Köpstopp - nån som vill vara med?

M
3 personer, 1 katt och 3 ponnyer.

Minst 6 månader men vill lägga om livsstilen lite så planen är ett år även om firman får in de lovade projekten.
Men då antar jag att den halva lönen ändå måste vara ganska hög, för annars låter det väldigt svårt? Men å andra sidan går det att spara in pengar och prioritera om man verkligen vill, tror det går att göra en hel del även om det kommer kännas lite krasst och svårt i början.
 
Och just det, imorgon ska jag göra det allra dyraste köpet i hela mitt liv! Jag har köpt en lägenhet och imorgon är det dags att skriva på kontrakt, få nycklar och föra över alla pengar. Jag kommer även betala flyttfirman på typ 10 000-15000 kr enligt dom men hoppas det kan gå att få ner summan lite.

Men visst kan en lägenhet inte ingå i ett köpstopp? Det är en investering och något jag letat efter sen 2017 så långt innan köpstoppet infördes.

Kommer dessutom mer än halvera hyran så där sparar jag in pengar. Har även en helt nyrenoverad lägenhet som är så himla fin, kanske lite mindre än jag tänkt men det blir bra det här. Flyttar bara tvärs över gatan så jag får bo kvar i det här kvarteret/området där jag verkligen trivs och vill stanna i.
Kul!
Nä.. du måste ju bo någonstans..:D
 
Och just det, imorgon ska jag göra det allra dyraste köpet i hela mitt liv! Jag har köpt en lägenhet och imorgon är det dags att skriva på kontrakt, få nycklar och föra över alla pengar. Jag kommer även betala flyttfirman på typ 10 000-15000 kr enligt dom men hoppas det kan gå att få ner summan lite.

Men visst kan en lägenhet inte ingå i ett köpstopp? Det är en investering och något jag letat efter sen 2017 så långt innan köpstoppet infördes.

Kommer dessutom mer än halvera hyran så där sparar jag in pengar. Har även en helt nyrenoverad lägenhet som är så himla fin, kanske lite mindre än jag tänkt men det blir bra det här. Flyttar bara tvärs över gatan så jag får bo kvar i det här kvarteret/området där jag verkligen trivs och vill stanna i.
10 000 - 15 000 för en flytt låter rejält dyrt.
Kolla runt lite innan du bokar.
 
M

Men då antar jag att den halva lönen ändå måste vara ganska hög, för annars låter det väldigt svårt? Men å andra sidan går det att spara in pengar och prioritera om man verkligen vill, tror det går att göra en hel del även om det kommer kännas lite krasst och svårt i början.

Vi har låga boendekostnader.
Det blir ca 25.000 netto (halv lön plus CSN), kräver lite eftertanke, ffa resorna till affär/skola osv.
 
Jag löste mitt akuta behov av att köpa nya stallskor genom att kapa av skaften på ett par trasiga gamla vinterridstövlar :o:angel::D. Funkar prima! Är ändå mest under vintern jag har typ jodphurs, resten av året lever jag i gympaskor och gummistövlar i stallet.
 
Har du provat dom som är av plast? Dom som liksom är skruvade? Allt annat har slitit på mitt hår och töjt sig snabbt och gått sönder snabbt eftersom jag förr hade så tjock hår, dom här kan töja sig efter ett tag men håller mycket längre och även om dom töjt sig så kan man bara vira ett extra varv och sen kan dom även krympa ihop igen. Tycker dom är fina om man hittar någon som passar med ens hårfärg.
Jo, men jag har så jäkla mycket och tungt hår, så det glider gärna ur. Sen försöker jag undvika köpa plast över huvud taget. :) jag är ute efter vanliga i tyg utan metallspänne i exakt rätt tjocklek, jag måste nog gå en vända på stan och leta, men hatar att gå på stan :laugh:
 
Har du provat dom som är av plast? Dom som liksom är skruvade? Allt annat har slitit på mitt hår och töjt sig snabbt och gått sönder snabbt eftersom jag förr hade så tjock hår, dom här kan töja sig efter ett tag men håller mycket längre och även om dom töjt sig så kan man bara vira ett extra varv och sen kan dom även krympa ihop igen. Tycker dom är fina om man hittar någon som passar med ens hårfärg.
De hårsnoddarna sa min faster att man kan lägga i kokande vatten (typ kokande vatten i en skål), då ska de tydligen krympa ihop till som man köpte dem. Då håller de ännu längre :)
De finns ju även som genomskinliga och då syns de inte så mycket och kan kanske passa fler hårfärger än de färgade.
 
Jag ska försöka mig på köpstopp. Halleluljah.
Eller ja, först måste jag faktiskt köpa typ 2 par byxor och 1-2 skjortor (slitna till förbannelse resp. urtvättade/tappat form). Men när jag köpt detta får det banne mig vara köpstopp på allt som jag inte måste ha (typ foder till H.H, SL kort etc.)
Får vi se hur länge det här håller då... :angel:
 
Jo, men jag har så jäkla mycket och tungt hår, så det glider gärna ur. Sen försöker jag undvika köpa plast över huvud taget. :) jag är ute efter vanliga i tyg utan metallspänne i exakt rätt tjocklek, jag måste nog gå en vända på stan och leta, men hatar att gå på stan :laugh:
Hatar också att gå på stan, skriver en lista som jag följer slaviskt och går bara i dom butikerna jag måste för att få med dom sakerna... Kanske är bra när man har köpstopp så man inte köper på sig massor man inte tänkt sig. :pJag har också tjockt hår men för mig fungerar dom väldigt bra
 
Alltså ojoj vilken dyr tid det är nu, pengar rullar iväg. Först vard det ju köp av lägenhet i onsdags, sen var flyttfirman här och jag skäms över att säga det men vet ni hur många kartonger det var? 97 STYCKEN! Alltså oj, jag visste att jag hade massor av saker men så mycket? Förråden är fyllda till bristningsgränsen och när allt kom var hela lägenheten full av kartonger, det gick inte att gå här, men jag har fixat och fixat med hjälp av mina föräldrar så det är nästan klart nu! Lite mer förvaring behövs och det ska mamma och jag handla imorgon. Sen ska det sättas upp en klocka och en veckoplaneringstavla. Och försöka få det som jag vill ha det. Allt är inte klart men man ser nu att det kommer bli en super bra lägenhet bara ordningen blir klar, bästa köpet efter hunden och hästen så klart.

Kommer därför tyvärr dock behöva köpa en hel det saker hit, men det behövs ju. Inte en enda onödig sak från IKEA ska följa med hem.

Just det, behöver en ny surfplatta också för att styra skärmen i sovrummet men tror jag ska önska mig det när jag fyller år om två veckor.

Har dessutom fått soffbord och matta från mina föräldrar istället för att köpa nytt.


Tror dock att flyttfirman och städfirman kommer gå på runt 25 000 kr :eek::eek::eek:
 
Istället för att få en massa onödiga saker och sen behöva lägga pengar på det man behöver har jag slagit två flugor i en smäll och önskat mig en slowcooker i födelsedagspresent istället för att behöva köpa en själv. Gjorde all research själv och skickade sen bara en länk till sambon till den jag ville ha så beställde han den. Tycker det är mycket mer praktiskt och sparar pengar för båda två, jag slipper köpa det jag vill ha själv, och han slipper lägga pengar på saker han -tror- att jag vill ha men som jag egentligen kanske inte lär använda så mycket ändå. Inte det mest romantiska kanske men vem fan bryr sig om det...?
 
Mitt köpstopp löper på bra, jag är fortfarande inne i att försöka göra mig AV med saker :o men jag måste bikta mig för jag hittade ju äntligen möbeltyget som jag letat till mina köksstolar och då köpte jag det :up: (men det var på tradera och det var vansinnigt billigt ;))
Och precis som iNHALE så tänker jag köpa en länge önskad spark till mig själv i födelsedagspresent eller rättare sagt, den presenten får bli från hela familjen till mig :up:
 
Tror dock att flyttfirman och städfirman kommer gå på runt 25 000 kr :eek::eek::eek:

Men alltså.... OJ?! O_o:eek: Hur stort flyttar du ifrån/ till? Eller hur mycket grejer har du? :confused: Jag och min partner flyttade nyligen ihop, vi hade en 3:a och en 1:a, strax över 100 kvadratmeter sammanlagt, kanske 50 flyttkartonger plus alla möbler och hobbygrejer... tror flyttfirman tog 4000 för allt? Vi städade ena lägenheten själv och använde flyttfirma till 3:an, det kostade 1600 kr om jag minns rätt. Hur kan det bli sådana summor som 25 000?!
 
Alltså ojoj vilken dyr tid det är nu, pengar rullar iväg. Först vard det ju köp av lägenhet i onsdags, sen var flyttfirman här och jag skäms över att säga det men vet ni hur många kartonger det var? 97 STYCKEN! Alltså oj, jag visste att jag hade massor av saker men så mycket? Förråden är fyllda till bristningsgränsen och när allt kom var hela lägenheten full av kartonger, det gick inte att gå här, men jag har fixat och fixat med hjälp av mina föräldrar så det är nästan klart nu! Lite mer förvaring behövs och det ska mamma och jag handla imorgon. Sen ska det sättas upp en klocka och en veckoplaneringstavla. Och försöka få det som jag vill ha det. Allt är inte klart men man ser nu att det kommer bli en super bra lägenhet bara ordningen blir klar, bästa köpet efter hunden och hästen så klart.

Kommer därför tyvärr dock behöva köpa en hel det saker hit, men det behövs ju. Inte en enda onödig sak från IKEA ska följa med hem.

Just det, behöver en ny surfplatta också för att styra skärmen i sovrummet men tror jag ska önska mig det när jag fyller år om två veckor.

Har dessutom fått soffbord och matta från mina föräldrar istället för att köpa nytt.


Tror dock att flyttfirman och städfirman kommer gå på runt 25 000 kr :eek::eek::eek:

25k låter galet mycket?

I somras flyttade två av mina kompisar från en tvåa på bottenplan till en tvåa på fjärde våningen utan hiss så lyftkran fick användas. Kranen var inte med i offerten utan gjorde att priset skenade iväg lite men tror att det slutade på 10-12k inkl. flyttstädning.
 
25k låter galet mycket?

I somras flyttade två av mina kompisar från en tvåa på bottenplan till en tvåa på fjärde våningen utan hiss så lyftkran fick användas. Kranen var inte med i offerten utan gjorde att priset skenade iväg lite men tror att det slutade på 10-12k inkl. flyttstädning.

Lyftkran? För att flytta? Lät avancerat :D
 
Jag måste köpa trådbackar och såna där skenor till gardinstångarna. Förmodligen lampkrokar också. Förre hyresgästen skruvade ner allt sånt. Så långt gick mitt köpstopp :angel: Jaja lägenhetsgrejer var ju undantagna.
 
Men alltså.... OJ?! O_o:eek: Hur stort flyttar du ifrån/ till? Eller hur mycket grejer har du? :confused: Jag och min partner flyttade nyligen ihop, vi hade en 3:a och en 1:a, strax över 100 kvadratmeter sammanlagt, kanske 50 flyttkartonger plus alla möbler och hobbygrejer... tror flyttfirman tog 4000 för allt? Vi städade ena lägenheten själv och använde flyttfirma till 3:an, det kostade 1600 kr om jag minns rätt. Hur kan det bli sådana summor som 25 000?!

Jag har inte fått fakturan än men dom sa att det kostar 3000 kr/timme för 2 personer men dom tog in en tredje, dom höll på från halv tio till fyra fast med några raster som visserligen var ganska långa. Städningen gick på 3000 kr fast det bara var en etta på 37 kvm. Så ja kanske inte 25 men 20 000 skulle jag nog räkna med, hoppas så klart det blir mindre. Blir "spännande" att se när fakturan kommer :crazy:

Hoppas vi kommer iväg till Ikea i det här vädret, hoppas E4 är saltad och fixad för jag vill ha alla saker NU direkt,det är så skönt att fixaoch närma mig en färdig lägenhet. Kommer också bli svindyrt. Kommer vi inte iväg skavt köpa det allra viktigaste dvs brandvarnare. Trodde det alltid var standard att det fanns men upptäckte igår att det inte finns en enda här...
 
Jag måste köpa trådbackar och såna där skenor till gardinstångarna. Förmodligen lampkrokar också. Förre hyresgästen skruvade ner allt sånt. Så långt gick mitt köpstopp :angel: Jaja lägenhetsgrejer var ju undantagna.
Så är det här också, undantagen för mitt klädstopp är superviktiga saker till lägenheten, dvs jag får inte köpa porslin för det har jag men förvaring, brandvarnare osv är undantaget köpstoppet. Var tvungen att köpa nya termosbyxor igår, surt men nödvändigt, 400 kr sprang iväg där också. Men samtidigt har mina gamla hängt med i över 10 år...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 778
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 216
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp