Köpstopp - nån som vill vara med?

Va?
Min bostadf är värd det dubbla mot vad jag köpte den för 2012.
Aldrig att jag fått samma ränta på banken.

Har men en rejäl lant så är det betydligt bättre att köpa hus/lägenhet än att ha dem på sparkonto. För att kunna få smma ränta med aktier och fonder måste man vara extremt duktig och ägna det mycket tid.

Grattis!
Vad säger du till alla som måste sälja med förlust? För det inträffar. Oavsett hur mycket ni andra vägrar inse det.
Men nu är vi ot.
 
Förlåt för domedags-prat. Det är skönt och bra att äga sitt boende på många sätt men en investering är det bara för investerare som har råd att förlora sina pengar.
Man måste ju bo nånstans.
Hellre än att ha hundratals tusenlappar på banken så la jag dem i ett hus istället. Hade jag bott kvar i lägenhet (och sakta förtvinat mentalt...) så hade jag antagligen knaprat på de där pengarna. Och haft noll och ingen riktig glädje av dem.

Så nej, jag kan inte hålla med dig. Sannolikheten att en bostadsrätt eller ett hus dramatiskt ska tappa sitt värde är liten (utom i typ Stockholm - men det är i mina ögon extremt) Den bostadsbrist vi har nu kommer inte att vara åtgärdad på många år.
 
Man måste ju bo nånstans.
Hellre än att ha hundratals tusenlappar på banken så la jag dem i ett hus istället. Hade jag bott kvar i lägenhet (och sakta förtvinat mentalt...) så hade jag antagligen knaprat på de där pengarna. Och haft noll och ingen riktig glädje av dem.

Så nej, jag kan inte hålla med dig. Sannolikheten att en bostadsrätt eller ett hus dramatiskt ska tappa sitt värde är liten (utom i typ Stockholm - men det är i mina ögon extremt) Den bostadsbrist vi har nu kommer inte att vara åtgärdad på många år.

Jag har sålt med förlust. En vän till mig också. Utanför Stockholm. Efter vad som ansågs vara "säkert" att "investera".

Det har inte med ifall du håller med eller inte. Det är verkligheten.

Jag drar mig nu ur detta.
 
Jag har alltid köpt billiga skor. Som håller max en säsong och är skräp sen. Mitt köpstopp går som sagt ut på att bara köpa nödvändiga saker av god kvalitet.

Så idag skulle jag köpa ett par skor. Budget: runt 1000kr. Råkade trilla över tre par skor i prisklass 800-1100. Alla råkade vara på 60% rabatt så slutsumman blev 1100. Dessutom var det tre olika typer av skor, så jag kan slänga ut några av dom som håller på att gå i bitar. :up:
 
Jag älskar att sy! Men jag har så mycket tyg att jag knappt kommer in i syrummet så egentligen var det nog onödigt. Men oj så fina tyger jag har nu!

Ang insektshotell. Det kostar 70 kr på dollarstore så kostnaden är minsta problemet.
Vad syr du för saker? Tror du allt kommer gå åt?
 
Men min pappa (som är en förnuftig person) påpekade att man i första hand ska köpa sin bostad som just bostad, går man sedan ´plus när man säljer den så är det en bonus.
Min bostad är min bostad. Precis så.
Men jag gråter inte precis för att den ökar i värde. Både pga att marknaden gått upp och för att jag fixat så den är finare än när jag köpte (vilket inte arit svårt, om man så ssäger.....)
[/QUOTE]
Precis så tänker jag med, jag älskar att bo här, en vinst är inget jag tänker på för min plan är att bo här länge och dessutom är den en vinst i och med att jag mer än halverat min månadskostnad när det gäller hyra/månadsavgift.
 
Grattis!
Vad säger du till alla som måste sälja med förlust? För det inträffar. Oavsett hur mycket ni andra vägrar inse det.
Men nu är vi ot.
Ska täppa OT efter svaren som redan kommit, min lägenhet kommer inte bli en förlust för exakt som jag svarade @tanten så tänker jag som så att jag älskar att bo här, en vinst är inget jag tänker på för min plan är att bo här länge och dessutom är den en vinst i och med att jag mer än halverat min månadskostnad när det gäller hyra/månadsavgift. En vinst är ett plus, går jag plus/ plus minus noll är jag nöjd. Sen ska jag försöka att om jag säljer passa in det i en period där lägenheterna ligger bra i vinst. Så jag ser det inte som en förlust.
 
Jag har alltid köpt billiga skor. Som håller max en säsong och är skräp sen. Mitt köpstopp går som sagt ut på att bara köpa nödvändiga saker av god kvalitet.

Så idag skulle jag köpa ett par skor. Budget: runt 1000kr. Råkade trilla över tre par skor i prisklass 800-1100. Alla råkade vara på 60% rabatt så slutsumman blev 1100. Dessutom var det tre olika typer av skor, så jag kan slänga ut några av dom som håller på att gå i bitar. :up:
Åh vad härlig känsla, toppen ju!
 
Vad syr du för saker? Tror du allt kommer gå åt?

Syr kläder till mig själv och syskonbarnen. En hel del väskor också. Jodå, allt kommer gå åt i sinom tid. Det finns bara inte så mycket sy-tid just nu. Jobb och studier (och bukesurf :angel:) tar upp alldeles för mycket tid.
 
Nu gick mina favorit skor sönder men ska försöka laga dom på något sätt, ska hitta en bra lösning att försöka laga istället för att slänga och köpa nytt.
 
Syr kläder till mig själv och syskonbarnen. En hel del väskor också. Jodå, allt kommer gå åt i sinom tid. Det finns bara inte så mycket sy-tid just nu. Jobb och studier (och bukesurf :angel:) tar upp alldeles för mycket tid.
Haha, ja buke är beroende framkallande. Jag vet faktiskt inget annat forum som jag tycker så mycket om, högt som lågt, diskussioner om typ allt och inget och att folk stannar kvar år efter år.

Jag har två virk och stick projekt som ligger kvar där i skåpet efter över ett år. Försökte mig på det för ett tag sedan men gav upp för att jag saknade inspiration, men nu när jag skriver det här ska jag nog ta upp det, håller på med en stor pläd som är lite av min grej, har gjort jätte många både till mig själv och gett bort och sålt vissa.
 
Jag har alltid köpt billiga skor. Som håller max en säsong och är skräp sen. Mitt köpstopp går som sagt ut på att bara köpa nödvändiga saker av god kvalitet.

Det där är vad jag också strävar efter! Tidigare har jag bara kollat på prislappen typ och ryst över vad dyrt det är och avskrivit det... men jag har insett att det blir billigare och miljövänligare att köpa t ex ett par bättre/dyrare skor som håller x antal månader/år, än som du säger såna som håller en säsong och sen får man köpa nya varje säsong... blä på det. + att man ju slipper ha massa grejer överallt, hellre ett fåtal bra plagg än stora mängder.
 
Det där är vad jag också strävar efter! Tidigare har jag bara kollat på prislappen typ och ryst över vad dyrt det är och avskrivit det... men jag har insett att det blir billigare och miljövänligare att köpa t ex ett par bättre/dyrare skor som håller x antal månader/år, än som du säger såna som håller en säsong och sen får man köpa nya varje säsong... blä på det. + att man ju slipper ha massa grejer överallt, hellre ett fåtal bra plagg än stora mängder.
Precis! I år så kommer det nog bli ett par skor för mig. Och det kommer bli dyrt. Men jag kommer förhoppningsvis inte behöva köpa nya lika ofta sen!
 
Precis! I år så kommer det nog bli ett par skor för mig. Och det kommer bli dyrt. Men jag kommer förhoppningsvis inte behöva köpa nya lika ofta sen!

Jag hade lite ångest när jag skulle köpa nya löparskor och de kostade 1600:- men nu har jag haft dem i ett år snart och kan förhoppningsvis ha dem länge till. Bara på ett års användning blir ju månadskostnaden 134:-/mån. Lätt värt det :)
 
Haha, nu låter detta kanske motsägelsefullt... :P Men jag hoppas det blir bra! Det allra bästa är ju faktiskt om något är både billigt och bra :). Jag budade just hem ett par skor på Tradera, men jag tror de kan bli bra! (bild finns i shopping-tråden).
Mina vinterskor som jag haft den här vintern (ett par Tamaris) köpte jag på Tradera för 102:- och dem har jag haft varje dag hela vintern :). Och vinterskorna jag hade innan dess köpte jag på en second hand-butik för 175:- (också Tamaris) och hade i två vintrar tror jag :). Begagnat är ju också miljövänligt :).
 
Ursäkta språket men fasiken vad orolig jag är och vet inte hur jag ska göra. Min surfplatta har helt tappat batteriet. Jag kan t.ex. bara se på TV i sovrummet genom den för det finns ingen antennuttag där så jag är helt beroende av en platta där. Och när man reser eller vill streama till min chromecast vilket inte alltid fungerar kanske för att jag har en mac book pro så måste jag använda plattan, och pappa säger att apple och andra tillverkare liksom försvårar för varandra så man ska välja just deras alternativ.

Min platta fungerar bara när den är ansluten till ett vägguttag men det är ju inte det man vill åt när man har en platta, den ska ju liksom gå att ta med och inte vara bunden till ett uttag och sen dö direkt när man kopplar ifrån den. Vill ha en ny men velar fram och tillbaka, ska resa långt en del i år och då vill jag ha med den och jag vill ju kunna se på min TV i sovrummet.

Får fundera lite på det där.
 
Förråds shoppade på morgonen och tog fram sommarkläder och vårkläder, linnen, t-shirt, några kjolar, några klänningar och gudars vad mycket kläder jag har! Jag tror jag fick ihop minst 20 svarta linnen, vem behöver det liksom? Visserligen i olika storlekar och olika snitt och stil men ändå, det hade kanske räckt med några färre...Nu återstår att hitta kortbyxorna också så är jag fit for fight till sommaren/den fina våren kommer.

Pappa tyckte jag borde unna mig lite nya kläder, inte vara så strikt mot mig själv, där hoppade mamma upp med ett varnande finger för hon vet hur mycket det är vilket pappa egentligen vet han med tror jag och jag sa att i mitt hem kommer det inte in några kläder om inte typ något av det allra viktigaste går sönder eller försvinner...
 
Är så nöjd, trots köpstoppet har jag fått in några jätte fina saker i mitt hem. En granne i huset mittemot och där jag bodde innan flytten ställde ut kartonger med saker man fick ta av. Jag fyndade en jätte fin vas (sörjer och anklagar mig själv för att jag tappade den andra och kan inte förlåta mig för att jag känner mig så klumpig och typ världens sämsta människa- ja mins tankar drar igång av typ allt). Mina föräldrar hävdar dock att det kan hända alla och att jag inte är den sämsta och mest misslyckade personen pga det).

I den lilla spännande lådan hittade jag också en underbar ljuslykta som är helt intakt som är som gjord för min inredning. Sen tidigare i veckan frågade jag vice värden hur länge något måste stå på vinden innan man fick ta den (alltså inte i något skjul men utanför) och hon sa att det bara är att ta, inget får stå där om jag tar det är det bara em tjänst. Jag hittade en lite vintage hylla som jag placerade på köksbordet och den smälter in. Har kikat på det sen jag flyttade in i slutet av januari så ev ägare har ju rimligen haft tid att hämta den så den är kvarlämnad.

Ena fönsterlampan ärvde jag av mina föräldrar . Min gamla mobil byttes ut mot en nyare variant i och med att pappa bytta upp sig till en ny mobil. Det är ett kretslopp i vår familj att nästan alla telefoner förs vidare till nästa familjemedlem eller andra vänner/närstående istället för att kasseras som många verkar göra nu.

Jag älskar verkligen blommor fast jag är rätt usel på att ta hand om dom, har köpte växter som jag tror håller sig, många månader eller mer och har fått sticklingar på tre blommor dvs gratis.

Så ja, det har kommit nykomlingar in här med först måste dom gå igenom en redigen utvärdering om den verkligen passar inte här. Sen flytten vill ja ha rent och ljust och inte för mycket prylar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 774
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp