Köpstopp - nån som vill vara med?

Är det någon mer som känner/kände så när ni köpte er första egna bostad? Att ni ville ta hand om den som ett litet barn?

Nej.
Den första bostad jag köpte var en (förvisso trevlig) lägenhet (med förvisso trevligt läge).
Jag kände hela tiden att den var en "tillfällig bostad" eftersom jag "alltid" vetat att jag vill ha egen gård på landet.
Helst hade jag velat hyra lägenhet men så som bostadsmarknaden då fungerade på den aktuella orten "kunde" jag inte avstå från att köpa bostad eftersom jag hade ett jobb som jag skulle börja ett visst datum och då behövde jag förstås ha bostad på orten.
Alltså kolla radannonser och köpa bostad.

Där bodde jag i nio och ett halvt år, tills jag hittade den gård som passade mig. Den gården var mitt andra bostadsköp och dit flyttade jag för drygt nio år sedan.
 
Bröd går jätte bra att skära upp i portionsbitar att frysa in direkt när man köpt det och så får man alltid bröd som smakar som nybakat. Fil går att frysa den också och tas fram om man vill baka filmjölkslimpa.

Man kan lägga in allt i frysen också.
Min poäng var väl mest att jag föredrar goda mackor framför fil och müsli och därför blir filen över så jag skulle ha låtit bli att köpa filen den gången jag också köper mjukt bröd och gott pålägg.

Hade inte tänkt på att frysa in filen, dock. Det kan ju vara ett alternativ nästa gång jag gör samma dumhet.
Jag är annars inte rädd för att äta filen som den är även om det gått några dagar förbi "bästföredatum".
 
Mitt köpstopp har redan dött. En ny dator var förvisso nödvändig eftersom den gamla är döende. Men köpte en snordyr kattfontän som dessutom är sönder med en flisa som är borta. Mailat företaget och erbjudit att jag skickar tillbaka den, men inte fått något svar. Irriterande. Dessutom har jag fortfarande inte köpt den förbaskade spisen men den räknas kanske inte riktigt. Ja just det en krage till katten så hon ska sluta klia sig. Och två e-böcker. Och en extra hård disk. Jag ger upp. Och en massa ampelliljor till katten. En hushållspapperhållare.

Gah! När jag nu börjar räkna upp allt...
 
Mitt köpstopp har redan dött. En ny dator var förvisso nödvändig eftersom den gamla är döende. Men köpte en snordyr kattfontän som dessutom är sönder med en flisa som är borta. Mailat företaget och erbjudit att jag skickar tillbaka den, men inte fått något svar. Irriterande. Dessutom har jag fortfarande inte köpt den förbaskade spisen men den räknas kanske inte riktigt. Ja just det en krage till katten så hon ska sluta klia sig. Och två e-böcker. Och en extra hård disk. Jag ger upp. Och en massa ampelliljor till katten. En hushållspapperhållare.

Gah! När jag nu börjar räkna upp allt...
Det kanske avskräcker dig att köpa mer grejer?

Jag borde skriva ner varenda pryl jag köper under ett år och utvärdera vad som verkligen var värt det sen. Tror det skulle hjälpa!
 
Går bra bra här, köpte tre nya BH:ar utan amningsfunktion, vi ammar bara hemma och de gamla utan är före viktnedgång så passar inte.

Men det är ganska lätt att begränsa sig (mig) när firman just nu har 80.000 som ska betalas imorgon och 20.000 på kontot.
 
Går bra bra här, köpte tre nya BH:ar utan amningsfunktion, vi ammar bara hemma och de gamla utan är före viktnedgång så passar inte.

Men det är ganska lätt att begränsa sig (mig) när firman just nu har 80.000 som ska betalas imorgon och 20.000 på kontot.
Åh fan den är inte rolig 🙈
 
Går bra bra här, köpte tre nya BH:ar utan amningsfunktion, vi ammar bara hemma och de gamla utan är före viktnedgång så passar inte.

Men det är ganska lätt att begränsa sig (mig) när firman just nu har 80.000 som ska betalas imorgon och 20.000 på kontot.
Oj, vilken stress det låter som, usch och fy. Hoppas ni löser det på något sätt och har en back-up plan.
 
För mig går det bra, inga kläder köpta sen i höstas till och med innan köpstoppet som jag inledde i november. Det end jag köpt som kanske var onödigt var ett halsband till hunden som kanske inte behövs i och med att han redan har typ 10 stycken men det kostade bara 20 kr så ingen stor förlust och sen termomuggen som var ett stort fail men den passar bra att dricka min cola ur. Jag är en rutinbunden människa så på det sättet blev det bra för nu kan jag ha en lagom stor, mysig och annorlunda mugg mot dom andra så då känner jag mig tryggare och det är ju en positiv grej, den gick på 40 kr så det jag syndat är 60 kr även om målet är 0 kr men att totalt i november, december, januari och nu halva februari bara gått ifrån köpstoppet 2 gånger är ändå en vinst och det är ju saker jag använder. Jo just det, spotlights från Lidl som var paja men som jag nu inte hittar kvittot till för dom vill jag lämna tillbaka, var tänkt som inredning hem och dom sakerna räknas inte in i köpstoppet just nu men surt att betala 100 kr på något jag inte kan använda.


Var på IKEA igår och kan stolt meddela att inget utöver listan inhandlades, istället var det saker som inte fanns och som jag får leta vidare efter. Men oj vad dyrt det blev i och med alla möbler, 4000 gick det på men med mitt presentkort betalade jag "bara" 3500 kr. Ska bli skönt när allt är klart så köpstoppet kan gälla allt, gillar inte lägga ut en massa pengar men det gör lägenheten så fin och mysig och praktisk att leva i.

Men som sagt, inga andra snedsteg så jag är jätte nöjd. Lite för mycket slantar på Cola zero och mina Dentafresch som jag ska dra ner på men nåja, en kamp i taget.
 
Jag har bestämt mig för köpstopp, till att börja med de tre månaderna som är kvar av året.
Anledningarna är många, den rent ekonomiska biten är att jag köpt lägenhet och vill fylla på sparkontot så snabbt som möjligt. Men även för att jag är trött på konsumtionshetsen och att pengarna emellanåt tycks rinna ur händerna utan att jag riktigt vet på vad.

Det jag främst måste lära mig är att skilja på vad jag faktiskt behöver och vad jag villhöver.
Även när det gäller saker som jag behöver (mat t.ex.) så går det att göra stora förändringar, mindre utemat, mer äta efter säsong, mer vegetariskt osv.

Nån som redan har köpstopp, eller som vill vara med så vi kan pusha och peppa varandra för att inte falla för frestelser? :)

Jag hakar på! Jag har ett lån på 25.000kr som jag vill pynta bort så snart som möjligt, får in närmare 30.000kr i augusti (försäkringspengar) som jag med gott samvete vill kunna sätta in på sparkontot, så då måste lånet vara betalt och klart annars kommer pengarna gå dit, skittråkigt med andra ord!
 
Oj, vilken stress det låter som, usch och fy. Hoppas ni löser det på något sätt och har en back-up plan.

Jo det löser sig men det är strikt faktura till faktura just nu och inte alls roligt.

Vintern är inte så rolig som egenföretagare i byggbranschen med urdåliga skills i nätverkande... Alla i firman är fullt sysselsatta men värdelösa på ekonomi.
 
Kommer ni ihåg den lilla serien om Spara och Slösa? Jag har alltid varit Spara förutom förutom, en period då Slösa kom in i mitt liv, till viss del behövdes Slösa för jag hade inga kläder jag kunde ha men jag hade definitivt inte behövt köpa på mig dom mängderna av kläder, det blev på tok för mycket och jag kan inte ha majoriteten av sakerna. När jag var Spara köpte jag inget alls nästan, alla pengar som kom in sparades.

Jag har gjort några stora inköp som jag aldrig kommer glömma, saker som varit värt varenda krona, jag har varit i Kenya två gånger, första gången i ett Sida projekt då jag bara betalade 6000 kr för en safari för att det var utanför projektet och vi kunde fått det betalt men vi valde att skänka dom pengarna till vår skola för föräldralösa barn. Andra gången gick resan på 30 000 kr för tre veckor, men det var det såååå värt.

Men dom mer "fysiska" sakerna jag köpt som jag kan komma på på rak arm är köpet av min häst när jag var 17 år, köpet av min hund när jag när jag var 22 år och nu köpet av min lägenhet. Dom tre sakerna har förändrat hela mitt liv, alla dom sakerna har kostat skjortan av mig men dom har varit så värdefulla och värda att lägga ner varenda krona på dom.

Att vakna i mitt sovrum, gå ut i kök/vardagsrum (öppen planlösning) och bara insupa allt känns som att varje dag vakna i ett lyxhotell. Jag älskar mitt nya hem så otroligt mycket, var orolig över om jag skulle ångra alla pengar men det är värt varenda krona.

Förra lägenheten som var en hyresrätt var bra den också men jag tyckte den var sliten och var trött på den och att aldrig få renoverat trots att behovet var stort och det var inte alls samma sak som nu när jag har något som bara är mitt, mitt, mitt. Jag har en låååång lista på allt som ska städas varje vecka, så lång att jag får dela upp det på flera dagar :D Är det något som det läggs pengar på nu förutom möbler och förvaring osv och kommande inköp på IKEA så är det städsaker och rengöringssaker. Här ska ingen smuts få rum.

Är det någon mer som känner/kände så när ni köpte er första egna bostad? Att ni ville ta hand om den som ett litet barn?

När allt är köpt hit blir det helt och hållet Spara precis som jag har för allt utanför inköp till lägenheten.

Jag kände precis så när jag köpt min första bostadsrätt. Hade bara bott i student- och hyreslgh innan dess. Helt plötsligt hade jag en fin lgh utan en massa skav, med nytt badrum, fräscht kök och ett välstädat trapphus 😉 Bodde där i 6 år och det var första gången jag kände mig riktigt hemma. Sen att den gick upp över 100% i värde när jag sålde den var ju bara en bonus 👍🏻
 
Åter igen har min egen jävla klantighet satt mig på pottkanten. På mitt nya företag har vi eget ansvar för att boka läkarundersökning var tredje år, och utan den får vi inte jobba. Mitt intyg gick tydligen ut igår och jag är nu ledig utan lön tills jag fått en läkartid och blivit OK-stämplad. Givetvis är det även brutalt fullpackat med jobb den här veckan så det är inte småpengar vi snackar om. På fem sekunder svängde det från att äntligen kunna fylla på bufferten till att ringa mamma och förbereda ett lån :down: Tur jag gillar linser...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 656
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 136
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 907
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 272
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp