Köpstopp 2020

Här är det inget köpstopp, köpt 2 spadagar på Haga spa, köpt matrial till att bygga bikupor plus kurs så jag har tillgång till alla maskiner jag behöver och blir nog en kurs till, kommer köpa mig parade drottningar till mina avläggare och inte glömma alla frön jag köpt och plantor jag troligen kommer köpa.
Inte glömma mina inköp av tillskott och ute kvällar.

Kläder blir det nog ett eller två par byxor och trosor medan det troligen inte blir något på teknikfronten i år heller och ingen ny inredning.
 
Fick lov att beställa hem kläder till sonen... Han går naturligtvis inte under köpstoppet, så ”gjorde inget ont”! :up:

Mest chockad över hur en unge kan totalt växa ur inprincip alla sina byxor på 4 veckor...:confused:

Hade tänkt vänta till vår/sommar med klädköp, men efter att ha konstaterat att han hade 3 par mjukisar och 0 jeans som passar så... Shoppade mycket på rean, så fick 8 byxor, 6 tröjor, 1 vårjacka och en himla massa strumpor/kallingar för runt 1000-lappen. Nu har han så han klarar sig länge förhoppningsvis.

Var sugen på ett par byxor till mig själv, men jag stod emot. Jag får slita på mina tills dom går sönder!
 
Här går det både bra och inte bra. Det har blivit väldigt lite wishköp och bara en jacka i klädväg (rosa ombre, glansig och för 40kr. Gick inte att motstå 😓). På Wish har jag bara köpt halsband till hundarna sedan jag skrev sist. Så på den fronten är jag nöjd! Även om det fortfarande behövs förbättringar! Vad som har sprungit iväg är hämtmat och sängtillbehör för nu när jag har den nya sängen så tröttnade jag på att ha gamla påslakan som underlakan och på katt/häst/motorcykellakanset och köpte lite vettiga underlakan och vuxenlakanset. Hjälp vad dyrt det är med lakan trots att jag köpte på rea:nailbiting: Och hämtmat ska vi inte prata om vad dyrt det är:arghh: Emmy! Skärpning!!
 
Här går det både bra och inte bra. Det har blivit väldigt lite wishköp och bara en jacka i klädväg (rosa ombre, glansig och för 40kr. Gick inte att motstå 😓). På Wish har jag bara köpt halsband till hundarna sedan jag skrev sist. Så på den fronten är jag nöjd! Även om det fortfarande behövs förbättringar! Vad som har sprungit iväg är hämtmat och sängtillbehör för nu när jag har den nya sängen så tröttnade jag på att ha gamla påslakan som underlakan och på katt/häst/motorcykellakanset och köpte lite vettiga underlakan och vuxenlakanset. Hjälp vad dyrt det är med lakan trots att jag köpte på rea:nailbiting: Och hämtmat ska vi inte prata om vad dyrt det är:arghh: Emmy! Skärpning!!
Det känns som ett bra första steg för dig vore att helt enkelt ta bort wish-appen från din telefon? Det finns inget som behöver skiten som säljs där ändå. Det är dåligt för miljön och dåligt för de som jobbar för slavlöner i Asien för att framställa prylarna. Om du menar allvar med köpstoppet känns det väl onödigt att bli frestad av en app som bara erbjuder osund nöjesshopping? :)
 
Det känns som ett bra första steg för dig vore att helt enkelt ta bort wish-appen från din telefon? Det finns inget som behöver skiten som säljs där ändå. Det är dåligt för miljön och dåligt för de som jobbar för slavlöner i Asien för att framställa prylarna. Om du menar allvar med köpstoppet känns det väl onödigt att bli frestad av en app som bara erbjuder osund nöjesshopping? :)
Wish borde verkligen ingen svensk handla på!
 
För mig går det sådär.

Shoppade halsband för totalt 500,- för ett tag sedan. Heeeeeeelt onödigt.

Det enda som slinker med lite då och då är snittblommor. Har en förkärlek för tulpaner så de kommer in lite då och då.

Ruggigt bra på att inte handla annat onödigt som inte är absolut nödvändigt till mig själv och hus, hästar, hund

Förutom de jäkla (fantastiska) halsbanden då....

Ska bli bättre på att göra veckomenyer för att komma undan småhandlandet. Blir inte så mycket men känns som om jag springer i matvaruaffären var och varannan dag.
 
Det känns som ett bra första steg för dig vore att helt enkelt ta bort wish-appen från din telefon? Det finns inget som behöver skiten som säljs där ändå. Det är dåligt för miljön och dåligt för de som jobbar för slavlöner i Asien för att framställa prylarna. Om du menar allvar med köpstoppet känns det väl onödigt att bli frestad av en app som bara erbjuder osund nöjesshopping? :)
Det är tanken 🙂 Jag bara väntar på de sista grejerna. Jag vill inte ta bort appen innan dess för om de blir försenade så kan jag få pengarna tillbaka (därför blir jag alltid glad när grejerna är försenade 😂). Jag vet att det inte är bra att köpa därifrån men mycket är helt enkelt så gott som omöjligt att få tag på på annat ställe 😞
 
Jag är inne här och läser en del men har väl inte själv något köpstopp. Men vi ska bygga ridbana i år och jag kommer skippa så mycket som möjligt gällande träningar och tävlingar med hästarna och tänka efter både två och tre ggr innan jag köper något utöver det nödvändiga. Lägger hellre så mycket pengar som möjligt på ridbanan för att få den klar snabbare än att shoppa saker som inte är nödvändiga :p Går bra hittills!
 
Jag plågar mig själv med typ alla köp och säljsajter samt även wish

Nej köper inget men sitter och lägger till saker i kundvagnen mm sen stänger jag ned allt :rofl:

Alltså... varför gör man så? Jag brukar inte tokshoppa vanligtvis men nu När jag inte ska handla kikar jag in på typ allt
 
Japp, nu är det köpstopp förutom helt nödvändiga saker. Och dom sakerna ska övervägas ordentligt. Det jag vet att jag ska köpa är dock en keyboard. Jag fyller år och har önskat mig bidrag till en keyboard så förhoppningsvis kommer jag inte behöva ta så mycket av mina egna pengar till det.

Sen behöver jag lite vårkläder för där är byrån och garderoben tom men det blir senare. Kanske maj. Så februari, mars, april är det köpstopp förutom keyboarden och ett par löpar/promenadskor.

Inte gå och plocka på mig saker för att dom är fina och inte köpa massor av kläder som jag ändå inte hinner använda.

Jag har en låg inkomst så jag har lagt upp en budget och där är övrigt kategorin 300 kr för oväntade utgifter. Jag får pengar den 18 varje månad så köpstoppet och budgeten börjar då, nästa vecka. Hoppas att jag ska klara mig på 2000 kr mindre i månaden än vad jag gjort hittills för snart är sparpengarna slut som jag fått använda varje månad. Ger mig själv en "lön" från sparkontot men det har blivit att jag fått sätta över mer pengar varje månad, det ska jag från nästa vecka inte få göra. Det blir svårt, svårt.
 
För mig går det bra 😊. Jag har ju, som jag tror jag skrivit, köpstopp inte främst för att spara pengar, utan för att slippa en massa grejer som ställer omkring här hemma och inte används.
Jag vill istället lägga pengarna på upplevelser, vilket går bra. Att inte köpa prylar gör att jag känner att jag har råd att istället t ex köpa mer/annan mat och fika eller äta ute, vilket är mitt mål då jag tidigare varit väldigt dumsnål :).
 
Mitt köpstopp går utmärkt,enda inköp gummistövlar och dom var nödvändiga då dom andra läcker som såll.
 
Jag tänkte köra igång ett halvårslångt projekt. Ska förhoppningsvis börja plugga i höst vilket halverar min inkomst, så dels vill jag försöka lägga undan så mycket som möjligt tills dess, och dels se hur billigt jag kan leva(=hur mycket jag måste jobba extra utöver csn) utan att det känns outhärdligt asketiskt. Dessutom har jag en ful ovana att handla på faktura och kreditkort, betalar alltid allt varje månad så drabbas inte av räntor och avgifter, men är helt enkelt för otålig för att vänta på nästa lön. Riktig skitvana att ha alltså och en jag vill lägga av med. Lider även av FOMO. :meh: Jag har nyligen flyttat till en billigare lägenhet men har haft sjukt mycket veterinärräkningar och har just nu inte riktigt koll på mina nya normala utgifter så att säga.

Min plan just nu, den targetar mina största laster :p :
- göra en ordentlig budget
- jag får fritt ersätta saker som tar slut, typ mascara och liknande, men inte utöka samlingen. Och fundera på budgetvänligare alternativ.
- jag får ersätta kläder som går sönder som jag inte kan laga själv på ett snyggt sätt, men inte utöka garderoben.
- behöver ett par vardagsskor typ sneakers, ska köpa ETT par såna och definitivt INGA klackskor.
- ska jag köpa tyg eller garn ska det vara till ett planerat projekt, dvs inte köpa för att det är limited edition, sista änden på rullen, eller på rea(eller kommer vara fint i bokhyllan 🙃). Och verkligen fundera på om jag inte redan har något i förrådet som passar.
- inte köpa svindyr öl bara för att det är tillfälligt sortiment/småparti.
- inte köpa samlarprylar. Undantaget ett som är planerat sen länge.
- INTE OMRIKTA. Har tidigare haft världens sämsta vana av att förbjuda mig att köpa t ex kläder på HM(/garn/skor/smink), och sen gå bananas på Etsy(/tyg/smycken/hårvård) i stället. Exakt ingen skillnad alltså.

Framförallt vill jag nog ändra på min känsla kring pengar, just nu är jag alltid i krig med min egen ekonomi och skäms(mtp min inkomst) över hur lite pengar jag har kvar varje månad.
 
Om man har ett presentkort på shopping i en viss stad räknas det inte sm köpstopp va?

Investerade i en sminkspegel från Claes Ohlsson för 600,- Detta är något jag aldrig skulle köpa själv men alltid velat ha då ag inte har någon bra plats i huset med belysning för när man ska sminka sig/sätta i linser. Tänkte att presentkortet som gällde i x antal butiker kunde vara något. (fick detta i 40-års present) sen var det lite kvar som jag passade på att handla så jag fyllde upp skafferiet.

Jag har gjort veckomatsedel och handlat så jag inte ska behöva gå in i någon mataffär.
Insett att det är där jag spenderar mest pengar på småhandel även om jag faktiskt köper vettiga saker så blir det mer och mer.

Jag har väl inte direkt köpstopp mer att försöka se över vad jag köper.
 
Jag hänger på.
Inga mer kläder under året.
Och inga mer kristallkronor. Ska bara köpa en till som det är lite svårt att få tag på. :o Har åtta stycken så jag vet att det är smått horribelt redan.:banghead:
Garderoben talar för sig själv.
BE78115D-66F1-4BB4-AA31-C0FB76FE3806.jpeg
 
Om man har ett presentkort på shopping i en viss stad räknas det inte sm köpstopp va?

Investerade i en sminkspegel från Claes Ohlsson för 600,- Detta är något jag aldrig skulle köpa själv men alltid velat ha då ag inte har någon bra plats i huset med belysning för när man ska sminka sig/sätta i linser. Tänkte att presentkortet som gällde i x antal butiker kunde vara något. (fick detta i 40-års present) sen var det lite kvar som jag passade på att handla så jag fyllde upp skafferiet.

Jag har gjort veckomatsedel och handlat så jag inte ska behöva gå in i någon mataffär.
Insett att det är där jag spenderar mest pengar på småhandel även om jag faktiskt köper vettiga saker så blir det mer och mer.

Jag har väl inte direkt köpstopp mer att försöka se över vad jag köper.

Jag räknar inte in presentkort i köpstoppet. Jag önskade mig presentkort på Lyko i födelsedagspresent och köpte läppstift och ansiktsrengöring för det :).


Jag hänger på.
Inga mer kläder under året.
Och inga mer kristallkronor. Ska bara köpa en till som det är lite svårt att få tag på. :o Har åtta stycken så jag vet att det är smått horribelt redan.:banghead:
Garderoben talar för sig själv.
Visa bifogad fil 45637

Jag tycker det är bra att ha köpstopp på kläder för man "hittar" kläder man glömt bort i garderoben :).
 
Jag fyllde år förra helgen och gick lite bananas med hotell och grejjer. Men jag behövde verkligen få komma hemifrån.

Och på fredag fyller barnet år och hans huvudsakliga "present" blir ett eget rum, som ska inredas. Hepp. Men vi har nog det mesta hemma redan, vi ska måla om lite förvaring och bygga en egen säng.

Jag köpte iaf inte ett par jeans jag såg. Extra dumt vore det att köpa kläder nu när jag ska se till att krympa tillbaka till under 60-strecket.
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 966
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
392
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
443
· Visningar
10 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp