Köpråd: växter

På plantagen har de något de kallar för bananplanta, misstänker dock att det inte är samma? De säljer den som "miniväxt" men samtidigt står det i beskrivningen hur man ska göra för att den ska växa till sig... Den var dock fin!
Jo, det brukar vara någon av de mer "småväxta" bananörterna. Kanariebanan och ädelbanan har jag sett att de haft som småplantor. De kan bli ganska stora med tiden, men det är ju bara att testa. :D Vill ha mycket ljus och vatten dock.
 
Tackar för alla tips :D (och får gärna fler!) När det gäller storleken på blommor så är det mest så att jag inte har möjlighet att ha några enorma krukor någonstans, men att få in femitoelva små växter borde inte vara något problem alls. Tänker mig en på skrivbordet, några i en bokhylla, eventuellt finns fler platser också...

Jag har tittat lite på plantagens hemsida, där ser visserligen allt väldigt fint och prydligt ut (som sig bör med produktbilder...). Är ändå lite nyfiken på elefantöra, är det någon här som vet om de är bra?
Hittade också olika växter som heter något med "...bräken" och de såg alla lite roliga ut, med lite vågiga blad och så. De skulle tydligen vara bra för att rena luft?

Enligt vad jag hört så behöver du bara köpa en elefantöra och sen har du dem överallt efter ett tag. De är tydligen lätta att få ta sticklingar av. Jag är själv lite sugen på en.
 
Bräken behöver hållas jämnt fuktiga så de skulle jag avråda från.
Ett alternativ är ju att sätta dem i självvattnande krukor, då blir de flesta ormbunkar väldigt lättskötta. (Mitt favorittips är dock fortfarande asplenium parvati, tex spjutbräken har en tendens att se risig ut om den inte trivs helt hundra. Blankbräken och hartassbräken är också lättskötta och tacksamma!)
 
Mina ampelliljor blommar aldrig. Så fort de bildat en sån stängsel klipper jag av den då jag tycker det är fult när det hänger massa nya skott ifrån den.
Ampellilja är en perfekt nybörjarväxt då den verkligen klarar av att bli rejält misshandlad.
Mina gullrankor har heller aldrig blommat och jag har inte sett någon annans gullranka gör det heller 😊
De nya skotten är ju vad många tycker är charmen med dem, men gillar man dem inte så slipper man ju även blommorna. Min erfarenhet är att ampelliljor behöver duschas regelbundet eller ha fuktig luft för att inte bladspetsarna ska torka. Men annars delar jag din erfarenhet att de är stryktåliga.
Gullrankor har inte jag heller sett blomma någon gång. Förmodligen kan de få blommor men inte som krukväxter. Är släkt med monstera om jag förstått det hela rätt så blir väl en kalla-blomma i så fall.
 
Här är min parvati, lite otacksamt gömd bakom en enorm calathea warscewiczii.



20210106_111745.jpg
 
De nya skotten är ju vad många tycker är charmen med dem, men gillar man dem inte så slipper man ju även blommorna. Min erfarenhet är att ampelliljor behöver duschas regelbundet eller ha fuktig luft för att inte bladspetsarna ska torka. Men annars delar jag din erfarenhet att de är stryktåliga.
Gullrankor har inte jag heller sett blomma någon gång. Förmodligen kan de få blommor men inte som krukväxter. Är släkt med monstera om jag förstått det hela rätt så blir väl en kalla-blomma i så fall.

Jag läser på nätet att Gullranka blommar aldrig, eller sällan som krukväxt. Mina har aldrig gjort det och den stora har jag haft i minst 3-4 år nu och den har växt och frodats under den tiden.
 
Jag har tittat lite på plantagens hemsida, där ser visserligen allt väldigt fint och prydligt ut (som sig bör med produktbilder...). Är ändå lite nyfiken på elefantöra, är det någon här som vet om de är bra?
Hittade också olika växter som heter något med "...bräken" och de såg alla lite roliga ut, med lite vågiga blad och så. De skulle tydligen vara bra för att rena luft?

Visste att det var nån av mina egna jag hade glömt att nämna. :idea: Elefantöra är väldigt lättskött och får inga blommor, men förökar sig gärna genom att skjuta upp bebisskott så man får hålla lite koll och plocka ur dem emellanåt. Om man sedan planterar småskotten i egna krukor eller kasserar dem är upp till en själv. Kan bli ordentligt stor men oftast inte lika bred som den är hög, om man säger så.

Bräken är dekorativa (krokodilbräken :love:) men svåra i min erfarenhet, de vill som redan nämnts ha fuktigt och helst inte vara helt torra någon längre stund så det kan krävas en del duschande och annat pyssel för att hålla dem glada. Det är inget släkte jag rekommenderar till de som inte gillar att hålla på med sånt.
 
På plantagen har de något de kallar för bananplanta, misstänker dock att det inte är samma? De säljer den som "miniväxt" men samtidigt står det i beskrivningen hur man ska göra för att den ska växa till sig... Den var dock fin!

Nu när jag läst om dina storlekskrav igen passar den nog inte. Men det är en himla trevlig växt om du får plats i framtiden. 😌
 
Har du tittat på Tradescantia zebrina? Inch plant kallas den här, jag vet inte vad den heter i svensk handel, den är ju så himla vacker och otroligt tacksam! Växer snabbt men är hängande/klättrande/krypande så den går ju att hantera ungefär som gullrankan och behöver inte alls särskilt stort om fötterna. Verkar nästan föredra en mindre kruka. :)
 
Vad jag vill ha:
*Någon som är bra på att förbättra luften! Framförallt i sovrummet blir det usel luft när vi sover två stora hundar och två människor där.
En liten kommentar gällande detta bara. Att växter är luftrenare är lite av en modern myt. Vissa har visserligen luftrenande egenskaper men i så begränsad omfattning att det skulle krävas 100-1000 plantor per kvadratmeter i ett rum för att det skulle ge reell effekt. Så skit i vad som eventuell står om luftrenande på typ plantagen och blomsterlandet och lägg större vikt vid dina andra önskemål. :)

Finns att läsa mer här https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191106114202.htm Om någon är intresserad.
 
Min losning pa min ormbunke (vet ej om Braken eller anna typ) ar att den bor i badrummet, sa far den "gratis" fuktig miljo.
Har haft den dar ett par manader, och aven om den inte direkt verkar vaxa, sa ar den fortfarande gron och frisk, sa helt ok verkar det ga!
 
Har fyllt mina fönster med Paradisträd/Penningträd De behöver förresten ansas, säg till om du vill ha några kvistar, har också en Paraplyaralia och ett antal orkidéer De verkar funka bra ihop med mitt varierande intresse för blomsterpyssel. Ibland kan det ibland dröja en sisådär 3 veckor mellan vattningarna. (+ en och annan palettblad de gillar dock inte mär jag glömmer vattna och tappar då bladen Blommar trots/tackvare? det desperat titt som tätt)
 
Känner att mina växter kanske lever ett eget självständigt liv här. Fredskallan är enorm och mörkgrön, jättefin, men jag har fått en enda blomma från den på hela förra säsongen... så inget som bara puffar iväg allegener hur som helst direkt. Men det kanske är onormalt och den borde blomma mycket - typ som svärmödrarna som aldrig blommat en endaste gång här hemma.

Jag har även två rufsiga spjutbräken som står i fönstret och vattnas sporadiskt - även dessa verkar överleva det mesta. Är i projektet att plantera om dem i stor gemensam kruka framåt våren och då blir det lättare att hålla dem fuktiga. Nu bor de i varsin såndär mini-blomstersäck som läcker en massa (ska stå ute egentligen) så jag snålar en del med vattnet. Men tja, de är fluffiga och mörkgröna och verkar nöjda ändå.

Gulranka kom jag på också! De är fina om du får igång dem TS, och kan klättra runt en del. Jag har lyckats döda två stycken (gissar övervattning) men den tredje verkar må bra. En fin Neon som jag fick tag i på tradera.

Det finns massor med sticklingar på tradera att buda på, jag hittade flera palettblad den vägen också. Lite bekvämt att få hem dem redan rotade.
 
Jag har inte hunnit göra något åt det här med växter än, har haft vansinnigt mycket på jobbet osv. Men tittade lite snabbt på blommorna de hade på Ica Maxi igår (de har något samarbete med någon blombutik typ) så kunde jag konstatera att de jag gillade mest där var de täta växterna istället för de spretiga. Samtidigt är jag jätteförtjust i min spretiga växt här hemma...

Pratade lite med killen jag träffar om blommor också, han sa att han skulle tycka det var fint att någon gång ha en blomma tex uppe på en bokhylla som sedan hänger ner och blir jättelång. Lite kul eftersom jag funderat på just precis sådant. Så ja, något sådant ska det nog bli. Minns inte vad de hette nu bara som jag faktiskt kikat på, tror dock att de redan nämnts i tråden.
 
Jag har inte hunnit göra något åt det här med växter än, har haft vansinnigt mycket på jobbet osv. Men tittade lite snabbt på blommorna de hade på Ica Maxi igår (de har något samarbete med någon blombutik typ) så kunde jag konstatera att de jag gillade mest där var de täta växterna istället för de spretiga. Samtidigt är jag jätteförtjust i min spretiga växt här hemma...

Pratade lite med killen jag träffar om blommor också, han sa att han skulle tycka det var fint att någon gång ha en blomma tex uppe på en bokhylla som sedan hänger ner och blir jättelång. Lite kul eftersom jag funderat på just precis sådant. Så ja, något sådant ska det nog bli. Minns inte vad de hette nu bara som jag faktiskt kikat på, tror dock att de redan nämnts i tråden.

Gullranka blir fina om de får hänga. Köp gärna 2-3 små plantor och sätt dem i samma kruka så blir det fylligt och fint!
 
Jag har inte hunnit göra något åt det här med växter än, har haft vansinnigt mycket på jobbet osv. Men tittade lite snabbt på blommorna de hade på Ica Maxi igår (de har något samarbete med någon blombutik typ) så kunde jag konstatera att de jag gillade mest där var de täta växterna istället för de spretiga. Samtidigt är jag jätteförtjust i min spretiga växt här hemma...

Pratade lite med killen jag träffar om blommor också, han sa att han skulle tycka det var fint att någon gång ha en blomma tex uppe på en bokhylla som sedan hänger ner och blir jättelång. Lite kul eftersom jag funderat på just precis sådant. Så ja, något sådant ska det nog bli. Minns inte vad de hette nu bara som jag faktiskt kikat på, tror dock att de redan nämnts i tråden.
Jag har gullrankor på hyllor/skåp. Även ampellilja passar bra uppe på något.
Eller i ampel om man gillar sånt :)
 
Jag har inte hunnit göra något åt det här med växter än, har haft vansinnigt mycket på jobbet osv. Men tittade lite snabbt på blommorna de hade på Ica Maxi igår (de har något samarbete med någon blombutik typ) så kunde jag konstatera att de jag gillade mest där var de täta växterna istället för de spretiga. Samtidigt är jag jätteförtjust i min spretiga växt här hemma...

Pratade lite med killen jag träffar om blommor också, han sa att han skulle tycka det var fint att någon gång ha en blomma tex uppe på en bokhylla som sedan hänger ner och blir jättelång. Lite kul eftersom jag funderat på just precis sådant. Så ja, något sådant ska det nog bli. Minns inte vad de hette nu bara som jag faktiskt kikat på, tror dock att de redan nämnts i tråden.
Murgröna! :love:
 
Jag har inte hunnit göra något åt det här med växter än, har haft vansinnigt mycket på jobbet osv. Men tittade lite snabbt på blommorna de hade på Ica Maxi igår (de har något samarbete med någon blombutik typ) så kunde jag konstatera att de jag gillade mest där var de täta växterna istället för de spretiga. Samtidigt är jag jätteförtjust i min spretiga växt här hemma...

Pratade lite med killen jag träffar om blommor också, han sa att han skulle tycka det var fint att någon gång ha en blomma tex uppe på en bokhylla som sedan hänger ner och blir jättelång. Lite kul eftersom jag funderat på just precis sådant. Så ja, något sådant ska det nog bli. Minns inte vad de hette nu bara som jag faktiskt kikat på, tror dock att de redan nämnts i tråden.

Silverranka, klätterkalla eller philodendron micans är tre förslag som jag inte tror nämnts men som alla passar bra uppe på en hylla. Alla tre är lättskötta och växer som rankor. I synnerhet philodendron micans är urtjusig! Gullranka är också ett bra förslag men den tycker jag är snäppet snyggare när den får klättra uppåt. Mina gullrankor växer runt fönster som växtgardin.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 559
Senast: Bapelsin
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 494
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp