Köpstopp 2020

Jag ska försöka iallafall! Jag har funderat på att skapa en tråd men eftersom jag inte lär lyckas så har det inte känts lönt. Fast jag hoppas att en tråd där man kan skriva kan peppa mig att lyckas! För då får jag skämmas inför ett helt gäng varje gång jag misslyckas 😂

Jag har lite saker jag får köpa. Tavlor på hundarna och ny sängstomme med tillbehör om jag hittat något billigt. Även lite hantverksprylar om det tar slut innan jag är färdig med mina projekt. Kläder får jag köpa lite för det kommer jag inte kunna låta bli för det är nog min största svaghet, men jag får inte köpa för mer än 100kr/månad och om jag köper något så ska något annat ut.

Så för mig kommer det inte att bli totalt köpstopp men ett rejält försök att minska ned på allt jag klarar av och en hjälp på vägen för att tygla min impulsivitet
 
Jag kommer inte ha ett totalt köpstopp, men jag ska köpa betydligt mindre och mer genomtänkt, allt ska motiveras mycket noga. Får jag hänga med i tråden ändå? :)

Ska göra samma sak! Ska även sluta köpa kläder med plast i, vilket kommer bli svinsvårt att hitta. Men tycker inte att det känns som ett köpstopp?
 
Fler som ska ha köpstopp 2020?
Vi kanske kan peppa varandra??😁

Jag har tänkt ha det och är gärna med. Men, som flera andra, har även jag en del undantag.
Jag tänker inte lida liksom bara för att jag ska sätta nån prestige i att ha köpstopp.
Jag har t ex upptäckt att jag får ont i kroppen av att promenera till jobbet i de vinterkängor jag har nu. Så, jag skulle behöva ett par bättre kängor. Men, det är ju inte villhöver utan behöver.

Har några andra undantag också, men hatar saker som dräller runt och inte används så jag vill vara hård iaf.
 
Japp. Eller minimera iaf. Jag håller på att gå igenom vad som kan tänkas behövas under året som kommer och det är ju främst kläder till barnet, så just det kommer vara undantaget.
Sedan fungerar inte jag så bra med FÖRBUD så kommer istället ha en lista där jag skriver upp sådant jag vill köpa och sedan måste det gå typ två månader innan jag får klicka på "köp" och vid det laget vill jag troligen ha saken längre. Det som kommer bli allra svårast är leksaker till barnet. Men han behöver verkligen inte fler saker. Verkligen inte.
 
Jag skulle gärna haka på, då jag tänkt maxa sparandet under 2020, men köpstopp funkar inte riktigt, då jag redan har en rätt liten garderob, så om ett par byxor går sönder behöver jag kunna köpa nytt.

Däremot skulle jag kunna ha köpstopp på modellhästar, för jag har på tok för många redan och behöver sälja av...

Sen skulle jag köpt en vagn till ponnyn i år, men eftersom jag vill spara in frakten och hämta vagnen i Linköping så hanns det inte med.

Men jag hänger gärna i tråden och ser hur det går för alla. :)

Mitt tips, då jag redan innan sällan köper saker/kläder, är att inte ens röra sig i de miljöerna. Jag går tex endast på stan om jag redan innan vet vad jag ska köpa. Annars håller jag mig borta från köpcentran och dylikt.
 
Japp. Eller minimera iaf. Jag håller på att gå igenom vad som kan tänkas behövas under året som kommer och det är ju främst kläder till barnet, så just det kommer vara undantaget.
Sedan fungerar inte jag så bra med FÖRBUD så kommer istället ha en lista där jag skriver upp sådant jag vill köpa och sedan måste det gå typ två månader innan jag får klicka på "köp" och vid det laget vill jag troligen ha saken längre. Det som kommer bli allra svårast är leksaker till barnet. Men han behöver verkligen inte fler saker. Verkligen inte.

INTE ha saken ska det ju stå.
 
Jag skulle gärna haka på, då jag tänkt maxa sparandet under 2020, men köpstopp funkar inte riktigt, då jag redan har en rätt liten garderob, så om ett par byxor går sönder behöver jag kunna köpa nytt.

Däremot skulle jag kunna ha köpstopp på modellhästar, för jag har på tok för många redan och behöver sälja av...

Sen skulle jag köpt en vagn till ponnyn i år, men eftersom jag vill spara in frakten och hämta vagnen i Linköping så hanns det inte med.

Men jag hänger gärna i tråden och ser hur det går för alla. :)

Mitt tips, då jag redan innan sällan köper saker/kläder, är att inte ens röra sig i de miljöerna. Jag går tex endast på stan om jag redan innan vet vad jag ska köpa. Annars håller jag mig borta från köpcentran och dylikt.

Att köpa ett par byxor för att man inte ha några andra/de andra har gått sönder tycker inte jag faller utanför tanken med köpstopp, egentligen :)
 
Att köpa ett par byxor för att man inte ha några andra/de andra har gått sönder tycker inte jag faller utanför tanken med köpstopp, egentligen :)

Då bestämmer jag mig för köpstopp. :) Skulle kunna använda den här tråden som en slags broms också, dvs hittar jag nåt jag vill köpa måste jag kunna argumentera för köp här + att nån måste respondera och då hinner det förflyta lite tid så det inte blir på impuls.
 
Jag gillar såna trådar!

Jag har nog inte köpstopp per se, och kommer inte att ha det heller. Däremot ska det jag köper vara sådant som jag behöver eller verkligen vill ha och använder, vilket innebär stopp för impulsköp och onödigt brännande av pengar. Jag "får" köpa vad jag vill, men har också som målsättning att spara så mycket pengar som möjligt och därför lär köpen vara genomtänkta/övervägda. Oavsett om det är smink, kläder, andra prylar... Jag försöker att tänka att för varje grej en köper, väljer en bort något annat (kortsiktigt eller långsiktigt).
Det hela går lite hand i hand med min rensning, som fortfarande pågår även om jag gjort mig av med väldigt mycket under 2019. Saker som inte används säljer jag av allteftersom - det ska inte ligga en massa grejer som blir dåliga/förstörda/oanvända i evigheter, jag vill inte ha prylar som enbart tar upp plats för sakens skull.
 
Ska göra samma sak! Ska även sluta köpa kläder med plast i, vilket kommer bli svinsvårt att hitta. Men tycker inte att det känns som ett köpstopp?

Just plastlösa kläder kör jag med. Nu syr jag ju det mesta själv i bomullstyg oftast, men jag erkänner att det blir en del polyester..

Ska inte ha köpstopp men definitivt dra ner. Har gjort ett sparhack i dreams där jag sätter undan femtio kronor för varje dag jag inte köper någonting (inkl mat och bensin)
 
Just plastlösa kläder kör jag med. Nu syr jag ju det mesta själv i bomullstyg oftast, men jag erkänner att det blir en del polyester..

Ska inte ha köpstopp men definitivt dra ner. Har gjort ett sparhack i dreams där jag sätter undan femtio kronor för varje dag jag inte köper någonting (inkl mat och bensin)

Ja polyester är ju ren plast och ett riktigt hemskt material att ha runt hela kroppen. :eek:

Tänker försöka undvika plast så långt jag kan. Självklart kommer jag inte slänga ut mina gamla kläder med plast för det vore ju ännu värre. Men ska verkligen undvika plast så gott det går i nya kläder. Om jag behöver några.
 
Japp. Eller minimera iaf. Jag håller på att gå igenom vad som kan tänkas behövas under året som kommer och det är ju främst kläder till barnet, så just det kommer vara undantaget.
Sedan fungerar inte jag så bra med FÖRBUD så kommer istället ha en lista där jag skriver upp sådant jag vill köpa och sedan måste det gå typ två månader innan jag får klicka på "köp" och vid det laget vill jag troligen ha saken längre. Det som kommer bli allra svårast är leksaker till barnet. Men han behöver verkligen inte fler saker. Verkligen inte.
Smart med att vänta en viss tid innan man för köpa. Det tipset knycker jag för jag är väldigt mycket VILL HA NUUU! och mycket riktigt så minskar ju behovet om jag av någon anledning väntar ett tag. Jag behöver lära mig tygla min impulsivitet!
 
Jag kommer inte ha ett totalt köpstopp, men jag ska köpa betydligt mindre och mer genomtänkt, allt ska motiveras mycket noga. Får jag hänga med i tråden ändå? :)
Samma för mig, enda skillnaden är väl att jag inte brukar köpa något jag inte behöver (är mer en spara person än slösa). Däremot håller jag på att spara ihop till en egen TV (lånar fortfarande pappas gamla).
 
Ska göra samma sak! Ska även sluta köpa kläder med plast i, vilket kommer bli svinsvårt att hitta. Men tycker inte att det känns som ett köpstopp?
Jag försöker också göra det, dock är rena träningskläder undantagna, jag tycker att det är för svårt. Jag har dock mest troligt inte behov av fler träningskläder på ett tag.
Jag har även "plastförbud" överlag, vissa saker är nästan omöjliga att hitta dock! Jag har en jättebra slev i plast i köket och letar en likadan i trä eller metall, men det är omöjligt att hitta. Den i plast fungerar dock ett tag till.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 140
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp