Köpråd: växter

Flera av de växter som har nämnts i tråden blommar glatt mer eller mindre regelbundet, mer eller mindre kraftigt doftande. Svärmorstunga blommar ganska ofta (2-3 ggr/år?) med kraftigt doftande blommor på stänglar som brukar avlösa varandra. Definitivt ingen blomma för sovrum. Ampelliljor blommar väl i princip ständigt (även om de inte doftar så mycket)? Detsamma tycker jag gäller för kallor.

Benjaminfikus har jag inte stött på någon som blommar (i a f inte inomhus) men åtminstone förr så ansågs den allergiframkallande, men det var oklart vad som orsakade det. Var ett problem bland dem som skötte växter på kontor etc där de kan vara vanliga. Vet inte vad man anser om det idag.
Ampellilja går att klippa av långt innan de blommar. :) svärmorstunga har blommat en gång på 3-4 år för mig.
 
Flera av de växter som har nämnts i tråden blommar glatt mer eller mindre regelbundet, mer eller mindre kraftigt doftande. Svärmorstunga blommar ganska ofta (2-3 ggr/år?) med kraftigt doftande blommor på stänglar som brukar avlösa varandra. Definitivt ingen blomma för sovrum. Ampelliljor blommar väl i princip ständigt (även om de inte doftar så mycket)? Detsamma tycker jag gäller för kallor.

Benjaminfikus har jag inte stött på någon som blommar (i a f inte inomhus) men åtminstone förr så ansågs den allergiframkallande, men det var oklart vad som orsakade det. Var ett problem bland dem som skötte växter på kontor etc där de kan vara vanliga. Vet inte vad man anser om det idag.

Ingen av mina fyra svärmorstungor har blommat en enda gång på flera år... Är det jag som torterat bort blomningen? :eek::cautious: De är friska och gröna och bildar en massa nya små svärmorsskott, men inte en enda blomma.
 
Ingen av mina fyra svärmorstungor har blommat en enda gång på flera år... Är det jag som torterat bort blomningen? :eek::cautious: De är friska och gröna och bildar en massa nya små svärmorsskott, men inte en enda blomma.
Skulle snarare tro att det beror på att det är jag som missköter min(a). Det som talar emot det är att jag minns från min barndom hur det doftade i hela huset när svärmorstungan blommade hemma, eller hos min mormor. Och man kan varken beskylla min mamma eller mormor för att missköta sina växter.
 
Ingen av mina fyra svärmorstungor har blommat en enda gång på flera år... Är det jag som torterat bort blomningen? :eek::cautious: De är friska och gröna och bildar en massa nya små svärmorsskott, men inte en enda blomma.

Min har aldrig heller blommat. Stor och frodig är den och skjuter upp bebisar i mängder men bara grön, inte nånsin sett tillstymmelse till blommor fast den uppenbarligen trivs. När jag läser om det så står det att det är ganska ovanligt, så förmodligen varierar det mycket mellan olika exemplar.
 
Alla monstera-varianterna, väldigt tjusiga med sina stora blad och klarar det mesta så länge du inte hittar någon specialare bland dem.

Tveksamt att rekommendera monstera till någon som har begränsat med utrymme, i alla fall om man lutar mot den klassiska monstera deliciosa. Även om de får något att klättra på så växer de gärna ganska ordentligt på bredden också. Monstera adansonii är nog ett bättre val isåfall, de är inte fullt lika benägna att bli gigantiska som sin släkting.
 
Flera av de växter som har nämnts i tråden blommar glatt mer eller mindre regelbundet, mer eller mindre kraftigt doftande. Svärmorstunga blommar ganska ofta (2-3 ggr/år?) med kraftigt doftande blommor på stänglar som brukar avlösa varandra. Definitivt ingen blomma för sovrum. Ampelliljor blommar väl i princip ständigt (även om de inte doftar så mycket)? Detsamma tycker jag gäller för kallor.

Benjaminfikus har jag inte stött på någon som blommar (i a f inte inomhus) men åtminstone förr så ansågs den allergiframkallande, men det var oklart vad som orsakade det. Var ett problem bland dem som skötte växter på kontor etc där de kan vara vanliga. Vet inte vad man anser om det idag.
Mina svärmorstungor blommar inte 2-3 ggr per år... antar att de behöver någon form av omvårdnad för att orka blomma? I varje fall så klarar man sig utan blommor om man inte vattnar dem förrän jorden ser ut som ökensand med torrsprickor. Och jorden är nog ungefär lika näringsrik. (Jag vill inte heller att de ska blomma, är nöjd såhär.)
 
Mina svärmorstungor blommar inte 2-3 ggr per år... antar att de behöver någon form av omvårdnad för att orka blomma? I varje fall så klarar man sig utan blommor om man inte vattnar dem förrän jorden ser ut som ökensand med torrsprickor. Och jorden är nog ungefär lika näringsrik. (Jag vill inte heller att de ska blomma, är nöjd såhär.)
Mina har aldrig fått någon som helst omvårdnad. Vatten högst en skvätt i veckan. Jord sa du - ja kanske finns det lite bland alla rötter ... :angel:
 
Tveksamt att rekommendera monstera till någon som har begränsat med utrymme, i alla fall om man lutar mot den klassiska monstera deliciosa. Även om de får något att klättra på så växer de gärna ganska ordentligt på bredden också. Monstera adansonii är nog ett bättre val isåfall, de är inte fullt lika benägna att bli gigantiska som sin släkting.
Händer att de blommar också - men ser det som ett mindre problem än att de brer ut sig ....
 
Mina har aldrig fått någon som helst omvårdnad. Vatten högst en skvätt i veckan. Jord sa du - ja kanske finns det lite bland alla rötter ... :angel:
Nu behöver det ju inte vara en tävling om vem som vattnar mest sällan, men jag har självvattnande krukor (heter det så? Fyller på mycket vatten som växten sen själv suger upp från botten av krukan.) till mina porslinsblommor. Fyller på dem cirka en gång i månaden. Då får även övriga växter vatten oavsett om de behöver eller inte. Oftast behöver de :D
 
Flera av de växter som har nämnts i tråden blommar glatt mer eller mindre regelbundet, mer eller mindre kraftigt doftande. Svärmorstunga blommar ganska ofta (2-3 ggr/år?) med kraftigt doftande blommor på stänglar som brukar avlösa varandra. Definitivt ingen blomma för sovrum. Ampelliljor blommar väl i princip ständigt (även om de inte doftar så mycket)? Detsamma tycker jag gäller för kallor.

Benjaminfikus har jag inte stött på någon som blommar (i a f inte inomhus) men åtminstone förr så ansågs den allergiframkallande, men det var oklart vad som orsakade det. Var ett problem bland dem som skötte växter på kontor etc där de kan vara vanliga. Vet inte vad man anser om det idag.
Mina ampelliljor blommar aldrig. Så fort de bildat en sån stängsel klipper jag av den då jag tycker det är fult när det hänger massa nya skott ifrån den.
Ampellilja är en perfekt nybörjarväxt då den verkligen klarar av att bli rejält misshandlad.
Mina gullrankor har heller aldrig blommat och jag har inte sett någon annans gullranka gör det heller 😊
 
Flera av de växter som har nämnts i tråden blommar glatt mer eller mindre regelbundet, mer eller mindre kraftigt doftande. Svärmorstunga blommar ganska ofta (2-3 ggr/år?) med kraftigt doftande blommor på stänglar som brukar avlösa varandra. Definitivt ingen blomma för sovrum. Ampelliljor blommar väl i princip ständigt (även om de inte doftar så mycket)? Detsamma tycker jag gäller för kallor.

Benjaminfikus har jag inte stött på någon som blommar (i a f inte inomhus) men åtminstone förr så ansågs den allergiframkallande, men det var oklart vad som orsakade det. Var ett problem bland dem som skötte växter på kontor etc där de kan vara vanliga. Vet inte vad man anser om det idag.
Vad gäller blomning så leder porslinsblommorna hemma hos mig. De blommar varje år, har stark jolmig doft och sen drösslar blomställningarna efteråt. Svärmorstungan hos mig har inte blommat många ggr i sitt liv däremot pga lat matte.
 
Kan man få tag på en bananÖRT är det också en ruskigt tacksam, grön planta! Den tar visserligen upp plats så småningom men är tacksam och lättskött under tiden så länge man ser till att den inte torkar ut. Bladen är stora och gröna och verkar bilda sin egen dagg - mina är alltid fuktiga med droppar längst ut i topparna. :heart
 
Jag är ett fan av bladkaktusar, typ novemberkaktus. De är väldigt lättskötta. Jag brukar plocka bort blommorna för jag tycker de är finare utan blommor.

Paradisträd är enkla också. Jag har ett par små plantor du kan få. De behöver stå ljust men det är ungefär det enda de behöver :)
Åh, novemberkaktus hade min mormor flera av och jag hade själv en förut, vet inte riktigt vad som hände med den dock. Älskar dem och tvärt emot dig så tycker jag det är fantastiskt när de väl vill blomma :D En sådan måste jag nog köpa igen!
 
Tackar för alla tips :D (och får gärna fler!) När det gäller storleken på blommor så är det mest så att jag inte har möjlighet att ha några enorma krukor någonstans, men att få in femitoelva små växter borde inte vara något problem alls. Tänker mig en på skrivbordet, några i en bokhylla, eventuellt finns fler platser också...

Jag har tittat lite på plantagens hemsida, där ser visserligen allt väldigt fint och prydligt ut (som sig bör med produktbilder...). Är ändå lite nyfiken på elefantöra, är det någon här som vet om de är bra?
Hittade också olika växter som heter något med "...bräken" och de såg alla lite roliga ut, med lite vågiga blad och så. De skulle tydligen vara bra för att rena luft?
 
Kan man få tag på en bananÖRT är det också en ruskigt tacksam, grön planta! Den tar visserligen upp plats så småningom men är tacksam och lättskött under tiden så länge man ser till att den inte torkar ut. Bladen är stora och gröna och verkar bilda sin egen dagg - mina är alltid fuktiga med droppar längst ut i topparna. :heart
På plantagen har de något de kallar för bananplanta, misstänker dock att det inte är samma? De säljer den som "miniväxt" men samtidigt står det i beskrivningen hur man ska göra för att den ska växa till sig... Den var dock fin!
 
Tackar för alla tips :D (och får gärna fler!) När det gäller storleken på blommor så är det mest så att jag inte har möjlighet att ha några enorma krukor någonstans, men att få in femitoelva små växter borde inte vara något problem alls. Tänker mig en på skrivbordet, några i en bokhylla, eventuellt finns fler platser också...

Jag har tittat lite på plantagens hemsida, där ser visserligen allt väldigt fint och prydligt ut (som sig bör med produktbilder...). Är ändå lite nyfiken på elefantöra, är det någon här som vet om de är bra?
Hittade också olika växter som heter något med "...bräken" och de såg alla lite roliga ut, med lite vågiga blad och så. De skulle tydligen vara bra för att rena luft?
Elefantöra är också väldigt enkla och de blommar inte. Vi har tre stycken just nu, men har precis rensat och slängt alla små mini-bebisar. Kan skicka dig en stickling när jag får nya nästa gång :)
 
Tackar för alla tips :D (och får gärna fler!) När det gäller storleken på blommor så är det mest så att jag inte har möjlighet att ha några enorma krukor någonstans, men att få in femitoelva små växter borde inte vara något problem alls. Tänker mig en på skrivbordet, några i en bokhylla, eventuellt finns fler platser också...

Jag har tittat lite på plantagens hemsida, där ser visserligen allt väldigt fint och prydligt ut (som sig bör med produktbilder...). Är ändå lite nyfiken på elefantöra, är det någon här som vet om de är bra?
Hittade också olika växter som heter något med "...bräken" och de såg alla lite roliga ut, med lite vågiga blad och så. De skulle tydligen vara bra för att rena luft?

Bräken behöver hållas jämnt fuktiga så de skulle jag avråda från.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 293
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 559
Senast: Bapelsin
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 458
Senast: fejko
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 499
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp