Köpa valp!

Nel

Trådstartare
Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under vinternätterna 😜)

Skulle behöva lite tips på hundraser. Skulle vilja ha en mindre ras, max ca 30-35cm i mankhöjd. Den ska vara korthårig med lättskött päls då jag redan har en långhårig hund, tror jag inte orkar med att sköta två krävande pälsar. Trots storleken vill jag att den ska vara tålig, energisk och aktiv men utan att vara allt för krävande, ska kunna ta det lugnt någon dag utan att klättra på väggarna. Glad, vänlig och social.
Vill ha så lite jaktinstinkt som det bara går. Lite vaktinstinkt går bra men vill helst inte ha något för extremt då min nuvarande har rätt stark vaktinstinkt (chihuahua). Självklart så frisk och fri från rassjukdomar som möjligt. En ras som funkar bra att ta med över allt och som gärna följer med på långpromenader, stallet, utflykter, stadsbesök osv.

De raser jag tittat på och är mest intresserad av just nu är Dvärgpinscher och det som kallas retro mops. Dvärgpinscher har jag träffat förut och verkar trevlig, dock har jag hört att de kan ha ganska stark vaktinstinkt (rätta mig om jag har fel). Retro mops är ju mops bara att det har avlat fram ett hälsosammare exemplar med längre nos genom att lägga in andra raser, dock finns det bara princip uppfödare i Tyskland. Dansk svensk gårdshund har jag också tittat på men det verkar väldigt krävande med mycket jakt och vakt i sig. Har också funderat på de mindre varianterna av pudel de verkar ju så härliga, dock har de ju ganska krävande päls även fast man kortklipper samt att jag tycker det är otäckt att behöva rycka hår i öronen.

Har ni några tips på andra raser jag inte nämnt? Eller kanske mer info om de jag har nämnt. Skulle även vara tacksamt om ni kan dela med er hur man gör när man redan har en hund hemma. Hur introducerar man de på bästa sätt, ska de få träffas innan köp osv..
Han gillar andra hundar, är lite osäker ibland, tikar brukar funka bäst. Men det kanske är annorlunda om han ska bo en annan hund än att bara träffa och leka med en, det kanske är jättehemskt för han.
 
Dv.pinscher är ingen lätt hund,dom kräver sin ägare trots sin litenhet, mentalt dåliga tyvärr då uppfödarna gjort gud vet vad för fel.
Men har du tid att leta,att jobba med den och en bra tumma du kan sätta i ögat på den tills den blir mogen, så är det en suuuuuuuper trevlig hund.

Jag har ett utmärkt exemplar från Ungern, nu 7 år gammal.
 
Jag har en kompis som har en chiuhaua och en shih tzu som kompletterar varandra :) jag är väldigt förtjust i rasen shih tzu en trygg glad och alldeles lagom hund med en vänlig inställning till omvärlden, saknar jakt och vakt och är oerhört pigg och trevlig att hamed i skog och mark kommer skaffa denna ras själv när jag blir äldre och bara vill ha sällskap. Pälsen klipps enkelt ner några gånger om året och den fryser inte såsom många korthåriga små hundar gör.
 
Du behöver absolut inte rycka hår i ögonen på en pudel, det räcker att hålla efter med nagelsax och långt ifrån alla pudlar har stor hårväxt där och pälsen klipper du lätt ner några gånger per år. Är inte så avancerat, någon timme var tredje månad :)
 
Du behöver absolut inte rycka hår i ögonen på en pudel, det räcker att hålla efter med nagelsax och långt ifrån alla pudlar har stor hårväxt där och pälsen klipper du lätt ner några gånger per år. Är inte så avancerat, någon timme var tredje månad :)

Behöver man alltså inte alls rycka hår i pudelöron? Då kanske mellanpudel är en kandidat även för mig.
 
Behöver man alltså inte alls rycka hår i pudelöron? Då kanske mellanpudel är en kandidat även för mig.
Nej verkligen inte, det är gammalt.
Dels gör det ont på hundarna och har hundarna inget problem med håret i öronen så är det helt onödigt. Jag har faktiskt aldrig ryckt mina pudlars hår, jag gjorde inte ens det förr när "man var tvungen" :)
 
Dansk-svensk gårdshund är en trevlig hund. Det finns de med jaktinstinkt och de utan, dock är det på individnivå, så ingen större idé att leta uppfödare som har det ena eller det andra. Jag har en kompis som har en liten uppfödning av rasen och det är pigga, trevliga hundar som hänger med på allt.
 
Jag slår också ett slag för den dansk-svenska gårdshunden, en mycket trevlig och frisk ras. I mitt tycke är det heller ingen krävande ras utan den funkar till det liv som du beskriver att du lever. Det är ingen jakthund och ska därför inte heller ha någon utpräglad jaktinstinkt utan det är individuellt. Mina svärföräldrar har en chinese crested som drar efter allt som rör sig så fort han får chansen och chinese crested är verkligen ingen ras som vanligen har jakt i sig :D

Andra kandidater skulle kunna vara:

Lancashire Heeler
Kortklippt pudel
Kortklippt löwchen
Kortklippt chinese crested
 
Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under vinternätterna 😜)

Skulle behöva lite tips på hundraser. Skulle vilja ha en mindre ras, max ca 30-35cm i mankhöjd. Den ska vara korthårig med lättskött päls då jag redan har en långhårig hund, tror jag inte orkar med att sköta två krävande pälsar. Trots storleken vill jag att den ska vara tålig, energisk och aktiv men utan att vara allt för krävande, ska kunna ta det lugnt någon dag utan att klättra på väggarna. Glad, vänlig och social.
Vill ha så lite jaktinstinkt som det bara går. Lite vaktinstinkt går bra men vill helst inte ha något för extremt då min nuvarande har rätt stark vaktinstinkt (chihuahua). Självklart så frisk och fri från rassjukdomar som möjligt. En ras som funkar bra att ta med över allt och som gärna följer med på långpromenader, stallet, utflykter, stadsbesök osv.

De raser jag tittat på och är mest intresserad av just nu är Dvärgpinscher och det som kallas retro mops. Dvärgpinscher har jag träffat förut och verkar trevlig, dock har jag hört att de kan ha ganska stark vaktinstinkt (rätta mig om jag har fel). Retro mops är ju mops bara att det har avlat fram ett hälsosammare exemplar med längre nos genom att lägga in andra raser, dock finns det bara princip uppfödare i Tyskland. Dansk svensk gårdshund har jag också tittat på men det verkar väldigt krävande med mycket jakt och vakt i sig. Har också funderat på de mindre varianterna av pudel de verkar ju så härliga, dock har de ju ganska krävande päls även fast man kortklipper samt att jag tycker det är otäckt att behöva rycka hår i öronen.

Har ni några tips på andra raser jag inte nämnt? Eller kanske mer info om de jag har nämnt. Skulle även vara tacksamt om ni kan dela med er hur man gör när man redan har en hund hemma. Hur introducerar man de på bästa sätt, ska de få träffas innan köp osv..
Han gillar andra hundar, är lite osäker ibland, tikar brukar funka bäst. Men det kanske är annorlunda om han ska bo en annan hund än att bara träffa och leka med en, det kanske är jättehemskt för han.
Varför inte en till men korthårig chihuahua?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 281
Senast: bollen__
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 792
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 265
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 088
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp