Köpråd: växter

Red_Chili

Trådstartare
Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa.

Jag har haft flertalet kantdracenor och tyckt om dem, snacka om lättskötta när det gäller att hålla dem vid liv! De verkar trivas med livet här, där jag placerar dem på bokhyllor och lite allt möjligt som inte innebär att de blir grillade i fönstren. Inte heller har de några problem med att jag vattnar dem först när de börjar se hängiga ut (eller först när de varit hängiga ett tag :angel: ). Nackdel: de blir så vansinnigt stora! Jag är rädd för att bara kapa av dem hur som helst, tänker mig att de dör då samtidigt som jag inte har plats med enorma träd...

Det finns även en fredskalla hemma. Den får leva lite samma liv som mina dracenor, står på en bokhylla och får vatten när den ser ledsen ut. Den har funnits här lääänge, blommar ibland och verkar vilja bli hur stor som helst.

Vad jag vill ha:
*Någon som är bra på att förbättra luften! Framförallt i sovrummet blir det usel luft när vi sover två stora hundar och två människor där.
*En grön växt som inte blommar för mycket, helst inte alls. Killen jag träffar är pollenallergiker (vet inte vilken sorts pollen) och allergisk mot lite allt möjligt, så jag tänker att det vore bra att ha någon så allergivänlig växt som möjligt.
*En växt som inte kräver att man håller stenkoll på hur fuktig jorden är, utan trivs när den vattnas när den blir hängig.
*Liten! Framförallt inte allt för bred och skrymmande så sett. Höjd är inget problem. Om den gillar att växa sig enorm så ska det vara lätt att kapa av den och hålla den liten, utan att råka ta död på den.
 
Svärmorstunga/bajonettelilja är mitt förslag.
20210105_062208.jpg
 
Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa.

Jag har haft flertalet kantdracenor och tyckt om dem, snacka om lättskötta när det gäller att hålla dem vid liv! De verkar trivas med livet här, där jag placerar dem på bokhyllor och lite allt möjligt som inte innebär att de blir grillade i fönstren. Inte heller har de några problem med att jag vattnar dem först när de börjar se hängiga ut (eller först när de varit hängiga ett tag :angel: ). Nackdel: de blir så vansinnigt stora! Jag är rädd för att bara kapa av dem hur som helst, tänker mig att de dör då samtidigt som jag inte har plats med enorma träd...

Det finns även en fredskalla hemma. Den får leva lite samma liv som mina dracenor, står på en bokhylla och får vatten när den ser ledsen ut. Den har funnits här lääänge, blommar ibland och verkar vilja bli hur stor som helst.

Vad jag vill ha:
*Någon som är bra på att förbättra luften! Framförallt i sovrummet blir det usel luft när vi sover två stora hundar och två människor där.
*En grön växt som inte blommar för mycket, helst inte alls. Killen jag träffar är pollenallergiker (vet inte vilken sorts pollen) och allergisk mot lite allt möjligt, så jag tänker att det vore bra att ha någon så allergivänlig växt som möjligt.
*En växt som inte kräver att man håller stenkoll på hur fuktig jorden är, utan trivs när den vattnas när den blir hängig.
*Liten! Framförallt inte allt för bred och skrymmande så sett. Höjd är inget problem. Om den gillar att växa sig enorm så ska det vara lätt att kapa av den och hålla den liten, utan att råka ta död på den.
Jag älskar gullrankor! Finns olika sorter, och det är bara att klippa av om de blivit för långa. Vill torka ut emellanåt och inte ha fuktig jord jämnt. Överlever rätt bra även i lite sämre ljusförhållanden och att man glömt vattna emellanåt.
Jag har en som står högst upp på en hylla och dess rankor växer nedåt vid sidan av hyllan, ser jättefint ut.
Sen har jag en annan större variant som står i en stor kruka med en mosstock i mitten där liksom rankorna är virade runt, då ser det mer ut som en buske. Antingen klipper man av när rankorna blir för långa eller så gör man som jag och leder upp rankorna runt fönstret så det blir som en liten inramning/gardin av fönstret :)
 
Paradisträd, mindre sorter av aloe (jag kan skicka skott om du vill!) och våreld har jag som håller sig på plats. :up:
 
Mitt tips är som alltid Gullranka! Min absoluta favorit och den första växt jag lyckats inte bara få att överleva utan även frodas!

Den växer visserligen snabbt. Men den kan både stå högt och hänga ner eller så kan man låta den klättra uppåt. Den har alltså den form DU väljer att den ska ha. Blir rankorna för långa är det bara att klippa dem. Av det du klippt av kan du göra sticklingar om du vill. De är mycket lätta att ta sticklingar av. Jag har en som är några år gammal nu (egentligen tre plantor som sattes i samma kruka) som klättrar uppför några bambupinnar som jag stuckit ner i krukan och knutit ihop i toppen. Inga blommor alls. Men bladen är vackra!

Som sagt, den tar den form du vill att den ska ha. Man kan köpa dem klättrandes på en mosspelare, då växer den bara rakt upp och tar inte så stor plats i sidled.

Tillägg: Min ser aldrig ledsen ut. Verkar trivas med att torka ut ibland och sen få vatten. Den kan ju inte glömmas bort hur länge som helst men den är inte så känslig. Min stora står 4m från ett söderfönster, d.v.s. rätt mörkt. Den andra hänger i en ampel i ett norrfönster. Så de behöver inte så mycket ljus.
 
Åh, plantor med minimalt underhåll är typ allt jag äger. :D

Kantdracena är inte så väldigt snaggvänlig vad jag vet, så du gör nog rätt i att inte kapa dem. Blir de alldeles för stora för ditt hem så kan du säkert sälja dem, tror det finns många som gärna betalar för lite större växter. Fredskallan ska du nog kunna dela på, om den breddar sig för mycket.

Om du vågar försöka med ett annat träd så är benjaminfikus fin, speciellt variegerade varianter. Väldigt tålig, du kan i stort sett såga den vid fotknölarna och den kommer ändå på nytt, och inte sällan finare än den var.

Svärmors tunga är jätteenkel. Den växer mest på höjden, kräver inte så mycket mer än en skvätt vatten då och då, och är lätt att dela på om den trots allt breder ut sig för mycket.

Aloe är väldigt lättskötta, jag vattnar mina en skvätt när bladen inte känns helt fasta om man klämmer på dem, i övrigt är det typ noll underhåll. För nästan alla suckulenter gäller dock att man har väldränerad och inte alltför näringsrik jord, jag kör själv med en blandning ca 50/50 lecakulor och såjord.

Olika sorters kaktus kan också trivas med samma typ av skötsel som aloe, suckulenter är ganska lika på det viset. Men de brukar mig veterligen inte ha någon större påverkan på luften inne, så de är mest dekorativa.
 
Jag är ett fan av bladkaktusar, typ novemberkaktus. De är väldigt lättskötta. Jag brukar plocka bort blommorna för jag tycker de är finare utan blommor.

Paradisträd är enkla också. Jag har ett par små plantor du kan få. De behöver stå ljust men det är ungefär det enda de behöver :)
 
Jag kan skicka ett par ampelliljor så fort det blir lite varmare!

För luftförbättring är det ju tyvärr så att det är bladytan som ger effekten, så en allt för liten växt gör ingen direkt nytta. Kan du ha några stycken? I så fall skulle jag satsa på ampelliljor, en asplenium parvati (väldigt lättskött ormbunke som också har bra värden i de där "luftreningsexperimenten") och en klättrande epipremnum (som gullranka tillhör, fast jag föredrar de silvriga varianterna).

Variegerade växter kräver i regel mer ljus, och suckulenter och andra växter med låg avdunstning har inte så mycket effekt på luften eftersom de "andas" mindre.
 
Oj? Det har jag aldrig råkat ut för med min. Är det någon skillnad om du har dem i sol eller skugga?

Nope. Alla jag sett både hos mig och hos andra har till sist vuxit sig för långa och sen har stjälkarna lagt sig en efter en. Jag trodde att det var så de gjorde... så jag har slutat köpa då jag tyckt att var alldeles för fult.
 
Jag tycker mest att de ser snygga ut i början och sen blir de så långa att de lägger sig.
Då kapar man bladstänglarna, sätter dem i vatten eller direkt i jord och så blir det nya plantor av alla (och så kan man kasta det som är i gamla krukan som såklart är full med döda "stumpar" :angel:)
 
Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa.

Jag har haft flertalet kantdracenor och tyckt om dem, snacka om lättskötta när det gäller att hålla dem vid liv! De verkar trivas med livet här, där jag placerar dem på bokhyllor och lite allt möjligt som inte innebär att de blir grillade i fönstren. Inte heller har de några problem med att jag vattnar dem först när de börjar se hängiga ut (eller först när de varit hängiga ett tag :angel: ). Nackdel: de blir så vansinnigt stora! Jag är rädd för att bara kapa av dem hur som helst, tänker mig att de dör då samtidigt som jag inte har plats med enorma träd...

Det finns även en fredskalla hemma. Den får leva lite samma liv som mina dracenor, står på en bokhylla och får vatten när den ser ledsen ut. Den har funnits här lääänge, blommar ibland och verkar vilja bli hur stor som helst.

Vad jag vill ha:
*Någon som är bra på att förbättra luften! Framförallt i sovrummet blir det usel luft när vi sover två stora hundar och två människor där.
*En grön växt som inte blommar för mycket, helst inte alls. Killen jag träffar är pollenallergiker (vet inte vilken sorts pollen) och allergisk mot lite allt möjligt, så jag tänker att det vore bra att ha någon så allergivänlig växt som möjligt.
*En växt som inte kräver att man håller stenkoll på hur fuktig jorden är, utan trivs när den vattnas när den blir hängig.
*Liten! Framförallt inte allt för bred och skrymmande så sett. Höjd är inget problem. Om den gillar att växa sig enorm så ska det vara lätt att kapa av den och hålla den liten, utan att råka ta död på den.

Spjutbräken, eller någon annan -bräken, de är lättskötta och bra för inomhusluften. Jag gillar det stora fluffiga intrycket de ger också. :)

Fredskalla, silverkalla, eller någon annan -kalla. De är också lättskötta och bra för inomhusluften, samt kräver inte alltför mycket insatser för att må bra.

Alla monstera-varianterna, väldigt tjusiga med sina stora blad och klarar det mesta så länge du inte hittar någon specialare bland dem.
 
Flera av de växter som har nämnts i tråden blommar glatt mer eller mindre regelbundet, mer eller mindre kraftigt doftande. Svärmorstunga blommar ganska ofta (2-3 ggr/år?) med kraftigt doftande blommor på stänglar som brukar avlösa varandra. Definitivt ingen blomma för sovrum. Ampelliljor blommar väl i princip ständigt (även om de inte doftar så mycket)? Detsamma tycker jag gäller för kallor.

Benjaminfikus har jag inte stött på någon som blommar (i a f inte inomhus) men åtminstone förr så ansågs den allergiframkallande, men det var oklart vad som orsakade det. Var ett problem bland dem som skötte växter på kontor etc där de kan vara vanliga. Vet inte vad man anser om det idag.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 559
Senast: Bapelsin
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 494
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp