiga, andra...
2
Svar
25
· Visningar
2 625
Senast: Lambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp