Köpe eller inte köpa

Baugalin

Trådstartare
Jag har lite svårt med att ta ett beslut i samband vid hästköp och tänkte att buke panelen skulle nog kunna ge mej några bra råd ;)

Kan nog börja med det att sägja att just nu äger jag och min syster 4 stycken hästar (jag räknar med hennes häst som min då vi gör det mesta tillsamans samt jag brukar ta hand om vårat bete ovs.) Vi har nyligen investerat i ett stall med 7 box platser, men nästa höst blir det endast 3 hästar i stallet då mitt ena sto kommer vara på fölsto bete (peppar för posetiv sonar :D). Jag har varit den senaste vintern/våren mycket sjuk och kunde inte rida nåt, men har nu börjat komma igång igen.

Hästen som jag fundrar på att köpa och då tillsamans med min syster har jag kännt sedan hon föddes, då jag har länge arbetet hos hennes uppfödare. Hon har intressant stam, är 10 årigt sto med bra talang och mycket väl utbildad. Vi skulle använda henne som ridhäst samt få några föl. Min syster föddes utan en arm och är stoet mycket lätt riden och mycket lyhörd så hon passar henne mycket bra.

Så varför hoppar vi inte på dealen? Pengar och lite tankar om vi har för många hästar. Saken är den att vi inte har pengarna nu för att köpa henne, men min ex boss och vännina vill helst att vi ska få henne (har inte satt henne till salu då hon vill helst att hon ska gå till oss), så jag vet att hon kan tänka sej att dela upp köp summan ner i fler betalningar samt att priset är inte ens nära hennes riktiga värde. Men så klart binder det oss till att ha mindre pengar över en längre tid pga köpet och vi håller på att komma igång med vårat nya stall som i nuläget vi skulle klara enkelt av ekonomiskt men blir tajt med ett hästköp samtidigt.

Vill henne värkligen men jag vet redan hur våran familj kommer reagera :o Ännu en häst... men behöver ni så pass många hästar och du baugalin som inte kunde rida något dom senaste månaderna behöver du värkligen ännu en häst? Drömmen för framtiden hos mej är att ha en stabil uppfödning och stoet har värkligen dom generna som jag söker, men tycker det är så svårt att få andra runt om kring mej att förstå det hela och känner mej lite rädd inför tajt ekonomi samt negativ respons från dom närmaste.

Hur skulle ni a resonerat?
 
Sv: Köpe eller inte köpa

Det här vill du säkert inte höra, men jag är av åsikten att har man inte pengar och om tiden/hälsan tryter så avvaktar man ett köp. Det är inte värt vad det kostar emotionellt, det är min åsikt. Man har dessutom ett ansvar som djurägare, och med flera hästar så finns alltid en risk att någon blir skadad/sjuk och i behov av kostsamma behandlingar.
 
Sv: Köpe eller inte köpa

Om du vill pyssla med avel och det här stoet skulle vara intressant och värdefullt för din framtida verksamhet så är det klart att du ska slå till.

MEN, eftersom du skriver att du har varit mycket sjuk, ekonomin finns egentligen inte osv, så är måste du ju såklart sälja någon eller några av de andra hästarna. Man kan inte spara alla hästar, det är en alltför dyrbar hobby för det om man inte har riktigt gott om pengar. Du måste välja helt enkelt.

Håller med Boj i övrigt! :)
 
Sv: Köpe eller inte köpa

pinky: Jag skrev det kanske inte på rätt sätt men ekonomin finns. Köpte just ett stall denna månaden med handpengar = har inte handpengar så det räker för ett köp av en dyrbar häst just nu. Det blir mer att spara pengar i form av att jag skulle behöva avvakta mot ev. erbjudanden för kurser, resor eller annat som räknas inte som självklarheter av att kunna betala. Men är lite av ekonomist stressad av mej och skulle nog kunna bli stressad av det ändå.

boj: Hehe alla svar är bra svar, men ja visst skulle posetiva sådana alltid vara roligare. Med kostander för ev sjukdomar/olyckor har vi ett extra konto för (som rörs ej under hästköp eller nåt annat en för just det ändamålet). Men just med det emotionella delen av stressen av det hela som gör mej rädd. Samt det hur pass sjuk jag har varit (men är nu fullt frisk)
 
Sv: Köpe eller inte köpa

Varför inte sälja en annan av hästarna för att få plats i tillvaron och ekonomin med detta oerhörda stjärnskott? Detta är ju en del av uppfödarens vardag. Man kan inte samla på hästar utan måste hela tiden värdera vad som för verksamheten framåt och vad som måste rensas ut.

Som affärsidkare kan du inte göra affärer som 12-årig hästtokig flicka.
 
Sv: Köpe eller inte köpa

Efter att ha gjort "hästgårdsvändan" tycker jag numera att det är bättre att ha få hästar och ha råd/tid att ta hand om dem bra, än att ha många hästar och få kompromissa hela tiden.

Du skriver att nästa år har du bara tre hästar i stället för fyra eftersom ditt sto åker på fölstobete, men det stämmer inte, du har ju fem hästar då - sex om du köper den här. Även om du skickar bort stoet och fölet så har du ju ekonomiskt ansvar för dem, och skötselansvar om något skulle hända så att de inte kan gå kvar på fölstobetet.

Dessutom tar ju ett stall också sin tid att sköta och underhålla.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 254
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 365
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp