Köpstopp 2020

Skriver du upp dina utgifter och så varje månad? För många är det väldigt motiverande att se hur mycket pengar (och hur många arbetstimmar!) man i princip bara spolar ner i toaletten varje månad. Många bäckar små osv..

Jag har full koll. Det hjälper inte det minsta 😐 Jag är rätt säker på att det hänger samman med mitt psykiska mående precis som vikten. Jag så att säga byter missbruk med jämna mellanrum och tror att jag har koll på grund av det. Arbetet på att må bättre är påbörjat men det är lite av en berg- och dalbana minst sagt.
 
Jag har full koll. Det hjälper inte det minsta 😐 Jag är rätt säker på att det hänger samman med mitt psykiska mående precis som vikten. Jag så att säga byter missbruk med jämna mellanrum och tror att jag har koll på grund av det. Arbetet på att må bättre är påbörjat men det är lite av en berg- och dalbana minst sagt.
Jag kan relatera till det och är även medveten om att vissa missbrukar kan vara lättare och naturligare att bryta än andra.

Nu är jag inte fri alla mina heller men i min erfarenhet är det lättare att ta i med hårdhandskarna ju "allvarligare" problemet är. Ju mer man hittar på ursäkter och gör undantag, desto mer tankekraft kräver det och jobbigare blir det. Om det liksom bara är ett stort NEJ på allt så behöver man inte fundera och älta så mycket i huvudet och resonera med sig själv utan man har bara sitt enda alternativ att låta bli. Såklart betydligt lättare sagt än gjort.. :)
 
Jag har full koll. Det hjälper inte det minsta 😐 Jag är rätt säker på att det hänger samman med mitt psykiska mående precis som vikten. Jag så att säga byter missbruk med jämna mellanrum och tror att jag har koll på grund av det. Arbetet på att må bättre är påbörjat men det är lite av en berg- och dalbana minst sagt.

Du måste ju se målet.
Va har du för mål med att dra ner på utgifterna ? Ny bostad, Bil , osv?

Är det inte roligt att se pengarna växa på kontot ? Känslan av att du har kapital hela tiden är lite av en frihetskänsla och känslan när man hela tiden närmare sig målet är också trevlig. Kan vara väl så trevlig som att köpa nya prylar.
 
Jag har full koll. Det hjälper inte det minsta 😐 Jag är rätt säker på att det hänger samman med mitt psykiska mående precis som vikten. Jag så att säga byter missbruk med jämna mellanrum och tror att jag har koll på grund av det. Arbetet på att må bättre är påbörjat men det är lite av en berg- och dalbana minst sagt.
Relaterar. Jag är en allt-eller-inget person som ständigt får jobba på att balansera mig själv. Men mitt nuvarande "missbruk" tänker jag försöka hålla fast vid så länge som möjligt, att rensa ut och sälja så mycket som möjligt samtidigt som jag minskar mina kostnader så mycket jag kan (utan att låta det gå överstyr då...) Jag vill öka mitt investeringssparande/minska mina kostnader såpass att jag inom 5 år kan jobba halvtid resten av mitt yrkesliv. Med ett så konkret mål är det lättare att avstå impulsköpen 👍
 
Du måste ju se målet.
Va har du för mål med att dra ner på utgifterna ? Ny bostad, Bil , osv?

Är det inte roligt att se pengarna växa på kontot ? Känslan av att du har kapital hela tiden är lite av en frihetskänsla och känslan när man hela tiden närmare sig målet är också trevlig. Kan vara väl så trevlig som att köpa nya prylar.

Pengarna växer inte pga andra omständigheter som ska bort men det tar tid. Det är lite som med maten, resultatet motsvarar inte ansträngningarna (ja på lång sikt kommer de göra det.)

Det handlar främst om att strypa då tilläggslånet (CSN) kommer ta slut så småningom.
 
Skriver du upp dina utgifter och så varje månad? För många är det väldigt motiverande att se hur mycket pengar (och hur många arbetstimmar!) man i princip bara spolar ner i toaletten varje månad. Många bäckar små osv..

Skriva upp utgifterna är grymt! Det har jag börjat med och jag tycker de4t är bra att se vart pengarna tar vägen.
 
Skriva upp utgifterna är grymt! Det har jag börjat med och jag tycker de4t är bra att se vart pengarna tar vägen.

Här är en till som skriver upp utgifterna. Jag har i ganska många år nu skrivit upp varenda krona jag spenderar och älskar (såklart) att ha koll.
Jag kan bli förvånad vissa månader över hur många poster det blir för mig som faktiskt knappt köper nåt...! Asså dom som shoppar mycket måste ju få flertalet fulla A4...
 
Min bank har en smidig funktion i appen, där en kan kategorisera sina utgifter och löpande se hur mycket en spenderar på de olika kategorierna. Lite trubbigt eftersom inkomster/sparande inte syns i sammanställningen, men det ger iaf en ganska tydlig bild. :)
 
Dag 2 på köpstopp firades ju med att följa med på shoppingrunda... Det gick hur bra som helst! Jag bytte plaggen jag skulle byta och gjorde INGET mer. Jag till och med gick 50 kr plus för att de nya plaggen var billigare än de som barnet fick från början. Bästa sortens shopping. :D

Jag tycker överlag att det känns mycket lättare nu för tiden att stå emot att köpa saker än vad det gjorde för något halvår sedan. Nu brukar jag tänka, som någon också skrev i tråden, "är den här grejen värd att jobba x timmar för?" Ofta är svaret absolut inte.
 
Jag och min man skulle ju ha köpstopp under januarilönen men jag kan ju säga att min man har kraschat det totalt. Han hade fått presentkort på 400 kr av sitt jobb som han tänkte köpa byxor för. Vi tyckte att det var ok att göra under köpstoppet, det var ju en julklapp han skulle välja ut när vi ändå var iväg till där presentkorten gällde. Han har bara ett par jeans och skulle behöva ett par till. Nåväl, vi hittade ett par på Dressman och jag gick ut med gnällig bebis. Efter en stund kommer han ut med inte bara ett par jeans utan även med en skjorta för FEMHUNDRA och strumpor för 200. :banghead: Detta är anledningen till varför vissa bara ska handla på nätet eller i varje fall absolut inte tillsammans med en expedit. Förhoppningsvis kan han väl ha den där skjortan i bra många år framöver... Men jag är still going strong med köpstoppet!
 
Nu har jag tyvärr varit tvungen att köpa pryl. Min mobil har börjat krångla med laddningen och eftersom det är dyrare att laga än köpa "ny" (begagnad) så fick det bli så. Hoppas att det är enda köpet på länge...
 
Vi har misslyckats lite halvt. Det är makens himla jeans som ställer till det! De var för långa så han menade att lämna in dem för att få dem uppsydda. Sen tänkte vi att då kan väl lika gärna jag göra det så sparar vi 100 kr, men vi hade ingen tråd som var ens i närheten i färg. Så vi köpte faktiskt en tråd för 27 kr... Det ingick ju inte i köpstoppet! Samtidigt sparar vi ju 73 kr på att inte lämna in dem men jag HADE ju kunnat sy i grön eller ljusblå tråd som jag har hemma. Jag betalade med småpengar som legat i min plånbok i säkert fem år så det känns inte fullt lika illa som om det dras på kortet, men det är ju ändå pengar.

Hur som helst, det var inte bra men överlag känns det bra. Det känns som jag börjat komma in i "tänket" mer. Jag har fått ännu mer motivation nu att sluta shoppa när jag insett hur mycket vettigare det är att använda pengarna att investera i fonder istället, och så läste jag det här som jag blev inspirerad av. https://www.raptitude.com/2017/12/go-deeper-not-wider/

Vi såg lägligt också på dokumentären om minimalism på Netflix.:)
 
Januari kostade mig 19kr (köpte en flaskborste)
Feb är troligen redan rökt då jag fick ett erbjudande om ett par hundar jag ev köper :o 🙈 :crazy:
 
Har syndat! :o Blev utgång i lördags med några kompisar som lyckades tjata ut mig. Tanken först var bara hemmafest och eftersom jag hade noll alkohol hemma så blev jag bjuden där, sen när vi väl gick ut så köpte jag EN öl. Sen igår syndade jag med en ”bakispizza”. Helt sjukt endå, en öl och en pizza, typ 200 spänn! :nailbiting::banghead:

Jaja, vi hade skitkul iallafall, så var iaf lite värt det!:angel::rofl:

NU är det dock totalstopp! Det enda jag behöver är en ny vårjacka, men fick presentkort på jobbet i julklapp på 500kr så det får gå till en jacka.
 
Jag har tänkt att dra ned på inköpen i mängder, med tanken: Vill jag fortfarande ha den här saken om 1v då köper jag den. Oftast glömmer man bort/kommer på att man egentligen inte behöver.

Så jag ska dra ned på alla spontaninköp och göra genomtänkta val och låta bli villhöver och bara handla behöver!
 
För mig går det... ganska bra :cautious:

Januari gick bra till slut, jag avbröt två villhöver köp innan de hann skickas och lämnade tillbaka ett köp. Stolt över det :D

Sen kom februari och då hade jag identifierat tre plagg som jag behöver - en cardigan, ett par träningsleggings och en långärmad träningströja. Då lyckas jag beställa hem 16 plagg från second hand :crazy: Tänkte att det var smart att beställa hem flera cardigans t ex för att testa vilken som passar bäst och skicka tillbaka de andra, men det var som att öppna pandora's box :p Efter många om och men har jag lyckats tvinga mig att skicka tillbaka allt förutom två tröjor, ett par leggings och en kjol. Kjolen är ett villhöver köp så den bryter köpstoppet.

Min nya regel hädanefter är ingen klädshopping alls om inte något livsviktigt går sönder. Jag klarar uppenbarligen inte av det :p
 
Nu när sonen börjar bli mer rörlig insåg vi att det är hög tid att fästa tv-bänken och TVn i väggen. Vi googlade och hittade en lösning att fästa TVn med och tänkte att "en sån måste vi väl köpa då". Sedan funderade jag lite till och kom fram till att vi ju faktiskt säkert kan göra detta själv av grejer vi redan har... Jag hittade ett band jag köpt till att stötta upp nyplanterade träd med och mannen hittade skruvar som otroligt nog passade i hålen i tvn och så fick han sånna där skruvplattor (?) och en vinkel...sak av sin pappa. (Jag är inte så hemma på det här området. :laugh:) Nu sitter både bänken och TVn fast och det kostade ingenting! Jag är mycket nöjd över att jag tänkte ett varv till och kom på en egen lösning istället för att beställa det jag hittade på nätet. Sparade minst 130 kr och undvek att bryta köpstoppet. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
123
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 970
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 180
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp