Köpa ut till tonåring

Jag kan ge mitt perspektiv från när jag var tonåring. Vi hade i vårt kompisgäng inga föräldrar som köpte ut och hembränt var extremt enkelt att få tag på där vi bodde. Vi hade alltid hembränt på våra fester. Två gånger höll det på att kosta livet för två olika kompisar en kompis vid varje tillfälle. Tragiska händelser som jag minns med fasa. Båda gångerna slutade det på IVA för de två kompisarna och det var osäkert hur utgången skulle bli. det gick tack och lov bra vid båda tillfällena men ångesten under den perioden vi inte visste var obeskrivlig.

Det är givetvis svårt att svara på om vi skulle druckit mindre hembränt om någon köpt ut men kanske hade vi gjort det. Då kanske vi inte känt att haft behov av hembränt på samma sätt.
 
Jag fick smaka öl och hembränt hemma. Pappa brände hemma och mamma gjorde hjortronlikör på hembränt som var jättegott, det tyckte även släktingar som blev bjudna. Slutar med att släktingar började göra egen likör, på hembränt eller köpesprit.
När jag skriver smaka hembränt så var det typ en halv kork. Hjortronlikören fick jag också smaka på men jag var inte så intresserad av alkohol så har aldrig tjatat.
Har aldrig varit ens berusad eller varit på ungdomsfest.
Tjuvrökte en gång när jag var ensam hemma. Läpparna domnade och sen dess har jag inte rört tobak. Tror inte ens jag drog ner röken i lungorna.
Mina föräldrar har aldrig pratat om alkohol, tobak eller droger med mig vad jag minns.

Edit: glömde frågorna.
Jag skulle inte köpa ut varken alkohol eller tobak.
 
Jag hade en problemfri tonårstid men oj vad mycket dumma saker jag gjorde... Men det var alltid snälla människor omkring mig på nåt vis... För min del är det lite att där spriten går in går vettet ut och två cider hemifrån hade inte alls fått mig att tacka nej om någon bjudit på nåt annat..
Jag tror fak tiskt att det gjort att jag druckit två cider mer den kvällen helt enkelt... Och jag vet inte hur jag som förälder ska kunna få mitt barn att bli mindre naiv... Tror faktiskt att dagens miljö med mer saker som händer gör att hon nog kommer vara mer försiktig och kanske kan vara en sån som bara dricker de där medtagna två ciderflaskorna.
Pappan fick med två öl och drack bara det. Hans bror fick med två öl och blev alltid redlös... De är likadana nu. Brorsan är alltid mer benägen att bli bakis om han dricker vilket han gör rätt sällan å andra sidan. Min sambo är alltid väldigt bra på lagom. Jag tror att om de inte fått med två öl hade han köpt någon öl av en äldre kompis och inte spårat ur.
 
Jag hade en problemfri tonårstid men oj vad mycket dumma saker jag gjorde... Men det var alltid snälla människor omkring mig på nåt vis... För min del är det lite att där spriten går in går vettet ut och två cider hemifrån hade inte alls fått mig att tacka nej om någon bjudit på nåt annat..
Jag tror fak tiskt att det gjort att jag druckit två cider mer den kvällen helt enkelt... Och jag vet inte hur jag som förälder ska kunna få mitt barn att bli mindre naiv... Tror faktiskt att dagens miljö med mer saker som händer gör att hon nog kommer vara mer försiktig och kanske kan vara en sån som bara dricker de där medtagna två ciderflaskorna.
Pappan fick med två öl och drack bara det. Hans bror fick med två öl och blev alltid redlös... De är likadana nu. Brorsan är alltid mer benägen att bli bakis om han dricker vilket han gör rätt sällan å andra sidan. Min sambo är alltid väldigt bra på lagom. Jag tror att om de inte fått med två öl hade han köpt någon öl av en äldre kompis och inte spårat ur.
Och det bekräftas av all forskning. Den som får alkohol hemma dricker mer. Sen behöver ju det inte betyda att den utvecklar ett beroende. Men kanske slipper en o annan snefyllla med tråkiga konsekvenser.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 575
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 765
Senast: Lipperta
·
  • Låst
Övr. Barn Blir lite fundersam över föräldrar när det gäller tonåringar och alkohol. Finns så många olika! Vissa är ju helkonstiga, andra...
2
Svar
25
· Visningar
2 627
Senast: Lambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp