Köpa valp efter tik med C-höft

Hört talas om speglingsteorin?
F ö kan du låta bli att läsa och kommentera mina inlägg.

Om du refererar till Lacan, så ja. Jag ser dock inte vad psykoanalys har med diskussionen att göra.
Har du hört talas om ad hoc?
 
Intressant. Jag läste också att det finns ett DNA-test för labrador retriever där man kan se om hunden har gener som kan ge HD. Om det funkar vore det ett sätt att skilja ut hundar som är olämpliga/lämpliga i avel. Hen som skrev studien tyckte att det vore bra om DNA-tester fanns för fler hundraser än labrador retriever. Det kanske finns idag? Studien skrevs för något år sedan.

DNA-test finns för ett flertal sjukdomar hos hundar så varför inte för HD också?

I en annan studie läste jag om att rasen greyhound har skyddande gener för HD. Det borde rimligtvis finnas i fler hundraser än i greyhounds.

Jag hittar inget DNA test för Hd som är validerat för Labrador retriver. Finns det ens validerade DNA-test för polygena sjukdomar?

Det vore toppen att kunna DNA-testa men frågan är om det riskerar att leda till ännu smalare avelsbaser? Får du svaret att din hund är bärare MÅSTE du i Sverige para den med en fritestad individ. Är bara ett fåtal testade och ännu färre fritestade kan det leda till matadoravel eller att vissa hundar aldrig kan gå i avel.

Jag tror det är sundare för populationerna att utvärdera fenotypen i så stor utsträckning som möjligt och använda den informationen i avelsplaneringen för att minimera risken för att Hd-belastade individer föds. Ex. har du en avelshund med något syskon med Hd, para den inte med en annan hund som också har syskon med Hd. Kolla även föräldrarnas kullsyskon. Minst 80 % bör vara röntgade, helst 100 % för att det ska gå att få hyffsat tillförlitligt underlag.

Vissa raser har nog väldigt få eller inga av de mutationer som bidrar till Hd. Exempelvis vinthundar där det är extremt ovanligt med Hd. Även det visar ju att Hd främst är ett genetiskt problem, annars hade det inte varierat så mycket mellan olika raser.
 
Jag hittar inget DNA test för Hd som är validerat för Labrador retriver. Finns det ens validerade DNA-test för polygena sjukdomar?

Det vore toppen att kunna DNA-testa men frågan är om det riskerar att leda till ännu smalare avelsbaser? Får du svaret att din hund är bärare MÅSTE du i Sverige para den med en fritestad individ. Är bara ett fåtal testade och ännu färre fritestade kan det leda till matadoravel eller att vissa hundar aldrig kan gå i avel.

Jag tror det är sundare för populationerna att utvärdera fenotypen i så stor utsträckning som möjligt och använda den informationen i avelsplaneringen för att minimera risken för att Hd-belastade individer föds. Ex. har du en avelshund med något syskon med Hd, para den inte med en annan hund som också har syskon med Hd. Kolla även föräldrarnas kullsyskon. Minst 80 % bör vara röntgade, helst 100 % för att det ska gå att få hyffsat tillförlitligt underlag.

Vissa raser har nog väldigt få eller inga av de mutationer som bidrar till Hd. Exempelvis vinthundar där det är extremt ovanligt med Hd. Även det visar ju att Hd främst är ett genetiskt problem, annars hade det inte varierat så mycket mellan olika raser.
 
Jag hittar inget DNA test för Hd som är validerat för Labrador retriver. Finns det ens validerade DNA-test för polygena sjukdomar?

Det vore toppen att kunna DNA-testa men frågan är om det riskerar att leda till ännu smalare avelsbaser? Får du svaret att din hund är bärare MÅSTE du i Sverige para den med en fritestad individ. Är bara ett fåtal testade och ännu färre fritestade kan det leda till matadoravel eller att vissa hundar aldrig kan gå i avel.

Jag tror det är sundare för populationerna att utvärdera fenotypen i så stor utsträckning som möjligt och använda den informationen i avelsplaneringen för att minimera risken för att Hd-belastade individer föds. Ex. har du en avelshund med något syskon med Hd, para den inte med en annan hund som också har syskon med Hd. Kolla även föräldrarnas kullsyskon. Minst 80 % bör vara röntgade, helst 100 % för att det ska gå att få hyffsat tillförlitligt underlag.

Vissa raser har nog väldigt få eller inga av de mutationer som bidrar till Hd. Exempelvis vinthundar där det är extremt ovanligt med Hd. Även det visar ju att Hd främst är ett genetiskt problem, annars hade det inte varierat så mycket mellan olika raser.

Jag tror att DNA-test skulle bli mer ett komplement än något annat. På kattsidan utvecklas DNA-tester för hjärtsjukdomen HCM. Saken är bara den att man tror att det finns hundratals gener som samverkar så i slutänden är det ändå fenotypen vi tittar på dvs. vi ultraljudar katternas hjärtan. Man kan undvika att para bärare med varandra men eftersom inte alla katter som testar positivt på DNA-testerna utvecklar HCM kan vi inte heller utesluta dem ur aveln.

Det skulle nog bli lika på hundsidan och HD. Röntgen skulle fortfarande vara den avgörande faktorn.
 
Den internationella sajten dogwellnet.com kanske kan ge mer info om detta. Jag ser en del DNA-tester som ligger öppet där, men om man ska kunna ta del av nya rön om DNA-tester så måste man registrera sig. Jag försökte registrera mig, men det funkade inte; inte just nu iaf. USA har mer erfarenheter av DNA-tester, så det kan vara en bra ide´ att registrera sig på sidan för den som är intresserad.
 
Jag tror att DNA-test skulle bli mer ett komplement än något annat. På kattsidan utvecklas DNA-tester för hjärtsjukdomen HCM. Saken är bara den att man tror att det finns hundratals gener som samverkar så i slutänden är det ändå fenotypen vi tittar på dvs. vi ultraljudar katternas hjärtan. Man kan undvika att para bärare med varandra men eftersom inte alla katter som testar positivt på DNA-testerna utvecklar HCM kan vi inte heller utesluta dem ur aveln.

Det skulle nog bli lika på hundsidan och HD. Röntgen skulle fortfarande vara den avgörande faktorn.
Samma sak med DCM test på hundsidan.
Det är förnärvarande mest intressant ur forskningssynpunkt att testa - det säger dock ingenting ur avelssynpunkt även om vissa vill få det att framstå som så.
 
Finns idag DNA-tester för OCD och i vissa länder används det i ganska stor utsträckning i vissa raser. Ändå har de inte alls samma andel friröntgat som i Sverige där vi röntgar i mycket större utsträckning hela kullar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 449
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 193
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 396
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 268
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp