Köpa ut till tonåring

För några år sedan var det så. Då stoff äldre utanför högstadiet på gatan och erbjöd cigg/alkohol mot ligg. Eftersom de stog på gatan kunde inte polisen/skolan göra något.
Kanske är lokalt. Känner att det är något som den staden borde ta tag i.

Jag tänker att det inte är något som kommer att få mig att rusa till tobaksaffären och köpa en limpa Blend till min tweenie just nu i alla fall.
 
Tobak är ett big no no i den här familjen. Aldrig att jag skulle köpa ut det.

Alkohol...nä, inte köpa ut och ge och så får dom gå iväg med det. Däremot om de vill smaka cider eller lite öl hemma så kan det nog gå bra. När de är stora nog, det dröjer :p.

Det var så vi hade. Ingen av oss syskon har dock varit några festprissar, så vi har nog aldrig ens velat att nån skulle köpa ut.
 
Jag köpte ut cider/öl till min lillebror, men tänker att man har lite bättre koll på alkoholvanor som syskon än förälder. Han var ingen som drack sig helt redlös.

Nu är mina barn små men kommer absolut inte köpa ut någon tobak.
Alkohol beror på lite som utgångspunkt inte, är inte helt uteslutet dock då det beror på mycket runtomkring och barnens förutsättningar. Men tänker egentligen att det viktigaste är att försöka få till förutsättning för barnen att de själva inte ska vilja dricka/dricka så mycket.


Ja, samma för mig, det var många som stal slattar ur sina föräldrars barskåp när jag var tonåring och gjorde olika häxblandningar av. Mina föräldrar har aldrig haft nåt barskåp och hade bara vinflaskor hemma typ, och kanske nån whiskey min pappa förvarade väl dold, men de hade ju definitivt reagerat om en hel vinflaska var borta, svårare att dölja än slattar här och där.

Vi hade en sådan där gigantisk cognacflaska i ett ställ. Min lillebror snodde slattar ur den och fyllde upp med vatten. Han blev påkommen av pappa tillslut då färg och smak blev annorlunda 🤣
 
Jag är ärligt talat förvånad över en del svar i den här tråden. Det är väl allmänt känt att föräldrar som köper ut eller bjuder på alkohol hemma på gruppnivå leder till barn som dricker mer, tidigare och farligare? För mig är det otänkbart att köpa alkohol till minderåriga. Tobak tycker jag är äckligt så det får folk som vill ha köpa själva oavsett ålder.

Det som i mina ögon kan vara ok är att köpa till 18-19-åringar som själva inte får gå på bolaget. Får man rösta och gå ut i krig borde man även kunna anförtros en flaska bubbel tänker jag.
 
Jag är ärligt talat förvånad över en del svar i den här tråden. Det är väl allmänt känt att föräldrar som köper ut eller bjuder på alkohol hemma på gruppnivå leder till barn som dricker mer, tidigare och farligare? För mig är det otänkbart att köpa alkohol till minderåriga. Tobak tycker jag är äckligt så det får folk som vill ha köpa själva oavsett ålder.

Det som i mina ögon kan vara ok är att köpa till 18-19-åringar som själva inte får gå på bolaget. Får man rösta och gå ut i krig borde man även kunna anförtros en flaska bubbel tänker jag.
Jag tänker att hellre lite hemma än dricka sig redlöst full utan nån vuxen. Ok, finns ju såklart mer än antingen eller, men det är så vi tänker här hemma.
 
Skulle inte köpa ut, varken tobak eller alkohol. Skulle aldrig förlåta mig om nått hände och jag varit den som köpt ut. Har inga barn, men syskonbarn.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Fast det där "lite hemma" motverkar inte på något sätt att det även blir redlöst fylla på egen hand. Vad jag vet finns det ett rätt mycket belägg för att sambandet är precis tvärt om.
Exakt. Det är oftast inte antingen eller. Inte för att mina egna erfarenheter spelar roll men de kompisar som fick just 1-2 cider hemma kunde absolut dricka sig redlösa någon annan stans nästa helg.
 
Skulle aldrig köpa ut varken alkohol eller tobak till barnen.

Har tidigare köpt alkohol åt en kompis, men då var hon 19 och fick dricka lagligt på krogen. Jag var också ung och dummare då.

När det gäller tobak har vi sagt att om de börjar röka/snusa så försvinner månadspengen. Vi kommer inte finansiera det.

I övrigt försöker vi ha en öppen dialog med barnen om risker och liknande. Är även väldigt tydliga med att de alltid kan ringa, och vi kommer!
 
Fast det där "lite hemma" motverkar inte på något sätt att det även blir redlöst fylla på egen hand. Vad jag vet finns det ett rätt mycket belägg för att sambandet är precis tvärt om.
Jag är nog lite hämmad av att varken jag eller min bror drack mer än det lilla vi fick smaka hemma.
Men det kanske varit så även om vi inte fått smaka. Vi hörde inte till coola gänget om vi säger så :p.
 
Oh, jag visste inte att det fanns forskning på det men det gör mig inte direkt förvånad. Intressant är det. Undra om det är samma när det gäller tobak också?
Det gör det. När jag läste om ANDT och barn/ungdomar hittade jag en del intressant läsning. Finns även bra böcker. :)
Har bara läst första sidan av tråden, så det finns risk att jag upprepar om någon annan redan tagit upp liknande.

Tobak är den viktigaste saken att hålla borta för att inte få problem med tyngre saker och det är viktigt att försöka skjuta upp en ungdoms alkoholdebut för att undvika framtida riskbruk eller ännu värre beroende. Dock sägs det ge bäst resultat om skolan fokuserar på tobaken och föräldrarna tar ansvar för alkoholpreventionen, att prova på tobak sägs ofta komma före alkoholdebuten. Viktigt att tänka på att alkohol, tobak och droger, narkotika samvarierar, därför är det bra om barn/ungdomar testar så sent som möjligt. Skrämselpropaganda fungerar sällan som avskräckande, däremot verkar nolltolerans mot alkohol och tobak kunna förebygga en del. Det bästa är nog att försöka bygga upp trygga och starka barn som kan stå emot grupptryck, jag vet, det är lättare sagt än gjort.

Och eftersom det är buke ;) självklart blir inte alla som provar tobak eller alkohol fast i ett riskbruk eller beroende, men för de som hamnar där är det ofta en del av vägen dit.

Tillägger att jag aldrig skulle köpa ut.
 
Det gör det. När jag läste om ANDT och barn/ungdomar hittade jag en del intressant läsning. Finns även bra böcker. :)
Har bara läst första sidan av tråden, så det finns risk att jag upprepar om någon annan redan tagit upp liknande.

Tobak är den viktigaste saken att hålla borta för att inte få problem med tyngre saker och det är viktigt att försöka skjuta upp en ungdoms alkoholdebut för att undvika framtida riskbruk eller ännu värre beroende. Dock sägs det ge bäst resultat om skolan fokuserar på tobaken och föräldrarna tar ansvar för alkoholpreventionen, att prova på tobak sägs ofta komma före alkoholdebuten. Viktigt att tänka på att alkohol, tobak och droger, narkotika samvarierar, därför är det bra om barn/ungdomar testar så sent som möjligt. Skrämselpropaganda fungerar sällan som avskräckande, däremot verkar nolltolerans mot alkohol och tobak kunna förebygga en del. Det bästa är nog att försöka bygga upp trygga och starka barn som kan stå emot grupptryck, jag vet, det är lättare sagt än gjort.

Och eftersom det är buke ;) självklart blir inte alla som provar tobak eller alkohol fast i ett riskbruk eller beroende, men för de som hamnar där är det ofta en del av vägen dit.

Tillägger att jag aldrig skulle köpa ut.
Gör skolorna något idag när elever t ex. snusar det syns ju inte lika väl eller luktar på samma sätt som om någon röker. Har ett vagt minne från min skoltid att skolan inte brydde sig om eleverna rökte eller snusade, var flera i klassen som rökte eller snusade kommer jag ihåg, men å andra sidan är det snart 20 år sedan så jag kan bara hoppas det har hänt något under dessa år.

Kanske inte går att hålla borta helt, men kanske bra att försöka bromsa så det inte skenar iväg med alkoholen. Droger vill man ju inte veta av.

Jag skulle heller aldrig köpa ut, varken till någon nära eller annan, enda personer jag köper ut till är de som själva skulle kunna köpa ut (dvs 20 år eller äldre) men kanske inte har möjlighet att hinna till systemet eller liknande (händer dock aldrig, men tänker mig scenariot som ett tänkbart).
 
Gör skolorna något idag när elever t ex. snusar det syns ju inte lika väl eller luktar på samma sätt som om någon röker. Har ett vagt minne från min skoltid att skolan inte brydde sig om eleverna rökte eller snusade, var flera i klassen som rökte eller snusade kommer jag ihåg, men å andra sidan är det snart 20 år sedan så jag kan bara hoppas det har hänt något under dessa år.

Kanske inte går att hålla borta helt, men kanske bra att försöka bromsa så det inte skenar iväg med alkoholen. Droger vill man ju inte veta av.

Jag skulle heller aldrig köpa ut, varken till någon nära eller annan, enda personer jag köper ut till är de som själva skulle kunna köpa ut (dvs 20 år eller äldre) men kanske inte har möjlighet att hinna till systemet eller liknande (händer dock aldrig, men tänker mig scenariot som ett tänkbart).
Jag tror det är ett moment 22, svårt att komma tillrätta med tobak. Jag vet inte exakt hur skolorna jobbar idag, jag har precis som du minnen om flera i klassen som snusade och rökte, minns att lärarna var hårda med det, men inte heller enkelt när det låg en kiosk utanför skolan som sålde till minderåriga.

Precis, målet är att hålla droger borta helt och hållet, men alkohol får man försöka bromsa och begränsa. Kan man senarelägga debuten så långt det går kan man förebygga en del risker.

Det låter bra, åldersgränsen finns av en anledning. :)
 
Gör skolorna något idag när elever t ex. snusar det syns ju inte lika väl eller luktar på samma sätt som om någon röker. Har ett vagt minne från min skoltid att skolan inte brydde sig om eleverna rökte eller snusade, var flera i klassen som rökte eller snusade kommer jag ihåg, men å andra sidan är det snart 20 år sedan så jag kan bara hoppas det har hänt något under dessa år.

Ja. Det meddelas hem att vi påkommit dem. Vi tjatar hål i huvudet på dem och håller på att tobak inte får nyttjas på skolans område.
 
Jag fick körkortet betalt iom att jag inte börjat röka. Alkohol va aldrig med i den dealen.
Men drack förvisso inte speciellt mycket heller...

Men inte heller kostade körkortet 15-20 tusen heller... Det var övningskörningstillståndet, halkbanan och proven. Tror de blev ca 2000 på den tiden... Visst har föräldrarna inte körkort själva så kostar det kanske mer... Men har de körkort så är det ju ett ypperligt tillfälle att tillbringa mer tid med sin tonåring !
 
Jag är nog lite hämmad av att varken jag eller min bror drack mer än det lilla vi fick smaka hemma.
Men det kanske varit så även om vi inte fått smaka. Vi hörde inte till coola gänget om vi säger så :p.
Sannolikt! Jag fick ingen alkohol alls hemma före 18-årsdagen, och drack ingen annanstans heller.
/Inte heller en av de coola kidsen direkt :laugh:
 
Ja. Det meddelas hem att vi påkommit dem. Vi tjatar hål i huvudet på dem och håller på att tobak inte får nyttjas på skolans område.
Det är ju bra att de meddelar föräldrar. Bara hoppas föräldrarna tar det på allvar de som får höra det om sina barn, så de inte bar "rycker på axlarna".
 
Jag tror det är ett moment 22, svårt att komma tillrätta med tobak. Jag vet inte exakt hur skolorna jobbar idag, jag har precis som du minnen om flera i klassen som snusade och rökte, minns att lärarna var hårda med det, men inte heller enkelt när det låg en kiosk utanför skolan som sålde till minderåriga.

Precis, målet är att hålla droger borta helt och hållet, men alkohol får man försöka bromsa och begränsa. Kan man senarelägga debuten så långt det går kan man förebygga en del risker.

Det låter bra, åldersgränsen finns av en anledning. :)
Ja tobaken är svår, och har man väl börjat och fastnat kan det va svårt att ta sig ur. Vet hur det är med snuset, försökte sluta x antal gånger innan jag till sist lyckades.

Droger låter definitivt bra att hålla långt bort, alkoholen går nog inte att stoppa helt men som du skriver att det är nog väldigt bra att bromsa och begränsa.
Hört genom jobbet om föräldrar som är lite oroliga för sina 15-åringar som kör epa och dricker, så de inte kör t ex. rattfulla eller kommer till skolan fulla.

Ja åldergränserna är satta av en anledning. Men i en tonårings ögon är det väl "fel" eller orättvist, vill minnas att man va lite rebelliska av sig i den åldern och lite trotsig. Men när man sedan blev vuxen då kom aha-uppleveserna att det var därför det var så, det var inte "fel" eller orättvist.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 520
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 749
Senast: Lipperta
·
  • Låst
Övr. Barn Blir lite fundersam över föräldrar när det gäller tonåringar och alkohol. Finns så många olika! Vissa är ju helkonstiga, andra...
2
Svar
25
· Visningar
2 625
Senast: Lambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp