Köpeavtal ett par månader i förväg?

Fredag

Trådstartare
Jag ska sälja mitt avelssto, men ägarbytet ska inte ske förrän om ett par månader, dels pga att fölet inte är avvant än, men också för att köparen inte vill handla då av ekonomiska skäl.
Jag håller gärna på hästen den tiden eftersom det känns som en bra köpare, men hur skriver vi ett funderande avtal där jag dels känner mig trygg med att hästen verkligen har en köpare (typ handpenning), men flytt och köpeskilling sker förrän om ett par månader?
Jag är privatperson, köparen företag.
Finns det vettiga färdiga avtal som går att anpassa?
 
Om du säljer hästen och håller den 2 månader så kräv åtminstone handpenning på typ 20%, vill de inte göra det så kan det bero på att de egentligen inte bestämt sig eller tvekar på om de kan betala.
 
Om du säljer hästen och håller den 2 månader så kräv åtminstone handpenning på typ 20%, vill de inte göra det så kan det bero på att de egentligen inte bestämt sig eller tvekar på om de kan betala.
Ja, det är min plan, att ta en handpenning eftersom jag tar en risk genom att inte sälja till någon annan under tiden.
Men är det något speciellt att tänka på när man skriver ett sånt avtal? Köparen lär inte vilja besiktiga, jag gör full deklaration över kända skavanker (triangelmärkt, men med bra avelsvärde).
Jag antar att jag bör skriva in något om att köparen får tillbaka handpenningen om hästen under tiden skulle drabbas av skada som av veterinär bedöms att ej råda till köp pga (eller hur ska man formulera det)?
Köpeskillingen till fullo erläggs vid övertagandet.
 
Tänk igenom vad som kan hända och vad du vill ska hända i de olika scenariona. Om hästen dör, ska köparen få tillbaka sin handpenning? Om hästen inte kan flytta den tid ni bestämt pga köparen ska den betala för uppehälle tills den flyttar? Om köparen drar sig ur, ska den betala hela köpeskillingen ändå? Om fölet dör är köparen skyldig att ta emot hästen tidigare? Ska stoet betäckas under tiden det står kvar hos dig?

När jag köpt och sålt avelsston har vi genomfört köpet direkt. Då står köparen med risken om något händer. För mig var det okej både när jag köpte och när jag sålde.
 
Tänk igenom vad som kan hända och vad du vill ska hända i de olika scenariona. Om hästen dör, ska köparen få tillbaka sin handpenning? Om hästen inte kan flytta den tid ni bestämt pga köparen ska den betala för uppehälle tills den flyttar? Om köparen drar sig ur, ska den betala hela köpeskillingen ändå? Om fölet dör är köparen skyldig att ta emot hästen tidigare? Ska stoet betäckas under tiden det står kvar hos dig?

När jag köpt och sålt avelsston har vi genomfört köpet direkt. Då står köparen med risken om något händer. För mig var det okej både när jag köpte och när jag sålde.
Tack, jättebra tips!!!
 
Standardköptekontrakt med texten "Idag har överenskommit om köp av.." och den vanliga harangen.

Sedan specificerar man när hästen ska avhämtas, när risken övergår på köparen, handpeng och vid vilket fall handpengen återbetalas. Kostnad för om hästen står kvar etc.

Sedan undertecknar man med datum för kontraktsskrivningen. Klart.
 
Standardköptekontrakt med texten "Idag har överenskommit om köp av.." och den vanliga harangen.

Sedan specificerar man när hästen ska avhämtas, när risken övergår på köparen, handpeng och vid vilket fall handpengen återbetalas. Kostnad för om hästen står kvar etc.

Sedan undertecknar man med datum för kontraktsskrivningen. Klart.
Ja, första kladdet ser typ så ut.
Det var klart bra att bli påmind om att skriva i vad som händer om dels något inträffar mellan handpeng och övertagande, men också om de inte hämtar hästen när det är menat.
Tack alla! :)
 
Ja, första kladdet ser typ så ut.
Det var klart bra att bli påmind om att skriva i vad som händer om dels något inträffar mellan handpeng och övertagande, men också om de inte hämtar hästen när det är menat.
Tack alla! :)

Jag skulle skriva att hästen övergår i din ägo om den inte hämtats och erlagt full betalning innan årsskiftet (eller lämplig tid för dig). Det minskar ju lite risken att du står kvar med ett sto som du inte äger om nya ägaren inte hämtar henne. Annars är du ju skyldig att ta hand om stoet men kan varken sälja vidare eller avliva henne då du inte äger henne. Även om köparen känns seriös och bra så kan mycket förändras under några månader.
 
Jag skulle skriva att hästen övergår i din ägo om den inte hämtats och erlagt full betalning innan årsskiftet (eller lämplig tid för dig). Det minskar ju lite risken att du står kvar med ett sto som du inte äger om nya ägaren inte hämtar henne. Annars är du ju skyldig att ta hand om stoet men kan varken sälja vidare eller avliva henne då du inte äger henne. Även om köparen känns seriös och bra så kan mycket förändras under några månader.
Hoppsan, hemska tanke, men så viktigt - tack!!
 
i min värld är det ett högriskprojekt, att skriva avtal nu för fullföljande om några månader. Du ska absolut ha med en klausul om vad som händer om betalning eller hämtning uteblir.

Jag sålde ett avelssto direkt efter fölning för några år sedan /hmm, 11 år sen är det visst nu). Köparna betalade köpesumman och försäkrade stoet, jag såg till att hon blev omseminerad på deras bekostnad. Drygt ett halvår senare beställde de transportör och jag lastade stoet och vinkade adjö.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 316
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: jerseyko
·
K
Hästmänniskan Jag har haft en annons ute på ett sto och för ca 3 veckor sedan så hittade jag underbara köpare som bor i närheten av mig. Både jag och...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 521
Senast: fejko
·
  • Låst
Hästmänniskan Köpavtal gäller för hästen XX. XX säljes i befintligt skick. Köparen har haft möjlighet att undersöka och kontrollera hästen innan...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
17 503
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp