Köpstopp - nån som vill vara med?

Ska inte gå å köpa läsk. Ska inte gå å köpa läsk. Ska inte gå å köpa läsk. Ska inte gå å köpa läsk.
Det där fungerar inte på mig, jag är gravt beroende av Pepsi max :banghead: Jösses vad pengar jag lägger på det, det är inte inräknat i mitt köpstopp för jag intalar mig själv att det går inom matkontot :angel: Äter ju inte så mycket så det kan nog godkännas rent ekonomisk men inte hälsomässigt. Enda saken jag unnar mig, köper aldrig extra fin mat, dricker inte vin, lyxar aldrig till det med något fint och gott och lever ju rätt asketiskt när det kommer till mat så mitt matkonto håller för att köpa Pepsi max när suget kommer. Någon last ska man väl ha :angel:
 
Jag får pengar 26 april och kollade upp mitt konto nu, jag har några stående kostnader så jag har kanske max 1000 kr kvar till mat och andra kostnader som kan dyka upp, det är ju påsk snart och jag brukar handla väldigt mycket godis till mina föräldrar men i år får dom lite mindre eller inget alls. Hoppas, hoppas, hoppas att hundens mat räcker för en påse kostar över 800 kr men är ganska säker på att det kommer gå för 200 kr kvar är ju omöjligt för mig. Som tur är har jag en liten vovve som äter lite så tror till 99% det kommer räcka men ska ner till förrådet och inspektera. Hundens mat är viktigast så det andra får lösas på något sätt. Men oj va jobbigt det blir om det inte kommer räcka :nailbiting:

Vet inte riktigt hur det ska gå runt för jag brukar behöva mer pengar än 1000 kr till mat och hushållsprodukter och vardagsprodukter. Men det får väl bli en utmaning.

Älskar ju blommor och har två som dött nu så det kommer kännas tomt och sorgligt när dom ska slängas men tror inte blommor här till det nödvändiga men VILL ha det!
 
Jag får pengar 26 april och kollade upp mitt konto nu, jag har några stående kostnader så jag har kanske max 1000 kr kvar till mat och andra kostnader som kan dyka upp, det är ju påsk snart och jag brukar handla väldigt mycket godis till mina föräldrar men i år får dom lite mindre eller inget alls. Hoppas, hoppas, hoppas att hundens mat räcker för en påse kostar över 800 kr men är ganska säker på att det kommer gå för 200 kr kvar är ju omöjligt för mig. Som tur är har jag en liten vovve som äter lite så tror till 99% det kommer räcka men ska ner till förrådet och inspektera. Hundens mat är viktigast så det andra får lösas på något sätt. Men oj va jobbigt det blir om det inte kommer räcka :nailbiting:

Vet inte riktigt hur det ska gå runt för jag brukar behöva mer pengar än 1000 kr till mat och hushållsprodukter och vardagsprodukter. Men det får väl bli en utmaning.

Älskar ju blommor och har två som dött nu så det kommer kännas tomt och sorgligt när dom ska slängas men tror inte blommor här till det nödvändiga men VILL ha det!

Ber om ursäkt för lite bryskt svar, men utifrån det du berättar i tråden så har du shoppat MASSOR av onödigheter.
Blommor, filtar, kuddar, guvetvad. Och så en massa pepsi på det.
Du behöver nog göra ett bättre försök till köpstopp än det du gjort hittills när dina marginaler är så små.
 
Ber om ursäkt för lite bryskt svar, men utifrån det du berättar i tråden så har du shoppat MASSOR av onödigheter.
Blommor, filtar, kuddar, guvetvad. Och så en massa pepsi på det.
Du behöver nog göra ett bättre försök till köpstopp än det du gjort hittills när dina marginaler är så små.
Jag har haft köpstopp på allt utan nya lägenheten som jag var tvungen att fixa. Men nu är allt klart förutom en dörrlist i duschen så nu gäller köpstoppet även lägenheten från 1 april. Blommor får jag dock köpa men ska välja blommor som räcker länge. I övrigt har jag inte köpt något alls, det har bara varit lägenheten. Så skönt nu när den är klar!
 
En av dom bästa sakerna med köpstopp är att man inte behöver pressa in mer saker i garderoben och byrån eller städskrubb eller mina överfulla förråd. Och det bästa av allt är att man kan hålla lägenheten fräsch och fin och inte fullt med prylar överallt. Såååå skönt! Nu har jag det jag behöver just nu och sen får jag byta kläder nu till våren/sommaren i garderoben. Men jag som tyckte jag hade lite för mycket saker förut och fick panik av alla intryck och att bara veta att det var röra i alla skåp kan nu slappna av mer :love:
 
Senast ändrad:
Jag hänger ju litegrann i i fransarna i den här tråden, ska kanske "presentera mig" lite...
Jag ser det inte som om jag har köpstopp, utan som att jag vill göra genomtänkta köp. :)

Jag har alltid varit rätt snål, men min akilleshäl är typ kvarg och yoghurt i småbyttor. Det känns som "fynd" när jag hittar såna till nedsatt pris, men egentligen är de ju fortfarande dyra om man räknar pris/portion. Och dessutom inte bra för miljön att köpa massa plastbyttor.
Dessutom vill jag hellre lägga mina pengar på upplevelser :). T ex gå ut och äta lunch tillsammans med någon är mer värt än att köpa en onödig grej eller ett par kvargbyttor.
 
Jag hänger ju litegrann i i fransarna i den här tråden, ska kanske "presentera mig" lite...
Jag ser det inte som om jag har köpstopp, utan som att jag vill göra genomtänkta köp. :)

Jag har alltid varit rätt snål, men min akilleshäl är typ kvarg och yoghurt i småbyttor. Det känns som "fynd" när jag hittar såna till nedsatt pris, men egentligen är de ju fortfarande dyra om man räknar pris/portion. Och dessutom inte bra för miljön att köpa massa plastbyttor.
Dessutom vill jag hellre lägga mina pengar på upplevelser :). T ex gå ut och äta lunch tillsammans med någon är mer värt än att köpa en onödig grej eller ett par kvargbyttor.
Vilken typ av situationer är det som du köper småbyttorna?
Mellis på jobbet där du skulle kunna med mer prisvärda alternativ att ta med. På språng ute där du kunde planerat att äta innan eller ta med något hemifrån. Hemma där du hellre blir enkelt och snabbt än att orka göra "riktig" mat. Som godisätande på kvällen framför tvn. osv... ?

Tänker att en betenedeförändring med plan för vad du ska göra istället kan vara bra utöver tanken "jag ska sluta köpa". Och då är när och varför du äter dessa byttor en viktig fråga.
 
Vilken typ av situationer är det som du köper småbyttorna?
Mellis på jobbet där du skulle kunna med mer prisvärda alternativ att ta med. På språng ute där du kunde planerat att äta innan eller ta med något hemifrån. Hemma där du hellre blir enkelt och snabbt än att orka göra "riktig" mat. Som godisätande på kvällen framför tvn. osv... ?

Tänker att en betenedeförändring med plan för vad du ska göra istället kan vara bra utöver tanken "jag ska sluta köpa". Och då är när och varför du äter dessa byttor en viktig fråga.

Alla möjliga situationer och jag tänker att vissa (när man är ute på språng) är mer ok än andra, men jag vet också att jag är hemskt envis så kan få ner det till noll köp om jag vill :). Sen kan någon bytta då och då ute på språng vara ok. Men inte att jag köper såna lika ofta för att äta hemma där jag kan äta annat.
 
Ber om ursäkt för lite bryskt svar, men utifrån det du berättar i tråden så har du shoppat MASSOR av onödigheter.
Blommor, filtar, kuddar, guvetvad. Och så en massa pepsi på det.
Du behöver nog göra ett bättre försök till köpstopp än det du gjort hittills när dina marginaler är så små.
Glömde skriva det, jag har ganska mycket mer pengar men det är olika konton, jag har ett som varit för mat och lägenhetsinköp som jag från början inte satte någon "gräns" för utan det fick helt enkelt bli som det blev för att jag ska trivas, nu när det börjar bli klart så börjar jag sätta upp begränsningar där också och då blir det lite kalt på kontot då jag inte bara kan föra över pengar till köpkontot hela tiden... Nu när det bara återstår lite små saker så börjar jag liksom fokusera lite mer på att från och med juni gå från konsumtion till sparande så jag har april och maj på mig att fixa allt, sen blir det sparande till december då vi åker till Vietnam.
 
Igår när jag var in på affären fanns där småbyttor till nedsatt pris men jag köpte ingen :).

Har också kommit på att jag ska ha kyl/frys/skafferi-rensning här hemma fram tills att vi åker bort över påsk. :) Jag har en del färskt hemma nu plus en hel del torrvaror det aldrig blir att jag äter av :). Så inga matinköp alls fram tills dess, bara till matsäck till resan isf.
 
Tjoho :banana: Tittade på hur mycket pengar jag har på kortet och det är inte längre bara 1000 kr utan 4000 kr jag har kvar, jag fick tillbaka pengar från Agria för hundens sjukdom när han låg inlagd en natt och själva undersökningen. Så hela mars och april är det inget utöver inkomsten. Jag har ju köpt en del saker men det mesta är från IKEA, Rusta, Lidl, ICA basic och när MIO hade medlemsrea. Och i februari var det enda som gick över budgeten själva flyttfirman och det kan man inte räkna med i köptstoppet.

Så på hela mars och april hittills har jag hålla mig till att inte gå över min budget. Och februari som var min första månad här gick det åt 3500 kr för alla möbler men det gick in i vardagsbudgeten ändå så det blev inte så mycket så jag är stolt över mig själv. Så nu ska jag fortsätta spara, började ju i mars och nu ska det fortsätta hela året till december. Så hoppas inget dyker upp.
 
Senast ändrad:
Jag var på tygmässa förra helgen. Enough said :angel: Men jag hade sparat pengar hela året till just symässan så det var ju planerat sen länge. Har redan börjat spara för nästa års mässa :D

Har dessutom köpt massa grejer till uteplatsen, massor med krukor. Det kommer behövas inför odlingssäsongen.
Annars är det rätt lugnt på shoppingfronten. Höll mig från att köpa ett växthus i plast och annat onödigt.
På önskelistan nu står ett insektshotell. Vet inte var jag ska sätta det bara.
 
Jag var på tygmässa förra helgen. Enough said :angel: Men jag hade sparat pengar hela året till just symässan så det var ju planerat sen länge. Har redan börjat spara för nästa års mässa :D

Har dessutom köpt massa grejer till uteplatsen, massor med krukor. Det kommer behövas inför odlingssäsongen.
Annars är det rätt lugnt på shoppingfronten. Höll mig från att köpa ett växthus i plast och annat onödigt.
På önskelistan nu står ett insektshotell. Vet inte var jag ska sätta det bara.
Gillar du att handarbeta på olika sätt? Om du sparat så länge tycker jag det var bra att du tillät dig att köpa det där, köpstopp eller ej så måste man ju kunna leva och njuta av livet :d
 
Gillar du att handarbeta på olika sätt? Om du sparat så länge tycker jag det var bra att du tillät dig att köpa det där, köpstopp eller ej så måste man ju kunna leva och njuta av livet :d

Jag älskar att sy! Men jag har så mycket tyg att jag knappt kommer in i syrummet så egentligen var det nog onödigt. Men oj så fina tyger jag har nu!

Ang insektshotell. Det kostar 70 kr på dollarstore så kostnaden är minsta problemet.
 
Förlåt för OT men det är farligt att tänka på en bostad som "placering av pengar".
Va?
Min bostadf är värd det dubbla mot vad jag köpte den för 2012.
Aldrig att jag fått samma ränta på banken.

Har men en rejäl lant så är det betydligt bättre att köpa hus/lägenhet än att ha dem på sparkonto. För att kunna få smma ränta med aktier och fonder måste man vara extremt duktig och ägna det mycket tid.
 
[QUOTE="Qelina, post: 18892409, member: 93416"

Hur menar du att det är osäkert?

Men min pappa (som är en förnuftig person) påpekade att man i första hand ska köpa sin bostad som just bostad, går man sedan ´plus när man säljer den så är det en bonus.
[/QUOTE]
Min bostad är min bostad. Precis så.
Men jag gråter inte precis för att den ökar i värde. Både pga att marknaden gått upp och för att jag fixat så den är finare än när jag köpte (vilket inte arit svårt, om man så ssäger.....)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 667
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 224
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 938
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 287
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp