Köpeavtal

eldkyss

Trådstartare
Vilka köpeavtal tycker ni är bäst? Har tidigare köpt dom som finns på till exempel Hööks som är från Deckeman. Finns de något som är ännu bättre?

Sedan undrar jag hur man ska formulera sig för att återköpsrätt ska vara juridiskt giltigt ? Har för mig att man behöver ange ett vite? Men hur skriver man?
 
I Sverige har vi avtalsfrihet och man kan avtala om vad man vill mellan köpare och säljare så länge det är ett civilrättsligt avtal . Sen vet jag inte om det är svårare att få sålt hästen med en sådan klausul. Sen ser jag många problem med en sån klausul och skulle personligen inte köpa en häst med återköpsrätt. Det är ju t.ex. priset, om nya ryttaren har utbildat hästen och den har placeringar så kan det ju bli svårt med priset o.s.v. Men hittar du en person som är villig att gå med på ett sånt avtal så är det fritt fram. Har inga bra tips på formuleringar jag hade nog vänt mig till en jurist med erfarenhet av att ta fram avtal för hästar för att få till det på ett bra sätt. Är du näringsidkare @eldkyss så är jag inte riktigt säker på reglerna.
 
Om och vad man kan avtala om beror på i vilken köplagstiftning affären hamnar i.
I Köplagen är det ganska fritt att avtala om det mesta, bara bägge parter är överens.
I Konsumentköplagen kan man bara göra egna avtal som är mer förmånliga för köparen än vad lagtexten säger. Kan till exempel vara att säljaren går med på öppet köp eller längre garanti än vad som sägs i lagtexten.

En formulering om återköp kan bara ske i Köplagen för att vara bindande. Den blir svår att göra för det är många saker som kanske bli fel. Inte då bara att man måste ha ett vite om köparen ändå säljer till någon annan. Utan också saker som hur högt vitet ska vara, tänk att man sätter 50 000 och den nya ägaren får ett bud på 150 000. Då kan det ju vara mer förmånligt att ta vitet och tjäna 100 000 än att sälja tillbaka den.

Annat är ju att det också sätter press på den första säljaren att verkligen köpa tillbaka hästen. Den kan ju då både ha ökat och minskat i värde. Vilket belopp ska den köpas tillbaka för?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 753
Senast: WBanna
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 168
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 509
Senast: Buongusto
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp