Köpa valp efter tik med C-höft

Vänta lite nu. Menar du på riktigt att höfterna inte belastas så mycket i rörelse?
När belastas de då? När hunden är stilla? För någon gång belastas de ju eftersom HD bevisligen spelar roll.

Den här gången får du gärna länka en ventenskaplig källa på detta påstående.
Jag har inte tid att leta just nu. Jag minns att jag reagerade när jag läste om det eftersom det gällde en tung mastiff. Samma förklaring läste jag ang samojedhund för något år sedan när folk ifrågasatte att det var tillåtet att avla på C-höfter.

Mer om avel på C-höfter kan du läsa i en skrivelse från SKK (kopierar några rader):

"Av figur 2 framgår att en hund med HD-grad C i vissa fall kan ha ett avelsvärde som är bättre än för en del A- eller B-hundar. Det beror på att HD-graden även påverkas av icke ärftliga faktorer, varför C- hundars genetiska kvalitet kan skilja sig åt. Avelsurval enbart baserat på hundens HD-grad är således ett något trubbigt instrument. Risken är att en del genetiskt värdefulla hundar utesluts från avel, medan andra som är mindre lämpliga används." ...

... "Om tiken har något hög HD-belastning hos sina nära släktingar är det av vikt att hitta en hane med bra höftledsresultat, både för egen del och hos sina nära släktingar. I raser med HD-index kan parningskombinationens genomsnittliga HD-index användas som vägledning för att avgöra om parningen kan förväntas medföra ökad eller minskad risk" ...

..." Kan en C-hund vara lämplig i avel? HD-grad C innebär lindrig dysplasi. En lindrig dysplasi kan orsakas av en slapphet i leden, men kan också bero på att ledens utformning i något annat avseende avviker från vad som anses optimalt. Bedömningen HD-grad C innebär alltså att utformningen av hundens höftled, så som den framträder vid röntgen, inte är perfekt. Graden säger dock ingenting om vilken klinisk påverkan ledens utseende har på hunden, eller i vilken utsträckning HD-grad C orsakats av arv respektive miljö för den specifika individen." ...

."Forskning baserad på svenska data med röntgenresultat från SKK samt försäkringsstatistik från Agria avseende liv- och veterinärvårdsskador relaterade till höftleden visar på att hundar med lindrig dysplasi har en mycket låg risk att utveckla kliniska symptom (Malm et al. Prev. Vet. Med. 93 (2010) 222-232)...."

..."Genom skattning av avelsvärden, HD-index, är det möjligt att göra en åtskillnad i fråga om avelsvärde mellan hundar inom kategorin HD-grad C. Beroende på rasens HD-förekomst kommer en varierande andel av hundar med HD-grad C att förväntas ha en bättre nedärvningsförmåga avseende HD än den genomsnittliga hunden i rasen." ...

skrivelse-avseende-avel-med-hundar-diagnosticerade-med-hd160912.pdf (skk.se)
 
Valpsamordnare kan också kallas valphänvisare. Det är en person som kan berätta om rasens karaktär, aktuellt hälsoläge och vilka uppfödare som har eller planerar valpar. Valpsamordnaren kan fråga om vad du har tänkt göra med hunden, din hunderfarenhet, din boendesituation mm och hen kan råda om det är en passande ras för dig. Jag har talat med några olika valpsamordnare i olika raser och det har varit väldigt givande. Man kan hitta telnr och mejl till valpsamordnare/valphänvisare under kommitteér tex under "övriga ansvarsområden" (så är det i eurasierklubben.) I eurasierklubben hette det förut valpsamordnare, men nu heter det valphänvisare ser jag.
Min klubb har inte heller någon sådan person. Klubben har dock egen valphänvisning och den innebär att de kullar som följer klubbens krav (som är högre än registreringskraven hos SKK) och som föds upp av klubbmedlemmar får vara på hemsidan. Klubben får inte rekommendera eller avråda från någon uppfödare så länge SKK:s grundregler och klubbens regler följs.

Tycker det känns rätt tveksamt att en till rasklubben knuten person ska sitta och fråga ut folk om deras boendesituation.
 
Jag hittar ingen person som är "valphänvisare" på Eurasierklubbens sida.
Däremot hittar jag namn och kontaktuppgifter till den som lägger in kullar mm på klubbens hemsida. Men den personen har enbart en administrativ roll.

Är fortfarande undrande över påståendet om att vissa raser inte belastar sina höfter så mycket i rörelse och skulle vilja ha en vetenskaplig källa på det påståendet. Jag tycker nämligen att det är mycket viktigt att inte förringa höftledsdysplasi på ett forum där många söker kunskap.
Välj Klubben högst upp, därunder kommittéer. Rulla ned till övriga ansvarsområden.
Jag vill inte lägga in hennes namn för hon har kanske fullt upp. Ser ut så här:
ÖVRIGA ANSVARSOMRÅDEN
Valphänvisning
(Puppy Referral)
 
Min klubb har inte heller någon sådan person. Klubben har dock egen valphänvisning och den innebär att de kullar som följer klubbens krav (som är högre än registreringskraven hos SKK) och som föds upp av klubbmedlemmar får vara på hemsidan. Klubben får inte rekommendera eller avråda från någon uppfödare så länge SKK:s grundregler och klubbens regler följs.

Tycker det känns rätt tveksamt att en till rasklubben knuten person ska sitta och fråga ut folk om deras boendesituation.
Det gällde en annan ras och vi diskuterade vad som var lämpligt för hunden när ägaren inte var hemma. Det gällde om man bodde i villa och hade hundgård/rastgård utomhus. Den rasen uppskattade i regel att vistas i en sådan och hunden blev stimulerad - blev trött - av alla intryck så hen rekommenderade hundgård för rasen.

(För eurasier funkar det inte och ej heller för en flockbunden samojed. Ingen av dessa trivs att vistas ensamma i en hundgård på tomten, inte ens för en kortare stund.)

Denne person kan också ge info om omplaceringar. Där kan det vara mycket relevant med boendesituation. Ex en skällig samojed kan vara direkt olämplig att ha i en lägenhet. Hundens ägare kan ha krav på boendesituation för den som ska ta över omplaceringen.
 
Jag har inte tid att leta just nu. Jag minns att jag reagerade när jag läste om det eftersom det gällde en tung mastiff. Samma förklaring läste jag ang samojedhund för något år sedan när folk ifrågasatte att det var tillåtet att avla på C-höfter.

Mer om avel på C-höfter kan du läsa i en skrivelse från SKK (kopierar några rader):

"Av figur 2 framgår att en hund med HD-grad C i vissa fall kan ha ett avelsvärde som är bättre än för en del A- eller B-hundar. Det beror på att HD-graden även påverkas av icke ärftliga faktorer, varför C- hundars genetiska kvalitet kan skilja sig åt. Avelsurval enbart baserat på hundens HD-grad är således ett något trubbigt instrument. Risken är att en del genetiskt värdefulla hundar utesluts från avel, medan andra som är mindre lämpliga används." ...

... "Om tiken har något hög HD-belastning hos sina nära släktingar är det av vikt att hitta en hane med bra höftledsresultat, både för egen del och hos sina nära släktingar. I raser med HD-index kan parningskombinationens genomsnittliga HD-index användas som vägledning för att avgöra om parningen kan förväntas medföra ökad eller minskad risk" ...

..." Kan en C-hund vara lämplig i avel? HD-grad C innebär lindrig dysplasi. En lindrig dysplasi kan orsakas av en slapphet i leden, men kan också bero på att ledens utformning i något annat avseende avviker från vad som anses optimalt. Bedömningen HD-grad C innebär alltså att utformningen av hundens höftled, så som den framträder vid röntgen, inte är perfekt. Graden säger dock ingenting om vilken klinisk påverkan ledens utseende har på hunden, eller i vilken utsträckning HD-grad C orsakats av arv respektive miljö för den specifika individen." ...

."Forskning baserad på svenska data med röntgenresultat från SKK samt försäkringsstatistik från Agria avseende liv- och veterinärvårdsskador relaterade till höftleden visar på att hundar med lindrig dysplasi har en mycket låg risk att utveckla kliniska symptom (Malm et al. Prev. Vet. Med. 93 (2010) 222-232)...."

..."Genom skattning av avelsvärden, HD-index, är det möjligt att göra en åtskillnad i fråga om avelsvärde mellan hundar inom kategorin HD-grad C. Beroende på rasens HD-förekomst kommer en varierande andel av hundar med HD-grad C att förväntas ha en bättre nedärvningsförmåga avseende HD än den genomsnittliga hunden i rasen." ...

skrivelse-avseende-avel-med-hundar-diagnosticerade-med-hd160912.pdf (skk.se)

Du svarade inte alls på frågan.

Jag vet mycket väl vad HD är, vad det innebär och hur index mm ska hanteras i avelsarbetet. Jag har själv avlat på ras med HD-röntgenkrav och jag nyttjat index i min avel.

Det du däremot påstod om att det fanns raser som inte belastar sina höfter så mycket utan mer på framdelen i rörelse är rena gojan. I VISSA rörelser är tyngden av naturliga skäl mer på framdelen. Vid tex nedhopp, tvärnitar osv. Men det finns självklart ingen ras som lägger så pass mycket belastning fram i normalt rörelsemönster att HD skulle spela mindre roll.
Om detta var sant skulle inte HD vara den vanligaste sjukdomsproblematiken i våra raser.
Antingen har du missuppfattat det du hörde eller så har någon, troligtvis en oseriös uppfödare dragit en rövare för dig.
 
Välj Klubben högst upp, därunder kommittéer. Rulla ned till övriga ansvarsområden.
Jag vill inte lägga in hennes namn för hon har kanske fullt upp. Ser ut så här:
ÖVRIGA ANSVARSOMRÅDEN
Valphänvisning
(Puppy Referral)

Precis. Det står valphänvisning och inte valphänvisare som du påstod.
Detta är heller ingen person som har någon roll i att svara på frågor som du påstod.

Valphänvisning har alla rasklubbar.
Någon samordnare eller hänvisare i person har jag aldrig hört talats om.
 
Kikade på ett par av de rasklubbssidor jag förut besökte. Nu har de sammanställt ett valpdokument med frågor och svar som man kan läsa. Om man har fler frågor kan man fylla i en blankett och mejla rasklubben, så ska någon svara på dem.
 
Precis. Det står valphänvisning och inte valphänvisare som du påstod.
Detta är heller ingen person som har någon roll i att svara på frågor som du påstod.

Valphänvisning har alla rasklubbar.
Någon samordnare eller hänvisare i person har jag aldrig hört talats om.
Jag har pratat med denne personen efter råd jag fått av en uppfödare. Då var det hens uppgift.
 
Du svarade inte alls på frågan.

Jag vet mycket väl vad HD är, vad det innebär och hur index mm ska hanteras i avelsarbetet. Jag har själv avlat på ras med HD-röntgenkrav och jag nyttjat index i min avel.

Det du däremot påstod om att det fanns raser som inte belastar sina höfter så mycket utan mer på framdelen i rörelse är rena gojan. I VISSA rörelser är tyngden av naturliga skäl mer på framdelen. Vid tex nedhopp, tvärnitar osv. Men det finns självklart ingen ras som lägger så pass mycket belastning fram i normalt rörelsemönster att HD skulle spela mindre roll.
Om detta var sant skulle inte HD vara den vanligaste sjukdomsproblematiken i våra raser.
Antingen har du missuppfattat det du hörde eller så har någon, troligtvis en oseriös uppfödare dragit en rövare för dig.
Läste du inte att jag inte har tid just nu. Om du är intresserad kan du leta själv. Nej, det var ingen uppfödare som sa det. :grin:
 
Aldrig hört talas om, vi har inget sånt i min klubb.
Skulle nog inte funka heller..
Dobermann.

Därför att rasen är liten men ändå splittrad. Att ha en person som ska guida valpköpare till uppfödare mm är som upplagt för inre konflikter i klubben.
Vi har valphänvisning där alla uppfödare kan lägga upp sina kullar, vi har inte ens krav för att få vara med mer än att du är medlem. Även omplaceringar finns på sidan och en massa fakta naturligtvis.
 
Dobermann.

Därför att rasen är liten men ändå splittrad. Att ha en person som ska guida valpköpare till uppfödare mm är som upplagt för inre konflikter i klubben.
Vi har valphänvisning där alla uppfödare kan lägga upp sina kullar, vi har inte ens krav för att få vara med mer än att du är medlem. Även omplaceringar finns på sidan och en massa fakta naturligtvis.
Ja men precis, hur skulle det se ut om det satt folk som skulle skicka valpköpare till olika kennlar?! Det skulle bli ett jäkla liv. Jag har mycket svårt att tro att någon kan vara helt opartisk inför ett sånt uppdrag.
Och om man lett en valpköpare fel..... Nä. Det är inte vara rimligt öht.
 
Ja men precis, hur skulle det se ut om det satt folk som skulle skicka valpköpare till olika kennlar?! Det skulle bli ett jäkla liv. Jag har mycket svårt att tro att någon kan vara helt opartisk inför ett sånt uppdrag.
Och om man lett en valpköpare fel..... Nä. Det är inte vara rimligt öht.
Eller hur! Så mycket subjektiva värden inblandade i all avel, det hade inte funkat alls!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 167
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 387
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 264
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp