Köpstopp 2020

Tjoho, jag fick en keyboard när jag fyllde år i lördags. Har spenderat hela dagarna och kvällarna vid den nu så jag behöver inte ta några sparpengar till att köpa en. Har beställt två notböcker och pianoskola och fick presentkort så jag betalar bara 358 kr för allt med egna pengar. Annars börjar mitt riktiga köpstopp imorgon då pengarna kommer in. Ska bli spännande att se hur det är att leva ännu billigare än nu.

Krävs det kommer jag ta av mina mynt med tior och femmor och sedlar jag sparat sen jul och i lördags och det är 750 kr. Ska INTE ta några pengar från sparkontot förutom till ett par nya skor. Experimentet gäller först för 18 februari till 18 mars då det är dom dagarna jag får mina pengar. Jag har alltid mycket lättare för att våga prova och genomföra saker som jag ser som ett experiment och att jag är en forskare, alla knep är väl ok även om jag nu är 32 år :D

Idag köpte jag tennisbollar till unghunden då han fattat det roliga med runda prylar och han alltid snor alla mina apelsiner som jag lagt på en nivå där han når dom, busunge. Jag är så van vid gammelhunden att han aldrig rör mina saker och mat men lillen är mycket tuffare och passar på när matte går ut ur rummet. Nu kan han leka med bollarna istället.
 
Köpte fyra vinkeljärn (om det nu heter så) att barnsäkra två byråer med. De kostade ändå en rimlig peng - 18 kr. Annars håller vi på att fixa en grind till trappan och har bara använt sådant vi redan har så det är jag nöjd med!

Men sådär lagom kul att vi ser ut att få mindre pengar över denna köpstoppsmånad mot en vanlig månad på grund av att vi både betalat skatt på bilen och gårdsförsäkringen... 🙄
 
Jag räknar inte in presentkort i köpstoppet. Jag önskade mig presentkort på Lyko i födelsedagspresent och köpte läppstift och ansiktsrengöring för det :).




Jag tycker det är bra att ha köpstopp på kläder för man "hittar" kläder man glömt bort i garderoben :).
Ja, det är sant. Jag hittar jämt och ständigt sånt jag glömt bort. Så egentligen har man på tok för mycket redan. :o
 
Jag fick in akut med ena hunden i fredags så nu är jag fattig som en kyrkråtta så jag hoppas att det ska hjälpa mig att lyckas hålla i slantarna! Lite sura pengar då hon ”bara” var öm i ryggen och blev mycket bättre redan medans vi väntade på veterinären men innan vi åkte så skulle hon lika gärna ha kunnat falla död ned närsomhelst så påverkad som hon var. Nackdelen med dramaqueen till hund, men samtidigt är det ju bra att hon visar när det gör ont.

Jag har dock redan blivit mycket bättre redan innan det och inget Wish sedan jag skrev sist 😃 jag var inne och tittade på hotfixapplicerare men kom fram till att det är ju rätt korkat att köpa en för fyra påsar hotfix som jag ändå inte vet vad jag ska göra med så de ligger ute till salu! Det har blivit två blusar och ett set med tröja och kjol på second hand, men tröjan och kjolen ska säljas då de var för små så där kommer jag att få tillbaka pengarna (lite tanken är när jag köpte dem då jag misstänkte att de skulle vara för små). Jag var också ”tvungen” att köpa en papperskorg till sovrummet (visst, det funkar med skräp slängt överallt, men det är trevligare med allt på samma ställe) och hittade en jättefin på second hand för nästan ingenting.

Så jag håller inte något strikt köpstopp men jag har helt klart blivit mycket duktigare! Och bättre ska det bli hoppas jag :bump:

”Okontrollerbart överdrivet köpbeteende eller slösande med pengar” släng dig i väggen! (Ja, det är en riktig biverkning på min medicin :crazy:)
 
@Lyan Vad tråkigt med hunden, men vilken tur ändå då om det nu inte var så allvarligt ändå.
Och bra att du känner att du gör framsteg med köpstoppet!

----

För mig går det fortsatt bra, inga avsteg ännu! Fast har en sak som jag kikar på och försöker övertyga mig själv om att jag behöver 🤣. Får väl se...
 
Jag var sååå nära att köpa en bärsjal för någon dag sedan. Skrev till och med i kommentarsfältet att jag skulle köpa den, men raderade tillslut. Det är jag nöjd över. Jag tänkte att jag skulle köpa den och sälja en jag har, men jag behåller den istället.

Läste ett tips på hur man kan tänka om man vill dra ner på shoppingen och vill spara pengar till tex pension - att värdet ökar 8 gånger på 30 år. Så om man avstår en tröja för 200 och investerar pengarna istället så kommer de vara värda ca 1600 kr om 30 år. Så kan man fundera på om tröjan verkligen är värd 1600 kr. :D Vet inte hur väl det stämmer men det är motiverande, haha.
 
Jag var sååå nära att köpa en bärsjal för någon dag sedan. Skrev till och med i kommentarsfältet att jag skulle köpa den, men raderade tillslut. Det är jag nöjd över. Jag tänkte att jag skulle köpa den och sälja en jag har, men jag behåller den istället.

Läste ett tips på hur man kan tänka om man vill dra ner på shoppingen och vill spara pengar till tex pension - att värdet ökar 8 gånger på 30 år. Så om man avstår en tröja för 200 och investerar pengarna istället så kommer de vara värda ca 1600 kr om 30 år. Så kan man fundera på om tröjan verkligen är värd 1600 kr. :D Vet inte hur väl det stämmer men det är motiverande, haha.
Om du investerar de 200 i en indexfond med låg avgift och rimlig avkastning är det absolut möjligt 👍
 
Nu är köpstoppsmånaden över. Vi brukar snitta på runt 24 k i månaden och denna månadens utgifter blev 23 000 men då betalade vi gårdsförsäkring och skatt på bilen, så om vi inte haft det att betala så hade vi klarat oss på lite över 19 000 kr. :) Nu ska vi göra så att vi sätter undan för dessa tråkiga kostnader varje månad på ett sparkonto istället, så slipper det kännas så surt när betalningen ska in i en klump en eller två gånger om året.

Jag är väldigt nöjd med vår månad! Det var en bra "övning". Jag kommer verkligen att tänka över framtida inköp bättre än jag gjort tidigare. Och imorgon när jag "får" handla igen tänker jag fira med att inte köpa någonting alls. :p
 
@Lyan Vad tråkigt med hunden, men vilken tur ändå då om det nu inte var så allvarligt ändå.
Och bra att du känner att du gör framsteg med köpstoppet!
Ja. Det hade ju kunnat vara en fraktur, diskbråck eller urinstopp som hade slutat mycket dyrare och framförallt varit mycket värre för Bella! Nu är hon precis som vanligt 😃 I fredags så trodde jag på allvar att hunden kanske höll på att dö framför ögonen på mig! Jäkla dramaqueen till hund :meh:

Ja, det är skönt! Var inne på Wish för att kolla vad jag har kvar att vänta på och kände inte alls för att kolla vad som fanns! Nu ska jag bara lyckas hålla det när det kommer till godis och fika också 😑
 
Har egentligen inget regelrätt köpstopp, utan sysslar snarare med ”extremspar”. Vi lever på makens lön och sparar min på ett gemensamt konto i en annan bank - för att vi inte ska ”nalla” av dem helt enkelt. Förra månaden hade vi runt 2500:- över dagen innan löning, denna månaden har vi bara några hundralappar innan lönen kommer imorgon. För oss är det väldigt ”skönt” att pengarna faktiskt tar slut. Innan slösade vi hur mycket som helst eftersom vi hade råd, var liksom inte alls sparsamma eller rädda för att pengarna skulle ta slut. Nu får vi planera mer och inte köpa onödiga prylar.
 
Wohoo :) Igår utsattes jag för lite frestelser, men klarade av att hålla köpstoppet! 💪

Vill köpa färgpennor dock så jag kan rita, men fick ju presentkort i födelsedagspresent, så tar det isf! 😀
 
Jag har börjat med daglig verksamhet ett par dagar i veckan på Jysk och f*n vad prylar jag inte ens visste att de existerade jag villhöver nu 😫 De har tex ett set med små runda speglar som hade passat så fint på min sovrumsvägg mellan tavlorna! Tur nog så blir de väldigt svåra att få att sitta då det är tyg på den väggen så då blir det lättare att motstå. Funderar på att hänga lite torkade rosor där istället 🙂 Andra grejer är små söta rosa skålar till hundarna, prydnadskuddar, lakan, blommor, vaser, en liten hylla osv 😫 ”Tur” att Bellas veterinärtur åt upp alla extra pengar 😂
 
Jag plågar mig själv med typ alla köp och säljsajter samt även wish

Nej köper inget men sitter och lägger till saker i kundvagnen mm sen stänger jag ned allt :rofl:

Alltså... varför gör man så? Jag brukar inte tokshoppa vanligtvis men nu När jag inte ska handla kikar jag in på typ allt
Så gör jag också. Vet inte varför med det är så tillfredställade. Jag har totalt köpstopp men kan ändå gå in på typ xxl reasida och lägga allt jag vill ha i varukorg och sen stänga ner allt. 🙈😂
 
Jag har börjat med daglig verksamhet ett par dagar i veckan på Jysk och f*n vad prylar jag inte ens visste att de existerade jag villhöver nu 😫 De har tex ett set med små runda speglar som hade passat så fint på min sovrumsvägg mellan tavlorna! Tur nog så blir de väldigt svåra att få att sitta då det är tyg på den väggen så då blir det lättare att motstå. Funderar på att hänga lite torkade rosor där istället 🙂 Andra grejer är små söta rosa skålar till hundarna, prydnadskuddar, lakan, blommor, vaser, en liten hylla osv 😫 ”Tur” att Bellas veterinärtur åt upp alla extra pengar 😂

Jag jobbade 2 år på jysk. Har fortfarande hela förrådet fullt av olika kuddar och detta var10 år sedan nu...

Bara en liten varning :D
 
Jag har fått lov att köpa tre ”onödiga” saker denna månad...

*Ny sadelgjord till hästen. Han fäller massvis och får lätt skav av lädergjorden då, och när han har sommarpäls. Köpte en teddyklädd förra våren men den har blivit för lång! (Han behövde ner i vikt, så jippie!!!) Så nu fick jag helt enkelt köpa en ny, kortare, fluffgjord. 298kr

*Ny eltråd till vinterhagen. Den gamla är full med knutar, skarvad och gud vet allt, så nu har vi varit utan ström då den inte går fram i skittråden! Snart grönare utanför hagen, och jag vill inte ha en ponny på vift! Ca 350kr

*Sol/glasögon till hunden...Hon fick en hornhinneskada 10 januari, antagligen pga att hon gått in i någon pinne/vasst gräs, tyvärr så var den väldigt svårläkt, gav ärrbildningar som gjort att hon alltid kommer se sämre med det ögat. Vi hade planerat återbesök som i morgon, MEN, i torsdags sitter hon och är illröd och lite svullen och rinnig i ANDRA ögat igen... Akuttid på fredag visar en ny hornhinneskada.... Possitiva är att den första efter 7 veckor äntligen hade läkt! Men i samråd med veterinären så skulle vi testa glasögon på henne,dels för att hon säkert ser sämre och ännu större risk för fler skador på ögonen, hon är ljuskänslig nu, och eftersom hon är engelsk bulldog så har hon lite hängiga ögonlock och ögonen blir extra utsatta för sol, väder och vind. 298kr

Så, har bränt runt en tusenlapp. :nailbiting:
Men helt onödigt är det inte. Vill ju gärna kunna rida utan att ponnyn får sår, vill gärna att ponnyn stannar i hagen, och jag vill inte att hunden ska lida, så ja, det känns endå ok!
 
Jag har fått lov att köpa tre ”onödiga” saker denna månad...

*Ny sadelgjord till hästen. Han fäller massvis och får lätt skav av lädergjorden då, och när han har sommarpäls. Köpte en teddyklädd förra våren men den har blivit för lång! (Han behövde ner i vikt, så jippie!!!) Så nu fick jag helt enkelt köpa en ny, kortare, fluffgjord. 298kr

*Ny eltråd till vinterhagen. Den gamla är full med knutar, skarvad och gud vet allt, så nu har vi varit utan ström då den inte går fram i skittråden! Snart grönare utanför hagen, och jag vill inte ha en ponny på vift! Ca 350kr

*Sol/glasögon till hunden...Hon fick en hornhinneskada 10 januari, antagligen pga att hon gått in i någon pinne/vasst gräs, tyvärr så var den väldigt svårläkt, gav ärrbildningar som gjort att hon alltid kommer se sämre med det ögat. Vi hade planerat återbesök som i morgon, MEN, i torsdags sitter hon och är illröd och lite svullen och rinnig i ANDRA ögat igen... Akuttid på fredag visar en ny hornhinneskada.... Possitiva är att den första efter 7 veckor äntligen hade läkt! Men i samråd med veterinären så skulle vi testa glasögon på henne,dels för att hon säkert ser sämre och ännu större risk för fler skador på ögonen, hon är ljuskänslig nu, och eftersom hon är engelsk bulldog så har hon lite hängiga ögonlock och ögonen blir extra utsatta för sol, väder och vind. 298kr

Så, har bränt runt en tusenlapp. :nailbiting:
Men helt onödigt är det inte. Vill ju gärna kunna rida utan att ponnyn får sår, vill gärna att ponnyn stannar i hagen, och jag vill inte att hunden ska lida, så ja, det känns endå ok!
Jag tycker inte att dina inköp ingår i ett köpstopp. Det är djurskydd dom ligger i grunden för allihopa!
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Acto
·
Kläder & Bli fin Ok, nu är det problem. Jag ska på 60-årsfirande och har inget att ha på mig 🙈 normalt går jag i jeans och hoodie och när värmen kommer...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 759
Senast: Tajger
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 984
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp