Köparen rätt att lämna tillbaka hästen?

L

Lisa_S

Hej!

För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag henne på klinik och vid böjprov markerade hon 1 grad och efter vet. rekommendation röntgade vi hasen på henne för att utesluta spatt. Röntgen visade inget och jag tänkte att hältan kanske berodde på att hon trampade kostigt när vi lastade ut henne ur transporten innan besiktningen och eftersom köpesumman var låg, 10 000 kr och hästen var a1 försäkrad köpte jag hästen. Vid bes bad jag även vet klämma igenom ryggen noga och inte fel visades.

Under de åren jag har haft henne har hon aldrig visat några tecken på hälta och inte heller hos tjejen som jag hade hästen utlånad till på foder under 7 mån och fram till 2 mån innan försäljningen. När jag sålde hästen till den nya ägaren för 3 mån sedan frågade köparen om den varit sjuk eller skadad och det sa jag sanningsenligt att hon aldrig varit det. Köparen gjorde ingen vet bes vid köpet utan provred enbart hästen. Som köpeavtal använde jag samma som när jag köpte hästen, där står det att "hästen är enligt säljaren fullt frisk" och "köparen förbinder sig att behålla hästen försäkrad i samma bolag och till minst köpesumman i minst 2 år pga ev dolda fel".

För några dagar sedan blev jag uppringd av köparen som i veckan för första gången tränat hästen för dressyrtränare som hade anmärkt att hästen vinklade in höger bakben kraftigt vid dressyrarbetet. De hade även haft ute veterinär som gjort böjprov på hästen som då hade markerat kraftigt. Vet hade menat på att felet satt i höften och ev berodde på att ledkulan hoppade ur led och att muskler och senor kring fästet hade tänjts ut. Han menade att hästen var oridbar och inte skulle ansträngas alls och att felet uppkommit för länge sedan, altså inte nyligen. Och för att vara säker på vad det berodde på skulle man få röntga höften.

Nu vill köparen häva köpet med hänvisning till dolda fel och att jag tar tillbaka hästen. Som jag ser det så borde köparen ha gjort en vet bes vid köpet (det gör jag alltid själv när jag köper hästar). Har varit i kontakt med fodervärden som hade hästen tills 2 mån innan försäljningen för att dubbelkolla att hon inte upptäckt något kostigt med höger bakben vid ridning och hon sa att hon tränat för 2 olika dressyrtränare vid flera tillfällen och att de aldrig sagt något och att hon aldrig visat några tecken på hälta el dyligt.

Som jag ser det så är det nu köparen som ska ta kontakt med försäkringsbolaget för att göra en utredning och sedan avliva hästen (hästen skulle inte trivas som promenadhäst då hon har stort motionsbehov)om det visar dig att den inte går att rida och därigenom få ut ersättning från försäkringsbolaget. JAg tycker givetvis att detta är hemskt tråkigt då hästen betyder mycket för mig och att det har varit så roligt att höra att det gått så bra hos nya ägaren fram tills nu. Jag vill samtidigt inte ta tillbaka hästen och betala tillbaka köpesumman och sedan avliva hästen då jag inte tycker att jag gjort något fel eftersom hästen har varit kärnfrisk under tiden jag haft den. Nu är ju inte köpesumman så stor (10 000) som tur är men ändå.

Sedan undrar jag om någon vet hur det fungerar med försäkringen om jag nu mot förmodan skulle tvingas ta tillbaka hästen. Hästen är a1 försäkrad med full vet. vård i köpesumman hos Folksam. Vet inte exakt hur länge men i alla fall under tiden jag haft den så ca 3-5 år. Vad täcker försäkringen?

Köparen säger att om jag inte tar tillbaka hästen så tänker hon driva det i domstolen och hon menar att jag har "gjort bort mig" eftersom jag skrivit i köpekontraktet att "hästen är enligt säljaren fullt frisk".
Kloka råd önskas, hur går man vidare... ? Hade varit mycket tacksam för svar då jag aldrig har stått i denna situationen innan men samtidigt känner att jag har rätten på min sida i och med att köparen inte vet besiktigade hästen vid köp.
 
Sv: Köparen rätt att lämna tillbaka hästen?

Usch vilken tråkig och jobbig situation. Jag vet tyvärr inte alls vad som gäller rent juridiskt, men av erfarenhet från hästköp i min omgivning så tror jag det är svårt för henne att "tvinga" dig ta tillbaka hästen. Tycker det är hon som gjort bort sig som inte besiktade hästen.

Hoppas det löser sig på något vis utan segdragna fall i domstolen, för så har det slutat för de jag känner till...
 
Sv: Köparen rätt att lämna tillbaka hästen?

Innan hon kan gå till domstol så måste hon undersöka hästen mer noggrant, det räcker inte med det som den första veterinären sagt när han tillagt att för att konfirmera felet så behövs röntgen.

Det bästa du kan göra är att försöka komma överens med henne, om hästen ändå ska dömas ut så kanske ni kan dela på självrisken och hon får försäkringspengarna. Det är rätt omständigt att ta en tvist högre upp och för så lite pengar skulle jag som köpare inte tycka att det var värt det.
 
Sv: Köparen rätt att lämna tillbaka hästen?

"gjort bort mig" eftersom jag skrivit i köpekontraktet att "hästen är enligt säljaren fullt frisk".
Det är nog lite så att just den formuleringen kan vara ett problem för dig. Vad det brukar stå i avtal är mer i stol med "såvitt säljaren känner till är hästen frisk/utan fel vid försäljningen". Ev också att du skulle (om du inte gjorde det) skrivit in att när du köpte hästen markerade den vid veterinär besiktningen. Så att man säker kan säga att du uppfyllt din upplysningsplikt.

Men eftersom köparen nu står för försäkringen så blir det också köparen som får ta upp det med bolaget. Ingen annan kan begära ersättning än den står för den. Om det nu är så att köparen har någon försäkring på hästen.
 
Sv: Köparen rätt att lämna tillbaka hästen?

Jag har svårt att tro att köparen skulle komma någon vart med detta med tanke på att denne själv valt att inte göra någon veterinärbesiktning. På så sätt har ju faktiskt köparen missat sin egen undersökningsplikt. Men man ska dock aldrig upphöra att förvånas, så vem vet? Vore jag du skulle jag rådfråga en advokat.
 
Sv: Köparen rätt att lämna tillbaka hästen?

Så här säger Köplagen_
18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.

Du har som säljare gjort en utfästelse att hästen är fullt frisk och det stämmer vid senare undersökning inte. Jag tror att risken är stor att du får ta ansvar för den utfästelsen och återta hästen.
 
Sv: Köparen rätt att lämna tillbaka hästen?

Får se hur jag ska göra, nya ägaren hade även hästen på öppet köp under två veckor och har fram tills nyligen både hoppat, ridit ut långa rundor och galloperat vid stranden och även tränat markarbete och har bara hört idel lovord så tycker det är lite konstigt att hästen helt plötsligt anses oridbar.. Sedan så har som sagt tjejen jag hade hästen på foder hos aldrig märkt något kostigt fastän hon ridit för två olika dressyrtränare samt även varit med på banträningar upp till 120 utan problem. De får i alla fall kolla upp ordenligt vad det är för fel på hästen (genom röntgen el vad som krävs) innan jag bestämmer hur jag ska göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 624
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 688
Senast: WBanna
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 916
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 019
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp