Köpmannen i Venedig

F-Blod

Trådstartare
heter ett gammalt drama av William Shakespear.....Merchant of Venice var väl originaltiteln.

Det är också namnet på en ny avelshingst i Sverige...

Fick ett reklamutskick i veckan från Brantshammar/Svista-stuterierna angående Merchant of Venice vars hittills bästa avkomma är välkänd på våra breddgrader (Alcohuaz).

Det ska genast sägas att det är en inte helt ointressant hingst som tagits till Sverige. Som konsument skall man dock naturligtvis läsa all reklam med kritiska ögon. Efter att ha gjort detta inställer sig vissa frågetecken kring ”marknadsföringen” av ”Köpmannen från Venedig”…..

I reklamen går att läsa ”-Han utsågs till årets Hingst i Chile 2011”.

Jag kan naturligtvis inte med säkerhet veta om det finns någon tidning eller annan sammanslutning som ”valt” Merchanten till årets hingst, men den officiella listan över avkommornas insprungna summor i Chile (vilket vanligtvis brukar vara grundläggande för utmärkelser) ger Merchant of Venice följande historiska placeringar bland hingstarna i Chile insprunget i Sydamerika:

2007 8:a
2008 6:a
2009 23:a
2010 10:a
2011 4:a
2012 19:e så långt

Nu är det lite knepigt att lägga på insprunget från Alcohuaz i denna statistik, då Chile´s tävlingssäsong 2011(Södra hemisfärer) ligger inflätad i vår 2010-2011. Klart är dock att det fattades runt 1,5 miljon SEK i insprunget för Merchanten´s avkommor fram till Tumblebrutus (som toppade den officiella listan) det aktuella året….. Detsamma gäller naturligtvis övriga säsonger som Alcohuaz verkat utanför sydamerika.

Utöver Alcohuaz finns naturligtvis ytterliggare hästar med Merchanten som pappa som verkat utanför Sydamerika och deltagit i blacktypelöpning. Real Merchant är så vitt jag hittat den bästa. Denne hade sin karriär i USA och sprang in $99.736. Dock inget som kan ha påverkat chiles hingstlista 2011 då Real Merchant sprang sitt senaste lopp 2009.

……………………………………………

Vi läser vidare i reklamen: ”-Han är far till 3 Grupp 1 vinnare och 24 stakesvinnare”.

Den första delen av påståendet är korrekt. Merchant of Venice är far till
I L Veneziano
Lobo Blanco
Ashtar
Alla ovanstående har vunnit Chilenskt Gr.1 löp.

Nästa del av påståendet är jag dock högst tveksam till.
Internationellt skiljer man mycket noga på Stakes Wins och Stakes Winners.

Dvs. dels hur många stakeslopp som vunnits av avkommorna och hur många unika avkommor som vunnit minst 1 stakeslopp.

Här hävdar jag att reklamen blandat ihop begreppen. Det finns så vitt jag hittat endast 12 avkommor med stakesseger i sitt records:

Puerto Botany 2008 G2

Il Veneziano 2008 G1

El Gondolero 2007 G3

Lobo Blanco 2007 G1

La Torrosa 2007 G3

Ashtar 2007 G1

Mountaineer 2005 L

Alcohuaz 2005 G2

Amarna 2005 G3

Yangtse 2004 G3

Taihedian 2004 L

Förutom Alcohuaz som har blacktypemeriter i såväl Chile som i Europa, så är ovanstående segrar tagna i Chile. Reserverar mig dock för ev. blacktypesegrar tagna utanför Sydamerika, Nordamerika och Europa. Varken jag eller Racingpost har dock hittat någon annan i ex. Asien, Australien och Afrika.

Hur skall man då bedöma dessa Chilenska Blacktype.

Till att börja med skall man konstatera att det i Chile avrids väldigt många Gr.löpningar.

18 st. Gr.1
21 st. Gr.2
22 st. Gr.3

Låt oss titta lite på klassen…..

Puerto Botany vann enligt listan ovan Gr.2. För segern kunde ägarna kvittera ut motsvarande 84.150 (växlingskurs Feb.2012). Racingpost värderade segern till RPR 100 vilket motsvarar vårat formtal på ungefär 90. Detta är efter lite övrig koll ganska signifikant för just Gr.2 lopp.

Var och en får naturligtvis dra sina egna slutsatser, men min blir att Chilensk Gr.2 motsvarar Listed enligt ”pattern committee´s” statut…..

Låt oss även syna Merchantavkommornas Gr.1 meriter.
IL Veneziano´s Gr.1 vinst var värd 229.500 SEK och bedömndes av Racingpost till motsvarande FT95
Lobo Bloncos Gr.1 vinst var värd 459.000 SEK och bedömndes ej av Racingpost
Ashtar vann motsvarande 765.000 SEK när han vann det Chilenska Derbyt. Racingpost värderade insatsen till motsvarande 95,5 (RPR 111).

Åter igen får var och en dra sina egna slutsatser. Min blir att ovanstående insatser motsvarar runt Gr.3 klass i Europa.


Återigen vill jag dock framhålla att ovanstående meriter av Merchanten´s avkommor mer än väl är konkurrenskraftigt i jämförelse med vad andra här stationerade hingstar´s avkommor visat. Dock skall man vara försiktig i sina slutsatser om man bara läser reklamutskicket.

Blodsmässigt är detta ett mycket intressant tillskott till den Skandinaviska aveln.

Pappa Storm Cat.

Merchanten är halvbror till Orpen (Fee 2012 €8.000 far till massor av Blacktypers)….

Mormor Raise the standard är halvsyster till Northern Dancer och även mormor till kanoner som Coup The Gene, Exit to Nowhere och Machiavellian alla Gr.1 segrare.

Att avkommorna till ”Köpmannen från Venedig” dessutom rönt framgångar på såväl Gräs som Dirt och över alla tänkbara distanser gör inte saken sämre.
 
Sv: Köpmannen i Venedig

Tusen tack för intressant läsning och (som det verkar) genuint forskningsarbete.

Det är kul med så många nya, intressanta hingstar och jag blir nästan sugen att betäcka min brons-(eller kanske plast:angel:)prinsessa med tanke på att när nästa års föl blir två kommer vi att ha tre fina banor här i Sverige och inte så himla många andra svenskfödda om man lyssnar på alla olyckskorpar!:bump:
 
Sv: Köpmannen i Venedig

Tusen tack för intressant läsning och (som det verkar) genuint forskningsarbete.

Det är kul med så många nya, intressanta hingstar och jag blir nästan sugen att betäcka min brons-(eller kanske plast:angel:)prinsessa med tanke på att när nästa års föl blir två kommer vi att ha tre fina banor här i Sverige och inte så himla många andra svenskfödda om man lyssnar på alla olyckskorpar!:bump:

Merchant of Venice
More Wells
Layman
Helsinki

Ett axplock av de nya.

Luttrade uppfödare och hingsthållare satsar vidare.... vilket är beundransvärt.

Jag önskar verkligen att det blir "Jackpot" med någon av hingstarna....:banana:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 097
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp