Köpa valp efter tik med C-höft

Tinkywinky

Trådstartare
Har hittat en valp av rasen Sankt Bernhard som jag är väldigt intresserad av. Nackdelen är dock att tiken har C-höfter. Tikens mor hade C-höfter och far D-höfter. Tikens kullsyskon har fått allt från A-höft till D-höft. Valpens far har A-höft men inte fått tag i hanens föräldrars HD. Vågar man köpa denna valp? Är svårt att få tag på en valp av denna ras har jag upptäckt men ville inte heller köpa en hund som löper stor risk att bli sjuk.
 
Senast ändrad:
Med tanke på rasens tyngd och storlek hade jag inte gjort det. Nu vet jag inte hur avelsbasen ser ut inom just sankt bernhard, men en snabb titt på avelsdata så borde det väl inte vara omöjligt att hitta avelsdjur med A/B-höft.

Antar att hanen är utländsk?
Hanen verkar vara svensk
 
Efter lite eftersökningar fick jag också fram att tikens far med D-höfter har föräldrar med B och C-höfter. Vet inte om det bidrar till så mycket.
 
Blir så delad. Har väntat på valp nu i över ett år och när man väl hittar en så har dom dåliga höfter i släkten:( Nåväl, får fortsätta leta och hoppas att det dyker upp någon valp med bättre höfter i släkten dock får man vänta i säkert minst ett år till. Verkar tyvärr vara ganska vanligt att avla med C-höfter i denna rasen.
 
Blir så delad. Har väntat på valp nu i över ett år och när man väl hittar en så har dom dåliga höfter i släkten:( Nåväl, får fortsätta leta och hoppas att det dyker upp någon valp med bättre höfter i släkten dock får man vänta i säkert minst ett år till. Verkar tyvärr vara ganska vanligt att avla med C-höfter i denna rasen.

Förstår att det är tråkigt, men med tanke på rasen hade åtminstone jag inte vågat. Hoppas du hittar något annat!
 
Blir så delad. Har väntat på valp nu i över ett år och när man väl hittar en så har dom dåliga höfter i släkten:( Nåväl, får fortsätta leta och hoppas att det dyker upp någon valp med bättre höfter i släkten dock får man vänta i säkert minst ett år till. Verkar tyvärr vara ganska vanligt att avla med C-höfter i denna rasen.

Jag förstår dig. Själv är jag inne på snart tredje året av väntan (det föds många valpar av min ras varje år, men väldigt sällan något jag är intresserad av) men det är värt att vänta för att ge dig och valpen de bästa förutsättningarna till ett roligt och långt liv tillsammans. :)
 
Du kan inte tänka dig en annan ras. En Pyrenéer är ju i den storleksklassen och jag tror (obs. tror) att det är större chans att hitta en hund med bättre HD-bakgrund där.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 385
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 091
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Här kommer en dum fråga kanske... Scenario: 2 st kompisar som bor ihop och en av dom har en hanhund på ca 6 år. Den andra kompisen...
Svar
16
· Visningar
3 342
Senast: Raderad medlem 94602
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 207
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp