Köpstopp - nån som vill vara med?

Jag ska erkänna att jag shoppat lite inredning till huset. Till mitt försvar så har det varit saker vi faktiskt behöver, dvs förvaringsmöbler och det hinner bli lite till innan det är färdigt. Kläder och sånt har jag däremot hållit mig ifrån helt och jag försöker att inte bli triggad av den stundande mellandagsrean. Än så länge går det bra, grottar ned mig i möbler istället som jag med gott samvete kan säga att vi behöver.
 
Mitt köpstopp går fortfarande bra, har bara köpt julklappar och då sådant jag vet att den andre verkligen vill ha, användbara prylar och fina saker. Är skönt att inse att jag inte behöver mer och om jag köper mer blir det bara mer och mer att packa inför flytten.

Fick dessutom lite saker till flytten av familjen igår, en ny fin bädd till hunden som kommer göra sig bra i nya hemmet, en ny dammsugare, en jätte fin kruka av något dyrt märke, presentkort på IKEA som räcker till det nya sängbordet jag vill ha så nu återstår i princip bara en ny matta för egna pengar och den tänker jag köpa på IKEA också. Och ja just det, flyttkartonger har jag varit tvungen att köpa men det räknas definitivt inte i köpstoppet.

Och hunden fick ett nytt reflexhalsband från Clas Ohlsson för 30 kr i julklapp, fast det var ju egentligen till mig, hunden är mest glad att få öppna paket, han sliter och biter och strimlar paketpappret i minimala bitar som vi får städa upp sen men det är det värt för han blir så glad. Ibland försöker han "hjälpa till" med oss andras paket men där sätter jag stopp om han kommer och självmant börjar bita, någon motta får det vara :p
 
Senast ändrad:
Nu när julen är över och jag varit hemma i lugn och ro några dagar så inser jag att jag bör verkligen hoppa in i den här tråden och försöka hålla köpstopp 2019 (fröer och växter till våren undantaget).
Det är snarare så att jag behöver sälja, sälja och sälja istället... :o:crazy:
 
Det går fortsatt bra med mitt köpstopp :) Har inte sålt något sen sist dock, men tror inte jag har mer att sälja helt enkelt.

Min förhoppning är att göra ett fynd när folks pengar börjar tryta i januari, behöver en sele till hästarna.
 
Vi tänkte försöka ha köpstopp i januari. Mest för att kanske kunna fylla på sparkontot lite då det var så galet mycket räkningar på den här lönen, och för att man faktiskt nyss fått en del julklappar så man behöver faktiskt inte shoppa en massa saker.
Jag hoppas att vi ska komma igång med renoveringen, vi har allt hemma utom golvlister tror jag, men vi lär inte ha kommit till dom innan januari är över. Annars får vi väl shoppa dom när de behövs liksom..
 
Jag följer tråden och även om jag inte har köpstopp så försöker jag att inte slösa pengar på uteluncher, godis och kjolar (!), några kjolar blir det (tradera, så inga stora pengar) men få uteluncher - det gör skillnad.
 
Jag borde verkligen ha ett lite mer seriöst köpstopp en period igen. Måste bara köpa lite nödvändigheter först ;) Men i januari är jag på! Om inte annat lär årsredovisningen som görs i helgen visa på nödvändigheten av ett köpstopp :p
 
Jag satt och funderade igenom mitt köpstopp och hur väl jag lyckats hålla det. Vad gäller kläder har jag köpt en kavaj under hösten, inget annat. Så det borde ju få godkänt ändå. :)
Vad gäller hudvård har jag misslyckats lite, men allt jag köpt har iaf haft nedsatt pris och sånt jag ändå skulle köpa. Alltid nåt.
I övrigt har det kanske blivit lite mer pengar på mat och dryck än jag hade tänkt mig, men iaf inte mer än tidigare.
Mellandagsrean går mig helt förbi i år.
Inför nästa år tänker jag i princip hålla kvar köpstoppet. Kläder ska bara köpas noga genomtänkt alt om något går sönder. Hudvård får bara köpas när produkter tar slut, alt passa på när det är billigt. Men bara sånt jag använder och inte köpa för att testa.
Lite prylar till nya lägenheten kommer det bli, men ska tänkas igenom och inget spontanshoppande.

Hur tänker ni inför nästa år?
 
Jag satt och funderade igenom mitt köpstopp och hur väl jag lyckats hålla det. Vad gäller kläder har jag köpt en kavaj under hösten, inget annat. Så det borde ju få godkänt ändå. :)
Vad gäller hudvård har jag misslyckats lite, men allt jag köpt har iaf haft nedsatt pris och sånt jag ändå skulle köpa. Alltid nåt.
I övrigt har det kanske blivit lite mer pengar på mat och dryck än jag hade tänkt mig, men iaf inte mer än tidigare.
Mellandagsrean går mig helt förbi i år.
Inför nästa år tänker jag i princip hålla kvar köpstoppet. Kläder ska bara köpas noga genomtänkt alt om något går sönder. Hudvård får bara köpas när produkter tar slut, alt passa på när det är billigt. Men bara sånt jag använder och inte köpa för att testa.
Lite prylar till nya lägenheten kommer det bli, men ska tänkas igenom och inget spontanshoppande.

Hur tänker ni inför nästa år?
Jag tänker lite som dig! Det ska vara motiverat och efter köp ska jag vara sjukt nöjd. Jag har egentligen inte stopp på kläder, men det är inte ofta jag är sådär supernöjd efter ett köp. Då ska jag inte handla heller!
Jag har varit relativt duktig i höst. Råkat köpa några onödiga grejer, men för varje snedsteg så inser jag att jag inte längre mår bra av att shoppa, vilket jag tidigare gjorde.
 
Jag kör på och har utökat köpstoppet lite mer till att spara in på mer saker/ aktiviteter som jag gjort men egentligen inte är sugen på. Som bio till exempel, vissa filmer ska man liksom se på bio för att få optimal glädje av den men om man slentrianmässigt går bara "för att" så är det ändå en del pengar. Dessutom får jag ångest av biosalonger, jag hänger inte med i handlingen och förstår inte vem som vill vad och blir stressadeöver det alternativt zoomar ut och längtar tills filmen är över, jag blir rastlös, jag känner mig trängd och tittar på klockan och vill bara att filmen ska ta slut. Med vissa undantag då jag blir helt blown away av filmen.

Fick frågan senast igår om bio med det finns inget jag verkligen vill se så föreslog filmkväll hemma eller annat att göra, blev till en promenad imorgon istället. Sparade in över 100kr där. Låter inte mycket men man får en del mat för dom pengarna faktiskt och det är ett tankesätt jag ska hålla, bara göra sådant jag vill. Inte bara för att det känns som jag borde.
 
Jag kör på och har utökat köpstoppet lite mer till att spara in på mer saker/ aktiviteter som jag gjort men egentligen inte är sugen på. Som bio till exempel, vissa filmer ska man liksom se på bio för att få optimal glädje av den men om man slentrianmässigt går bara "för att" så är det ändå en del pengar. Dessutom får jag ångest av biosalonger, jag hänger inte med i handlingen och förstår inte vem som vill vad och blir stressadeöver det alternativt zoomar ut och längtar tills filmen är över, jag blir rastlös, jag känner mig trängd och tittar på klockan och vill bara att filmen ska ta slut. Med vissa undantag då jag blir helt blown away av filmen.

Fick frågan senast igår om bio med det finns inget jag verkligen vill se så föreslog filmkväll hemma eller annat att göra, blev till en promenad imorgon istället. Sparade in över 100kr där. Låter inte mycket men man får en del mat för dom pengarna faktiskt och det är ett tankesätt jag ska hålla, bara göra sådant jag vill. Inte bara för att det känns som jag borde.
Så klokt att inte tex på gå bio av slentrian! En hundring här och en hundring där som slinker iväg blir mycket pengar tillslut.
 
Jag är en sån som vill äta så mycket hemgjort som möjligt utom när jag kanske är trött och slänger in falafel i ugnen. Jag bakar allt bröd och gör egen musli (fast är inte sugen på det nu för tiden men när jag är det), jag gör eget äppelmos som blir supergott och nu idag gjorde jag för första gången hemgjord mandelmjölk och den blev riktigt bra och var sjukt lätt att göra och så mycket billigare än köpemandeldryck även om jag har ett par liter hemma av det som jag ska använda upp. Tror jag sparar in en del där. Jag kan göra hemmagjord "glass" på frusen banan och bär eller använda silkestofu och mixa med frusna bär till en glass.

Jag äter aldrig ute på restaurang så där slösar jag inga pengar. Måste bara bli bättre på att använda det jag har hemma innan jag köper nytt.

Kläder kommer inte in i mitt hem nu, bara ut härifrån. Inget fint porslin, inga mer saker till hunden för nu har han alltid och mer därtill. Just nu finns det inget alls jag behöver förutom saker till min nya lägenhet men det är först i slutet av januari och blir så lite som möjligt även där, tänka igenom varje köp.
 
Så klokt att inte tex på gå bio av slentrian! En hundring här och en hundring där som slinker iväg blir mycket pengar tillslut.
Ja precis, det finns så otrolig många sådana där småsaker som man kan spara in på. Sen ska man ju inte bli "dumsnål",är det en film jag verkligen vill se så ska jag ju göra det, men inte annars.

Önskar mig också bara saker till hemmet och sådant jag behöver i vardagen när det är jul eller födelsedag, fick en dammsugare i år och presentkort på IKEA så jag ska köpa sängbord och matta. Vill inte ha en massa småprylar utan användningsområde utan praktiska saker.
 
Nu när julen är över och jag varit hemma i lugn och ro några dagar så inser jag att jag bör verkligen hoppa in i den här tråden och försöka hålla köpstopp 2019 (fröer och växter till våren undantaget).
Det är snarare så att jag behöver sälja, sälja och sälja istället... :o:crazy:

Jag tänkte också försöka sälja saker istället för att köpa :D

Men hur säljer man bäst? Har sålt på lokal loppis tidigare och hästsaker på HästNet. Tradera har jag inte använt på länge, kändes som om det dog för några år sedan men kanske har fel?

I övrigt är målet noll på nätshopping i januari. Noll. :cautious:
 
Senast ändrad:
Jag tänkte också försöka sälja saker istället för att köpa :D

Men hur säljer man bäst? Har sålt på lokal loppis tidigare och hästsaker på HästNet. Tradera har jag inte använt på länge, kändes som om det dog för några år sedan men kanske har fel?

I övrigt är målet noll på nätshopping i januari. Noll. :cautious:
Jag har sålt på Facebook, har funkar bra på allt utom kläder.
 
Jag tänkte också försöka sälja saker istället för att köpa :D

Men hur säljer man bäst? Har sålt på lokal loppis tidigare och hästsaker på HästNet. Tradera har jag inte använt på länge, kändes som om det dog för några år sedan men kanske har fel?

I övrigt är målet noll på nätshopping i januari. Noll. :cautious:
Frakten har blivit så dyr dom senaste åren, så FB lokalt tycker jag är lättast! Stor, lokal loppis kanske funkar? Jag är för lat för att prova. :D kläder är skitsvårt att sälja.
 
Frakten har blivit så dyr dom senaste åren, så FB lokalt tycker jag är lättast! Stor, lokal loppis kanske funkar? Jag är för lat för att prova. :D kläder är skitsvårt att sälja.

Ja, det är min upplevelse också - frakten äter upp för mycket.

Men testar kanske med Facebook då.. ska bara skaffa en profil alternativt tvinga mannen :angel:

Har inga direkta kläder att sälja förutom barnkläder :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 774
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp