Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag kan tänka mig två alternativ; kör hela racet med kf, polis osv. Oddsen att du får tillbaks dina pengar är kanske inte jättebra, men det är ju å andra sidan rätt sak att göra.

Eller skicka dit en "spekulant" som erbjuder henne femtusen kr (av annonsen att döma tror jag hon kommer att nappa på det) och tar hästen med sig omedelbums, och glöm att du nånsin träffat människan. Då kommer åtminstone hästen därifrån, men du får förstås sälja henne igen.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Hej allihop!
Min pojkvän ringde och låtsades vara en spekulant. Får man lägga upp ljudklipp från samtal?

Skulle inte tro det. Man får nämligen inte banda folk utan deras vetskap.....

Sen kan inte TS bara åka och hämta hästen. Hon måste skicka ärendet till KFM vid utebliven betalning.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Hej allihop!
Min pojkvän ringde och låtsades vara en spekulant. Får man lägga upp ljudklipp från samtal?

Tveksamt, kan räknas som förtal. I rättslig mening kan förtal även vara det som är sant, det beror på hur det kan påverka målsäganda. Spara samtalet till ev. polissak om det skulle kunna vara till nytta där.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Skulle inte tro det. Man får nämligen inte banda folk utan deras vetskap.....
Jodå, så länge som en av de samtalande parterna känner till att samtalet spelas in är det fullt lagligt att spela in.
Att sprida inspelningen publikt kan däremot vara känsligt.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Hur som helst..
Min pojkvän frågade om hästen var trevlig...
Svar: DET ÄR DEN MYSIGASTE OCH TREVLIGASTE HÄSTEN SOM FINNS. HON ÄR VERKLIGEN SOM EN HUND.

Min pojkvän frågade om hästen var snäll att rida...
Svar: HON ÄR JÄTTESNÄLL. HON HAR ALDRIG STUCKIT, BOCKAT ELLER STEGRAT SIG ELLER SÅ... HON KAN BLI LITE RÄDD FÖR SAKER UTE MEN SÅ FORT HON FÅR TITTA ÄR DET LUGNT.

Min pojkvän frågade om sårskadan och om det var undersökt av veterinär/om allt var ok...
Svar: GUD JA! HON HAR BLIVIT UNDERSÖKT FEM GÅNGER OCH DET FINNS INGA SOM HELST PROBLEM MED HENNE. HON HÅLLER TILL ALLT.

Min pojkvän frågade om det var något annat hon kände att hon ville tala om som kan vara bra att veta (ex att hon INTE äger hästen)
Svar: NJAE, INTE VAD JAG KAN KOMMA PÅ. HON ÄR BÄST!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jodå, så länge som en av de samtalande parterna känner till att samtalet spelas in är det fullt lagligt att spela in.
Att sprida inspelningen publikt kan däremot vara känsligt.

Är det inte så att den som spelar in ska var aktiv i samtalet för att det ska vara ok? Iofs, kanske blir lite samma sak som det du skriver :)
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jodå, så länge som en av de samtalande parterna känner till att samtalet spelas in är det fullt lagligt att spela in.
Att sprida inspelningen publikt kan däremot vara känsligt.

Ok, där ser man.

Och till TS:

Ser ingen anledning till varför hon skulle upplysa eventuell köpare att hon INTE äger hästen. Kommer det någon som är villig att köpa den så behöver hon bara lösa sin skuld till dig och allt är grönt. Gör hon däremot inte det får du gå och ställa sig i kö hos KFM eller göra en polisanmälan. Eller båda.....
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Vad säger polisen om det hela? Jag menar nu när det framkommit att hon har för avsikt att sälja hästen?

Jag tycker absolut att du ska se till att få hästen därifrån snarast! Eftersom hon inte betalat så har hon ju uppenbarligen brutit mot kontraktet och hästen ska återgå till dig.

Begär omedelbart hjälp från KFM/polis, INNAN det hinner gå längre och bli krångligare att reda ut....
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag tycker absolut att du ska se till att få hästen därifrån snarast! Eftersom hon inte betalat så har hon ju uppenbarligen brutit mot kontraktet och hästen ska återgå

Jag måste ha läst slarvigt men jag fick uppfattningen av att hon betalt fram till nu och hade till månadsskiftet på sig med nästa avbetalning.

Är det så att hon inte betalt alls ska skulden omgående till KFM innan hon hinner sälja hästen.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

*KL*
Glöm nu inte bara att den omtalade köparen kanske läser just den här tråden med stort intresse. Det är kanske onödigt att provocera fram ännu mer extremt beteende, och att upplysa motparten om varje kommande steg.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Ok, där ser man.

Och till TS:

Ser ingen anledning till varför hon skulle upplysa eventuell köpare att hon INTE äger hästen. Kommer det någon som är villig att köpa den så behöver hon bara lösa sin skuld till dig och allt är grönt. Gör hon däremot inte det får du gå och ställa sig i kö hos KFM eller göra en polisanmälan. Eller båda.....

Nej hon kan inte sälja hästen förrän tillstånd givits av ägaren, eftersom köparen inte är ägare ännu så får hon ej heller sälja annat än med tillstånd från rättmätig ägare.

Man kan alltså inte sälja hästen och reglera skulden i efterskott, då är det bedrägeri.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Ta med en kopia av annonsen och gör en polisanmälan, en kopia på kontraktet är även bra att ta med.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Man kan alltså inte sälja hästen och reglera skulden i efterskott, då är det bedrägeri.

Fast jag menade inte så. OM hon hittar en som vill köpa hästen och hon då FÖRST löser skulden och sedan säljer den vidare. Då får ju TS sina pengar och köparen blir av med ett problem. För TS vill ju egentligen inte ha tillbaka hästen.
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Hej alla!
Nu har jag prata med köparen som i sig erkänt sitt "lurendrejeri".
Hon har helt enkelt inte pengar till att ha hästen till hösten. Vi bestämde oss därför för att hon ej behöver betala mer av sin avbetalning förutsatt att hon tar hand om hästen och all dess omvårdnad tills dess att den blivit såld. Hon får ej heller sälja hästen hux flux utan jag kommer att tala med eventuella spekulanter och kommer att prioritera de som har referenser vilket vissa tydligen erbjudit i form av ridlärare, stallägare osv. Jag är som sagt inte intresserad av pengar utan jag vill att hästen skall komma från dessa människor så fort som möjligt och då till ett permanent hem som kan ta väl hand om henne.

Har precis mottagit en skriftlig bekräftelse att hon åtar sig alla dessa kostnader (även om hon redan var skyldig till detta genom vårt andra kontrakt) och skulle detta bestridas av henne alternativt ej skötas som överenskommet kommer vårt avtal via Deckermans ligga till grund för vidare diskussioner liksom det faktum att hon faktiskt lurat mig totalt osv.

Så, vi får väl se...
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Passade han inte på att fråga hur länge hon har ägt hästen, varför hon ska sälja och lite sånt? :) det är ju ganska väsentliga frågor som köpare, det brukar iaf jag fråga om jag är intresserad, och kunde va spännande att höra vad hon svarar.

Jaha, en halv minut senare hade det ändrat inriktning :) hoppas det löser sig nu!
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Han frågade lite allt möjligt men jag tog upp dem punkterna som hon hävdat att hon haft så himla stora problem med att hon tyckte sig kunna häva köpet :-)

Hon sa att hon skulle sälja hästen på grund av tidsbrist och att hon hade haft hästen i något år ^^ Men men.. Nu kan hon inte ljuga för en köpare eftersom köparen måste gå via mig och skulle hon sälja hästen utan min tillåtelse är det ju som sagt något olagligt och då får man gå vidare med det därifrån :crazy:
 
Sv: Köparen vill häva köpet. Vad har ni för erfarenheter?

Jag tycker att du varit väldigt tillmötesgående och hoppas att allt löser sig iom detta!
Tor dock att tjeje ite vågar göra annat när hon vet att det annars går vidare till polis KFM.
Lycka till och hoppas att du hittar ett bättre hem för di vän:laugh:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 930
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp