Köpstopp - nån som vill vara med?

Det blev i princip inga julklappar, bra! Men ändå en del utgifter i samband med resan till Stockholm och ja, föll för frestelsen chai latte på Espresso House och en burgare. Men nu har spisen pajat och måste ersättas - den är från 1980-talet någon gång - så kanske inte i förtid :angel: vet inte om det direkt räknas till köpstopp så, det är inget jag vill ha per se, men är något som måste inköpas för att det dagliga livet ska fungera. Kunde dock kommit mycket lägligare än det gjort. Typiskt. Nåja, blir kanske grovlurad men får hoppas att 'röda' priserna på mellandagsrean de facto är röda.
 
Inte köpt något alls på melandagsrea:up:

Köpte, eller snarare förnyade mitt gymkort precis innan jul, men anser inte det vara onödigt. Använder det och är det billigaste alternativet, som just då var på erbjudande.

Ska fortsätta att snåla 2019. 2018 var ett rätt snålt år det med pga renovering som inte blev i närheten som planerat och sen en bil som rasade. Vill nu bygga upp en bra buffert och ett långsiktigt sparande. Men kommer förhoppningsvis att köpa både lite möbler och kläder, då jag faktiskt är i behov av det. Men kommer i första hand kolla på Blocket, tradera och liknande. Har också som mål att sälja en del saker. Visserligen inget av nåt större värde men ett par tusen borde jag kunna få ihop hoppas jag.
 
Jag tänkte också försöka sälja saker istället för att köpa :D

Men hur säljer man bäst? Har sålt på lokal loppis tidigare och hästsaker på HästNet. Tradera har jag inte använt på länge, kändes som om det dog för några år sedan men kanske har fel?

I övrigt är målet noll på nätshopping i januari. Noll. :cautious:

jag handlar mycket på Tradera, symönster och en del tyger. Men frakten är som sagt dyr.. Och om man vill ha det sålt får man sätta ett lågt pris. Tycker många tar för mycket för sina grejer och så får de inga bud heller.
Har sålt en del symönster på Tradera, fått en 10 kr/styck ungefär. Lågt utrop bara för att bli av med grejerna.
Sålt lite retrokläder också, där finns det lite mer pengar att tjäna.

Inför 2019 ska jag öka sparandet rejält är planen. Blir enkelt de första två månaderna då jag har dubbel lön, sen blir det värre.
Satt köpstopp på symönster nu. Har massor! Verkligen massor.. Så inget mer Tradera för mig ;)
Vi behöver lite nya grejer till lägenheten, som duschdraperi, utemöbler och kaffebryggare. Tänker förmodligen åka till Ullared i februari så fram tills dess är det köpstopp. Behöver eksemtäcken också.. Blä för såna inköp!
 
Det blev i princip inga julklappar, bra! Men ändå en del utgifter i samband med resan till Stockholm och ja, föll för frestelsen chai latte på Espresso House och en burgare. Men nu har spisen pajat och måste ersättas - den är från 1980-talet någon gång - så kanske inte i förtid :angel: vet inte om det direkt räknas till köpstopp så, det är inget jag vill ha per se, men är något som måste inköpas för att det dagliga livet ska fungera. Kunde dock kommit mycket lägligare än det gjort. Typiskt. Nåja, blir kanske grovlurad men får hoppas att 'röda' priserna på mellandagsrean de facto är röda.
En spis hör väl inte till köpstopp alls, det är ju en överlevnadsmanick :idea::up:
Trots att saker är gamla så är det aldrig roligt när infrastrukturen fallerar :meh::down:
Hoppas att du hittar en ny till vettigt pris!
 
I helgen köpte jag en elektrisk filt men fick dåligt samvete, samtidigt gick min andra sönder för två år sedan och jag har velat ha en sen 2016 så det var ändå ett validerat val. Hade en lite värmekudde i knät men när det började slå gnistor om den var det ju inget annat göra än att slänga den. Men jag ska släppa lite på ångesten, vissa saker behöver man och då är det helt ok, men andra saker som kläder får definitivt inte komma in i mitt hem. Jösses Amalia vad mycket kläder jag har upptäcker jag när jag håller på och packar och sorterar. Tycker om 95% av sakerna och vill inte göra mig av med mer än dom dussintals säckar jag skänkt men mer får det inte plats så köpstoppet är väldigt viktigt här.
 
Jag har 12 minuter mellan bussarna till gymmet - precis utanför tygaffären :cautious: speciellt nu när det är kallt är det ju otroligt frestande att bara gå in och titta lite...
 
Jag gjorde ett riktigt avsteg i början av december och beställde så sjukt fina fleecetäcken på rea till hästarna. Har haft dåligt samvete över det en hel månad, och har inte ens burit ut dom i stallet. Så idag skickade jag en retur och är löjligt nöjd över mig själv! :D
 
Jag råkade köpa en jacka igår.
Till mitt försvar tänkte jag redan förra vintern att jag skulle kika efter en tunn vinterjacka på rean och den jag har är rätt sliten och jag vet inte ens hur många år den varit med. Och ytterligare till mitt försvar var jackan nedsatt från 1000kr till 400kr.
Tunn dunjacka från Esprit, gammalrosa och helt fantastisk! :love:
 
Vissa snedsteg kan man nog få räkna med beroende på hur strikt man är och vad som dyker upp i livet, allt onödigt och sånt man verkligen inte behöver kan man ju helt utesluta men vissa saker klarar man sig ju inte utan.

Jag har hittills gått ca 3000 kr back varje månad länge nu och det har slitit på sparkontot som börjar sina nu. Räknade ut att i och med den låga hyran jag kommer få efter flytten så kommer jag spara 2700 kr bara på den hyran och elen. Plus att köpstoppet kommer göra mycket för ekonomin så räknar med att gå åtminstone +/- noll. Tänk om jag skulle kunna spara lite varje månad men det är kanske ett drömscenario.

Börjar få kalla fötter inför flytten, gjorde jag rätt, valde jag fel lägenhet osv, hur ska allt få plats i den lilla lägenheten som inte har så värst mycket förvaring. Kanske lite mer än nu men hur ska jag få in det utan våld?:nailbiting:

Samtidigt är det bara förvaringen av kläder och handdukar plus att det inte finns tvättmaskin det enda jag stör mig på för resten är nyrenoverat och perfekt. Så jag tänker som så att jag ger det en chans, provar att bo där och vantrivs jag verkligen för jag väl flytta, kanske kommer alla dessa tankar nu för att det är en så stor förändring, mycket pengar och att jag är katastrofalt trött för att jag slitit och kämpat med att packa, sortera, rensa, bestämma vad som får stanna och vad som ska bort. Så tänk om det blir årets sämsta köp? Men något måste jag ju fastnat för, har kollat på många lägenheter men fastnade till slut för den här, den har inte allt jag vill ha men det finns ingen perfekt inser jag efter ett år av sökande...
 
Jag har börjat tänka mer och mer när jag är i affärer (till största delen är det second hand-affärer jag befinner mig i) "skulle det här bli ett behöver-köp eller ett villhöver-köp?". Och oftast slutar det faktiskt med att jag inte handlar. Det är helt enkelt inte kul att ha en massa grejer drällande överallt... och man behöver ju egentligen inte så mycket. Visst, ibland vill man ha omväxling, men då kan man låna/byta saker med någon eller köpa, men tänka en in=en ut.
 
Jösses Amalia vad dyrt det kommer bli att flytta...Ringde flyttfirman för att få veta priset (jag hade inte ens frågat innan för att det var enda alternativet) men dom tar nästan 3000 kr/timme plusstädning också. Det kommer i runda slängar bli typ 15 000 kr om jag har tur. Men vad ska man göra, jag måste flytta till något eget nu, lägenheten är köpt (eller bara handpenningen för det andra tar vi 30 januari) och ingen i min familj är i skick att bära möbler och kartonger och sånt. Men ändå. En utgift jag definitivt inte trodde skulle bli så stor.

Ett till litet problem är att vi ska veckohandla/storhandla idag,förut gjorde vi det varje lördag kl 11 men nu blir det ofta på vardagar på kvällen och inte varje vecka. Problemet där är att det alltid följer med en massa annat hem än det jag planerat. Skriver alltid en inköpslista och idag ska jag vara sträng och hålla mig till bara det som står där.

Någon mer som får med sig mer saker hem än planerat när ni handlar?
 
Jag gjorde en deal med mig själv och skapade ett nytt dreams-sparande. För allt villhöver som jag köper måste jag sätta in 10% av summan till dreams.
Då känns det lite bättre. :)
Smart om man har ekonomi till det men det kanske är poängen i och för sig. Har man inte råd med dom 10% så får man inte köpa sakerna. Det ska jag ta till mig! Tack! Ska prova det jag också :heart
 
Jösses Amalia vad dyrt det kommer bli att flytta...Ringde flyttfirman för att få veta priset (jag hade inte ens frågat innan för att det var enda alternativet) men dom tar nästan 3000 kr/timme plusstädning också. Det kommer i runda slängar bli typ 15 000 kr om jag har tur. Men vad ska man göra, jag måste flytta till något eget nu, lägenheten är köpt (eller bara handpenningen för det andra tar vi 30 januari) och ingen i min familj är i skick att bära möbler och kartonger och sånt. Men ändå. En utgift jag definitivt inte trodde skulle bli så stor.

Ett till litet problem är att vi ska veckohandla/storhandla idag,förut gjorde vi det varje lördag kl 11 men nu blir det ofta på vardagar på kvällen och inte varje vecka. Problemet där är att det alltid följer med en massa annat hem än det jag planerat. Skriver alltid en inköpslista och idag ska jag vara sträng och hålla mig till bara det som står där.

Någon mer som får med sig mer saker hem än planerat när ni handlar?
Har dom inte rot avdrag?
 
Smart om man har ekonomi till det men det kanske är poängen i och för sig. Har man inte råd med dom 10% så får man inte köpa sakerna. Det ska jag ta till mig! Tack! Ska prova det jag också :heart
Jag tänker det som ett litet ”straff” till mig själv. :p Och som du säger, har man inte de procenten så har man inte råd att köpa prylen heller.
 
Fy, hur mycke saker har ni? Jag hamnade på 10 000 ish innan rot avdraget.
Det är två hela förråd som ska tömmas plus möbler och kartonger från lägenheten, egentligen ingen stor lägenhet utan en etta men flyttfirman höftade lite med tiden och visste inte exakt så det är bäst att räkna på den summan så jag inte får panik sen. Flyttstäd ingår också då. Ditt låter dock mycket bättre, hur stor lägenhet hade du? Kan det bero på var man bor också?
 
Det är två hela förråd som ska tömmas plus möbler och kartonger från lägenheten, egentligen ingen stor lägenhet utan en etta men flyttfirman höftade lite med tiden och visste inte exakt så det är bäst att räkna på den summan så jag inte får panik sen. Flyttstäd ingår också då. Ditt låter dock mycket bättre, hur stor lägenhet hade du? Kan det bero på var man bor också?
En etta med ett förråd. Till en etta med ett förråd å nåt vindsutrymme man inte vill använda. Flyttstäd ingick dock ej, han som tog min flyttade in i förtid. Då godkänner han per automatik städningen när han flyttar in :angel: Nej då inte så illa som det låter, han var nöjd med städningen, jag är ganska renlig av mig även om jag inte dammar lika ofta som min mor anser att man ska göra :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 774
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp