Köpstopp - nån som vill vara med?

Jag tänker det som ett litet ”straff” till mig själv. :p Och som du säger, har man inte de procenten så har man inte råd att köpa prylen heller.[/QUOTE

Igår var jag och veckohandlade och tänkte lite hoppfullt att jag skulle föra över dom där 10% till sparkontot men i betalningsstationen nekades köpet för att jag inte hade pengar på kortet, fick istället för att spara snabbt föra över pengar till det kontot kortet är kopplat till, inte alls enligt beräkningarna, jag trodde jag hade ett par tusen kvar men så bra koll hade jag visst inte :banghead:

Men jag tänker som så att sparandet kan komma igång i februari/mars när allt till lägenhet är klart. Köpstoppet är fortfarande aktivt och inget onödigt får köpas men det går inte att spara när man gör en stor flytt, det kommer vara en hel del jag behöver köpa och med min inkomst (sjukpenning) finns inte några marginaler. Tror till och med att jag lever under det som räknas som fattighetsgränsen i och med att jag inte jobbat och därför har lägsta möjliga ersättning plus att dom nu pga att jag varit sjukskriven så länge bara får 75% av den lägsta sjukpenningen, hur tänker FK egentligen?
 
Ett tips till, jag har gjort så att för varje gång jag betalar med kortet så dras 10 kr och läggs till sparkontot. Man kan välja själv hur mycket man vill ska dras men det är ett bra sätt att spara som man inte märker av på samma sätt.
 
En etta med ett förråd. Till en etta med ett förråd å nåt vindsutrymme man inte vill använda. Flyttstäd ingick dock ej, han som tog min flyttade in i förtid. Då godkänner han per automatik städningen när han flyttar in :angel: Nej då inte så illa som det låter, han var nöjd med städningen, jag är ganska renlig av mig även om jag inte dammar lika ofta som min mor anser att man ska göra :angel:
Min lägenhet nu är så sliten att det liksom inte blir rent även om man städar flera gånger i veckan, smutsen sätter sig i små sprickor i köksgolvet, ytan på diskbänken är liksom matt och utsliten så även om jag torkar av den hela tiden blir det aldrig helt rent...
 
Min lägenhet nu är så sliten att det liksom inte blir rent även om man städar flera gånger i veckan, smutsen sätter sig i små sprickor i köksgolvet, ytan på diskbänken är liksom matt och utsliten så även om jag torkar av den hela tiden blir det aldrig helt rent...
Usch låter inge roligt. Hoppas du blir nöjd med nya :)
 
Min lägenhet nu är så sliten att det liksom inte blir rent även om man städar flera gånger i veckan, smutsen sätter sig i små sprickor i köksgolvet, ytan på diskbänken är liksom matt och utsliten så även om jag torkar av den hela tiden blir det aldrig helt rent...
Flyttade från en sliten trea (ca 80kvm) i höstas, städningen landade på ca 3-4 tkr efter Rut. Tog extra tid att städa pga katthår.
 
Köpte ett par begagnade vinterskor för 200. Nypris ca 1000-1200 tror jag. Världens bästa stallskor, så är skitnöjd! Sålde min gamla dator för 500, så det får jämna ut sig.

Köpte lite växter igår på halva priset, men det blir jag bara lycklig av, så dom räknas inte till mitt köpstopp. Problemet är dock att det börjar bli platsbrist, så jag måste nog göra mig va med några.. :laugh: sen så gick det mesta på ett presentkort jag fick i julklapp, hade eventuellt egentligen tänkt köpa perenner till våren, men det räckte inte så länge :laugh:
 
Köpte ett par begagnade vinterskor för 200. Nypris ca 1000-1200 tror jag. Världens bästa stallskor, så är skitnöjd! Sålde min gamla dator för 500, så det får jämna ut sig.

Köpte lite växter igår på halva priset, men det blir jag bara lycklig av, så dom räknas inte till mitt köpstopp. Problemet är dock att det börjar bli platsbrist, så jag måste nog göra mig va med några.. :laugh: sen så gick det mesta på ett presentkort jag fick i julklapp, hade eventuellt egentligen tänkt köpa perenner till våren, men det räckte inte så länge :laugh:
Älskar också växter och har nog ärvt det av farmor och mamma. Men jag får inte heller plats med fler nu, har en liten yta på vardagsrumsbordet som skriker efter en växt men nu innan flytten får det vara. Fyller liksom upp hela hemmet med blommor och växter. Nya "crazy cat lady" fenomenet kanske?:D:angel:
 
Älskar också växter och har nog ärvt det av farmor och mamma. Men jag får inte heller plats med fler nu, har en liten yta på vardagsrumsbordet som skriker efter en växt men nu innan flytten får det vara. Fyller liksom upp hela hemmet med blommor och växter. Nya "crazy cat lady" fenomenet kanske?:D:angel:
Haha jag tror det! La ut ett gäng växter till salu och blev av med två i alla fall :laugh:
 
För att jobba med köpförbudet har jag bestämt att bli ännu mer noga med att inte slänga och köpa nytt även när det gäller mat för man kanske inte tänker på det men det handlar om mycket pengar i längden och att spara in på det är bra både för min ekonomi och miljön.

Brukar bli så att frukten hinner bli mjuk om jag köper mycket när jag väl hittar något jag gillar (är enormt kräsen med frukt så passar liksom på) och jag brukar få hiva iväg mycket av det i komposten. Banan har jag länge fryst in och använt till att göra banan "glass" men nu gör jag även eget äppelmos (fast det köper jag äpplen till att göra om det jag har hemma inte räcker) för att göra mos eller kräm och det blir ju mycket billigare än att köpa och det blir jätte gott så jag kan äta det bara som det är men det blir gott att ha på gröt eller äta som kräm eller vad man nu vill.

Igår rensade jag i kylskåpet och såg ett par päron jag inte kommer äta, första impulsen var att som vanligt slänga dom men tänkte att jag skulle prova att göra päronkräm och det blev jätte gott och är löjligt lätt att göra. Och päron är faktiskt ganska dyrt så att slänga så mycket som jag brukar är ju bara dumt. Känns så bra att vara en riktigt hemmafru nu :D
 
För att jobba med köpförbudet har jag bestämt att bli ännu mer noga med att inte slänga och köpa nytt även när det gäller mat för man kanske inte tänker på det men det handlar om mycket pengar i längden och att spara in på det är bra både för min ekonomi och miljön.

Brukar bli så att frukten hinner bli mjuk om jag köper mycket när jag väl hittar något jag gillar (är enormt kräsen med frukt så passar liksom på) och jag brukar få hiva iväg mycket av det i komposten. Banan har jag länge fryst in och använt till att göra banan "glass" men nu gör jag även eget äppelmos (fast det köper jag äpplen till att göra om det jag har hemma inte räcker) för att göra mos eller kräm och det blir ju mycket billigare än att köpa och det blir jätte gott så jag kan äta det bara som det är men det blir gott att ha på gröt eller äta som kräm eller vad man nu vill.

Igår rensade jag i kylskåpet och såg ett par päron jag inte kommer äta, första impulsen var att som vanligt slänga dom men tänkte att jag skulle prova att göra päronkräm och det blev jätte gott och är löjligt lätt att göra. Och päron är faktiskt ganska dyrt så att slänga så mycket som jag brukar är ju bara dumt. Känns så bra att vara en riktigt hemmafru nu :D
Alla besparingar räknas ju!
Äppelmos började jag göra själv för ett par år den och tycker numera att köpemos är så trist och sött!
 
Det allra bästa sätet för att inte köpa en massa gojs och saker att ställa hemma eller köpa kläder, böcker och allt vad det nu kan göra är att flytta. Jösses vad vi packat och burit och sorterat. Hatar det, i nya lägenheten ska jag bara ha det allra viktigaste hemma framme för alla intryck stressar mig enormt mycket. Så kalt som det bara går ska det vara. Så det driver på jätte mycket när man flyttar och inser att man typ äger 70% av världens förenade saker och prylar och kläder, då ser man allt man har och att man inte behöver mer. Just nu vill jag inte köpa en enda pryl till, inga kläder eller porslin eller fina saker.
 
Det allra bästa sätet för att inte köpa en massa gojs och saker att ställa hemma eller köpa kläder, böcker och allt vad det nu kan göra är att flytta. Jösses vad vi packat och burit och sorterat. Hatar det, i nya lägenheten ska jag bara ha det allra viktigaste hemma framme för alla intryck stressar mig enormt mycket. Så kalt som det bara går ska det vara. Så det driver på jätte mycket när man flyttar och inser att man typ äger 70% av världens förenade saker och prylar och kläder, då ser man allt man har och att man inte behöver mer. Just nu vill jag inte köpa en enda pryl till, inga kläder eller porslin eller fina saker.
Känner verkligen igen mig i det! Jag och sambon flyttade ihop i september och jäklar vad det rensades. Det är himla skönt när det är gjort dock :D
 
Ett hett tips: titta på Konsten att städa med Marie Kondo på Netflix! Hennes filosofi handlar mycket just om att rensa ut sådant man inte längre blir lycklig eller har ett behov av. Genom det kommer man lära känna sig själv mycket bättre och förstå vad för saker som gör en lycklig, vad det faktiskt finns ett behov av och därför underlätta i exempelvis shopping för man kommer bara köpa sådant man verkligen behöver. Det finns såklart blandade åsikter om hur pass "sant" detta är eftersom alla människor är och fungerar olika, men jag gillar tanken med det. Tycker det är en härlig serie att titta på! :) Ger även tumme upp för boken (som har samma namn), läste den i somras innan jag började flyttpacka och den hjälpte mig mycket! Och var väldigt inspirerande.
 
Ett hett tips: titta på Konsten att städa med Marie Kondo på Netflix! Hennes filosofi handlar mycket just om att rensa ut sådant man inte längre blir lycklig eller har ett behov av. Genom det kommer man lära känna sig själv mycket bättre och förstå vad för saker som gör en lycklig, vad det faktiskt finns ett behov av och därför underlätta i exempelvis shopping för man kommer bara köpa sådant man verkligen behöver. Det finns såklart blandade åsikter om hur pass "sant" detta är eftersom alla människor är och fungerar olika, men jag gillar tanken med det. Tycker det är en härlig serie att titta på! :) Ger även tumme upp för boken (som har samma namn), läste den i somras innan jag började flyttpacka och den hjälpte mig mycket! Och var väldigt inspirerande.
Tack för tips! Är själv mitt inne i flyttpackning och kan behöva alla rensningstips jag kan få.
 
Mina sockor gick sönder så jag frågade min mormor om hon kunde lära mig att stoppa strumpor (varför inte gå all in när man nu bestämt sig för att spara pengar?). Tyvärr var sockorna utom all räddning och jag tänkte ett tag att jag kanske får gå med trasiga sockor ett tag till, men mormor var så snäll att hon gav mig ett par jätte fina sockor som hon stickat själv. Hittade ett antal sockor hemma när jag rensade inför flytten men behåller ändå dom jag fick, egen stickat känns lyxigt och jag påminns om hur mycket jag gillar henne varje gång jag tar på dom :love:

Ska ändå lära mig den ädla konsten att stoppa strumpor tänker jag, en kunskap som nog är på utdöende bland dagens yngre generationer.

Funderar också på att behålla min hårborste som gick sönder i själva skaftet (halva gick av när jag tappade borsten) för jag håller ändå i den delen där piggarna är så blir inte påverkad av att skaftet gått av.

Provade också om hunden gillar Frolick eftersom det är mycket, mycket billigare än lyxgodiset jag brukar köpa och experimentet gick jätte bra, han gillade det det verkligen, använder bara just den sortens godis när han ska ta på sig täcket för till promenaderna har jag annat godis så jag kommer köra på Frolick nu varje gång täcket ska på (han har hatat täcket i 8 år innan jag nu tränat in ordet "täcke" för då så kommer han i full fart om jag säger så eller om han ser täcket, så skönt efter 8 år av följa John och försöka fånga hunden varje gång täcket ska på.

Passade även på att köpa två ostförpackningar när affären hade rea på osten jag äter med 50 kronor billigare per ost, dom håller till mars så där tjänade jag också in lite pengar.

Känner mig nöjd med mitt sparande senaste tiden.
 
Mitt köpstopp så som jag satte upp det från början var bara fram till årsskiftet, men jag ser ingen anledning att inte låta det fortsätta. Har ju dock gjort modifikationen för allt jag köper som ligger på villhöver-listan sätter jag av pengar till ett dreams-sparande.
Som idag, när Skin city har rabatt på Peter Thomas Roth och jag passade på att köpa ansiktsmasker. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 599
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 772
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp