Köpare som vill ha tillbaks sina pengar?!?

sissu

Trådstartare
I mitten av Augusti sålde jag en ny sadel till en kvinna uppåt landet. Allt frid och fröjd. Jag hade haft sadeln i ca en veckas tid, den var helt ny och köpt från Holland och endast provad på hästen två ggr. innan den åkte till sin nya ägare.

Nu i kväll ca. tre veckor senare ringer denna kvinna och säger att sadeln var för trång för hästen och att den hade knarrat så hon hade bett en duktig person öppna sadeln för att se om något var fel.
Enl. denne person så var bommen av på denna nya sadel och det skulle hon skriva på ett intyg, för hon hade sytt igen sadeln igen. Hon säger att hon endast provat den en gång innan de öppnat den och nu vill hon ha alla pengarna tillbaks.

Det finns ju inga bevis alls för när denna bom kan ha gott av, om den är av. Den kan ha varit trasig redan när den kom, även om jag försökte böja och vända på den för att kontrollera detta så gott jag kunde och jag märkte ingenting alls, kunde inte rubba den en millimeter. Eller den kan ha gott sönder under dessa tre veckor.
Det får vi ju aldrig veta. Så jag tror ju inte jag har mkt. att komma med till företaget heller för kvinnan vill att jag skall ta det ansvaret. Men vad säger lagen? Ska jag lämna tillbaks pengarna eller ?!
Hjälp efterlyses då jag aldrig varit med om detta tidigare.

MVH/
 
Hade hon haft en i tre veckor och märkt det så sent?

En "duktig" persons intyg är inte mycket värd såvida det inte är en utbildad sadelmakare anser jag...
Det kan ju lika gärna vara hennes man eller så.
 
Hon har gjort åverkan på sadeln i och med hon öppnade upp den.... det korrekta hade varit att kontakta dig först.

Antagligen gäller inte en ev fabriksgaranti heller. Men du kan ju skriva till stället som DU köpte den från och fråga...

Har tillverkaren en BRA garanti borde ju en bruten bom ersättas med en ny sadel.

Vad var det för sadel och vilket märke???

/Kung Tulle
 
Precis vad min sambo och satt och diskuterade, detta med åverkan genom öppning. Personen var inte ens sadelmakare berättade hon för mig.
Och jag tycker också det är lustigt att hon inte kontaktat mig tidigare.
Jag har pratat med henne igen, då jag anser att jag inte skall betala tillbaks pengarna eftersom sadeln var precis vad hon ville ha och hon fick all info. hon ville och var nöjd med de svar hon fick och tacksam för hon ville verkligen ha den.

Nu i alla fall så säger hon att det INTE var bommen som var av utan ena kopparjärnet, delen som går ner i sadeln på ena sidan nere i fickan. Så rel. långt ner.

Enl. lagen så behöver jag inte betala tillbaks vad jag förstår, vad jag kunnat hitta under denna korta panikstund och jag pratade med henne om det och då säger hon bara.
Jo, jag förstod det! :confused:

Det känns som om hon visste att hon inte hade den rätten, men ändå försöker.. Och ärlig och snäll som jag är så hade jag troligen gett människan pengarna för att slippa strul om inte min sambo stoppat mig..

Hoppas nu i alla fall att det är löst och slut med denna HEMSKA upplevelse så jag kan sova inatt :(..

Tack för svaren..

MVH/
 
Hoppas nu i alla fall att det är löst och slut med denna HEMSKA upplevelse så jag kan sova inatt :(..

Hemska? Var hon otrevlig mot dig????

Sov gott och om människan envisas så skicka henne till konsumentombudsmannen!

/Kung Tulle
 
Men åhhh

människor

Innan jag som köpare skulle börja tjafsa med den privatperson som jag köpt något av. då vänder jag mgit ioll företaget som sålt saken.

och än värre är att hon försökte lura av dig pengar , fyfy

bra att du ej betalade.

Hoppas att allt ordnar sig, sadeln är ju såpass ny att garanti borde finnas, fast aknske inte om de öppnat den, klantskallar
 
Finns inget som heter "ångervecka" vid privata affärer. Speciellt inte efter TRE VECKOR. Hon har haft gott om tid att uptäcka ev. fel, så är det något som är trasigt, så har det gått sönder under hennes ansvar. Du har inget som helst ansvar gentemot henne då sadeln var hel och i bra skick när du skickade iväg den, och därför ska du inte heller ge tillbaka några pengar.
 
Garantin gäller bara den första köparen och inte om sadeln säljs vidare. Det gäller iaf många märken och brukar stå på garantibeviset.
 
Betala inte tillbaka!! Det kanske är hon som haft sönder sadeln, gått omkull eller att hästen lagt sig ner med sadeln på, det vet ju inte du.
 
Det kan mycket väl vara så att du sålt en trasig sadel men det är en risk att köpa begagnat, köpt är köpt när det gäller privatmarknad.

Eftersom denna sadel var ny så gäller givetvis garanti men det blir lite krångligare att handskas med över landsgränserna.
 
När jag köpte min sadel av en privatperson, så fick jag med garantisedeln och det kvittot som den tidigare ägaren hade på sitt köp från affären. Det står inte någonstans att det inte gäller om sadeln säljs vidare. Är det 5 års garanti på en sadel så kan det väl inte spela någonroll vem som äger den bara man har med kvitto och garantibevis, eller :confused:
 
jag tror hon är en fuling hon märker att sadeln inte passar har då sönder sadeln och åker med den till en som kollar dett och den är ju trasig.
Och nu försöker hon påstå att den VAR trasig är hon köpte den och OM dne var det märker man det redan efter första ritten INTE efter 3 veckor*S*

Fick hon ett kvitto när hon köpte den om inte är det svårt för henne att bevisa att du har sålt den=)
 
En bekant till mig köpte en ganska dyr sadel för några år sedan. Försäljaren skrev hennes namn på garantin och på garantisedeln stod att garantin gällde för köparen och inte vid vidareförsäljning (eller något i den stilen).
Jag ringde senare försäljaren och frågade om detta stämde och denne sa att garantin bara gällde för köparen.
Nu vet jag inte helt säkert om det är lagligt att göra så eller om de bara försöker... Men hur lång garanti som lämnas och om det lämnas i andra hand borde väl tillverkaren bestämma... Alltså inte lagstadgad garanti utan när det är 20 år på bommen och dylika saker...
 
Tack alla som svarat...

Efter det sista samtalet med personen så har det vart tyst och lugnt. Kvitton finns inte mer än transaktionerna över bankerna och så själva fraktsedlarna..

Hon fick se om hon ville ha alla uppgifter till företaget senare :confused: utifall hon skulle skicka tillbaks sadeln.

Men hon skulle troligen be en duktig sadelmakare som lagat en annan sadel till henne där det verkligen var bommen som varit av, laga även denna i kopparjärnet. Om den nu var trasig.

Nej, hela historien luktar skumt och jag har lugnat mig och sover gott igen :D..

Men fy, vad hemskt det var att få detta samtal. Trots att man är oskyldig så känner man sig skyldig :o

MVH/
 
Jag var med om en liknande händelse för två år sedan då jag sålde en begagnad sadel till en tjej uppåt i landet. allt var frid och fröjd och de gillade sadeln så de köpte sadeln utan att prova den på hästen (de hämtade sadeln hemma hos mig) 2 månader senare ringer en arg man (tjejes pappa) och skäller ut oss efter noter. Han säger att bommen var av och att den varit det när han köpte den av oss. Jag vet att bommen itne var av, skulle inte ens sälja en sadel med trasig bom så jag nekar. Går dock inte att övertala mannen så min mor tar över samtalet. Hon frågar bland annat varför de inte hört av sig tidigare och han säger då att de har varit bortresta och itne haft tid. Sedan börjar mannen få ont om argument då min mor inte vill godta hans förklaringar. mannen börjar då kalla min mor för både det ena och det andra och kallar henne för hora och jag vet inte vad. Min mamma slänger på luren. Mannen hotade att polisanmäla oss men inget hände så antagligen försökte mannen lura oss. Bommen på sadeln måste ha brutits under den perioden de haft sadeln och så försökte de få tillbaka pengarna och skylla oss för att ha sålt en sadeln som var sönder

stå på dig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 241
Senast: Lixiigirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp