Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Dennerstahl

Trådstartare
Hej!
För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick med all väsentlig information om hästen och om vår överenskommelse.

Hästen hade vid köpetillfället en sårskada och behandlades med penovet vilket vi givetvis skrev skrev in i kontraktet. Hästen såldes även obesiktad eftersom köparen var väldigt angelägen om en "snabb affär". Även detta, att hästen inte blivit besiktad av varken köparen eller säljaren, står också i kontraktet. Vidare såldes hästen på avbetalning och vi skrev in att ägarskiftet skedde när full betalning var erlagd.

Det har varit en berg-och-dal-bana sedan hästen lämnade min gård. Först menade dem att allt var underbart och att hästen blivit frisk osv. Senare ringer dem mig och säger att såret minsann inte alls läkt och att dem måste ta ut veterinär - väldigt sura. Jag har även kvar alla sms och det är olika bud i alla sms.

"Men hade inte såret försvunnit sa ni?" Först sa dem ja, sedan nej...
Dem menade på att dem lagt ner enorma summor. Då frågade jag om inte jag kunde få prata med veterinären som behandlat hästen så att jag kunde få en bättre syn på det hela men det tvärvägrade dem. Varför? Dem menar att veterinären vägrar prata med "främlingar" :-/ Jag är rädd för att det egentligen är så att dem inte alls behandlat hästen pga bristande ekonomi då det har varit en jakt på pengar varje månad....

Sedan blev det tyst igen. Jag fick aldrig ta del av någon mer information. Sedan får jag ett sms om att jag lurat på henne en sjuk häst och att denna sårskada gjort att hästen blivit halt och överbelastat ryggen så nu slänger hästen av henne när hon rider. Denna häst har alltid varit gudasnäll och bla haft en medryttare som inte ridit på 15år. Hon vill alltså häva köpet och få tillbaka alla pengar. Hon menar också att det är jag som ska stå för alla veterinärkostnader som hennes pojkvän lagt ner på hästen eftersom han var snäll och betalade det när hon själv inte kunde för att hon har inget jobb.

Jag känner mig mycket ställd :confused:
1. Det var helt otroligt tydligt att hästen hade en sårskada när dem köpte hästen. Det står i kontraktet. Dem fick till och med medicin med sig att behandla hästen med. Jag sa vilken veterinär som behandlat hästen och att dem kunde ringa dit, men det gjorde dem aldrig. Hade dem tagit ut en veterinär som besiktat hästen hade denne givetvis sett detta fel (annars hade ju hästen inte fått behandling från första början) så det är väl knappast ett dolt fel?

2. Hennes kille, som är mycket fientlig och faktiskt lite otäck, kontaktar mig nu ständigt med hot om rättegångar osv. Nu skrev han att köpelagen säger att jag måste ta tillbaka häst bums och betala tillbaka allt, så väl för hästen som allt annat. Då skrev jag att jag inte kommer ha någon vidare diskussion med dem privat utan vill dem gå vidare med det får dem kontakta mig i samråd med en jurist/advokat (eftersom han faktiskt skrämmer mig lite) och att har jag inte hört något från någon advokat och inte får pengar vid nästa avbetalning så skickar jag denna summa till kronofogden.

3. Har sån ångest över hästen. Jag har inte möjlighet att ta hem henne och även när jag försökte så vägrade dem säga vart hon fanns, jag får inte se någon journal och inte prata med någon veterinär. Det enda jag vet är det jag fått höra och det är att världens finaste "bebis" stegrar av sin ny ägare pga diverse skador. Vad F-N är detta!? :(

Vad har ni för erfarenheter? Jag pratade med en advokat och han sa att han absolut trodde att dem inte hade något fall över huvud taget eftersom dem ju hade en undersökningplikt och sårskadan står med i kontraktet, men jag får ändå en sån panikångest. Det är absolut ingen rolig sits att befinna sig i och alla creepy sms från henne kille gör inte saken bättre. Han verkar liksom inte... frisk...

Vad hade ni gjort?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Anmäl killen till polisen. Han trakasserar ju och skrämmer dig.
Jag tror inte att de har något att komma med och såret är ju givetvis inget dolt fel. Det kunde de ju se själva och blev dessutom upplysta om det både i kontraktet och muntligt och genom att de fick med sig medicin till hästen.

Hemskt ändå att hästen mår så dåligt att den har börjat kasta av :( Tror du att det verkligen är så eller kan det vara något de säger för att du ska tycka synd om dem och ta tillbaka hästen?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag hade krävt en skriftlig reklamation där de bifogar veterinärintyg på de åkommor de åberopar - vad kan förstå ryggproblem, sårskada etc. Bör inte vara några problem eftersom de ju säger att de har veterinärbehandlat.

Självklart ska du lämna eventuella krav vidare till KFM, låt det inte gå för långt tid utan skicka direkt du märker att pengarna inte kommit in.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag skrev till dem båda att jag inte ville bli kontaktad av pojkvännen och att om jag blev det vid ytterligare tillfällen så skulle jag polisanmäla honom. Detta gav tyvärr inte det resultat jag hade väntat mig då de båda nu ägnar sig åt att hota om att slakta hästen, sälja hästen, rättegångar osv om dem inte får tillbaka alla sina pengar innan morgondagen. Jag vill väldigt gärna kontakta polisen men jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det är inte som att han hotar mig med att göra illa mig eller dylikt och därför kanske det bara är larvigt att jag anmäler det. Samtidigt mår jag så dåligt av att han kontaktar mig. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hans beteende, men som om han är onykter och instabil - typ. Hans sms är det sista som plingar innan jag lägger mig om kvällarna och det är det första som plingar när jag vaknar på morgnarna. För mig känns det som en enorm stress. Jag får aldrig komma till ro utan går och väntar på när nästa sms skall komma. :(

Givetvis tänker jag något så fruktansvärt mycket på hästen :( Min älskade älskade vän som finns där ute någonstans och jag står helt hjälplös. Jag hoppas innerligen att det är så att dem faktiskt har så pass stora problem ekonomiskt att dem helt enkelt hittar på allting för att kunna få pengar, hur sjukt det än låter. Att dem ljuger väldigt mycket över huvud taget vet jag redan. Först allt om detta sår - borta - ej läkt - 100% frisk - ej en i närheten av läkt läkt. Att deras advokat skulle vara Leif Silbersky osv osv. Det tror jag hur mycket jag vill på. Jag menar... Har dem inte ens råd att betala 2000 kronor i månader för avbetalningen på hästen (vilket dem inte kunnat) har jag svårt att tro att dem helt plötsligt skulle ha råd med något sådant.:grin:
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

De kan väl knappast komma särskilt långt även om reklamationen är skriftlig. Det har gått 5 månader och de måste bevisa att skadorna funnits där sedan tidigare och de ska då vara av sådan art att de inte skulle ha upptäckts vid en veterinärbesiktning.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Självklart är det svårt för dem att häva köpet, men det minsta man kan begära är ju en skriftlig reklamation. Det kommer säkerligen inte att komma, och då faller det ju på sin egen orimlighet att ta det hela på allvar.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag har gjort detta, tyvärr utan resultat.
Först säger dem att dem har journaler på allt som dem kan mejla mig och sedan när jag ber dem lägga fram detta underlag antingen för mig eller i juridisk mening så menar dem helt plötsligt att "jag inte har med saken att göra" eller att "det står till och med i kontraktet att hästen är skadad, ha!".

När jag ringde henne här om dagen så kom dem även med detta argument (till varför dem i vilket fall inte ska betala avbetalning)..

"HA! VI HAR HÄSTENS PASS!!!"

"jaha?" säger jag då "passet ska ju följa med hästen?" och fick till svar

"B (pojkvännen) HAR KONTAKTAT EN ADVOKAT SOM SÄGER ATT DEN SOM HAR PASSET ÄGER HÄSTEN! HA HA! VAD SÄGER DU NU DÅ?"

Behöver jag säga mer?... :( Jag vet inte riktigt om nivån kan ligga mycket lägre....
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Byt telefonnummer för en period (eller - om du kan - ignorera deras samtal). Kontakta en advokat och be att få hänvisa till denne.

D v s meddela dem att all vidare diskussion får tas med Advokat Nilsson på nummer xxx-xxxxxx.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Det hoppas jag verkligen inte att dem gör. Eller, dem hotar ju hela tiden med att gå vidare med det men även fastän jag säger att jag välkomnar all kontakt med deras juridiska ombud eller en skriftlig reklamation så fortsätter dem SMSa mig med hot utan att göra något "egentligt drag". Nu besvarar jag inte längre deras SMS utan kommer vänta till i slutet på månaden för att se om jag får in några pengar.

Hur är det med följdskador av sårskadan? Jag tänker att om hästen börjat överbelasta ryggen pga benet så har den väl blivit riden när den inte borde ha blivit det? Alltså att den inte fått vila ordentligt innan den satts igång.

Och detta med veterinärvård. Dem har ju köpt hästen, även om det är på avbetalning så är det ju ett bindande avtal, då ska dem väl stå för all vård?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

De var medvetna om defekten vid riskens övergång, de valde att ta risken och får stå för det valet.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Där är det nog jag som plågar mig själv en aning.
Det hade varit jätteskönt att byta nummer, samtidigt så bryr jag mig alldeles för mycket. Min pojkvän ser det mycket mer sakligt och försöker lugna mig, men jag är lite som person att jag tar allt väldigt personligt och överanalyserar allt i det minsta. Därför skulle jag ha världens ångest om jag inte tog del av vad dem skrev - för då känns det som att jag inte har koll på läget. Nu blev det kanske lite rörigt, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Jag har gett dem telefonnr till två advokater och jag har även hänvisat till en på Deckermans om dem inte tror på det jag säger om vad jag hört från just Deckermans, men ingen har blivit kontaktar. Så, tja..

Jag försöker vara tyst helt enkelt!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Personligen tycker jag det låter som de tröttnat på hästägandet nu när det börjar lacka mot höst och den dyrare årstiden för hästägande.

Men det är bara min spekulation.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Stå på dig! Du har rätten på din sida i den här situationen! Och ta som sagt hjälp av kfm om du inte får betalt av dem.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Absolut, du är inte den enda som tror just det. Det tror jag nog också.
Har dem inte pengar så är det en stor skillnad (oftast) på att betala för ett sommarbete och på att betala för stall och foder osv. Jag menar, är marginalen så liten att de varje månad har kontaktat mig för att dem inte kunnat betala 2000 kronor, hur ska dem då kunna ha hand om oförutsedda utgifter eller ens kunna ha hästen uppstallad i ett ordentligt stall?

Detta gör mig även väldigt skeptisk gällande veterinärvården. Dem kan inte betala 2000 kronor, men dem kan utan problem slänga fram enorma summor i veterinärvård utan vidare. Framför allt när jag vid ett tillfälle ifrågasatte deras ekonomiska förutsättningar som hästägare och fick till svar att "bara för att dem inte har en buffert för så kallade extrasaker gör det inte dem till olämpliga hästägare"

På ett sätt är det väl bra, antar jag, om det inte finns några journaler för dem att visa upp när det kommer till att häva köpet. På ett annat sätt är det ju helt åt helv-te om hästen behövt vård och dem inte gett den det!! Vilket jag omöjligen kan veta eftersom hästen är som bortblåst :(
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag skrev till dem båda att jag inte ville bli kontaktad av pojkvännen och att om jag blev det vid ytterligare tillfällen så skulle jag polisanmäla honom. Detta gav tyvärr inte det resultat jag hade väntat mig då de båda nu ägnar sig åt att hota om att slakta hästen, sälja hästen, rättegångar osv om dem inte får tillbaka alla sina pengar innan morgondagen. Jag vill väldigt gärna kontakta polisen men jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det är inte som att han hotar mig med att göra illa mig eller dylikt och därför kanske det bara är larvigt att jag anmäler det. Samtidigt mår jag så dåligt av att han kontaktar mig. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hans beteende, men som om han är onykter och instabil - typ. Hans sms är det sista som plingar innan jag lägger mig om kvällarna och det är det första som plingar när jag vaknar på morgnarna. För mig känns det som en enorm stress. Jag får aldrig komma till ro utan går och väntar på när nästa sms skall komma. :(

Givetvis tänker jag något så fruktansvärt mycket på hästen :( Min älskade älskade vän som finns där ute någonstans och jag står helt hjälplös. Jag hoppas innerligen att det är så att dem faktiskt har så pass stora problem ekonomiskt att dem helt enkelt hittar på allting för att kunna få pengar, hur sjukt det än låter. Att dem ljuger väldigt mycket över huvud taget vet jag redan. Först allt om detta sår - borta - ej läkt - 100% frisk - ej en i närheten av läkt läkt. Att deras advokat skulle vara Leif Silbersky osv osv. Det tror jag hur mycket jag vill på. Jag menar... Har dem inte ens råd att betala 2000 kronor i månader för avbetalningen på hästen (vilket dem inte kunnat) har jag svårt att tro att dem helt plötsligt skulle ha råd med något sådant.:grin:

Sånt finns ett namn för, trakasserier eller stalking och det är anmälningsbart. Precis det fetmarkerade är just det som poängterar trakasseri.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag försöker så gott jag bara kan!
Jag försöker hela tiden tänka att jag faktiskt försökt sedan dag 1 att göra allt rätt. Att jag skrev in skadan i kontraktet, skickade med behandling och telefonnr, försökte engagera mig när dem menade att hon var skadad genom att erbjuda möjligheten att deras veterinären kunde prata med veterinären som behandlade hästen "hemma" hos mig. Jag försöker tänka att jag borde ha rätten på min sida..

MEN så tänker jag, efter att ha läst en massa på internet, att det verkar lättare än jag trott för köpare att häva hästköp. Eller är detta en grav missuppfattning från min sida?
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Klassas det som det i lagens mening kommer jag nog ta mig i kragen och polisanmäla honom med tanke på hur psykiskt dåligt jag mår av hans person :(
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Det är inte alls lätt att häva ett köp utan grunder.

Däremot så tror jag att säljare ofta går med på att häva med tanke på hästarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag vet faktiskt inte vad statistiken är, men min uppfattning om möjligheten att häva eller inte häva är att de som skriker och hotar lyckas för att de skrämmer den andre parten. - om man tar det till domstol om det nu går så långt så är det beviskrav och bevisbörda som avgör fallet och eftersom man inte får komma med ngn "suprise"-bevisning i domstol (det här med att ett okänt bevis läggs fram mitt under rättegång och sen avgör fallet som det så ofta sker i serier är otillåtet i verkligheten) så måste alla parter lägga alla kort på bordet innan man håller en huvudförhandling. Att ni i kontraktet har skrivit in "felen" på hästen som de anger som skäl till att häva köpet gör ju faktiskt att de inte har giltig anledning till att häva.

Och jag antar att du inte är näringsidkare, och då är det faktiskt så att avtalet gäller i förstahand och för de situationer som avtalet inte täcker så gäller köplagen - vill du läsa på om vad som står i den så titta här. Vad gäller avtal och tolkningen av dessa så finns lagen att läsa här.

is i magen och stå på dig! Din situation måste verkligen vara jättejobbig just nu men utifrån hur du har beskrivit situationen så har de absolut inget att komma med.

Pojkvännen låter som sagt lite sjuk. - Förmodligen någon som lyckas skrämma sin omgivning för att få det han vill ha. I realiteten så har han inget av substans att komma med. Kan du inte ställa in din telefon att vägra ta emot samtal etc från hans nummer? Vet att det finns en sådan funktion i vissa telefoner under samtalsinställningar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 356
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 636
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp