Köpstopp - nån som vill vara med?

Mitt köpstopp så som jag satte upp det från början var bara fram till årsskiftet, men jag ser ingen anledning att inte låta det fortsätta. Har ju dock gjort modifikationen för allt jag köper som ligger på villhöver-listan sätter jag av pengar till ett dreams-sparande.
Som idag, när Skin city har rabatt på Peter Thomas Roth och jag passade på att köpa ansiktsmasker. :)
Blir inte det väldigt dyrt? Får du ihop vardagsekonomin i alla fall?
 
Jag har just gjort ett köp som jag tror jag kommer vara nöjd med i flera år(och i mitt köpstopp så får jag handla om jag kan motivera det bra)! Vi hade nyss -26,9 och jag beställde ett par värmehandskar för 1200kr. Kan nog bli årets bästa köp! :) köpstoppet går fortsatt bra, jag har inte köpt något "onödigt" på ett bra tag. Dessutom vill jag ha mindre grejer! Jag fyller snart 30 och funderade på vad jag skulle önska mig, jag har avtackat mig presenter av släkten i flera år, men vet att jag ska önska mig när jag fyller jämt. Tre saker kom jag på. Ett par rejäla vinter-ridskor, brusreducerande hörlurar och nya köksknivar. Riktiga "bra-att-ha"grejer! För ett år sen så skulle jag nog kommit på en massa "onödiga" grejer också. :)
 
Jag har beställt ett par vinterskor. Jag kanske skickar tillbaks dom, vi får se. Men jag har ju vissa sviter kvar sen stroken och en är att jag har svårt att ta på mig skor som är högre än vanliga lågskor. Mina gamla vinterskor har snörning, så jag måste snöra upp och liksom ta ur skosnöret ur hålen för att få i foten. Slutar ju med att det är för jobbigt, så jag använder de inte. Hittade ett par med dragkedja nu! Får hoppas att de verkar bra. De var på rea dessutom :)
Annars går det fortsatt bra :) Bara köpt sånt vi behöver, inga "leksaker".
 
Har jag inte 10% att sätta över på Dreams så har jag inte heller råd att köpa produkten. :)
Det där med köpstopp och sparande är ju ganska personligt och upp till var och en men för mig låter ditt sorts handlande och sparande inte alls så som jag tolkar köpstopp alls men alla hittar vi våra egna vägar som fungerar :angel:. Jag med min autistiska hjärna säger att allt är svart eller vitt, allt eller inget :D Så för mig finns liksom inte riktigt det alternativet, det är verkligen bara sånt jag inte klarar mig utan som får följa med hem.
 
Jag älskar mitt köpstopp! :bump:Jag har packat det mesta till flytten nu, säkert sisådär 30 kartonger och sen tillkommer möblerna. Som tur är har jag inte så mycket möbler, eller jo en del men både alla svintunga möbler och kartonger får flyttgubbarna fixa med, tycker lite synd om dom, min vind ligger på femte våningen utan hiss och min lägenhet på fjärde... Men dom är så sjukt dyra så då får dom jobba för pengarna också plus att det blir bra träning för dom :angel:

I och med att jag packat nästan allt jag ska ha i lägenheten och allt jag inte använder just nu som får förvaras på vinden och källaren (sån himla tur att jag haft och får både vind- och källarförråd för annars hade jag behövt vara brutal i flytten och rensandet). Kanske något onödigt kommer in i lägenheten men då får det packas ner när jag väl flyttar in i nya lägenheten. Det jag skulle komma till med denna långa utlägg här är att mitt köpstopp är jätte bra, får köpa precis det nödvändiga hem men det mesta har man ju redan så jag ska hålla det till bara det basala och sen är det stopp.

Jag blir stressad av mycket intryck, kan inte slappna av, kan inte sortera och organisera (på riktigt), jag kan inte vika kläder och har svårt att hantera allt och städa och fixa. Så jag har bestämt att ha det så sterilt och enkelt som det bara går, självklart kommer några pinaler och saker få finnas men inte alls som nu. Så där är köpstoppet suveränt, jag har packat allt gammalt och kommer inte fylla på med mer saker i och med köpstoppet. Det gör mig glad, lugn och lättad.:banana:
 
Det där med köpstopp och sparande är ju ganska personligt och upp till var och en men för mig låter ditt sorts handlande och sparande inte alls så som jag tolkar köpstopp alls men alla hittar vi våra egna vägar som fungerar :angel:. Jag med min autistiska hjärna säger att allt är svart eller vitt, allt eller inget :D Så för mig finns liksom inte riktigt det alternativet, det är verkligen bara sånt jag inte klarar mig utan som får följa med hem.
Visst är det individuellt! Men det ska kanske nämnas ändå att det är två köp som är gjorde i januari. Så inte så det är en massa villhöver. Och totalt 63kr som är överförda till Dreams. :)
 
Visst är det individuellt! Men det ska kanske nämnas ändå att det är två köp som är gjorde i januari. Så inte så det är en massa villhöver. Och totalt 63kr som är överförda till Dreams. :)
Vad har du för mål med Dreams? Vad vill du uppnå eller göra? Är du långt ifrån målet?
 
Vad har du för mål med Dreams? Vad vill du uppnå eller göra? Är du långt ifrån målet?
Just det sparandet har jag inget mål med alls. Mer än att det kan vara lite kul att se hur mycket det blir på ett år. Och lite som ”straff” till mig själv när jag köper sånt jag villhöver. :)
 
Mina regler:
- Undvik Pressbyrån.
Går bra! Jobbar natt och inget är öppet när jag når civilisationen.
- Hämtmat är okej, men lathet är bara en giltig anledning en gång i veckan :angel:
Bestämde mig för att det är bättre att köpa mat än att inte äta alls, och det händer faktiskt inte så ofta längre.
- Inget, absolut inget, nytt smink. Använder sällan men tycker tydligen att det är kul att ha?
Trillade dit lite på Kicks rea, men det blev totalt 240 kr och det är jag okej med.
- Ingen galen garnkonsumtion. Årets budget för handfärgat lyxgarn är sprängd sedan länge.
Har ju uppenbarligen köpt garn, men inte dyrt och lyxigt.
- Inga klädköp i butik förutom höstjacka/skor(har inga).
Nja på den, men under 1500 kr(utöver skor+jacka) i alla fall.

- Kläder/skor online ska gotta sig minst några dagar i varukorgen för att undvika triggerfinger och habegär.
Jag surfar inte runt längre pga blev så trött på mig själv.

Saker jag "får"/vill lägga pengar på:
- Sociala aktiviteter har inga ekonomiska gränser. Faktiskt är det hit jag vill styra ev överskott. Lite tråkigt att avböja saker för att jag har köpt en sjunde ögonskuggepalett jag inte använder. :grin:
- Har spanat in en kamera som är okej att köpa om den hamnar på dunderrea.
Det har den inte, så jag har den inte :cry:
- Ev klädköp görs med fördel på Etsy/second hand, men fortfarande gäller regeln om några dagar i varukorgen. Säljs den innan det så gör den.
- Stickmagasin från -40/50-tal, men inte ALLA och inte hela tiden, och framförallt inte för att "användare X ska fan inte få allihopa!!" :o
Jag har ett beroende men det är åtminstone ganska billigt.
Gick tillbaka till mitt första inlägg och utvärderade lite. Det ser ju jävligt bra ut när en tittar på det sådär, men jag vet ju att jag har styrt om pengarna till andra grejer i stället. Typ samlarfigurer från spel jag älskar, eller vackra böcker(typ den inbundna utgåvan av Discworld, 34 böcker*199 kr :up:). Sånt som gör mig väldigt glad men inte är vad jag bör lägga pengar på. Verkar som att en av resorna jag planerat blir inställd i alla fall, särbon fick inte semester. Surt som fan att inte ha ombokningsbara flygbiljetter men det bör gå jämnt ut med vad jag sparar på att inte betala nåt hotell.

(Tillägg: har givetvis inte köpt alla böcker på en gång/nu :laugh:)
 
Idag har jag syndat... Clarks festskor, kostade massor egentligen, testade dem och betalade 350kr för ett par. Det är UNDERBARA! Fortfarande inte hittat en ullkappa, nuvarande sprack i tyget idag :cry:

Annars, ersatt det som tagit slut, försökt köpa billigare med samma kvalité för ersättare, gick dåligt en gång bra resten. Jag har faktiskt kastat sådant jag inte använder pga det är för slitet så det inte passar eller fungerar (tänk tröjor som är så slitna de är genomskinliga). Jag vet jag kan ersätta men har ingen brådska för det är skönt att slänga först.
 
Gick tillbaka till mitt första inlägg och utvärderade lite. Det ser ju jävligt bra ut när en tittar på det sådär, men jag vet ju att jag har styrt om pengarna till andra grejer i stället. Typ samlarfigurer från spel jag älskar, eller vackra böcker(typ den inbundna utgåvan av Discworld, 34 böcker*199 kr :up:). Sånt som gör mig väldigt glad men inte är vad jag bör lägga pengar på. Verkar som att en av resorna jag planerat blir inställd i alla fall, särbon fick inte semester. Surt som fan att inte ha ombokningsbara flygbiljetter men det bör gå jämnt ut med vad jag sparar på att inte betala nåt hotell.

(Tillägg: har givetvis inte köpt alla böcker på en gång/nu :laugh:)
Åh hjälp vad mycket pengar på böckerna även om du inte köpte dom på en gång! Men jag tycker böcker är heliga, inga får kastas och allt ska sparas, blev tvungen att skänka bort ett par kassar inför flytten, mina föräldrar och andra tycker att jag borde gjort mig av med fler men det blev en kompromiss. Jag sparar ju även alla böcker jag läst, både inbundna och pocket, andra säger att pocket inte behöver sparas. Har trots rensandet minst 10 kartonger med böcker i förrådet :angel:

Discworld, är det engelska namnet på Terry Pratchetts skivvärlden? Älskar dom böckerna!
 
Åh hjälp vad mycket pengar på böckerna även om du inte köpte dom på en gång! Men jag tycker böcker är heliga, inga får kastas och allt ska sparas, blev tvungen att skänka bort ett par kassar inför flytten, mina föräldrar och andra tycker att jag borde gjort mig av med fler men det blev en kompromiss. Jag sparar ju även alla böcker jag läst, både inbundna och pocket, andra säger att pocket inte behöver sparas. Har trots rensandet minst 10 kartonger med böcker i förrådet :angel:

Discworld, är det engelska namnet på Terry Pratchetts skivvärlden? Älskar dom böckerna!
Ja det var en liten chock när jag räknade ihop det! Jag har bara de två första, köpta för nästan två år sen, och det lär bli ett långsamt samlande framöver också. Det är den här stilen:
interesting-times---discworld-the-unseen-university-collection.jpg

Vackra böcker gör mig glad i själen och precis som du sparar jag gärna. Och visst är det Skivvärlden :)
 
Stolt! Ersatt två serum med ett! Måtte det fungera!

Ersatt jogging/walkerskorna med ett par sceechers (stavas?) som jag kastade i höstas.
 
mitt köpstopp är jätte bra, får köpa precis det nödvändiga hem men det mesta har man ju redan så jag ska hålla det till bara det basala och sen är det stopp.

Jag blir stressad av mycket intryck, kan inte slappna av, kan inte sortera och organisera (på riktigt), jag kan inte vika kläder och har svårt att hantera allt och städa och fixa. Så jag har bestämt att ha det så sterilt och enkelt som det bara går, självklart kommer några pinaler och saker få finnas men inte alls som nu. Så där är köpstoppet suveränt, jag har packat allt gammalt och kommer inte fylla på med mer saker i och med köpstoppet. Det gör mig glad, lugn och lättad.:banana:
Det som du skrivit här (jag har tagit vissa bitar bara ur ett längre inlägg) är så klockrent även för mig inser jag.
Jag håller också på med en utrensning i hemmet och jag kommer mycket bättre till ro ju mer som plockas undan! Den lilla bieffekten såg jag inte komma :o Men det är ju toppen :up:
Och just det du skriver sist "det gör mig glad, lugn och lättad" var en perfekt beskrivning :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 667
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 233
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 945
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 293
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp