Köpstopp - nån som vill vara med?

tigerflicka

Trådstartare
Jag har bestämt mig för köpstopp, till att börja med de tre månaderna som är kvar av året.
Anledningarna är många, den rent ekonomiska biten är att jag köpt lägenhet och vill fylla på sparkontot så snabbt som möjligt. Men även för att jag är trött på konsumtionshetsen och att pengarna emellanåt tycks rinna ur händerna utan att jag riktigt vet på vad.

Det jag främst måste lära mig är att skilja på vad jag faktiskt behöver och vad jag villhöver.
Även när det gäller saker som jag behöver (mat t.ex.) så går det att göra stora förändringar, mindre utemat, mer äta efter säsong, mer vegetariskt osv.

Nån som redan har köpstopp, eller som vill vara med så vi kan pusha och peppa varandra för att inte falla för frestelser? :)
 
Jag följer med i tråden. Jag är inte riktigt där än, med köpstopp. Men jag vill långsiktigt landa i ett läge där jag tänker ordentligt innan jag gör ett köp. Just nu försöker jag tänka "en grej in, en ut" för att hålla antalet prylar nere. Men dom prylar/kläder jag skaffar ska jag inte skämmas för, utan det ska vara välplanerat. Så jag följer för inspiration!
 
Ett av mina nyårslöften var att ”shoppa med eftertanke”, och det funkade till en början bra. Men som så ofta med nyårslöften bröts det.

Köpstopp är lite drastiskt på sätt och vis, men under tre månader tänker jag att jag har svårt att se vad jag verkligen _måste_ ha. Efter dessa månader gått hoppas jag ha kommit in i ett annat tänk.
Just nu är listan på saker jag villhöver oändligt lång, och då känns det enklast att säga nej till allt som inte är nödvändigt.
 
Jag är med. Det enda som jag måste köpa är grejer till barnen som gummistövlar och liknande och mat till våra marsvin. I övrigt är det noll som behövs.
 
Jag är med! Men försöker hitta bortförklaringar till att inte köpa ett tjockt utetäcke. Har nämligen köpt ett dunder-lyxigt innetäcke som inte passar att ha under utetäcke 🤔 Jag har ett 200g utetäcke men måste ju nu ha ett 400g till kallare dagar 🙈 Annars, har jag banne mig köpstopp!!!
 
Jag hade köpstopp första halvåret förra året. Jag hade bestämt mig för att flytta och ville inte ha ännu mer att flytta samt använda pengarna till flytten istället.

Det var så oerhört positivt att tankesättet fortfarande finns med mig. Jag tänker efter mer när jag handlar, är mindre impulsstyrd än tidigare, och måste motivera mig själv innan jag får köpa något.
 
Jag hade köpstopp första halvåret förra året. Jag hade bestämt mig för att flytta och ville inte ha ännu mer att flytta samt använda pengarna till flytten istället.

Det var så oerhört positivt att tankesättet fortfarande finns med mig. Jag tänker efter mer när jag handlar, är mindre impulsstyrd än tidigare, och måste motivera mig själv innan jag får köpa något.
Åh, det är ju just den känslan jag vill få. :)
 
Jag gissar att mat inte räknas? Jag kan vara med, måste bara köpa lite leksaker till hundarna först. :angel:
Haha, mat kommer jag inte sluta köpa. :p
Däremot bli bättre på att skippa spontana restaurangbesök och förespråka för vänner att ses hemma för mat och vin istället.
 
Vad får man och vad får man inte köpa??

Man måste sätta upp sina egna regler.

Mat måste vi alla ha men vi kan välja hurdan. Själv gick jag från mycket färdigmat till egna storkok. När jag träffade vänner ute åt vi inte utan drack bara öl istället.
Kläder får man köpa om man absolut måste ha men inte köpa massor av det man redan har för att man hittar något snyggt.

Det är skillnad på att behöva ha och vilja ha. Mycket kan man få tag i på annat sätt än att köpa det själv genom att låna.
 
Jag hade klädstoppsköp förra året, det var såå nytttigt! Då är jag ändå inte en shoppingmänniska men bara det att var medveten om hur lätt det är att köpa på sig något "för att" var ögonöppnande.
Mina regler då var att underkläder var ok vid behov och enstaka plagg jag letat efter var ok (som en bra långärmad träningströja).

Jag är lite sugen på att vara med men har några planerade inköp som nog får gå in under ok-kategorin, bäst att göra den skriftlig så det inte blir frågetecken där:angel:
 
Jag tänker att man får sätta sina egna ”regler”. För min del handlar det om att dra ner på allt jag villhöver, sånt jag försöker intala mig att jag behöver för att jag vill ha.

Jag är med på att låta bli "villhöver".
För mig handlar det om att jag alltså får köpa nya jeans och underkläder när de jag har är sönder.
Jag får inte köpa: fler Mullemuggar (vilket straff att inte få köpa), annat köksporslin eller glas.
Får inte köpa böcker (fasansfullt, men en är på gång som jag redan beställt och den får jag förstås ta emot).
Får inte köpa garner eller handarbeten (bra; där villhöver jag mer men har liggande...)
Får inte köpa hästutrustning (får förstås köpa nödvändiga reservdelar till stängsel, och förstås foder och så får jag köpa huf-flex i stället för att sko med snösulor).
Får förstås köpa ny stallutrustning när den gamla går sönder - av sådant man de facto behöver som vattenhinkar och sådant).
Får inte köpa godis och snacks, men får köpa frukt och "normal" mat.
Får inte köpa vin eller annat på systemet.
Får inte köpa bubbelvatten.

Får åka på ridkurser och ridtävlingar även om det verkligen inte är nödvändigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 599
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 772
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp