Köpekontrakt

R

RebeckaKihlberg

Satt och surfade och kom in på en sida som säljes bla travare, reagerade lite över hur deras köpekontrakt var utformat.

KÖPEKONTRAKT

Kan verkligen den som säljer hästen kräva att denna ska ha förköpsrätt om hästen sälj igen och att hästen ifråga inte får säljas för ett högre pris än de den köptes in för?
 
Sv: Köpekontrakt

nu är väl detta en organisation som ska "ta hand om" och slussa vidare hästar som ägarna av ngn anledning inte kan ha kvar.. (vad jag fattade från deras hemsida) så dom har nog "special"kontrakt. men men
 
Sv: Köpekontrakt

Om man inte går med på det som köpare så ska man inte köpa den hästen, så enkelt är det.
 
Sv: Köpekontrakt

Självklart inte..tyckte bara de va märkligt,men som jag har förstått de av er här så kan man alltså skiva så i kontraktet!!
 
Sv: Köpekontrakt

Jo det är många som gör det, har själv gjort det.
 
Sv: Köpekontrakt

Har man inte angett vitesbelopp är det lite dimmigt vad som egentligen händer om man trots kontraktspunkt förköpsrätt säljer hästen utan att lämna tidigare ägaren denna rätt att köpa tillbaka hästen.

Hur fungerar det förresten rent praktiskt med förköpsrätt? Den måste ju rimligen gälla utifrån hästens marknadsvärde och det är ju alltid spekulativt. Säg att jag inte vill sälja till f d ägaren, då är det bara att trissa priset i taket så de tvingas avstå (vem tusan betalar t ex 90 000 kr för en 13-årig varmblodstravare som är mulle-riden?)
 
Sv: Köpekontrakt

En annan vinkling är att vem vill sälja en häst som man utbildat och tävlat, kanske högt? i klasserna. Visst det är en travare, men vem vill skänka bort 5-10000kronor som kanske hästen har höjt sig i värde under de åren man haft den.
 
Sv: Köpekontrakt

Det är ingen vinkling, det är det jag menar. Förköpsrätten måste gälla med marknadsvärdet annars är det ju helt uppåt vägarna tokigt. Och marknadsvärdet är ju egentligen inte satt förrän hästen är såld. Och när hästen är såld har man ju förbigått förköpsklausulen... Moment 22 ungefär.
 
Sv: Köpekontrakt

Men det är ett oerhört fult å oärligt sät att göra så.Om man skriver på kontrakt har amn faktiskt gått med på det.Börjar man jävlas med att förra ägaren ska betala 90 000 för ett vbl är det fel.
Å ingen annan skulle ju göra det så hur skulle du få sålt hästen då?
Jag skulle föreslå att man köper en annan häst om man tänker begå kontraktsbrott.
 
Sv: Köpekontrakt

Du kan tagga ner nu, detta är en diskussion. Ett hypotetiskt scenario.

Vad jag menar är att det är en helt tandlös klausul, om man ser det som ett problem att man tappar kontrollen över var hästen hamnar bör man angripa det från ett annat håll, fodervärd kan vara en lösning. Eller så är man så närig att man vill ha kakan men ändå äta den (få köpeskillingen men behålla kontrollen).

Eftersom jag står med en fot i varje läger kan jag säga att jag ALDRIG skulle sälja en häst om jag inte har förtroende för köparen. Då lägger jag hellre lite mer tid att hitta rätt innan jag säljer. Och jag tar hellre bort hästen än att slänga iväg den till en "kanskebraköpare". Det blir fel ändå ibland, men inget som jag hade kunnat komma tillrätta med genom en kontraktsklausul.

Som köpare hade jag aldrig invaggat säljaren i en felaktig föreställning genom att godkänna villkor som jag sedan avser att helt förkasta när det passar mig. Men jag hade ALDRIG köpte en häst som jag inte hade full förfogade rätt över (jag anser att det är inskränkning i förfoganderätten om jag inte får sälja kusen till vem jag vill).
 
Senast ändrad:
Sv: Köpekontrakt

så gör ju svenska hästars värn, många hunduppfödare osv...om det är hållbart eller ej har jag ingen aning om, men jag har aldrig sett ett liknande kontrakt vad anbelangar travare förut, så det är säkert "specialsytt" Däremot kan man ju ha en öppen dialog med en köpare till sin fd travare..tycker jag ialllafall, och hitintills har jag bara sålt fd till vettiga människor som hör av sig om det uppstår situationer som har med hästens fortatta leverne att göra....
 
Sv: Köpekontrakt

jag har själv varit i en sådan situation. hade i mitt köpekontrakt en rad om att de skulle tillfrågas vid försäljning.

när jag skulle sälja, ville jag ha en månads fodervärdskontrakt, pga att hästen gått med mitt föl, och jag visste inte hur de skulle reagera vid separation.

FD ägaren ville inte gå med på det, de ville köpa dirket, då ansåg jag att de förbrukat sin förköpsrätt....

Nu har jag hästen utlånad på foder istället, men rent principiellt, så anser jag mig kunna sälja till vem jag vill nu, eftersom fd ägarna inte ville gå med på mina villkor...
 
Sv: Köpekontrakt

Vadå tappa kontrollen?Det handlar om att de inte vill att hästen ska bli vandringspokal, att det är bättre att den kommer tillbaka till de gamla ägarna för där vet man att den har det bra istället för att nuvarande ägaren säljer hästen till ett ställe där den har det dåligt.
Man kan ju ändå inte bestämma småsaker när man sålt hästen, jag tror knappast att en fd ägare får bestämma foderstat, hur hästen ska tränas hur det ska vara klippt osv :smirk:
Hoppas man inte råkar ut för en sån som dig när man säljer häst säger jag bara :eek:
 
Sv: Köpekontrakt

Det är ju en annan sak...Fd ägaren ville inte tänka på hästens bästa helt enkelt, annars hade det väl inte varit ngn stor uppoffring att vara fodervärd en månad mer eller mindre.
 
Sv: Köpekontrakt

Lovisaleonora_: ;) aaaah, det kunde jag tyvärr inte utläsa ur de raderna. Men så är jag inte så högt utbildad heller. :D

chrysler: Att motverka att hästen blir vandringspokal tycker jag oxå är en bra idé. Men att fd köparen ska bestämma hur mkt hästen är värd, är lite för mkt. Då skulle jag vilja ha en rad till i kontraktet. Att de SKA köpa tillbaka hästen om jag vill sälja. :devil: För kanske vill de inte ha hästen tillbaka pga att den inte ökat i värde och därmed kan de inte tjäna de slantar som de tänkt vid nästa försäljning (girigt tänkt)

Allmänt: och ang vårdkontraktet de har. Vem bestämmer när hästen är vanvårdad.
 
Sv: Köpekontrakt

De va precis de med värdet på hästen jag reagerade på..tänk nu om jag köper en för 5000kr, en häst som inte är "utbildad"...jag utbildar hästen...värdet stigen, hur surt känns de inte så att sälja tillbaks hästen för 5000kr när den kanske är värd det dubbla?!
 
Sv: Köpekontrakt

Tror knappast att man säljer en häst för att den ska öka i värde så man får den tillbaka utbildad för samma pris :smirk: Jag har skrivvit i kontraktet att jag ska få köpa hästen för marknadsvärde, i ett fall med ett vbl som används som ridhäst så kommer man aldrig upp i 90 000,
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 624
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp