Köpstopp - nån som vill vara med?

Något jag måste bli mycket bättre på är matinköpen, jag snöar in på något och bunkrar upp i mängder för att det alltid ska finnas, sen från en stund till en annan vill jag inte ha det alls och då blir det ofta att jag inte äter upp sakerna så där slinker lite eller ganska mycket pengar faktiskt iväg. Skärpning!
 
För att vara en tråd om köpstopp känns det som att det skrivs orimligt mycket om alla saker folk köpt senast? :D

Ett tips som funkat bra för mig när det är saker man vill ha är att behovet ska uppstå minst tre gånger innan jag kan överväga ett köp.

Jag har en stavmixer jag använder väldigt sporadiskt, däremot har jag ingen sådan hög skål så senast fick jag improvisera med ett litermått i metall, fungerade utmärkt. Nu gick det ju extremt snabbt för mig att inse efter bara en gång att en köpa en sådan skål är överflödigt för mig men det går ju att applicera samma tankesätt på nästan allt man köper. Det känns liksom som att många köper saker för framtiden innan ett faktiskt behov finns, men tvingas man improvisera kan man ibland finna att en "nödlösning" ofta är ett fullgott sätt att göra det på.

Man blir kreativare och det förhindrar impulsköp :)
 
För att vara en tråd om köpstopp känns det som att det skrivs orimligt mycket om alla saker folk köpt senast? :D

Ett tips som funkat bra för mig när det är saker man vill ha är att behovet ska uppstå minst tre gånger innan jag kan överväga ett köp.

Jag har en stavmixer jag använder väldigt sporadiskt, däremot har jag ingen sådan hög skål så senast fick jag improvisera med ett litermått i metall, fungerade utmärkt. Nu gick det ju extremt snabbt för mig att inse efter bara en gång att en köpa en sådan skål är överflödigt för mig men det går ju att applicera samma tankesätt på nästan allt man köper. Det känns liksom som att många köper saker för framtiden innan ett faktiskt behov finns, men tvingas man improvisera kan man ibland finna att en "nödlösning" ofta är ett fullgott sätt att göra det på.

Man blir kreativare och det förhindrar impulsköp :)
Precis! Jag försöker se ett köp som ett misslyckande, om jag verkligen inte kan motivera det väl. 😊
 
För min del går det faktiskt rätt bra. :)
Min akilleshäl är hudvård och mat & vin på stan, men det har varit lite av både och.
Nya jeans skulle eg behövas men det är för tråkigt köp, så jag väntar tills de är ännu mer utslitna.
Just nu pågår mest att fylla upp bufferten till den nivå där jag jag vill ha den, efter att det mesta gick till kontantinsatsen.
Och så sparande till höstens USA-resa. Hellre leva snålt fram till resan än där.
 
För min del går det faktiskt rätt bra. :)
Min akilleshäl är hudvård och mat & vin på stan, men det har varit lite av både och.
Nya jeans skulle eg behövas men det är för tråkigt köp, så jag väntar tills de är ännu mer utslitna.
Just nu pågår mest att fylla upp bufferten till den nivå där jag jag vill ha den, efter att det mesta gick till kontantinsatsen.
Och så sparande till höstens USA-resa. Hellre leva snålt fram till resan än där.
Jag brukade äta mycket ute förut men har blivit bättre på det faktiskt. Jag har spel som mitt stora fritidsintresse och där kan det gå pengar. Bestämde mig för att 500 kr/mån är en rimlig summa jag kan få spendera på det. Har det som en liten pott, så spenderar jag inget en månad har jag 1000 kr nästa osv, har faktiskt funkat över förväntan att göra så för min del :)
 
Mitt köpstopp har gått käpprätt åt skogen tack vare hästen.

Ny sadel inkl ny gjord + sadelutprovare mm så nästan 30 000 back..
+ Distriktsveterinären för andra hästen + klobrottet på hunden

Sen lite tråkiga nyheter gällande min hälsa så ytterligare medecinering = mer utgifter

Igår tokade jag ut och köpte massor av onyttigt. 2 energidrycker, Stor cola zero, popcorn, jordnötter och satt hemma på kvällen frossade och tyckte synd om mig själv. Enda positiva var att jag lät bli att köpa godis för att kunna må riktigt pyton.
 
Åkte till Gekås igår :crazy:... Och idag ska det köpas tårta för att fira hundarna gemensamt som fyllt/fyller 1 och 4 år :angel:. partyhattar också givetvis! Är väl lite fånigt enligt vissa men det känns viktigt för mig så då får det vara så :p
 
Jag lyckades igår låta bli att köpa fler bokhyllor.
Att jag lät bli berodde mycket på att jag inte gillar IKEA, och att jag faktiskt inte behöver hyllorna nu även om jag har en mental bild av hur mycket jag skulle gilla mitt nuvarande sovrum om halva rummet är sovrum och andra halvan ett "nytt" bibliotek.
Alternativt att faktiskt göra hela sovrummet till ett bibliotek med hyllor runt precis hela rummet (utom då uppenbarligen dörr och fönster) och i stället använda lilla rummet på bottenvåningen som sovrum.
Tål att tänkas på, ganska länge.

Mitt intresse för heminredning ligger väldigt nära noll så den typen av val brukar få vila i minst 5-10 år...

Har också hittat på ett nytt handarbetsprojekt jag vill göra: brodera prydnadskuddar i oblekt linne, med fjordhästsiluetter i blått och vitt garn (för att passa till det i övrigt blåvita i sovrummet).
Mallen till hästarna har jag bett min mamma att rita, hon är jättebra på att teckna.
Och när jag rotade i en låda som jag inte öppnat på typ fem år, hittade jag - något överraskad - lite oblekt räknelinne.
Och när jag tittade i lådorna med restgarner (de lådorna har jag nog inte heller öppnat på fem år) hittade jag även blått och vitt moulinégarn. Jag har dessutom gammal sliten lakansväv OCH fyllnad till kuddar, så jag kan faktiskt påbörja ett sådant projekt helt utan att shoppa!
Trevligt, eller hur??
Fast jag funderar på att be mamma att rita siluetter i lite olika storlek; nu har jag beställt en mankhöjd på ca 4 cm så det blir många hästar på en kudde.
 
Min plånbok blev räddad av att de bara hade tråkiga partyhattar :laugh:

Fast - och jag hoppas du tar det här rätt - ditt inlägg ovan får mig att inse att mitt konsumtionsmönster, även innan köpstopp, var rätt bra ändå.
För i min värld är det rätt skruvat att både fira husdjurens födelsedagar och framför allt om man ska ha typ partyhattar på ett sådant firande (fattar inte vitsen med partyhattar över huvud taget).
 
Fast - och jag hoppas du tar det här rätt - ditt inlägg ovan får mig att inse att mitt konsumtionsmönster, även innan köpstopp, var rätt bra ändå.
För i min värld är det rätt skruvat att både fira husdjurens födelsedagar och framför allt om man ska ha typ partyhattar på ett sådant firande (fattar inte vitsen med partyhattar över huvud taget).
Det förstår jag absolut! Egentligen är väl ända gången jag skulle köpa just partyhattar för att ta fåniga bilder på hundarna. Enbart för min egen underhållning mao.

Ang att fira husdjurs födelsedagar så gör jag det personligen för att jag tycker att det är mysigt, men hade jag haft många djur hade jag inte gjort det. Men det är OT :D
 
Det förstår jag absolut! Egentligen är väl ända gången jag skulle köpa just partyhattar för att ta fåniga bilder på hundarna. Enbart för min egen underhållning mao.

Ang att fira husdjurs födelsedagar så gör jag det personligen för att jag tycker att det är mysigt, men hade jag haft många djur hade jag inte gjort det. Men det är OT :D

Ah, var det hundarna som skulle ha partyhattarna på sig?

(edit: lika mycket brott mot köpstopp ändå)
 
Köpstopp.
Jag har egentligen lyckats ganska bra.
Undantaget var att jag har handlat för det presentkort jag fick i födelsedagspresent, men det ser jag ju som något helt annat.
Och så har jag förfallit när det gäller onödigheter att stoppa i munnen sista veckan.

Nu funderar jag på att helt planerat bryta köpstoppet imorgon och köpa en omgång strumpstickor 8mm när jag ändå är nere i centrum.
Rotade fram ett par nystan restgarn i en låda och ska göra "fuskkrage" att ha i stallet på vintern. Jag hittade en 8mm rundsticka här hemma - men den är jättelång och därför ganska krånglig.
Alltså fundering på att köpa strumpstickor i rätt storlek så jag faktiskt kan göra något vettigt av restgarnet.

Och som alla som fuskar lite, kan jag förstås rättfärdiga mig genom att hävda att stickorna har jag ju kvar sedan och dem kan jag ju använda vid senare tillfälle - och det är ju jättedumt att ha garn liggande som jag inte kan göra något av pga att jag inte har stickor som passar (garnet var köpt till att sticka en tröja för en massa år sedan; då användes förstås vanliga jumperstickor och inte riktigt lika grova men jag vill ha en luftig, fluffig halskrage och därför behövs större stickor; egentligen är stickor 6 mest rätt för garnet, de grövsta strumpstickor jag har är nummer 5 och alltså för tunna)
 
Köpstopp.
Jag har egentligen lyckats ganska bra.
Undantaget var att jag har handlat för det presentkort jag fick i födelsedagspresent, men det ser jag ju som något helt annat.
Och så har jag förfallit när det gäller onödigheter att stoppa i munnen sista veckan.

Nu funderar jag på att helt planerat bryta köpstoppet imorgon och köpa en omgång strumpstickor 8mm när jag ändå är nere i centrum.
Rotade fram ett par nystan restgarn i en låda och ska göra "fuskkrage" att ha i stallet på vintern. Jag hittade en 8mm rundsticka här hemma - men den är jättelång och därför ganska krånglig.
Alltså fundering på att köpa strumpstickor i rätt storlek så jag faktiskt kan göra något vettigt av restgarnet.

Och som alla som fuskar lite, kan jag förstås rättfärdiga mig genom att hävda att stickorna har jag ju kvar sedan och dem kan jag ju använda vid senare tillfälle - och det är ju jättedumt att ha garn liggande som jag inte kan göra något av pga att jag inte har stickor som passar (garnet var köpt till att sticka en tröja för en massa år sedan; då användes förstås vanliga jumperstickor och inte riktigt lika grova men jag vill ha en luftig, fluffig halskrage och därför behövs större stickor; egentligen är stickor 6 mest rätt för garnet, de grövsta strumpstickor jag har är nummer 5 och alltså för tunna)
Jag har ju haft ett ganska mjukt köpstopp, jag får handla om jag kan motivera det. Syftet med mitt köpstopp har varit att ändra konsumtionsmönster. Köpa mer kvalité, naturvänligare material osv. Vilket jag har råd med, nu när jag har sorterat bort allt onödigt.

Var i Nice i helgen och köpte: skärbräda och tvålkopp (som jag har varit utan, tvålen har bott på en tvättsvamp) i olivträ, olivolja och vin. På plats köpte jag godis en gång. Hade jag varit där för ett år sen så hade jag köpt betydligt fler grejer, som jag egentligen inte behöver.

Om du helt ärligt tror att du kommer använda stickorna flera gånger, då tycker jag det låter som ett klokt köp!
 
Köpstoppet fungerar bra här, trots att jag har handlat något. Har inte handlat i närheten av vad jag gjorde förr :) Det jag handlat pga att jag var tvungen var tre par byxor och ett par glasögon.
Två saker som jag egentligen kunde skippat var agilityhinder för cirka 300:- och ett paket benlindor för 80:-.

Skulle vilja sälja av något - men vad?
 
Jag har ju haft ett ganska mjukt köpstopp, jag får handla om jag kan motivera det. Syftet med mitt köpstopp har varit att ändra konsumtionsmönster. Köpa mer kvalité, naturvänligare material osv. Vilket jag har råd med, nu när jag har sorterat bort allt onödigt.

Var i Nice i helgen och köpte: skärbräda och tvålkopp (som jag har varit utan, tvålen har bott på en tvättsvamp) i olivträ, olivolja och vin. På plats köpte jag godis en gång. Hade jag varit där för ett år sen så hade jag köpt betydligt fler grejer, som jag egentligen inte behöver.

Om du helt ärligt tror att du kommer använda stickorna flera gånger, då tycker jag det låter som ett klokt köp!

Jag är ju rätt säker på att stickor kommer att användas fler gånger - även om det kan gå lång tid mellan varven, särskilt nu när jag har köpstopp...
Jag kommer ju inte att ha evigt köpstopp för garner, så småningom kan jag ju tänkas ha handarbetat upp alla mina garner och broderier och då "måste" jag rimligen få köpa nytt. Något nöje ska man ju ha. Och just för att använda restgarner, är det rätt bra att ha många storlekar på stickor. Sedan är ju 8 mm strumpstickor inte de stickor man använder oftast, förstås.

Jag har ett par grejer till på inköpslista som kommer att undantas från köpstoppet: sådan inköp som planerats sedan länge.
Exempelvis två tidtagarur (till körtävling, behöver hålla koll på tiden när man kör maraton), clipsramar till mina prestationsmedaljsdiplom (roligt ord, inte sant?).
Jag "behöver" på sikt ytterligare två körhuvudlag utan skygglapp, storlek ponny med tillhörande Liverpoolbett, men det är nog först -20 som det blir aktuellt att tävla par med de individer som drar ponny i huvudlag, och fram tills dess kan jag ju använda det jag har i huvudlag/träns. Vid träning hemma är det inte så noga att det är lika. Så huvudlagen kan jag hala på ett år, även om de behöver köpas på sikt. Liverpoolstängerna skulle jag antagligen ha nytta/behov av redan under årets tävlingssäsong, utifrån det par jag startar på tävling. Men de är inte helt nödvändiga.
 
Köpstoppet fungerar bra här, trots att jag har handlat något. Har inte handlat i närheten av vad jag gjorde förr :) Det jag handlat pga att jag var tvungen var tre par byxor och ett par glasögon.
Två saker som jag egentligen kunde skippat var agilityhinder för cirka 300:- och ett paket benlindor för 80:-.

Skulle vilja sälja av något - men vad?

Nej, vissa saker måste man ju köpa.
Jag ser till exempel att mina underkläder och två par jeans är ordentligt slitna och nog kommer att behöva ersättas. Det kan ju inte hjälpas även om man har köpstopp...
 
Nej, vissa saker måste man ju köpa.
Jag ser till exempel att mina underkläder och två par jeans är ordentligt slitna och nog kommer att behöva ersättas. Det kan ju inte hjälpas även om man har köpstopp...
Lite djävulens advokat nu men måste man? Äger du bara två par byxor eller är nya jeans någon som skulle kunna vänta tills efter köpstoppet? alternativt kan du laga de du redan äger?

Jag tror att om man börjar göra undantag för saker så är det lätt att fortsätta, och man blir "snällare" hela tiden med vad man tillåter sig. Om man tycker att man handlar för mycket tror jag det kan vara bra med en tvärnit.

Bloggen minimalisterna är rätt inspirerande. Kvinnan där hade köpstopp ett helt år och köpte inte en pryl då trots att grejer såklart gick sönder på vägen. Jag skulle själv aldrig commita till ett helt år då jag tycker det är för länge. Men en månad t.ex tror jag skulle vara bra för många för att få tid att reflektera. Vissa saker kanske man köper en månad senare, men andra kanske man kom på att man faktiskt klarade sig utan och vissa har man tom glömt bort :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 774
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 216
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp