Köpstopp - nån som vill vara med?

Inled oss inte i frestelse, eller hur var det?

Garn-rea.
Jättesugen på att köpa garn för att virka ett sängöverkast. Det hela skulle gå på ca 600kr nu med rean. Skulle vilja virka ett randigt i två blå nyanser.
Det jag borde göra (och hittills har gjort) är att tänka att det blir rea fler år. Och att jag har en hel del handarbetsprojekt liggande som det är lämpligt att göra innan jag köper mer.
Alldeles oavsett köpstopp.
Om jag segar på det dag för dag går säkert rean över - eller de har inte tillräckligt många nystan i varje färg - så jag lätt avstår.
 
Jag sitter återigen på händerna och blänger på varukorgen på Impecta. :cautious: Det har i alla fall minskat med en hundring sen jag loggade in. 257 kr för en trevlig balkong som bistår fjärilar mitt i stan kanske är värt. Ska på garnmarknad nästa helg, ska(om jag hittar nåt) köpa ett nystan för att stötta arrangören som är en vän till mig, men fan inget mer. Wish me luck. :cautious:
 
Garderobsfyndade lite idag, letade egentigen efter en pläd jag virkat själv som skulle lysa upp vardagsrummet men hittade den inte vilket nog är omöjligt med mitt fulla förråd, däremot hittade jag en annan ljusblå pläd som jag tror kommer passa bra in min nya ljusa/pastell färgkombo jag kör med nu. Hade tänkt köpa något nytt men i och med fyndet sparar jag ju pengar, trivs jag inte med det får det väl bli kuddar/pläd som jag får införskaffa men förrådsshopping är en trevlig favorit :D
 
Frestades lite av en massa köksbestyr, förstår inte varför men jag har fått dille på plastlådor men insåg att jag ju redan har massor hemma. Och nya grytlappar lockade för mina är slitna efter 10 år men bestämde mig istället för att spara pengarna och tvätta dom jag har. Dom ligger ju ändå i en kökslåda så då är det ju bara jag som ser dom. Så några saker talade jag mig ur mig själv igår.
 
Hur går det för er alla med köpstoppet? Vissa av er hade "bara" 3 månader vad jag tolkade det som i början av tråden och nu har det ju gått 3 månader. Har ni avslutat köpstoppet nu? Eller förlängt det? Eller fått inspo att kanske inte ha köpstopp men ändra lite på era köpvanor?

Mitt köpstopp gäller ju till januari 2020 så jag hänger i. Det går bra och jag funderar på alla köp, det jag köpt sen sist är mappar att förvara värdepapper i och det ser jag som nödvändigt och inget att ens ifrågasätta. Fast det tog emot lite, köpte tre stycken, en att ha räkningar och deklarationer i, en att ha vid vardagsrumsbordet för att kunna dölja alla papper och block jag har där så det ser lite ordnat ut och en extra eftersom jag alltid kommer på saker att arkivera och älskar kontorsmaterial och använder dom hela tiden.

Det enda jag köpt sen november är ju min inflyttningspresent till mig själv vilket är så totalt värt varje krona, en liten handmålad elefant som kostar 500kr men köpte den och lite annat när Mio hade rea och av priset går 100 kr till att rädda elefanter och det känns bra och varje gång jag ser den blir jag glad, verkligen varje gång, den ståtar där mitt i fönstret.

Så det känns bra, ibland tittar jag på saker men så påminner jag mig om att jag bara får köpa exakt sånt jag bara behöver utan undantag och då försvinner 95% av allt.

Så 5 månader köpstopp har det gått och det rullar på bra :bump:
 
Hur går det för er alla med köpstoppet? Vissa av er hade "bara" 3 månader vad jag tolkade det som i början av tråden och nu har det ju gått 3 månader. Har ni avslutat köpstoppet nu? Eller förlängt det? Eller fått inspo att kanske inte ha köpstopp men ändra lite på era köpvanor?

Mitt köpstopp gäller ju till januari 2020 så jag hänger i. Det går bra och jag funderar på alla köp, det jag köpt sen sist är mappar att förvara värdepapper i och det ser jag som nödvändigt och inget att ens ifrågasätta. Fast det tog emot lite, köpte tre stycken, en att ha räkningar och deklarationer i, en att ha vid vardagsrumsbordet för att kunna dölja alla papper och block jag har där så det ser lite ordnat ut och en extra eftersom jag alltid kommer på saker att arkivera och älskar kontorsmaterial och använder dom hela tiden.

Det enda jag köpt sen november är ju min inflyttningspresent till mig själv vilket är så totalt värt varje krona, en liten handmålad elefant som kostar 500kr men köpte den och lite annat när Mio hade rea och av priset går 100 kr till att rädda elefanter och det känns bra och varje gång jag ser den blir jag glad, verkligen varje gång, den ståtar där mitt i fönstret.

Så det känns bra, ibland tittar jag på saker men så påminner jag mig om att jag bara får köpa exakt sånt jag bara behöver utan undantag och då försvinner 95% av allt.

Så 5 månader köpstopp har det gått och det rullar på bra :bump:

Jag har i stort sett lyckats.
Enstaka onödigheter att stoppa i munnen, men trots svåra frestelser avstått från att köpa garn (letade dessutom efter något helt annat härom dagen och hittade då några nystan restgarner som blir bra att leka med senare, och en hel del räknelinne och lite aida-väv).
Dock har det gått hål på mina gummistövlar och det är svårt att klara mig utan, så det finns risk att jag blir tvungen att köpa nya.
 
Det har gått bra. Inge läsk alls på 2 veckor förstörs dock ikväll med middag å bio följt av födelsedags kallas på lördan.
Har en sak på villhöver listan men har skickat bild till mina kompisar å saftat jag vill ha i födelsedagspresent :D
27704
 
Tänker ni fortsätta ert köpstopp?

Jag känner mig nöjd med mitt köpstopp och det känns bara helt rätt att ha det så och kommer nog även när det är över när dessa 10 månader som återstår antingen fortsätta eller kanske ta en mildare variant, enda saken jag oroar mig för är hur tusan jag ska hitta mina vår och sommarkläder. Jag märkte upp alla lådor men hur ska jag hitta kläderna i den anarki som råder i mina förråd som inte ens går att gå in i? Vill ju inte köpa nytt för det är hemskt onödigt när dom finns någonstans så får väl be om hjälp att fixa med det men mina föräldrar ställer alltid till en scen då över hur mycket saker jag har vilket jag ju redan vet så ska ta fram min envishet och svaga kropp till att försöka lösa det på egen hand fast jag inte fattar hur det ska gå till...

Jag är till och med på den nivån att jag försöker köpa växter som jag verkligen älskar i alla de slag i princip och välja dom som har lång/medellång livslängd för att inte behöva lägga ut lika mycket på blommorna men ändå njuta av dom.

Jag vet inte riktigt vad jag la alla pengar på innan, en massa olika saker som kläder som jag inte egentligen,
behövde, porslin som jag älskar, pennor i mängder jag som sagt älskar kontorsmaterial, anteckningsböcker, pocketböcker som jag köpte mängder av när ja läser mer och har bättre så går det undan men jag har inte fokus för just nu men blocken går åt i rusande fart så det var inget onödigt utan tvunget köp. ( Haha jag låter som en 80 årig tant nu...).

Men förutom kontorsmaterial som jag faktiskt behövt har inga pengar rullat iväg, ja växterna då men dom anser jag som en del av lägenhetsbudgeten för dom fyller mitt liv med färg och glädje. Har fått lite sticklingar från vänner och bekanta så där sparas det in lite pengar och växterna blir inte bara kortvariga livslängder utan lever vidare hos mig, det känns bra.
 
Tänker ni fortsätta ert köpstopp?

Jag känner mig nöjd med mitt köpstopp och det känns bara helt rätt att ha det så och kommer nog även när det är över när dessa 10 månader som återstår antingen fortsätta eller kanske ta en mildare variant, enda saken jag oroar mig för är hur tusan jag ska hitta mina vår och sommarkläder. Jag märkte upp alla lådor men hur ska jag hitta kläderna i den anarki som råder i mina förråd som inte ens går att gå in i? Vill ju inte köpa nytt för det är hemskt onödigt när dom finns någonstans så får väl be om hjälp att fixa med det men mina föräldrar ställer alltid till en scen då över hur mycket saker jag har vilket jag ju redan vet så ska ta fram min envishet och svaga kropp till att försöka lösa det på egen hand fast jag inte fattar hur det ska gå till...

Jag är till och med på den nivån att jag försöker köpa växter som jag verkligen älskar i alla de slag i princip och välja dom som har lång/medellång livslängd för att inte behöva lägga ut lika mycket på blommorna men ändå njuta av dom.

Jag vet inte riktigt vad jag la alla pengar på innan, en massa olika saker som kläder som jag inte egentligen,
behövde, porslin som jag älskar, pennor i mängder jag som sagt älskar kontorsmaterial, anteckningsböcker, pocketböcker som jag köpte mängder av när ja läser mer och har bättre så går det undan men jag har inte fokus för just nu men blocken går åt i rusande fart så det var inget onödigt utan tvunget köp. ( Haha jag låter som en 80 årig tant nu...).

Men förutom kontorsmaterial som jag faktiskt behövt har inga pengar rullat iväg, ja växterna då men dom anser jag som en del av lägenhetsbudgeten för dom fyller mitt liv med färg och glädje. Har fått lite sticklingar från vänner och bekanta så där sparas det in lite pengar och växterna blir inte bara kortvariga livslängder utan lever vidare hos mig, det känns bra.

När det gäller säsongsbetonade kläder så kan man ju lägga dem i en resväska under "motsatta" säsongen. Så har man en väska att hålla ordning på.

Jodå, jag tänker i stort sett fortsätta köpstoppet.
Fast det är ju rätt enkelt så länge jag har böcker och handarbeten kvar att leka med.
Dock är jag betydligt bättre på att inte köpa de där sakerna jag vill ha - exempelvis Mulle-muggar som är jättefina. För jag har gott om muggar och kan lika gärna använda dem i stället för att bara skaffa mer grejer.
Och den där "farliga" garn-rean har jag låtit vara i fred; inget beställt trots att det vore trevligt att virka ett överkast.
 
Jag förlänger mitt köpstopp igen med tre månader, känns lättare att hantera på det sättet :p Så fram till sista juni blir det nu. Har kommit fram till att sen jag började med köpstopp för sex månader sen har jag inte köpt ett enda klädesplagg eller bok! Ett par skor har slunkit med dock :cautious: Jag fick ta över lite gamla kläder nyss från en kompis som jag hade tänkt att sy om. Känner mig mycket mer kreativ med lösningar nu när jag inte får köpa något.

Det roligaste är att sambon också hoppat på tåget nu vilket underlättar något enormt :bump: Vi har inte köpt någonting utöver mat osv. sen sist.
 
När det gäller säsongsbetonade kläder så kan man ju lägga dem i en resväska under "motsatta" säsongen. Så har man en väska att hålla ordning på.

Jodå, jag tänker i stort sett fortsätta köpstoppet.
Fast det är ju rätt enkelt så länge jag har böcker och handarbeten kvar att leka med.
Dock är jag betydligt bättre på att inte köpa de där sakerna jag vill ha - exempelvis Mulle-muggar som är jättefina. För jag har gott om muggar och kan lika gärna använda dem i stället för att bara skaffa mer grejer.
Och den där "farliga" garn-rean har jag låtit vara i fred; inget beställt trots att det vore trevligt att virka ett överkast.
Hmm, om du verkligen vill virka något speciellt tycker jag att garn kan vara acceptabelt att köpa, det är ju inget man slänger och man måste få göra roliga saker också !
 
Jag kallar det väl inte köpstopp längre, men väldigt begränsad konsumtion av villhöver-saker. Jeans, sport-bh och eltandborste har jag köpt i år som på sätt och vis inte är 100% nödvändiga köp, men ändå väl motiverade.
Inte ens till nya lägenheten har jag köpt på mig nåt särskilt. :)
 
Har brutit mitt köpstopp, men är inte ledsen för det :) Vi har med flit hållt oss undan onödig konsumtion och nu köpt det som vi verkligen behöver och längtat efter i flera år :) Gjorde ett klipp på IKEA. Vi har bara haft ärvda utemöbler i väldigt dåligt skick sedan vi köpte huset. Har liksom prioriterat bort det. Men på IKEA förra helgen så hittade vi ett klaffbord med tillhörande bänkar med 80% rabatt, så hela setet kostade 400:-! Helt fantastiskt och äntligen kan vi slänga våra gamla trädgårdsmöbler.

Har snart renoverat klart övervåningen, så till sommaren blir det eventuellt värdering av huset. Har gått lite pengar på tapeter och så alltså, men i slutändan lär renoveringen ändå har tjänat in sig med råge.

Efter sommaren lär det bli köpstopp igen. Vi har en fundering om vi ska leva på en lön och spara den andra. På så sätt kan huset vara avbetalt om två år.
 

Bifogade filer

  • 9EC4C344-2900-41F6-BF5E-4837C7973A8A.jpeg
    9EC4C344-2900-41F6-BF5E-4837C7973A8A.jpeg
    368,5 KB · Visningar: 28
Har brutit mitt köpstopp, men är inte ledsen för det :) Vi har med flit hållt oss undan onödig konsumtion och nu köpt det som vi verkligen behöver och längtat efter i flera år :) Gjorde ett klipp på IKEA. Vi har bara haft ärvda utemöbler i väldigt dåligt skick sedan vi köpte huset. Har liksom prioriterat bort det. Men på IKEA förra helgen så hittade vi ett klaffbord med tillhörande bänkar med 80% rabatt, så hela setet kostade 400:-! Helt fantastiskt och äntligen kan vi slänga våra gamla trädgårdsmöbler.

Har snart renoverat klart övervåningen, så till sommaren blir det eventuellt värdering av huset. Har gått lite pengar på tapeter och så alltså, men i slutändan lär renoveringen ändå har tjänat in sig med råge.

Efter sommaren lär det bli köpstopp igen. Vi har en fundering om vi ska leva på en lön och spara den andra. På så sätt kan huset vara avbetalt om två år.
Åh vad fina möbler och vilket bra pris :) Varför ska ni värdera huset?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 122
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 905
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 269
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp