Köpstopp - nån som vill vara med?

Jahaja, idag gick mitt köpstopp åt fanders. Men det gör inget för dessa skönheter har jag letat i flera år till stugan (egentligen vill jag ha retro i plast, men ger upp det för dessa i plåt).
 

Bifogade filer

  • Flamingos.jpg
    Flamingos.jpg
    187,1 KB · Visningar: 18
Det tycker inte är att brya stoppet. Mitt tänk är att jag måste prioritera saker och vissa kan jiu vara helt nödvändiga , jag behöver också klippa mig, det har gått typ 8 månader men min frisör tar 200 kr...Det är billigast i hela stan. Måste tag i det...
Man har så olika syn på vad som är nödvändigt.
Jag har inte varit hos frissan på mer än 20 år, tror jag.
När det blir för illa räcker jag saxen till någon kompis som får ta det värsta. Jag har halvlångt tunt och ganska dåligt hår som alltid hänger i en fläta. Det syns inte om det är fem centimeter längre eller kortare, och det syns inte heller om det inte blir helt rakt.
Men så är jag inte värst bekymrad om mitt utseende heller (avspeglas även på hur sällan jag handlar jobbkläder, även normalt sett).

Bokade campingplats till SM i sommar - ska lägga in betalningen idag.
Det räknas inte i köpstoppet, eftersom träning och tävling med hästarna var undantaget redan från början. 250kr för helt meeting, visserligen utan el men ändå. Ganska billigt faktiskt.
Planen är att sova i lastbilen, med ordentligt med madrasser. Tävlingen går i mitten/slutet av juli så jag behöver ju inte vara orolig för att frysa.
 
Vad betalade du för din lägenhet och vad kostar den i månaden?

Är det en etta? Jag tröttnade på att bo i etta, det var en av dom största orsakerna till att jag flyttade. Ville ha ett sovrum så man liksom hade ett rum att sova i som bara var till det och där man sov och ha ett vardagsrum att liksom vara i resten av tiden. Har öppen planlösning nu så kök och vardagsrum är liksom i samma rum men det går super bra. Letade först hyresrätt men pappa sa att det är en mycket bättre placering av pengar att köpa en lägenhet. Att jag annars bara sitter och betalar till en hyresvärd utan att få ut något av det och att en bostadsrätt är mer att liksom betala till sig själv.
Det är en etta med tillbyggd sovalkov, ser ut som en hundkoja i hörnet på rummet typ. Fördelen är att det blir riktigt mörkt även på sommaren! En annan fördel är att den är relativt välplanerad på sina 45m², det finns ingen hall riktigt och badrummet är litet, köket är väldigt stort vilket jag tror enkom det drar upp värdet rätt rejält. Det finns hus till salu med mindre kök, har aldrig sett ett större i någon lägenhet jag tittat på som inte haft öppen planlösning. Köket är nästan lika stort som vardagsrummet. 120k kostade den för typ 5-6 år sedan, minns inte exakt. Skulle jag sälja den idag skulle jag få minst 500k.

Mina krav för att flytta har varit minst en 2:a, balkong och tvättmaskin. Helst skulle jag vilja ha en 3:a för att kunna ha ett kontor till datorn. De flesta lägenheter här har ganska små kök så ett matbord i vardagsrummet är ett måste. Ska man trycka in både matbord, soffa, tv-bänk, skrivbord osv så blir det väldigt trångt.
 
Aha ja det förklarar ju saken :), hu så kallt! Men säkerligen mycket moderata elräkningar.
Förlåt för OT men det är farligt att tänka på en bostad som "placering av pengar".
Jag har fått höra det från många håll. Om man säljer dom i rätt läge osv och att passa på när marknaden är bra. Fick till exempel ett brev hem i förrgår från en mäklarfirma som vill sälja min bostad till ett högre pris än vanligt för att min bostad ligger i ett så eftersökt område eftersom det är så populärt och det finns många som söker bostad här.

Hur menar du att det är osäkert?
 
Shit vad dyrt många har med elen och att vissa har så kallt inne! Jag tyckte min el på 400 kr var dyrt eftersom den höjdes från 300 till 400 från att jag flyttade in till nu innan flytten :p Lyxen nu med att elen ingår är jätte skönt, hyran dras med autogiro varje månad så jag behöver inte ens fundera på det. Här är så varmt att andra typ svettas bara av att komma in här :D Som frusen person är jag i himmelriket och ändå sitter jag med värmefilt och massor av täcken och varmt te.
 
Shit vad dyrt många har med elen och att vissa har så kallt inne! Jag tyckte min el på 400 kr var dyrt eftersom den höjdes från 300 till 400 från att jag flyttade in till nu innan flytten :p Lyxen nu med att elen ingår är jätte skönt, hyran dras med autogiro varje månad så jag behöver inte ens fundera på det. Här är så varmt att andra typ svettas bara av att komma in här :D Som frusen person är jag i himmelriket och ändå sitter jag med värmefilt och massor av täcken och varmt te.
Då har du nog inte eluppvärmt hemma :).
 
[QUOTE="Qelina, post: 18892409, member: 93416"

Hur menar du att det är osäkert?
[/QUOTE]

Marknaden kan gå upp och den kan gå ner.

Jag bodde tidigare i en bostadsrätt. Det blev köp av lägenhet eftersom det inte fanns någon vettig kö.
Jag hade tur och gick plus, procentuellt rätt ordentligt.
Men min pappa (som är en förnuftig person) påpekade att man i första hand ska köpa sin bostad som just bostad, går man sedan ´plus när man säljer den så är det en bonus.
 
Shit vad dyrt många har med elen och att vissa har så kallt inne! Jag tyckte min el på 400 kr var dyrt eftersom den höjdes från 300 till 400 från att jag flyttade in till nu innan flytten :p Lyxen nu med att elen ingår är jätte skönt, hyran dras med autogiro varje månad så jag behöver inte ens fundera på det. Här är så varmt att andra typ svettas bara av att komma in här :D Som frusen person är jag i himmelriket och ändå sitter jag med värmefilt och massor av täcken och varmt te.

Fast att jag har det så svalt inne är ju mitt eget val. Dels för att jag inte vill bränna ännu mer el, dels för att jag är för lat för att elda med ved.
 
Marknaden kan gå upp och den kan gå ner.

Jag bodde tidigare i en bostadsrätt. Det blev köp av lägenhet eftersom det inte fanns någon vettig kö.
Jag hade tur och gick plus, procentuellt rätt ordentligt.
Men min pappa (som är en förnuftig person) påpekade att man i första hand ska köpa sin bostad som just bostad, går man sedan ´plus när man säljer den så är det en bonus.
I vissa delar av landet kan man dock vara rätt säker på att få ut mer pengar än man gav om man ger det en 10 års perdiod, men det är ju ingen snabb investering.
 
Jag har fått höra det från många håll. Om man säljer dom i rätt läge osv och att passa på när marknaden är bra. Fick till exempel ett brev hem i förrgår från en mäklarfirma som vill sälja min bostad till ett högre pris än vanligt för att min bostad ligger i ett så eftersökt område eftersom det är så populärt och det finns många som söker bostad här.

Hur menar du att det är osäkert?
I vissa delar av landet kan man dock vara rätt säker på att få ut mer pengar än man gav om man ger det en 10 års perdiod, men det är ju ingen snabb investering.

Du vet aldrig hur marknaden är när du säljer/behöver sälja. Även om det historiskt sett gått bra över tid, sen kan mycket hända i ens eget liv som gör att man inte kan/vill bo så länge som man tänkt från början .

Kraschen på 90-talet har glömts för fort.

Jag vet vänner som sålt med förlust i samma stad och fina områden där andra gjort en miljon i vinst bara något år tidigare.

Förlåt för domedags-prat. Det är skönt och bra att äga sitt boende på många sätt men en investering är det bara för investerare som har råd att förlora sina pengar.
 
14-15 i sovrummet, 16-17 i vardagsrummet (sätter luftvärmepumpen som är i köket, på 18 grader och sedan blir det svalare och svalare ju längre från givaren man kommer förstås)
Hjälp, fryser ni inte ihjäl? Hälsade på en kompis som hade ca 13 grader inomhus i alla rum och vi gick runt i flera lager kläder och filtar.
 
Du vet aldrig hur marknaden är när du säljer/behöver sälja. Även om det historiskt sett gått bra över tid, sen kan mycket hända i ens eget liv som gör att man inte kan/vill bo så länge som man tänkt från början .

Kraschen på 90-talet har glömts för fort.

Jag vet vänner som sålt med förlust i samma stad och fina områden där andra gjort en miljon i vinst bara något år tidigare.

Förlåt för domedags-prat. Det är skönt och bra att äga sitt boende på många sätt men en investering är det bara för investerare som har råd att förlora sina pengar.
Inte glömt men den var ju väldigt kortvarig. Det är ju likadant med andra investeringar, fonder, aktier etc de kan ju också slå fel och man går ur sin investering lottlös. Det gör ju inte att det inte är en investering utan snarare att det kanske var en mindre lämpad investering.
 
Får väl säga att det går halvbra med köpstoppet. Har framför allt dragit in på onödiga matinköp och istället lagat mer från grunden, mer vegetariskt och kommit igång att baka bröd. Så långt jättebra.

Sen har det blivit några klädinköp på rea som kanske inte var helt nödvändiga, även om det är kläder jag har användning för.

Angående hur man ser på köpstopp så ser jag ingen vits med ett totalt stopp för att sedan återgå till normal konsumtion. Jag tänker mig mer en långsiktig omställning mot att konsumera mindre.

Ett dilemma jag har är frågan om kvalitet kontra pris. Tidigare perioder när jag levt rejält sparsamt har också inneburit att jag valt det billigaste alternativet oavsett om det gällt mat, kläder eller prylar. Bra för plånboken men kanske inte så bra för miljön. Nu vill jag hellre välja bättre kvalitet och hållbarhet, men då blir ju genast ett annat...
Hmm, kläder som inte är totalt nödvändiga är inte köpstopp enligt mig men alla har ju olika kriterier för vad som är ok.

Jag ser köpstoppet som ett sätt att visa mig själv hur det går att leva, spara pengar till viktiga och nödvändiga saker. Sen har jag två fullproppade förråd som det inte ens går att gå in i, jag har inte plats med mer i köket och jag är trött på att ha överbelamrat med saker i lägenheten. Det stressar mig massor att ha massor av saker. Behöver typ bara fixa med duschen här hemma sen tror jag allt är klart. Jag hoppas det i alla fall. Jag har haft ett stopp år för några år sedan och jag tyckte det var så skönt, att inte ens behöva gå in i affärer, inte ens behöva titta på kläder och fundera över vad jag vill ha. Det gör mig lugn och jag känner samma nu.

Jag har unnat mig en lite onödig sak i inflyttningspresent, nämligen en helt underbar handmålad och unik elegant från Mio, dyr men mamma övertalade mig att trots köpstoppet så skulle jag unna mig en present som jag velat ha i flera år, tittar alltid på dom när jag är på Mio och det känns extra bra i magen att veta att 100 kr går till att hjälpa elefanter som blivit misskötta inom turistindustrin och i i reservat. En liten inflyttningspresent till mig själv kunde jag faktiskt unna mig sa mamma trots att det kändes lite fel i magen men nu står den mitt i fönstret mellan två lampor och i fullt fokus, så det var absolut värt det.

Har annars inte köpt några kläder sen november när stoppet infördes, funderat på varje sak jag köpt. Bara köpt hem det som känns helt rätt som jag inte klarar mig utan och fyller en funktion. Inga kläder till hunden vilket jag brukar falla dit på men han har 13 täcken plus typ 5-6 tröjor för olika väder pga frusen hund och typ 10 olika halsband (helt överdrivet och galet). Älskar att shoppa till min hund, samma när jag hade häst för på något sätt är det nästan roligare än att köpa till mig :D

Tror inte ens att jag behöver köpa sommarkläder i år. En lite tråkig sak är att min varma vinterjacka har gått sönder i blixtlåset, tror jag ska ta den till en skräddare istället för att köpa en ny. Som tur är så har jag en tunnare vinterjacka som jag hoppas kommer räcka nu ifall det inte blir jätte kallt igen...
 
Mitt köpstopp går... relativt bra :cautious: Jag har inte köpt några kläder, inga böcker men jag har köpt en del villhöver köp. De var billiga och det är saker som jag använder, men ändå, tror att jag blir extra lockad just pga. att de är billiga. Jag räknade ihop att jag har spenderat 500kr i år - mycket bättre än tidigare, men målet är noll trots allt :p

Angående boende och boendekostnad så bor jag väldigt billigt. Gick från att lägga hälften av lönen på boende till att lägga typ 500 kr/mån i snitt, men då flyttade vi också hit enbart för att det är billigt. Vi bor litet, äger lägenheten och splittar kostnaderna på två så på den fronten känner jag inte att det går att få så mycket billigare. Kostnader som jag skulle kunna dra ner på är hobbies (häst och skidor) och resor, men där känner jag att jag ligger på en nivå jag trivs med. Flyttade hästen till en mycket billigare lösdrift och reser billigare/smartare än tidigare. Har bestämt mig för att köra slut på mina pjäxor trots att dom är för stora innan jag köper nya (det beslutet velade jag över lääänge :p men tack vare den här tråden bestämde jag mig för att vänta).
Hur kan du bara lägga 500 kr i hyra? Låter ju som värsta bästa men iof ligger det kanske lite off?
 
Menar d
Det är en etta med tillbyggd sovalkov, ser ut som en hundkoja i hörnet på rummet typ. Fördelen är att det blir riktigt mörkt även på sommaren! En annan fördel är att den är relativt välplanerad på sina 45m², det finns ingen hall riktigt och badrummet är litet, köket är väldigt stort vilket jag tror enkom det drar upp värdet rätt rejält. Det finns hus till salu med mindre kök, har aldrig sett ett större i någon lägenhet jag tittat på som inte haft öppen planlösning. Köket är nästan lika stort som vardagsrummet. 120k kostade den för typ 5-6 år sedan, minns inte exakt. Skulle jag sälja den idag skulle jag få minst 500k.

Mina krav för att flytta har varit minst en 2:a, balkong och tvättmaskin. Helst skulle jag vilja ha en 3:a för att kunna ha ett kontor till datorn. De flesta lägenheter här har ganska små kök så ett matbord i vardagsrummet är ett måste. Ska man trycka in både matbord, soffa, tv-bänk, skrivbord osv så blir det väldigt trångt.
Vill du också bo kvar i samma område? Menar du att du betalade 120 000 kr :eek: Hjälp vilken skillnad mot hur det ser ut i min stad!
 
[QUOTE="Qelina, post: 18892409, member: 93416"

Hur menar du att det är osäkert?

Marknaden kan gå upp och den kan gå ner.

Jag bodde tidigare i en bostadsrätt. Det blev köp av lägenhet eftersom det inte fanns någon vettig kö.
Jag hade tur och gick plus, procentuellt rätt ordentligt.
Men min pappa (som är en förnuftig person) påpekade att man i första hand ska köpa sin bostad som just bostad, går man sedan ´plus när man säljer den så är det en bonus.
[/QUOTE]
Ja det kan jag absolut tänka också, jag flyttar inte i första hand pga att jag vill ha säkra pengar utan att jag vantrivdes i förra lägenheten och även om jag skulle få lite mindre pengar när jag säljer den så har jag i alla fall haft ett par billiga år med hyran i ett hem jag älskar.

Det är sjukt svårt att få hyresrätt där jag bor, dom går åt snabbt och det är långa köer eller att man måste ligga på och ringa typ varje dag och sen är hyrorna hutlösa. Min bostadsrätt går på 2000/ månad, min bror och hans sambo bor i en lite större hyrestvåa men med ungefär samma standard som mig betalar över 9000-10 000/månad och el utöver på typ 700 kr. Jag behöver heller inte ha lika stort men att samma standard med typ 5-10 kvm ska skilja typ 8000 i månaden är ju galet.
 
Menar d

Vill du också bo kvar i samma område? Menar du att du betalade 120 000 kr :eek: Hjälp vilken skillnad mot hur det ser ut i min stad!
Jag bor i en relativt liten ort och min arbetsplats ligger så att jag måste ta bilen dit, det spelar alltså inte så stor roll var i stan jag bor utan det är viktigare att jag har möjlighet att parkera. Vi har inte jättebra parkeringsmöjligheter här (vilken stad har det?) och de flesta BRF:er har ett separat kösystem för parkeringsplatser varav de flesta har färre parkeringsplatser än lägenheter, garage om du bor i lägenhet är ovanligt.

Priserna har ju gått uppåt i hela landet men ja jag fick den väldigt billigt. Han som sålde den ville göra en snabb affär så lägenheten köptes osedd. Säljaren är också av sorten att "de var först, jag har redan lovat bort den", han hade troligtvis kunnat få minst 50k till om han låtit folk buda istället.

Sedan är det så att även om orten är ganska liten så har vi många ytterområden och min ort är "navet" så att säga, folk vill helst bo här och bostadsrätter existerar i princip heller inte utanför den här staden utan då är det hyres som gäller.

Sedan är det mycket gamla hus här och lägenheterna på hemnet är av varierande sort. Det brukar komma upp nån ny per dag i alla fall och det är kanske var 10e på sin höjd jag känner att det är något intressant. En vän bor i Uppsala och är man inte kinkig med vilken stadsdel man vill bo i där så finns det lägenheter där med ungefär samma utgångspriser so här men med en helt annan standard, där känner jag att jag skulle kunna flytta in i princip vilken som helst oftast. Men nu är det ju tyvärr så att mitt jobb ligger här och inte i Uppsala :D
 
Hmm, kläder som inte är totalt nödvändiga är inte köpstopp enligt mig men alla har ju olika kriterier för vad som är ok.

Jag ser köpstoppet som ett sätt att visa mig själv hur det går att leva, spara pengar till viktiga och nödvändiga saker. Sen har jag två fullproppade förråd som det inte ens går att gå in i, jag har inte plats med mer i köket och jag är trött på att ha överbelamrat med saker i lägenheten. Det stressar mig massor att ha massor av saker. Behöver typ bara fixa med duschen här hemma sen tror jag allt är klart. Jag hoppas det i alla fall. Jag har haft ett stopp år för några år sedan och jag tyckte det var så skönt, att inte ens behöva gå in i affärer, inte ens behöva titta på kläder och fundera över vad jag vill ha. Det gör mig lugn och jag känner samma nu.

Jag har unnat mig en lite onödig sak i inflyttningspresent, nämligen en helt underbar handmålad och unik elegant från Mio, dyr men mamma övertalade mig att trots köpstoppet så skulle jag unna mig en present som jag velat ha i flera år, tittar alltid på dom när jag är på Mio och det känns extra bra i magen att veta att 100 kr går till att hjälpa elefanter som blivit misskötta inom turistindustrin och i i reservat. En liten inflyttningspresent till mig själv kunde jag faktiskt unna mig sa mamma trots att det kändes lite fel i magen men nu står den mitt i fönstret mellan två lampor och i fullt fokus, så det var absolut värt det.

Har annars inte köpt några kläder sen november när stoppet infördes, funderat på varje sak jag köpt. Bara köpt hem det som känns helt rätt som jag inte klarar mig utan och fyller en funktion. Inga kläder till hunden vilket jag brukar falla dit på men han har 13 täcken plus typ 5-6 tröjor för olika väder pga frusen hund och typ 10 olika halsband (helt överdrivet och galet). Älskar att shoppa till min hund, samma när jag hade häst för på något sätt är det nästan roligare än att köpa till mig :D

Tror inte ens att jag behöver köpa sommarkläder i år. En lite tråkig sak är att min varma vinterjacka har gått sönder i blixtlåset, tror jag ska ta den till en skräddare istället för att köpa en ny. Som tur är så har jag en tunnare vinterjacka som jag hoppas kommer räcka nu ifall det inte blir jätte kallt igen...

Nej, kan hända att det inte är köpstopp att köpa kläder som inte är ett måste. Men vad man behöver är ju också väldigt subjektivt - själv skulle jag inte komma på tanken att gå till frisör eller köpa skönhetsprodukter (köpstopp eller ej), men det kan andra se som helt nödvändigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 667
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 225
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 940
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 288
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp