Köpare som slutat svara

Lyan

Trådstartare
Jag har en låda med grejer som är sålda och betalda. De är skickade en gång redan men köparen hämtade inte ut så jag fick vackert betala tillbakafrakten. Hon lovade att hon skulle betala både den frakten och ny frakt plus köpa lite till kläder som jag lagt ut efter hon köpte det första. Nu har hon slutat svara. Jag har taggat henne i gruppen där jag har annonsen men vad gör jag om hon inte dyker upp igen? Sakerna är ju betalda så jag kan varken sälja eller slänga och jag vill bara bli av med det. Hennes sista PM fick jag för ca en månad sedan och jag har skickat flera efter det som hon inte har öppnat.

Går det att betala tillbaka pengarna (efter att jag dragit bort fraktkostnaden) och sedan lägga ut allt igen om hon fortfarande inte svarar? Det är ju trots allt hennes grejer nu så jag vet inte om man får göra så när hon inte ens öppnar mina PM. Skicka ett rekommenderat brev kan jag ju iofs göra men om hon inte hämtar ut det så ligger jag ju ute med ännu mer pengar
 
Beror väl lite på hur mycket pengar det handlar om. Svarar inte människan efter en månad så hade jag sålt grejerna. Hur betalade köparen? Via swisch? I så fall kan du ju bara skicka tillbaka pengarna.
 
Kan du se om personen varit aktiv något sedan senaste meddelandet?

Jag hade nog bara skickat ett meddelande till med text att om ingen kontakt tas innan XX datum hävs köpet, vänligen kontakta mig inom kort om du vill ha återbetalning av dina pengar. Om det är juridiskt riktigt har jag däremot ingen aning om..

Hur gör webshopar där paketen inte hämtats ut och därför går i retur månntro?
 
Beror väl lite på hur mycket pengar det handlar om. Svarar inte människan efter en månad så hade jag sålt grejerna. Hur betalade köparen? Via swisch? I så fall kan du ju bara skicka tillbaka pengarna.
Om jag drar bort frakten så är det 770kr så rätt mycket. Hon betalade med banköverföring och jag kan inte hitta hur jag ska kunna betala tillbaka dem där. Fick inget telefonnummer heller
Kan du se om personen varit aktiv något sedan senaste meddelandet?

Jag hade nog bara skickat ett meddelande till med text att om ingen kontakt tas innan XX datum hävs köpet, vänligen kontakta mig inom kort om du vill ha återbetalning av dina pengar. Om det är juridiskt riktigt har jag däremot ingen aning om..

Hur gör webshopar där paketen inte hämtats ut och därför går i retur månntro?
Det är på messenger och den sista bocken är inte färgad så jag gissar det betyder att hon inte varit aktiv men jag vet inte. Jag verkar inte vara blockad iallafall.

Det är ungefär något sådant jag har funderat på att skriva men vet inte om det gäller om hon inte läser meddelandena.

Jag tror att de flesta tar en rätt stor avgift om paketet skickas tillbaka och sedan betalar tillbaka resten av pengarna. Iallafall av det jag har läst
Jag skulle i ditt läge aldrig betala tillbaka hela summan utan låta köparen betala frakten.
Edit+ en symbolisk summa för din tid för hemfrakten
Ja, frakten kommer jag definitivt behålla för om jag lyckas hitta något sätt att betala tillbaka till henne. Vet inte vad en symbolisk summa kan vara. Helst vill jag ju bara bli av med det för en del har legat ute jättelänge
Jag hade behållit köpesumman som kompensation för mina utgifter och den bortslösade tiden och sen sålt sakerna igen.

Jag hade gjort samma sak. Hatar köpare som strular!
Om jag drar av den extra frakten så blir det 770kr kvar så det är ju rätt mycket pengar att bara behålla. Hon har strulat redan från början så jag skulle nog backat men har haft grejerna ute på annons så länge att jag var bara glad att bli av med det
 
Om jag drar bort frakten så är det 770kr så rätt mycket. Hon betalade med banköverföring och jag kan inte hitta hur jag ska kunna betala tillbaka dem där. Fick inget telefonnummer heller

Det är på messenger och den sista bocken är inte färgad så jag gissar det betyder att hon inte varit aktiv men jag vet inte. Jag verkar inte vara blockad iallafall.

Det är ungefär något sådant jag har funderat på att skriva men vet inte om det gäller om hon inte läser meddelandena.

Jag tror att de flesta tar en rätt stor avgift om paketet skickas tillbaka och sedan betalar tillbaka resten av pengarna. Iallafall av det jag har läst

Ja, frakten kommer jag definitivt behålla för om jag lyckas hitta något sätt att betala tillbaka till henne. Vet inte vad en symbolisk summa kan vara. Helst vill jag ju bara bli av med det för en del har legat ute jättelänge



Om jag drar av den extra frakten så blir det 770kr kvar så det är ju rätt mycket pengar att bara behålla. Hon har strulat redan från början så jag skulle nog backat men har haft grejerna ute på annons så länge att jag var bara glad att bli av med det
Jag skulle ändå inte backa. Jag skulle behålla grejerna typ en månad och se om hon hör av sig, sen se affären som förbrukad. Något KAN ju ha hänt köparen, men efter en månad bör hen hört av sig. Men hör köparen av sig kan jag skicka igen för ny frakt + den extra frakt du redan betalat, alternativt betala tillbaka pengarna -frakten.
 
Om jag drar bort frakten så är det 770kr så rätt mycket. Hon betalade med banköverföring och jag kan inte hitta hur jag ska kunna betala tillbaka dem där. Fick inget telefonnummer heller

Det är på messenger och den sista bocken är inte färgad så jag gissar det betyder att hon inte varit aktiv men jag vet inte. Jag verkar inte vara blockad iallafall.

Det är ungefär något sådant jag har funderat på att skriva men vet inte om det gäller om hon inte läser meddelandena.

Jag tror att de flesta tar en rätt stor avgift om paketet skickas tillbaka och sedan betalar tillbaka resten av pengarna. Iallafall av det jag har läst

Ja, frakten kommer jag definitivt behålla för om jag lyckas hitta något sätt att betala tillbaka till henne. Vet inte vad en symbolisk summa kan vara. Helst vill jag ju bara bli av med det för en del har legat ute jättelänge



Om jag drar av den extra frakten så blir det 770kr kvar så det är ju rätt mycket pengar att bara behålla. Hon har strulat redan från början så jag skulle nog backat men har haft grejerna ute på annons så länge att jag var bara glad att bli av med det
Har hon betalat med banköverföring så bör din bank kunna hjälpa dig returnera den summan du räknar fram att hon ska få tillbaka. Personalen på banken kan alltid få fram vilket konto en överföring gjorts ifrån. Kan ta tid om det är olika banker inblandad men de kan.
 
Jag hade inte betalat tillbaka pengarna men sålt varan igen. Hade köparen sedan hört av sig hade jag då tagit ställning till om jag skulle betala eller inte, men oavsett hade jag behållit pengarna för frakten du fick stå för.
Hade absolut inte skickat igen utan livstecken.
 
Jag hade inte heller betalat tillbaka pengarna, hon får väl skylla sig själv när hon är så krånglig.
Möjligen skickat ett nytt meddelande med att du kommer sälja till annan person om hon inte hört av sig vid ett visst datum. Då kan du också skriva att du kan swisha tillbaka delar av pengarna om hon ger dig telefonnummer. Svarar hon inte på det så är det väl hennes val.
 
Jag hade skickat ett meddelande där jag skriver att köpet går tillbaka eftersom du inte får tag i henne. Och att du skickar tillbaka pengarna, med avdrag för returfrakten, när du har fått ett konto- eller swishnummer att skicka det till.
 
Jag hade skickat ett meddelande där jag skriver att köpet går tillbaka eftersom du inte får tag i henne. Och att du skickar tillbaka pengarna, med avdrag för returfrakten, när du har fått ett konto- eller swishnummer att skicka det till.
Risken är ju då att TS hamnar i nästan samma situation som nu. Det enda bytet är att hon istället har pengar på sitt konto som hon inte äger och som hon i "evighet" måste minnas att de inte är hennes.
 
Som jag förstått det på Konsumentverket, har säljaren vårdplikt för såld men ej hämtad vara. Säljaren ska förvara och se till att varan inte skadas etc. Varan är köparens egendom om den är betald (vilket är fallet här), och säljaren har då inte rätt att sälja den igen. Har en en jäkla otur så kan en alltså åka på att förvara grejerna om köparen inte hämtar som bestämt. Oklart hur länge, jag hittar bara att säljaren är skyldig att leverera inom skälig tid (vilket ju skett, men inte kunnat fullföljas..).

Köplagen går ju att avtala bort, men då lär ju parterna komma överens om villkoren innan.
Jag tror att det juridiskt korrekta är att betala tillbaka pengarna (minus faktiska kostnader såsom frakten), och sedan sälja till någon annan.
 
Som jag förstått det på Konsumentverket, har säljaren vårdplikt för såld men ej hämtad vara. Säljaren ska förvara och se till att varan inte skadas etc. Varan är köparens egendom om den är betald (vilket är fallet här), och säljaren har då inte rätt att sälja den igen. Har en en jäkla otur så kan en alltså åka på att förvara grejerna om köparen inte hämtar som bestämt. Oklart hur länge, jag hittar bara att säljaren är skyldig att leverera inom skälig tid (vilket ju skett, men inte kunnat fullföljas..).

Köplagen går ju att avtala bort, men då lär ju parterna komma överens om villkoren innan.
Jag tror att det juridiskt korrekta är att betala tillbaka pengarna (minus faktiska kostnader såsom frakten), och sedan sälja till någon annan.
Är du säker på att det inte bara gäller företag som säljer till konsumenter. De har mycket striktare regler än privatpersoner.
 
Risken är ju då att TS hamnar i nästan samma situation som nu. Det enda bytet är att hon istället har pengar på sitt konto som hon inte äger och som hon i "evighet" måste minnas att de inte är hennes.
Kanske om man lägger till en tidsgräns på när köparen ska skicka swish/bankkontouppgifter för att få tillbaka pengarna?
Dvs. "Och att du skickar tillbaka pengarna, med avdrag för returfrakten, om du får ett konto- eller swishnummer att skicka det till inom 14 dagar."
 
Är du säker på att det inte bara gäller företag som säljer till konsumenter. De har mycket striktare regler än privatpersoner.

Ja, det är jag. I texten refereras till köplagen, som sagt. Mellan företag och privatpersoner gäller konsumentköplagen (som dessutom inte går att avtala bort på samma sätt). Jag letade upp det när jag sålde ett gäng bildäck, där köparen swishade betalningen och sedan dröjde med att hämta (hen reste iväg på semester bla...).

Men som sagt, om ts häver köpet så är det väl "bara" att sälja till nån annan sen. Men jag tror inte att det är okej att sälja samma grej till flera personer och behålla pengarna.
 
Jag har lyckats googla mig fram till ett telefonnummer men det känns lite creepy att googla fram telefonnummer och sedan skicka och tjata om saker sålda på Facebook :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 637
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi Jag beställde en grej. Pga usel information från företaget lackade jag ur och avbeställde. Fick bekräftelse från företaget, hade val...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Unafraid
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 738
Senast: Stefffie
·
  • Artikel
Dagbok Postade två brev (överklagan till FK och AF), kostade 36 kronor kommer väl kosta det dubbla innan jag får rätt. Sedan gick jag in till...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp