Köpstopp 2020

Hoppas det går bra för alla som har köpstopp!

För mig går det bra, men jag funderar på en sak.
Hur ser ni på att köpa nytt för att ersätta något som gått sönder?
Är det okej eller måste ni vänta tills köpstoppet är slut?

Om det inte är en akut grej alltså, då är det klart det måste ersättas.
 
Jag har inte absolut köpstopp så för mig är det okej att inhandla nytt om något jag behöver går sönder. Har köpt BH x 2 eftersom den enda som passade sjöng på sista versen. Och en t-shirt också eftersom jag mest har linnen och behövde något mer plagg som täckte axlarna.
 
Jag bröt samman idag och köpte två förvaringskorgar eftersom jag kommer organisera om min lägenhet och flytta en massa saker till korgar/lådor istället för att proppa städskåpet fullt. Annars har jag köpt småsaker, skruvar, en liten, liten skruvdragare för att skruva ihop möbler och bokhyllor och lite trosor. Ja och en duschkorg som försvunnit. Annars har jag varit duktig. Jag kommer att köpa vad mina tidigare HG tagit med sig, gardinstänger och fästen - gardiner har jag. Och en stolpe som jag saknar till mina bokhyllor, vet inte om det räknas heller? Det är för att ersätta en stolpe som var hopplöst böjd.
 
Hoppas det går bra för alla som har köpstopp!

För mig går det bra, men jag funderar på en sak.
Hur ser ni på att köpa nytt för att ersätta något som gått sönder?
Är det okej eller måste ni vänta tills köpstoppet är slut?

Om det inte är en akut grej alltså, då är det klart det måste ersättas.
Jag har inte tillfälligt köpstopp utan livslångt, mer eller mindre, så det där med att vänta tills det är slut fungerar inte riktigt. Däremot väntar jag åtminstone en månad om det inte är absolut nödvändigt för mitt arbete eller min hälsa. Oftast upptäcker jag att jag klarar mig utan.
 
Ansluter mig till köpstoppet. Kommer handla det jag faktiskt behöver men då loppisfynda. Köpt ett hus som är nära på 100 år gammalt och vill inte inreda det modernt. Meeen, ska bo in mig först så blir nog mer eller mindre stopp resten av året :D

Plus att jag behöver dränera grunden :angel: vilket kostar pengar.
 
För mig går det bra jag har inte köpt några kläder i år än så länge! Har massor så borde klara mig flera år framöver. Dock har jag köpt lite andra små grejer men de har behövts. Bla gick mina jogging skor sönder så jag blev tvungen att köpa nya.
 
Hoppas det går bra för alla som har köpstopp!

För mig går det bra, men jag funderar på en sak.
Hur ser ni på att köpa nytt för att ersätta något som gått sönder?
Är det okej eller måste ni vänta tills köpstoppet är slut?

Om det inte är en akut grej alltså, då är det klart det måste ersättas.
Det är ju inte meningen att det ska vara någon sorts självplågeri tycker jag. Jag tror det beror på lite varför man inledde köpstoppet, vad ens så att säga "problem" var. För många skulle det nog vara bra att kanske inte genast ersätta något som gått sönder (om det inte gäller en kyl då ;)) utan att låta det vara ett tag och se om man hittar någon alternativ lösning som fungerar likvärdigt, eller om den där grejen kanske inte var så nödvändig som man trodde.
 
Jag har inte tillfälligt köpstopp utan livslångt, mer eller mindre, så det där med att vänta tills det är slut fungerar inte riktigt. Däremot väntar jag åtminstone en månad om det inte är absolut nödvändigt för mitt arbete eller min hälsa. Oftast upptäcker jag att jag klarar mig utan.

Okej! Hmm, jo jag tänker också fortsätta mitt köpstopp sen när det här första året jag har till att börja med är slut. Men tänker mig att jag kanske kan ha som ett "uppsamlings-intervall" emellan då jag får köpa sånt jag kommit på under året att jag faktiskt behöver. Sånt jag väntat med och verkligen funderat över alltså, som du skriver.

Det är ju inte meningen att det ska vara någon sorts självplågeri tycker jag. Jag tror det beror på lite varför man inledde köpstoppet, vad ens så att säga "problem" var. För många skulle det nog vara bra att kanske inte genast ersätta något som gått sönder (om det inte gäller en kyl då ;)) utan att låta det vara ett tag och se om man hittar någon alternativ lösning som fungerar likvärdigt, eller om den där grejen kanske inte var så nödvändig som man trodde.

Nej, precis, det är det jag funderar över också!
Det som gått sönder för mig nu är en ljusslinga jag haft runt spegeln inne på toaletten. Inte livsnödvändig, men bidrar väldigt mycket till trivseln, jag hade den tänd varje dag...
Har frågat i bytes/skänkes-grupper och bland familj och bekanta, men ingen har någon...
Jag hade inte köpt nån ny inredningsgrej, men som sagt som ersättning för något som gått sönder... Hmm.
 
Okej! Hmm, jo jag tänker också fortsätta mitt köpstopp sen när det här första året jag har till att börja med är slut. Men tänker mig att jag kanske kan ha som ett "uppsamlings-intervall" emellan då jag får köpa sånt jag kommit på under året att jag faktiskt behöver. Sånt jag väntat med och verkligen funderat över alltså, som du skriver.
Det tycker jag låter bra! Bara se upp så att det intervallet inte blir en 'free for all' där du helt plötsligt får köpa vad du vill, och att den har ett tydligt slut.
 
Det tycker jag låter bra! Bara se upp så att det intervallet inte blir en 'free for all' där du helt plötsligt får köpa vad du vill, och att den har ett tydligt slut.

👍Ja, absolut! Tänker mig en väldigt kort period. Men visst, risken är att jag börjar tänka "men det kanske blir rea på den snart...", men det blir bara dåligt för mig har jag märkt. Hellre köpa en sak jag verkligen vill ha än att hålla på å jaga rabatter (så jag har råd med fler saker jag inte ska köpa ändå).
 
Halloj hörrni!

Tänk, nu har vi snart haft köpstopp i ett år! :bump: :banana:

Hur går det för er?
Ehm... Åt helvete :down: Men lyckades sätta över en hel del pengar till veterinärbufferten förra månaden så denna månaden blir rejält fattig så kanske kan det få mig att ta mig mer i kragen. Medicinen jag käkar gör det verkligen till ett helvete att motstå. Jag har provat att sluta med den och shoppingbegäret försvann på bara några dagar! Men ett tag senare så kom depressionen tillbaka så var tvungen att börja med den igen 😞
 
Ehm... Åt helvete :down: Men lyckades sätta över en hel del pengar till veterinärbufferten förra månaden så denna månaden blir rejält fattig så kanske kan det få mig att ta mig mer i kragen. Medicinen jag käkar gör det verkligen till ett helvete att motstå. Jag har provat att sluta med den och shoppingbegäret försvann på bara några dagar! Men ett tag senare så kom depressionen tillbaka så var tvungen att börja med den igen 😞

Vilken jobbig biverkan. Men det funkar inte att ge kortet till någon annan eller nåt sånt (vi har kanske diskuterat det innan, minns inte)?

Går bra här. Bara gjort ett snedsteg och det var när jag mådde skit ett par dagar och köpte fem olika sorters te på en gång. Men te dricks ju upp ändå, så inte så farligt.

Äsch, te räknas väl som mat? ;)

------

För mig har det gått bra, tycker jag och det är jätteskönt! 😊😊
 
Vilken jobbig biverkan. Men det funkar inte att ge kortet till någon annan eller nåt sånt (vi har kanske diskuterat det innan, minns inte)?
Det är verkligen jättejobbigt 😞 Jag har fått mer kontroll men inte tillräckligt och jag känner mig så oduglig varje gång jag misslyckas plus att jag äventyrar min ekonomi konstant. Att ta kortet funkar inte eftersom jag oftast handlar med paypal eller klarna men jag har börjat sätta över pengar till mamma så jag inte har för mycket liggande på kontot och hon har även veterinärbufferten så jag inte har tillgång till den

Från FASS ”okontrollerbart överdrivet köpbeteende eller slösande med pengar”. Så om man utgår från det så lyckas jag relativt bra eftersom jag har fått en del kontroll, men jag är ändå missnöjd med mig själv
 
Vilken jobbig biverkan. Men det funkar inte att ge kortet till någon annan eller nåt sånt (vi har kanske diskuterat det innan, minns inte)?



Äsch, te räknas väl som mat? ;)

------

För mig har det gått bra, tycker jag och det är jätteskönt! 😊😊
Jag har satt en gräns att så länge alla sorter får plats på hyllan är det lugnt. Var lite tight där ett tag men nu är det inte lika vingligt längre;)
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 970
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
11 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp