Köpa ut till tonåring

Ptja... nuförtiden finns det ju långt mkt värre grejer att lättillgängligt stoppa i sig än vad det fanns på min tid i min by. Jag tycker frågan är svår och är som vanligt glad att jag inte har egna barn att oroa mig över.

Själv var jag den som köpte HB i petflaska för 100 kr litern. När vi blev 18 kunde vi tackolov åka över till Finland och handla lagligt på Alko. Givetvis köpte jag till klasskompisar som var födda senare på året. Har även handlat åt en kompis som var 19 när jag var 20, vi var ju på samma fester så jag reflekterade inte ens över det.
 
Senast ändrad:
Jag fick körkortet betalt iom att jag inte börjat röka. Alkohol va aldrig med i den dealen.
Men drack förvisso inte speciellt mycket heller...

Men inte heller kostade körkortet 15-20 tusen heller... Det var övningskörningstillståndet, halkbanan och proven. Tror de blev ca 2000 på den tiden... Visst har föräldrarna inte körkort själva så kostar det kanske mer... Men har de körkort så är det ju ett ypperligt tillfälle att tillbringa mer tid med sin tonåring !
15000-20000 hittade jag vid en googling. Det är ungefär där det kan landa idag om man inte har tur och kan köra allt privat (och har någon som sponsrar bränsleförbrukningen).
 
Jag skulle inte köpa alkohol eller tobak till min dotter, möjligtvis alkohol efter att hon fyllt 18 och då inte sprit.

När jag var ung hade vi ingen som köpte ut men fulsprit fanns inte här, så vi köpte folköl :D Nån i sällskapets var oftast över 18 i varje fall.

Tobak kommer jag aldrig acceptera om hon så är 45 :D
 
Jag är nog lite hämmad av att varken jag eller min bror drack mer än det lilla vi fick smaka hemma.
Men det kanske varit så även om vi inte fått smaka. Vi hörde inte till coola gänget om vi säger så :p.
Samma här. Jag gick i en klass där folk debuterade med lite allt möjligt (allt från alkohol och tobak till sex och bilkörning :meh:) typ vid tolv, men jag hörde aldrig riktigt dit om man säger så. Det förekom nästan ingen alkohol hemma heller, lite öl och vin och någon enstaka whiskey när det var kalas typ. Minst en av mina föräldrar har vid alla tillfällen alltid varit spik nykter eftersom vi varit tvungna att ta bilen vart vi än ska p.g.a. avstånden också.

På gymnasiet umgicks jag i kretsar som absolut drack men det var ingen som var stupfull och det var mer lugna hemmafester hos någon. Jag var dock sällan med då heller, tre hästar varav två i tävlingsskick tog lite för mycket tid för att jag skulle kunna leva ett normalt tonårsliv, och det är inget jag känner att jag missade heller så här i efterhand.
 
15000-20000 hittade jag vid en googling. Det är ungefär där det kan landa idag om man inte har tur och kan köra allt privat (och har någon som sponsrar bränsleförbrukningen).
Det låter absolut rimligt. Jag tog körkort 2008 (skrev in mig på körskolan 2007), och då kunde man köpa ett paketpris för 8000 kronor på min körskola. Då ingick teorilektionerna, halkan (på min tid var det ju bara ett tillfälle), ett försök på teoriprovet, en uppkörning och tio körlektioner om jag inte missminner mig. Med tanke på att det är nästan 15 år sen är det ju väldigt rimligt att priserna stigit sen dess.

Jag hade kört väldigt mycket hemma. Ändå fick jag boka fler lektioner än de tio som ingick i priset, jag var inte så van vid stadskörning och hade världens pappskalle till körskolelärare till en början som mest roade sig med att trycka ner sina elever (stötte också på flertalet av dem, dock inte mig), så fick byta efter typ tre lektioner och då var det bara att börja om igen. Bokade typ en om dagen veckan innan uppkörningen för att verkligen få tillfälle att öva. Nu bekostade mina farföräldrar mitt körkort så jag behövde inte hosta upp pengarna själv, men det är dyrt att ta körkort. Jag skulle inte ha råd att bekosta ett körkort för två-tre ungar som en muta för att de skulle hålla sig borta från alkohol och tobak, och då har jag ändå en hyfsat bra lön.
 
Jag kommer inte köpa ut alkohol till mitt barn när den tiden kommer. Jag tycker det delvis handlar om vilka signaler jag vill sända ut till honom. Jag tycker det blir väldigt konstigt att prata om risker med alkohol för unga och om att åldersgräns finns av en anledning och om att det är olagligt att köpa ut, för att sedan langa över en mängd alkohol och försöka få ett löfte om att det är allt som ska drickas.

Vill min son dricka alkohol innan han är 18 ska det vara glasklart för honom att det är något han får lösa utan mitt godkännande eller inblandning. Sen ska jag göra allt jag kan för att vi ska ha en relation som gör att han ändå ringer mig om han sitter full någonstans och behöver hjälp.

Tobak kommer jag aldrig köpa åt honom, myndig eller ej.
 
Jag kommer inte köpa ut alkohol till mitt barn när den tiden kommer. Jag tycker det delvis handlar om vilka signaler jag vill sända ut till honom. Jag tycker det blir väldigt konstigt att prata om risker med alkohol för unga och om att åldersgräns finns av en anledning och om att det är olagligt att köpa ut, för att sedan langa över en mängd alkohol och försöka få ett löfte om att det är allt som ska drickas.

Vill min son dricka alkohol innan han är 18 ska det vara glasklart för honom att det är något han får lösa utan mitt godkännande eller inblandning. Sen ska jag göra allt jag kan för att vi ska ha en relation som gör att han ändå ringer mig om han sitter full någonstans och behöver hjälp.

Tobak kommer jag aldrig köpa åt honom, myndig eller ej.

Den taktiken körde mina föräldrar med. Jag tror det är en bra taktik. Alkohol och annat skräp kommer ungdomar i alla tider att använda sig av, det ingår i paketet att växa upp. Man får bara hoppas att relationerna till föräldrarna är så goda att de vågar ringa efter hjälp om det går åt pipan. Så hade vi det. Det gick aldrig åt pipan, men nog söps det rätt hårt under gymnasietiden ändå.
 
Jag hade några vänner som tonåring med kravet att de skulle få körkort betalt om de inte drack. De drack ju ändå men det var ju otroligt viktigt att föräldrarna inte fick reda på det. Så många shitty situationer som hade kunnat undvikas genom att tonåringen hade kunnat få komma hem.

Mitt barn är så ungt än så jag vet faktiskt inte hur jag skulle göra.

En av mina bästa vänner jag hade under tonåren hade just detta upplägg, att hon skulle få körkortet betalt om hon inte drack/rökte. Herregud så många gånger hon kunde hamna i riktiga skiten bara för det. Självklart så drack hon med, men hon vågade som sagt inte åka hem eller ringa sina föräldrar om det hände något. Hon sov oftast över hos den som hade fest, vilket många ggr var en i princip okänd människa, hon blev utsatt för brott men vågade inte ringa sina föräldrar, sov i busskurer fast det nästan var minusgrader ute, hon blev så full så hon inte kunde ta hand om sig själv, men hon visste att hon inte kunde åka hem. En gång var det så illa att nästan blev medvetslös, men kompisen hon var med då vågade inte ens kontakta hennes föräldrar.

Min mamma visste att jag drack, och att jag rökte. Inget hon stöttade, och absolut inget hon köpte ut åt mig. Däremot så var hon aldrig helt galen över det, utan berättade vad som kunde hända och hur dumt det var. Hon sa också att jag alltid skulle ringa henne om det hände något, och i övre tonåren (16 kanske?) så sa hon ”kom hem när du vill, eller sov över vart du vill, men meddela mig vart du är så jag vet”

Detta fungerade ypperligt. Jag skickade sms att jag är på fest hos den här, men kommer hem senare, och blev det ändringar så skrev jag det, att ”nu har vi förflyttat oss till den här” eller ”jag sover kvar här i stället”. Det var våran deal, så länge jag hör av mig vart jag är och om jag kommer hem eller inte så fick jag ”fria tyglar”. Jag litar på dig, och du litar på mig.

Dom gånger det spårade ur totalt, om den jag skulle sova hos däckade eller fick en snedfylla, eller om polisen kom till festen, eller om det blev något bråk, eller om något skulle hända mig så kunde jag ALLTID ringa mamma. Var aldrig rädd för att ta upp telefonen och ringa henne.

Jag förstår nu i vuxen ålder att mamma såklart var jätteorolig ändå, trots att jag alltid skötte mig. Men så är det väll att vara förälder gissar jag… Jag skötte mig iallafall, spårade aldrig ur helt, och även om jag var på många fester så var det aldrig någon drama eller kaos runt mig. Jag festade, drack och hade kul, men gjorde aldrig något olämpligt eller eländigt. Kom aldrig hem ”full-full” heller utan slutade dricka i tid så jag var lite lullig bara när jag kom hem. Bodde utanför stan så fick alltid cykla hem en bit, då nyktrade man till.

Jag kommer nog köra liknande på sonen. Ge han ganska fria tyglar, så länge han meddelar mig vart han är och planerna för kvällen. Och hoppas att han inte missbrukar det förtroendet. För festa och dricka räknar jag med att han kommer göra innan han fyller 18-20. Köpa ut åt honom kommer jag inte att göra, och jag kommer informera om riskerna med alkohol/tobak, även riskerna med att dricka hembränt.

På droger har jag nolltolerans, och skulle han börja bruka sånt så kommer jag däremot gå bananas.
 
Mina föräldrar köpte aldrig ut åt mig och drack hemma gjorde jag aldrig, men när jag flyttade ut på internat runt 16 blev det andra bullar - jag skulle aldrig ha tvekat att ringa hem till mina föräldrar trots att de gjort klart för mig att de inte vill att jag drack, och det är jag tacksam för idag. Inga ultimatum, inga belöningar a'la "om du inte äter godis på ett år" eller "Om du inte dricker får du detta (underförstått, annars får du det inte)" utan bara ett enkelt "vi vill inte att du dricker."
Må så vara att det inte höll, men å andra sidan ringde jag dem när det knep när jag tagit studenten och var tokfull och de såg till att jag kom hem till hästen i tid, vilket var min stora oro eftersom bussarna slutat gå.
 
Jag fick absolut inte sova över om det var fester. Var det fest som gällde hämtade föräldrarna på utsatt tid. Det sög som fan, men jag vet ju att on det inte hade gjort det så hade det kunnat gå tokigt

Skulle det vara övernattning var det överenskommelse mellan mina och kompoäosens föräldrar som gällde.
 
Jag är nog lite hämmad av att varken jag eller min bror drack mer än det lilla vi fick smaka hemma.
Men det kanske varit så även om vi inte fått smaka. Vi hörde inte till coola gänget om vi säger så :p.

Jag var likadan som er. Jag vet också vad statistiken säger men jag tror som sagt också att var och en får bestämma vad som passar ens familj och barn (med statistiken i bakhuvudet).

En bekant som är tämligen avslappnad och liberal till det mesta bjöd INTE hemma eller köpte ut... men det var för att det finns en alkoholproblematik på båda sidorna till dennes barn (personen i fråga dricker själv alkohol och har inga problem). Hen ville helt enkelt inte chansa med tanke på barnens bakgrund.
 
Jag var likadan som er. Jag vet också vad statistiken säger men jag tror som sagt också att var och en får bestämma vad som passar ens familj och barn (med statistiken i bakhuvudet).

En bekant som är tämligen avslappnad och liberal till det mesta bjöd INTE hemma eller köpte ut... men det var för att det finns en alkoholproblematik på båda sidorna till dennes barn (personen i fråga dricker själv alkohol och har inga problem). Hen ville helt enkelt inte chansa med tanke på barnens bakgrund.
Då skulle jag definitivt heller inte chansa.
 
Med en som snart är 20 och en som snart är 17 så kan jag säga att enda gången frågan om att köpa alkohol kom till studenten och då handlade det om bubbel till champangefrukosten. Vilken var hemma i vår trädgård. Nu köpte jag aldrig något utan det var en annan förälder.
När det gäller tobak har vi pratat om det sen barnen var små, dyrt, äckligt och något vi inte vill att de ska göra. Äldsta är snål så hon skulle aldrig börja, yngsta mer slösaktig och umgås i kretsar där snus finns men avstår än så länge. Yngsta skulle jag också säga ligger mer i riskzonen att dricka vilket gör att jag ännu mer präntar in att man kan ringa mig i alla lägen, alla tider på dygnet.
Alkohol finns i hemmet, vi pratar om det men den äldsta prioritera att kunna köra bil i alla lägen och då är alkohol uteslutet.
 
15000-20000 hittade jag vid en googling. Det är ungefär där det kan landa idag om man inte har tur och kan köra allt privat (och har någon som sponsrar bränsleförbrukningen).
Min dotter körde nästan allt privat (både för det vanliga B-körkortet och senare för BE), och hon fick ju köra mycket "transportkörning" när vi ändå skulle någonstans, så det blev inte så väldigt mycket extra bränsle heller!

Med det sagt så skulle jag ändå aldrig villkora körkortet med att inte röka eller dricka, jag har prioriterat att hon skulle kunna ringa mig och bli hämtad oavsett i vilket "skick" hon var. Har heller aldrig köpt alkohol eller tobak till henne, dock fick hon smaka alkohol hemma åren mellan 18 och 20. Hon är idag icke-rökare (rökte sporadiskt under ett par månader som 19-åring) och lågkonsument av alkohol.
 
Igår när jag pratade med en kollega fick jag höra om en mamma som köper ut snus till sin yngre tonåring.
Hur ställer sig bukeföräldrar till det?

Rent krasst är det inte lagligt med tanke på åldergränsen att köpa tobak, är det samma som att köpa ut alkohol? Skiljer det sig mot alkohol?
Finns det någon gång det är ok eller är det aldrig ok? Hur går era tankar kring ämnet?

Om jag hade varit förälder hade jag nog kört med samma som mamma gjorde mot oss, inte köpa ut och ha en regel om vi varken dricker, röker eller snusar så betalar hon körkortet. Mina syskon har sagt att det var en bra regel för kompisarna förstod när man inte ville dricka, röka, snusa osv.
Jag som förälder skulle aldrig köpa ut tobak men vill mina barn är ärliga mot mig. Röker dom lr snusar får de allt köpa själva. Tror inte på att man ska förbjuda saker de är dom sa va roligast å göra. Mina barn har ingen regel kring tobak lr alkohol men de får inget av mig. Å ingen av dem varken röker, snusar lr dricker å äldsta är 15
 
Igår när jag pratade med en kollega fick jag höra om en mamma som köper ut snus till sin yngre tonåring.
Hur ställer sig bukeföräldrar till det?

Rent krasst är det inte lagligt med tanke på åldergränsen att köpa tobak, är det samma som att köpa ut alkohol? Skiljer det sig mot alkohol?
Finns det någon gång det är ok eller är det aldrig ok? Hur går era tankar kring ämnet?

Om jag hade varit förälder hade jag nog kört med samma som mamma gjorde mot oss, inte köpa ut och ha en regel om vi varken dricker, röker eller snusar så betalar hon körkortet. Mina syskon har sagt att det var en bra regel för kompisarna förstod när man inte ville dricka, röka, snusa osv.
Verkligen inte!
Jag har aldrig köpt ut något till mina barn. Inga mutor heller med att om du inte gör ditten eller datten så betalar jag körkortet. De både rökte och drack och jag möjliggjorde körkort ändå för jag tycker inte om att villkora sånt.
 
Om vi bortser från alkoholen (känns som vi är rätt eniga på den fronten), hur ställer ni er till tobaken?
Är det bättre att köpa ut tobak eller är det sämre, lika som alkohol, annat?
Det skulle aldrig falla mig in att köpa ut vare sig alkohol eller tobak till någon under 18 år. Inte heller till någon över 18. Väljer man att bruka något sådant får man införskaffa det själv.
 
För några år sedan var det så. Då stoff äldre utanför högstadiet på gatan och erbjöd cigg/alkohol mot ligg. Eftersom de stog på gatan kunde inte polisen/skolan göra något.
Jag tror att det är ett bekymmer som man får lösa utan att föräldrarna istället köper ut till ungdomarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 575
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 765
Senast: Lipperta
·
  • Låst
Övr. Barn Blir lite fundersam över föräldrar när det gäller tonåringar och alkohol. Finns så många olika! Vissa är ju helkonstiga, andra...
2
Svar
25
· Visningar
2 627
Senast: Lambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp