Köpstopp - nån som vill vara med?

Apropå köpstopp.
Det är väldigt mycket reklam som dyker upp på alla ställen på internet som uppmanar till shopping.
Helst av helt onödiga saker.

Nej, jag har inte avregistrerat mig från sådana reklam-mail och får enstaka reklamkataloger hem med handarbeten och en bokklubbsmedlemstidning. Det är ganska roligt att kolla, både handarbeten och böcker.
Bokkatalogerna kikar jag i - och innan jag belade mig själv med restriktioner för böcker (långt innan köpstoppet; har haft regler för mig själv att om jag köper fem böcker måste jag läsa ut tio innan jag får köpa fler eftersom det blir väldigt mycket böcker hemma) beställde jag förstås en hel del intressant.
Nu kikar jag i dem och skriver upp intressanta författare och/eller verk på en lista över "att låna" när det tar slut på böcker hemma.
Det kommer att ta lång tid innan det tar slut på böcker hemma, eftersom jag får låna mycket av min mamma också. Skönt det, faktiskt, att det inte kommer att ta slut (för att inte då tala om rean på AK och mitt presentkort).

Men som sagt: reklam, köp köp köp. I synnerhet om du inget behöver, så köp.
Trevligt att byta ut inredningen, kuddar, ljusstakar, vaser. Allt. Köp, köp...
 
Attans, en av hyllorna jag köpte i helgen fick inte plats så nu ser det lite konstigt ut i hallen eftersom det skulle vara två likadana bredvid varandra, nu ser det lite udda ut men jag tror det är bara för att jag hade förväntat mig något annat och på ett sätt är det kanske lite ok eller lika bra i alla fall för jag var lite tveksam innan men ju ser jag ju hur fint det hade varit om jag haft två av dom så känns ändå trist. Får dock tillbaka ca 800-900 kr så det blir ju bra.

Hur gör ni om ni får ett presentkort? Sparar ni det till köpstopet är slut? Mitt tar ju inte slut förrän 1 januari 2020 så det är lång tid, å andra sidan kollade jag upp att det är giltigt i 3 år. Kanske en medelväg och bara köpa om jag behöver något på riktigt?
 
Apropå köpstopp.
Det är väldigt mycket reklam som dyker upp på alla ställen på internet som uppmanar till shopping.
Helst av helt onödiga saker.

Nej, jag har inte avregistrerat mig från sådana reklam-mail och får enstaka reklamkataloger hem med handarbeten och en bokklubbsmedlemstidning. Det är ganska roligt att kolla, både handarbeten och böcker.
Bokkatalogerna kikar jag i - och innan jag belade mig själv med restriktioner för böcker (långt innan köpstoppet; har haft regler för mig själv att om jag köper fem böcker måste jag läsa ut tio innan jag får köpa fler eftersom det blir väldigt mycket böcker hemma) beställde jag förstås en hel del intressant.
Nu kikar jag i dem och skriver upp intressanta författare och/eller verk på en lista över "att låna" när det tar slut på böcker hemma.
Det kommer att ta lång tid innan det tar slut på böcker hemma, eftersom jag får låna mycket av min mamma också. Skönt det, faktiskt, att det inte kommer att ta slut (för att inte då tala om rean på AK och mitt presentkort).

Men som sagt: reklam, köp köp köp. I synnerhet om du inget behöver, så köp.
Trevligt att byta ut inredningen, kuddar, ljusstakar, vaser. Allt. Köp, köp...
Jag har avreggat flera sms och mail faktiskt, just för att dom bara tar plats och är onödiga eftersom jag ändå inte ska köpa något
 
Hur gör ni om ni får ett presentkort? Sparar ni det till köpstopet är slut? Mitt tar ju inte slut förrän 1 januari 2020 så det är lång tid, å andra sidan kollade jag upp att det är giltigt i 3 år. Kanske en medelväg och bara köpa om jag behöver något på riktigt?
Jag ser det som en present och hör inte till köpstoppet. Det är ju inget du köpt till dig själv, utan det är ju att du ska köpa dig en present på egen hand för att givaren inte hittade något lämpligt. Så ser jag det :)
 
Jag ser det som en present och hör inte till köpstoppet. Det är ju inget du köpt till dig själv, utan det är ju att du ska köpa dig en present på egen hand för att givaren inte hittade något lämpligt. Så ser jag det :)
Tack för en liten ögonöppnare, det är ju precis som du skriver att det är en present, och jag går ju inte minus om jag använder det och dom som gav kortet vill ju att jag ska använda det.
 
Tack för en liten ögonöppnare, det är ju precis som du skriver att det är en present, och jag går ju inte minus om jag använder det och dom som gav kortet vill ju att jag ska använda det.
Jag tycker som @Scata , vilket säkert också framgått utifrån att jag planerar att shoppa för mitt födelsedagspresentkort.
 
Visst är man fascinerande...
Just sett mitt lönebesked, lön på onsdag (landstingsanställda får lönen 27:e).
Och börjar förstås omedelbart bli köpsugen.
Även det här månadsskiftet innehåller en del "värstingräkningar" med bilförsäkring för personbilen på ca 4000kr och nätavgiften till "kära" ellevio om 5600kr (den som trodde att det var billigt att bo i eget hus har fel, även om denna nätavgiften är för tre månade som ju är energitunga) och så elräkning om ett par tusen, och så måste två hästar iväg för vaccination, och så... och så... och så...) så det är väldigt bra att inse att jag inte ska shoppa.
Den här månaden heller.

Funderar dock på att förhandla med mig själv och beställa två Liverpool-bett (till körningen, har grodbett som ska bli till ena paret och som används för enbetskörning till två av hästarna men jag kommer, med lite tur, att ha igång två par under sommaren och båda paren "ska" ha stänger och jag kan inte använda samma huvudlag pga huvudstorlekarna), såg att de dessutom är på rea på ena möjliga inköpsstället.
Kräver lite mer förhandlingar innan jag slår till, dock.
 
Jag började mitt köpstopp i september. Jag får fortfarande handla, men bara sånt som jag VERKLIGEN vill ha. Inget spontant utan välmotiverat. Jag har utvärderat vad jag har sparat och det handlar om minst 2500kr i månaden! Det känns suveränt! Det jag väl köper är av högre kvalitet och kostar betydligt mer. För den saken ska jag ha i många år.

Sen så får jag inte längre samma känsla av att handla. Nu blir jag lite besviken att jag "måste" köpa något istället för exalterad. Jag ska försöka fortsätta såhär, för alltid!
 
Jag började mitt köpstopp i september. Jag får fortfarande handla, men bara sånt som jag VERKLIGEN vill ha. Inget spontant utan välmotiverat. Jag har utvärderat vad jag har sparat och det handlar om minst 2500kr i månaden! Det känns suveränt! Det jag väl köper är av högre kvalitet och kostar betydligt mer. För den saken ska jag ha i många år.

Sen så får jag inte längre samma känsla av att handla. Nu blir jag lite besviken att jag "måste" köpa något istället för exalterad. Jag ska försöka fortsätta såhär, för alltid!

Ja, det är inte så dumt att bli mer restriktiv med inköpen.
Jag känner också lite så: "usch, måste jag verkligen?"

Men visst, jag har inte hållit mig helt när det gäller de saker jag bestämt mig för att jag inte får köpa. Några godispåsar har åkt med helt i onödan.
Å andra sidan, prylar har det inte handlats alls förutom sådant som har behövt ersättas som vattenkar till hästhagarna (men nu är det vår så snart är isen upptinad i de ordinarie vattenkaren: slarvigt av mig att inte tömma vattenkaren inför riktigt kalla nätter - så blev det bottenfruset också och så tungt att jag inte klarade att välta dem).
Så nog kan jag vara ganska nöjd.

Och det vore inte så dumt att vara ordentligt restriktiv även framgent.

Den här månaden ruskig igen i räkningar med både helårsförsäkring på bilen och hög nätavgift och en relativt hög elkostnad.
Men från nästa månad tror jag det lättar - kan inte komma på att jag har några tunga räkningar förrän i början av juni då jag betalar halvårsförsäkringen på gården.
 
Jag började mitt köpstopp i september. Jag får fortfarande handla, men bara sånt som jag VERKLIGEN vill ha. Inget spontant utan välmotiverat. Jag har utvärderat vad jag har sparat och det handlar om minst 2500kr i månaden! Det känns suveränt! Det jag väl köper är av högre kvalitet och kostar betydligt mer. För den saken ska jag ha i många år.

Sen så får jag inte längre samma känsla av att handla. Nu blir jag lite besviken att jag "måste" köpa något istället för exalterad. Jag ska försöka fortsätta såhär, för alltid!
Det låter som himla sunt, jag skulle vilja landa i samma tänk.
Jag behöver jobba lite till på det där med väl motiverat och att inte förhasta mig.
 
Har börjat äta ute lite för mycket igen :meh:. Alltså pizzasallad är det godaste människan någonsin skapat, skulle kunna föräta mig på det :cry: Har inte lyckats hitta något recept som blir lika gott att göra hemma.
 
Det låter som himla sunt, jag skulle vilja landa i samma tänk.
Jag behöver jobba lite till på det där med väl motiverat och att inte förhasta mig.
Det har ju tagit en stund. I december beställde jag hem fleecetäcken till hästarna som jag inte behövde. Men var klok nog att skicka tillbaka dom!

Idag besiktades bilen, måste bytas bromaskivor runt om. Tråkigt, men jag råkar ha råd utan att behöva låna av sambon/betala med kreditkortet. Och jag är faktiskt bara student, så det känns ändå rätt bra!
 
Köpstopp är bäst! Jag kan titta på saker men säger alltid till mig själv och inser att jag absolut inte vill äga fler saker, mina förråd i källaren och vinden är proppfulla, så pass att det inte går att gå in i källaren, och vindsförrådet är det ganska mycket saker i också, blir äcklad bara jag tänker på allt jag äger och har och önskar att jag hade rensat mer när jag flyttade men det går ju inte att komma åt saker så det får vara så länge inget nytt kommer in och om jag flyttar igen ska jag rensa ännu mer.

Fortfarande gäller att inköp till lägenheten är ok, det enda "onödiga" jag lägger pengar på är blommor. Men då hela min lägenhet är vit och jag inte vill ha något på väggarna så är det dom som sätter färg här.

Köpstoppet visade sig otroligt bra också när hunden blev sjuk och inlagd i veckan, vilken tur att man har försäkring för hur kan 5 timmar inne med dropp kosta 5000 kr? Nu fick jag ju inte betala allt pga direktreglering men det blev en del i alla fall och mediciner på det också så alla sparade slantar är välkomna.
 
Nu hoppar jag också in tråden: jag har just inlett ett köpstopp för de närmsta månaderna. Jag brukar vanligtvis vara ganska sparsam helt utan något uttalat köpstopp, men passade på att köpa kläder som jag behövde under mellandagsrean (även om jag kunde ha kommit billigare undan). Efter att jag handlat det jag behövde kunde jag inte låta bli att handla lite till. Har nu avregistrerat mig från nyhetsbrev och reklamutskick och har också skaffat adblock för att slippa få påminnelser om sånt jag vill köpa men inte har råd med. Precis som @kryddelydd skrev så märker jag att den riktade reklamen som visar varor liknande det man nyss köpt lätt gör att man faller i fällan och handlar mer som man inte behöver. Normalt sett brukar jag mest bli irriterad och skrolla förbi reklamen, men på sistone har jag låtit mig påverkas just som det är meningen.

Nu tänker jag dock leva billigt de närmsta månaderna. Laga man från grunden, baka bröd och enbart handla om jag verkligen behöver någonting.
 
Man (jag) är inte riktigt klok.,

En ridkurs som var planerad som igår blev lite ändrad, så jag sparade ca 850kr (en lektion i stället för tre, hemma hos mig i stället för att hyra ridhus).
Och genast funderar jag på vad jag får köpa i stället.
Svaret är förstås "ingenting" men jag kan ju välja att betala in lite extra i TDB i stället. Även om det är VÄLDIGT lockande att köpa två eller tre nya Mulle-muggar som jag inte har förut.

Har också varit lite duktig och monterat upp tre Billy-bokhyllor som jag köpte för jättelängesedan och bara inte "orkat" fixa tidigare. Och upptäckte - förstås, och det visste jag egentligen innan - att jag "behöver" tre till. Och dem ska jag väl köpa så småningom, för att möblera sovrummet riktigt som jag vill ha det.
Fast inte just nu.
Först ska jag flytta bort sängbordet och i stället ha en sekretär på den platsen men innan jag gör det, ska jag flytta omkring innehållet i sekretärens lådor. Och med min förmåga att senarelägga aktiviteter så kan jag nog vara lugn i ett år framöver...
 
Man (jag) är inte riktigt klok.,

En ridkurs som var planerad som igår blev lite ändrad, så jag sparade ca 850kr (en lektion i stället för tre, hemma hos mig i stället för att hyra ridhus).
Och genast funderar jag på vad jag får köpa i stället.
Svaret är förstås "ingenting" men jag kan ju välja att betala in lite extra i TDB i stället. Även om det är VÄLDIGT lockande att köpa två eller tre nya Mulle-muggar som jag inte har förut.

Har också varit lite duktig och monterat upp tre Billy-bokhyllor som jag köpte för jättelängesedan och bara inte "orkat" fixa tidigare. Och upptäckte - förstås, och det visste jag egentligen innan - att jag "behöver" tre till. Och dem ska jag väl köpa så småningom, för att möblera sovrummet riktigt som jag vill ha det.
Fast inte just nu.
Först ska jag flytta bort sängbordet och i stället ha en sekretär på den platsen men innan jag gör det, ska jag flytta omkring innehållet i sekretärens lådor. Och med min förmåga att senarelägga aktiviteter så kan jag nog vara lugn i ett år framöver...

Vad är TDB för något? Hålla ut, köpsugen försvinner med tiden och titta i skåpen om du har muggar och koppar så att det räcker, om du kommer fram till att du och några gäster lätt klarar er på det du har så innebär det att ett köp av nya är onödiga. Det finns mycket fint som man vill ha men när jag tittar i skåpen inser jag att det är fullt, jag lider ingen nöd på porslin och att dom pengarna därför är onödiga. Det är lite grejen med köpstopp tänker jag, inte bara att spara pengar utan att ändra ett beteende och tänka till vad man verkligen behöver, för ofta tror jag att vi i mer "välbärgade" länderna har mer än vad vi behöver om vi tänker till och verkligen ser det framför sig. Har du massor av plats i skåpen och typ en eller två muggar, kör på det, då kan det ju vara vettigt men annars? Nix, pix då behövs det inte just nu. Men du kan ju spara dom pengarna och sen fundera när köpstoppet är över om dom pengarna verkligen passar bäst att investeras i två muggar.
 
Senast ändrad:
Snart är lägenheten klar och fixad :banana: Återstår lite att göra i badrummet som mina föräldrar ska fixa för jag är helt inkompetent med allt fixande, det går bara inte så är glad att dom fixar det, ibland står jag och tittar på för att se ut som att jag deltar men det blir typ alltid tjafs när saker ska fixas så jag smyger ibland iväg lite smidigt och låter dom göra allt :angel:. Skulle kanske behöva ett nytt sängbord men väntar med det för även om det är i ek och alla andra möbler där är svarta så smälter det liksom in ändå.

Tänkte köpa en ny micro usb sladd för en har gått sönder så tänkte gå idag men efter lite eftertanke och rannsakande insåg jag att det kanske skulle bli aningen smidigare så är det verkligen inte nödvändigt på riktig, jag klarar mig. Så där ska jag vara sträng mot mig själv!
 
Vad är TDB för något? Hålla ut, köpsugen försvinner med tiden och titta i skåpen om du har muggar och koppar så att det räcker, om du kommer fram till att du och några gäster lätt klarar er på det du har så innebär det att ett köp av nya är onödiga. Det finns mycket fint som man vill ha men när jag tittar i skåpen inser jag att det är fullt, jag lider ingen nöd på porslin och att dom pengarna därför är onödiga. Det är lite grejen med köpstopp tänker jag, inte bara att spara pengar utan att ändra ett beteende och tänka till vad man verkligen behöver, för ofta tror jag att vi i mer "välbärgade" länderna har mer än vad vi behöver om vi tänker till och verkligen ser det framför sig. Har du massor av plats i skåpen och typ en eller två muggar, kör på det, då kan det ju vara vettigt men annars? Nix, pix då behövs det inte just nu. Men du kan ju spara dom pengarna och sen fundera när köpstoppet är över om dom pengarna verkligen passar bäst att investeras i två muggar.

Jag har minst 50 muggar. Jag behöver inga muggar. Men jag vill ha en härligt knallgul Mulle-mugg...
Jag behöver egentligen inga grejer alls mer än dem jag har, och har mer än jag behöver av det allra mesta (fast underkläderna börjar vara ordentligt slitna).

Det är ju det som är grejen, precis som du skriver.
Vi har en massa grejer och ändå vill vi ha mer eller annat...

Just det: TDB är TävlingsDataBasen, där man anmäler och betalar licenser och tävlingar på ridsportsförbundet.
 
Nu närmar sig snart slutet på alla nödvändiga inköp till nya bostaden!

Något jag dock verkligen behöver är en till ugnsplåt för jag har bara två men vill ha tre eftersom jag bakar mycket och ugnen är liten så plåtarna är små, vet dock inte var man kan köpa plåtar men det får jag kolla upp.

Jag behöver också en fin burk att ha hundens mat i eftersom det inte finns någonstans att gömma undan den och nu har jag en tråkig i genomskinlig plast som står framme, visserligen inget man tänker på i första hand för den är inte så stor men det förstör intrycket och helheten.

Behöver en röd whiteboard penna också, vet inte om den räknas in men några slantar blir det väl, ska införskaffas imorgon :D

Lådor på Mio som ska placeras i mina förvaringshängare (svårt att förklara men såna från IKEA) så jag kan lägga in saker där som är lite mindre.

Vill ha spotlights till bokhyllan men det är inte prio ett. Ska kika på typ Clas Ohlsson eller Kjell och Company eller på IKEA nästa gång jag är där (vilket är sjukt sällan) om det finns några billiga annars får det vara.

Just nu kan jag inte komma på något mer förutom dom sakerna, annars är det bara förbrukningsvaror jag kommer på men tänker att det kan kommas på några fler saker med tiden när man håller på att bo in sig. Har bott här i lite mer än en månad nu så kanske blir mer med tiden men ohoj vad jag älskar min lägenhet, trivs super bra och den är så fin så fin:love::love::love:

En sak jag lovat mig själv att unna mig är att alltid få fylla hemmet med blommor, älskar, älskar, älskar blommor och senaste tiden har nog mitt älskande av blommor nått en peak. Njuter bara av att se dom, pyssla med dom och försöka komma på vilken behandling olika växter och blommor vill ha. Passar på att köpa blommor på Lidl som har markant billigare blommor och ofta nya sorter också. Det blir ju lite pengar men något kan man ju unna sig, speciellt som jag har halverat mina boendekostnader. Så blommor har en stor plats i mitt :heart

Känner inget köpsug alls utan fokuserar bara på vad jag behöver som jag så klart vill ha fint och vara nöjd med men det är så skönt att liksom släppa på det där med att bara handla och handla och att jag inte ens tittar på annat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 113
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 269
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp