Köpekontrakt

Sv: Köpekontrakt

Jo, men nu pratar vi om deras kontrakt. Men det är ju klart, får jag en utbildad travare som jag kan utbilda mig på, vart det en annan femma. Men i gengäld tror jag inte att den hamnar på ett jourhem. Bara spekulationer från min sida.
 
Sv: Köpekontrakt

Om jag har fattat rätt, så kan jag skriva vilka förbehåll jag vill, men köparen är inte skyldig att följa dessa efter köpet.
Har nyss haft en tvist med en köpare och där kom frågan upp huruvida jag kunnat skydda mig genom kontraktskrivande. Enligt den jurist jag pratade med så gäller inte dessa specialavtal. Jag som säljare kan alltså inte kräva att köparen gör si eller så med hästen.
Som tur är, är väl de flesta köpare seriösa och håller sig ändå till det man skriver. Men, när hästen är såld kan jag inte längre påverka hur den sköts, rids eller till vem som senare får köpa den.
 
Sv: Köpekontrakt

De va precis de jag menade, visste att jag hört de innan.
 
Sv: Köpekontrakt

Om jag har fattat rätt, så kan jag skriva vilka förbehåll jag vill, men köparen är inte skyldig att följa dessa efter köpet.
Du har fattat fel! Se tråden jag hänvisar till ovan. Det finns fler.

LIA
 
Sv: Köpekontrakt

Ok, då förstår jag! Det är alltså detta med följden av dessa klausuler, som gör att det ibland blir problem? Kunde förstås tycka att "min" jurist kunde uttryckt sig tydligare...
Inte undra på att det blir osäkerhet i denna fråga!
 
Sv: Köpekontrakt

Om vi bortser från alla om och men, så är grundreglerna solklara. Enkelt skrivet, är det så här:

Man kan, mellan privatpersoner, göra vilka överenskommelser som helst och föra in dom i ett köpekontrakt. Allt är tillåtet och giltigt, under förutsättning att man inte bryter mot andra lagar och regler.

Om endera parten vill ha förbehåll för framtida händelser, går det alltså bra. Men, för att förbehåll ska ha ett reellt värde, behöver dom kopplas till en klausul, som säger vad som händer, om förbehållet inte följs!

Exempel: Om säljaren inte fullföljer ett åtagande enligt förbehåll i kontraktet, säger klausulen t ex, att köparen skall ha 5.000:- som kompensation (eller vice versa). Det är alltså inte fråga om skadestånd eller liknande, vilka kan vara besvärliga att hävda i rätten, utan mer ett fullföljande av affären.

För mig är det en självklarhet att hålla mig till en uppgjord affär, även om den inte är helt, vad jag önskat mig. En fråga om moral! Gillar jag inte villkoren, är det upp till mig, att inte acceptera dom i första hand.

LIA, som hoppas att dom lagkunniga inte protesterar alltför mycket! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpekontrakt

När jag sålde min förra häst så skrev vi in i kontraktet att jag skulle ha förköpsrätt vid ev försäljning. Det var en överskriden connemara så det förekommer även med andra än travare.
 
Sv: Köpekontrakt

Precis, har man skrivit på kontraktet så har man accepterat det hela :smirk:
 
Sv: Köpekontrakt

Det här tycker jag var ett utomordentligt intressant kontrakt!

Om man vill läsa det som :devil: läser bibeln så är det väl så att om köparen säljer hästen vidare så kan han också kräva halva köpesumman tillbaka från säljaren eftersom kontraktet onekligen har brutits :D Säljaren lär i alla fall inte kunna komma åt hästen!

Intressant är också köparens möjlighet att bryta vårdkontraktet. Om hästen blir skadad och kräver långvarig eller dyr vård är det alltså "bara" att bryta vårdkontraktet för att slippa utgifter (förutom ev kallhyra) och få en summa pengar dessutom. Det är ju ägarens sak att stå för kostnaderna för hästen, och kan inte Hästjouren hämta den på stört är det ju deras problem!

Det här kontraktet innebär väl egentligen indirekt att säljaren förbinder sig att med omedelbar verkan köpa tillbaka hästen för halva köpesumman?????
 
Sv: Köpekontrakt

Delar inte helt din syn på kontraktet, för för att säljaren ska betala ut halva köpeskillingen, ska hästen först returneras på köparens bekostnad. Som jag tyder det.

Men en sak har man missat. Nämligen klausulen för ersättning, om kravet på information och förköpsrätt inte respekteras och om hästen då säljs till tredje part.

Det här kontraktet innebär väl egentligen indirekt att säljaren förbinder sig att med omedelbar verkan köpa tillbaka hästen för halva köpesumman?????
Ja, det ser så ut. Men, och ett viktigt men, frågan är vad som står i vårdavtalet!

Nog finns en del att arbeta med i det köpekontraktet.

LIA
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp