Köpstopp - nån som vill vara med?

Januari har gått rätt bra för mig ändå. Tuff månad, de där stora räkningarna, bilskatt, årliga veterinärbesöket för hästen etc. Trots detta har jag kunnat lägga undan lite extra pengar och det känns fint!

Blev två onödiga köp, men nödvändiga där och då, ett besök på Espresso House när jag skulle ta tåget till morfars begravning :cry:
Och en lunch på jobbet när jag stod utan matlåda.

Februari får fortsätta med samma restriktivitet, dock borde jag köpa mig ett par nya stallskor, hälen har rasat av på de jag har. Jag vill inte!!!
 
Januari har gått rätt bra för mig ändå. Tuff månad, de där stora räkningarna, bilskatt, årliga veterinärbesöket för hästen etc. Trots detta har jag kunnat lägga undan lite extra pengar och det känns fint!

Blev två onödiga köp, men nödvändiga där och då, ett besök på Espresso House när jag skulle ta tåget till morfars begravning :cry:
Och en lunch på jobbet när jag stod utan matlåda.

Februari får fortsätta med samma restriktivitet, dock borde jag köpa mig ett par nya stallskor, hälen har rasat av på de jag har. Jag vill inte!!!
Dina "onödiga inköp" tycker jag att du ändå kunde motivera väl, så må inte dåligt över det!

Stallskor är ju på "behöver" listan, så dom kommer du inte undan, du kan bara skjuta på det och straffas mest genom att ha trasiga skor.

Det blir en dyr vecka för mig, betalat skatt på bilen, hovslagaren ska sko båda i helgen och idag kommer veterinären för tandkoll och vaccination. :laugh: dock gjorde jag en besparing på drygt 1600 kr, då jag hittade en rehab-del i min hästförsäkring och kunde få igen lite där, passade bra den här månaden! Kommer också få igen ca 600 då jag returnerade ett onödigt köp (fleecetäcken till hästarna). Det ser jag också som en inkomst :laugh:
 
Firman är lite knackig, så vi har nu allmänt köpstopp (dvs även firman) plus att vi ska försörja oss på en halv inkomst plus CSN. Lite spännande och utmanande :eek:
 
Jag körde köpstopp till sista december, men nu förnyar jag det officiellt till sista mars :laugh: enklare att motstå frestelser om jag har ett klart mål tänker jag. Kommer att köra på liknande regler som senast:
- Absolut inga nya kläder eller skor
- Låna böcker istället för att köpa
- Inga villhöver köp

Såg att någon nämnde Marie Kondos program på netflix - jag tycker att det är så bra, blev helt hooked och har organiserat hela lägenheten enligt hennes metod :o jag gillar verkligen hennes sätt att se på ägodelar, att vara tacksam över dom, förvara dom på ett sätt som respekterar dom och att endast behålla de saker som man verkligen tycker om. För första gången lyckas hålla mitt hem städat och organiserat, till och med sambon är viker sina kläder enligt hennes metod, helt otroligt :D
 
Har köpt läsk å choklad idag så nu blir det till baka till köpstopet med mina tidigare regler.
Synd bara att chokladen var en sån besvikelse tyckte inte alls att den var någon höjdare.
 
Jag behöver motvilligt en ny bh. Min favorit har varit uttöjd ett antal tvättar, så pass att den inte har haft någon funktion alls. :p har dock extremt specifika krav på att hitta en liknande favorit. Går dåligt.

Jag behöver hårsnoddar också. Även där specifika krav, har inte hittat några jag vill ha på flera år, men nu fungerar inte dom jag har kvar längre. O_o:laugh:
 
Jag har en tanke om att försöka att göra(sy/sticka) mina kläder, förutom underkläder, i år. Jag är ganska oförsiktig med pengar, köper kläder som är "okej" eller "duger" som sedan blir hängandes(eller billigt som vränger sig eller krymper i tvätten), men rädd om tid och energi - saker jag gör själv brukar väljas med mer omsorg och användas mer. Inget definitivt köpstopp för det gör mig bara motvalls, men en liten utmaning liksom. Får se hur det går!
 
Jag har en tanke om att försöka att göra(sy/sticka) mina kläder, förutom underkläder, i år. Jag är ganska oförsiktig med pengar, köper kläder som är "okej" eller "duger" som sedan blir hängandes(eller billigt som vränger sig eller krymper i tvätten), men rädd om tid och energi - saker jag gör själv brukar väljas med mer omsorg och användas mer. Inget definitivt köpstopp för det gör mig bara motvalls, men en liten utmaning liksom. Får se hur det går!
Åh vad kul! Jag har samma tanke! Själv kan jag inte sticka, så eventuella nödvändiga stickade plagg får i så fall inhandlas second hand. Men resten ska jag försöka sy efter bästa förmåga :D Mitt ultimata mål är att sy ett par jeans.
 
Ska försöka ha köpstopp hela februari. Undantaget mat och om vi behöver något till nya lägenheten. Annars ska allt in på sparkontot! Hälften i Dreams och hälften på Volvo Finans. Lättare att spara smått i Dreams när man kan använda sparhacken där :rofl:
 
Det som du skrivit här (jag har tagit vissa bitar bara ur ett längre inlägg) är så klockrent även för mig inser jag.
Jag håller också på med en utrensning i hemmet och jag kommer mycket bättre till ro ju mer som plockas undan! Den lilla bieffekten såg jag inte komma :o Men det är ju toppen :up:
Och just det du skriver sist "det gör mig glad, lugn och lättad" var en perfekt beskrivning :bow:

Ja visst är det underbart! Fast just nu är det ingen ordning alls här, jag flyttar tidigt imorgon så lägenheten är täckt av kartonger, påsar, säckar och högar av saker. Jag har ingen ordning alls och vet inte hur allt ska forslas iväg imorgon, får på riktigt panik av alla saker så ringde mamma nu för att få lite lugnare i huvudet. Men vette tusan hur jag ska orka imorgon. Flyttfirman tar möbler och kartonger men sen måste vi ta IKEA påsarna och kassarna med blommor och mat osv. Får hjälp av mina föräldrar men jag brukar krokna efter ett tag när dom orkar mer, får väl se till att sängen kommer in först så kan jag bädda och ta mig en tupplur :D

Ska bli skönt med en lägenhet med mindre prylar, att förråden är fyllda till bristningsgränsen kommer jag ju inte se:p

Tänk vad mycket onödigt man äger och har i så här rika länder, det är nästa lite "äckligt" när man tänker på hur det ser ut i resten av världen. Vet när en kompis son fyllde 1 år, han fick så mycket presenter att det skulle räcka en livstid och ändå hade han redan ett helt rum fyllt av prylar.
 
Januari har gått rätt bra för mig ändå. Tuff månad, de där stora räkningarna, bilskatt, årliga veterinärbesöket för hästen etc. Trots detta har jag kunnat lägga undan lite extra pengar och det känns fint!

Blev två onödiga köp, men nödvändiga där och då, ett besök på Espresso House när jag skulle ta tåget till morfars begravning :cry:
Och en lunch på jobbet när jag stod utan matlåda.

Februari får fortsätta med samma restriktivitet, dock borde jag köpa mig ett par nya stallskor, hälen har rasat av på de jag har. Jag vill inte!!!
Beklagar sorgen :( Tycker inte det var onödiga köp, du behövde dom ju uppenbarligen. Och angående skorna, vet inte hur ditt köpstopp ser ut men jag som har satt ett köpstopp på 14 månader har bestämt att jag får köpa saker som verkligen, verkligen behövs. Skorna hamnar kanske i den kategorin?

Jag går visserligen runt i trasiga termobyxor varje dag och när jag är ute med hunden har jag mina 12 år gamla vinterrridstövlar :D Har dock på mig hela och rena skor som inte har vistats i stallmiljö (har skrubbat dom väldigt rena så finns inga spår av stall kvar) när jag ska träffa någon (oftast i alla fall;)) men termosarna dras jag med alltid, knappt så jag skäms längre ens när jag går på stan :angel: Dock tror jag min bror skäms lite över mig, speciellt när han och hans sambo går runt i tunna kappor och jackor när jag har 2 tröjor och 2 fleecejackor och sen en jätte tjock vinterjacka över det och ser ut som en Michellingubbe när dom ser ut som slanka modeller :angel:
 
Jag behöver motvilligt en ny bh. Min favorit har varit uttöjd ett antal tvättar, så pass att den inte har haft någon funktion alls. :p har dock extremt specifika krav på att hitta en liknande favorit. Går dåligt.

Jag behöver hårsnoddar också. Även där specifika krav, har inte hittat några jag vill ha på flera år, men nu fungerar inte dom jag har kvar längre. O_o:laugh:
Har du provat dom som är av plast? Dom som liksom är skruvade? Allt annat har slitit på mitt hår och töjt sig snabbt och gått sönder snabbt eftersom jag förr hade så tjock hår, dom här kan töja sig efter ett tag men håller mycket längre och även om dom töjt sig så kan man bara vira ett extra varv och sen kan dom även krympa ihop igen. Tycker dom är fina om man hittar någon som passar med ens hårfärg.
 
Efter att ha spamat tråden med kommenterar tänkte jag för min skull bikta mig lite :angel:

Jag har haft köpstopp hela november,december och nu januari utan ett enda köp.:banana: Beröm tack :D

Men i slutet av förra veckan köpte jag en termomugg lite spontant för att den var så fin men sen också för att jag äntligen, äntligen ska gå rallylydnaskurs igen i april. Har inte tränat och tävlat sen 2015 pga en massa olika saker och då är det en fika paus mitt i varje kurstillfälle och den här muggen håller både värme och kyla så tänkte att jag skulle kunna ha med den till kursen och utflykter och när jag går till min terapeut då vi brukar mysa till det med lite te (är där varje vecka) men när jag kom hem insåg jag att jag har två termomuggar som visserligen är superfula och inte vill ta med på sånt men ändå. Den kostade 39 kr men har ändå super dåligt samvete :arghh:
 
Och just det, imorgon ska jag göra det allra dyraste köpet i hela mitt liv! Jag har köpt en lägenhet och imorgon är det dags att skriva på kontrakt, få nycklar och föra över alla pengar. Jag kommer även betala flyttfirman på typ 10 000-15000 kr enligt dom men hoppas det kan gå att få ner summan lite.

Men visst kan en lägenhet inte ingå i ett köpstopp? Det är en investering och något jag letat efter sen 2017 så långt innan köpstoppet infördes.

Kommer dessutom mer än halvera hyran så där sparar jag in pengar. Har även en helt nyrenoverad lägenhet som är så himla fin, kanske lite mindre än jag tänkt men det blir bra det här. Flyttar bara tvärs över gatan så jag får bo kvar i det här kvarteret/området där jag verkligen trivs och vill stanna i.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 599
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 774
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp