Köpstopp 2020

Har lyckats låta bli onödiga saker än så länge :p Men det är lätt när jag köpt en ny (lite för dyr) laptop till mig själv och ingen annan (inte företaget, inte familjen). Kan titta på den fakturan när jag är sugen på inköp 😅
 
Jag har tänkt ha köpstopp i nästa löneperiod, undantaget mat och typ toapapper och sådant. Jag känner mig pepp! Startar lite i uppförsbacke dock när jag ska vara sällskap på en shoppingrunda i stan i helgen. :grin: Jag känner mig så motiverad så jag tror det ska gå fint ändå. Det enda jag ska göra i stan är att byta två plagg som var för små som mitt barn fått i present. Inte ett jota till ska jag göra!

Jag har bokfört inkomster och utgifter varje månad i typ ett år så jag kan lätt se hur köpstoppet påverkar ekonomin så det ska bli intressant. Vi verkar i snitt göra av med 25 000 kr i månaden i min familj de lite dyrare månaderna på vintern. Så, nu har jag skrivit här så nu är köpstoppet officiellt och svårare att bryta! :p 24 januari till 25 februari, heja heja! Jag läste en artikel om en kvinna som levde på 30 000 kr om året så jag känner lite extra jäklar anamma nu.
 
Jag föll till föga när katalogen med tax free kom i brevlådan, det blev tre nagellack till priset av två. Det är dyrt med utlandsresor, insåg nu att jag måste köpa ny baddräkt också. :arghh:

Men i övrigt har det bara blivit matinköp, dessutom bara en gång/vecka sen årsskiftet. Tycker det gör stor skillnad i plånboken en sån "enkel" sak som att handla mer sällan.
 
Jag har tänkt ha köpstopp i nästa löneperiod, undantaget mat och typ toapapper och sådant. Jag känner mig pepp! Startar lite i uppförsbacke dock när jag ska vara sällskap på en shoppingrunda i stan i helgen. :grin: Jag känner mig så motiverad så jag tror det ska gå fint ändå. Det enda jag ska göra i stan är att byta två plagg som var för små som mitt barn fått i present. Inte ett jota till ska jag göra!

Jag har bokfört inkomster och utgifter varje månad i typ ett år så jag kan lätt se hur köpstoppet påverkar ekonomin så det ska bli intressant. Vi verkar i snitt göra av med 25 000 kr i månaden i min familj de lite dyrare månaderna på vintern. Så, nu har jag skrivit här så nu är köpstoppet officiellt och svårare att bryta! :p 24 januari till 25 februari, heja heja! Jag läste en artikel om en kvinna som levde på 30 000 kr om året så jag känner lite extra jäklar anamma nu.
Läste också den artikeln (27.000:- var det tom!). Nu är det ju väldigt extremt men det visar att det går och ändå ha det bra.
 
Fortfarande ingen kjol, tröja eller skor! Misslyckats med för mycket för vad som känns bra men inga dyra grejer och det går sakta framåt (bakåt? Nedåt? Vilket håll går det när det går bättre? 😂) och jag märker att köpandet minskat!
 
Egentligen skulle jag behöva ett par nya byxor - trots alldeles för mycket kläder lever jag i princip i tre par. Men ja köpstopp, jag räknar inte in kattmat/sand dock. Använder Nordea app i mobilen och det hjälper även om det inte ger hela sanningen eftersom jag använder Skandia kortet till resekostnader och liknande. Den här månaden har 93% varit matinköp (schampo, toapapper och liknande inräknat). Det andra var ampelliljor till katten så går kanske in under mat?
 
Ska också försöka hålla mig ifrån shopping. Hittills i år har det inte blivit några prylar eller kläder. Måste jag verkligen ha något är det i första hand second hand som gäller. Har också som projekt att minska mina redan rätt låga matkostnader.
 
Jag kör i princip köpstopp. Spar 3000kr av lönen på kortet den 25: de varje månad, sen får jag klara mig på det tills nästa löning helt enkelt. Då ska det täcka mat också. Resten hamnar på sparkontot. Blir automatiskt inga större utsvävningar med andra ord! :angel::rofl:

Smygstartade lite förra året, och fick ihop ett sparkonto snabbt! Planen är att köra detta hela 2020, få ett rejält sparande, sen hoppas jag att tänket har ändrats så jag tänker till mer sen när jag ”får” mer pengar att använda varje månad.
 
Jag har haft helt köpstopp i ett helt år flera gånger och ska satsa så mycket som möjligt på det 2020. Kommer kanske behöva köpa nya skor och kläder eftersom min vikt har förändrats men ska inte köpa mer än vad jag verkligen behöver. Har köpt för mycket mjukiskläder här under hösten och vintern så där är det helt stopp nu. Prylar till hemmet ska också dras ner på, jag älskar att köpa porslin av alla slag men har massor redan så ska inte handla mer av det. Försöka att äta det jag har och inte köpa på mig så mycket att det inte går åt, behöver strama in på matkontot men jag har väldigt svårt att äta saker som jag inte känner alls för, mår helt illa då. Så ja, inte helt köpstopp men tänk-stopp (tänka till innan varje köp). Kommer inte kunna spara då jag har sjukersättning och bara får 7400 kr/månad men kan minska på det jag måste ta från sparkontot och inte gå lika mycket back varje månad som nu.
 
Jag har inget officiellt köpstop så.
Men räknar med att det kommer bli väldigt små utgifter i år motför förra året. Köpte teknikprylar för ca 75K förra året.
Nu känner jag att jag inte behöver något alls på den fronten på många år. Eventuellt en utgift på 25-30K om den prylen jag är ute efter dyker upp beg.
Så räknar med att spara ca 18K av lönen i månaden.
Dyker drömbilen upp så kan det dock bli en liten utgift på 300-350K . Men det är inom budget , det som tar emot är väl att det påverkar lite budgeten på en eventuell villa. Men känns som att jag har ganska bra marginaler ändå. Men svårt att förutse då villapriserna har stigit också... Jag skulle helst velat ha ändå bättre marginaler men samtidigt vet jag ju inte när drömvillan dyker upp , kan ju dröja år.
Samtidigt som drömbilen blir dyrare i drift än min nuvarande bil och jag kör väldigt lite. Känns utgiften lite onödig.
Beslutsångest är ordet... Även om villa är prio 1 och går före ny bil.
 
Jag har köpt en ny laptop (till studierna, kom inte överens med paddan längre), ett par jeans när mina gamla gick sönder och två kattungar 🤷‍♀️ Sen säkert något typ doftljus som jag har förträngt. Men jag tänker iaf över saken varje gång jag vill klicka hem något.
 
Jag har köpt en ny laptop (till studierna, kom inte överens med paddan längre), ett par jeans när mina gamla gick sönder och två kattungar 🤷‍♀️ Sen säkert något typ doftljus som jag har förträngt. Men jag tänker iaf över saken varje gång jag vill klicka hem något.
Förlåt för att jag är djävulens advokat här och jag menar verkligen inget illa, men har du verkligen tänkt över köpet tillräckligt om det är något du i efterhand förträngt? :D
 
Köpte inte på internet :p
Gäller köpstoppet bara onlinehandel? :p

Men om inte annat så kanske det försvinner med tiden, det gjorde det för mig när jag började tänka efter mer. Insåg i efterhand när jag väl slutat med det att jag liksom kunde slentrianköpa något extra om man var på typ ICA för att den var fin/rolig/whatever. Tänkte inte alls på det innan, rätt sjukt egentligen :)
 
Gäller köpstoppet bara onlinehandel? :p

Men om inte annat så kanske det försvinner med tiden, det gjorde det för mig när jag började tänka efter mer. Insåg i efterhand när jag väl slutat med det att jag liksom kunde slentrianköpa något extra om man var på typ ICA för att den var fin/rolig/whatever. Tänkte inte alls på det innan, rätt sjukt egentligen :)
Nej såklart inte. Men mitt största problem är just internet-klickandet så får jag styr på det följer kanske ljusen med av bara farten 🤪
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 982
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
11 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp