Köpstopp - nån som vill vara med?

Tänker ni på var ni handlar? Jag försöker handla på lågpriskedjorna när det går, gör då så gott jag kan alltså även om dom inte har precis även om dom börja säljs vego så finns inte allt man vill a så det blir turer till Ica maxi ibland eller så handlar jag på stan och det bli dyrare men inte så det är ett problem
Vi har bara ICA, Coop och Lidl här. Det mesta handlar jag på ICA, ett fåtal grejer som bara finns på coop köps där. Mycket av frukt och grönt köps på Lidl då de är helt överlägsna där faktiskt. Mycket billigare och fräschare råvaror där av någon anledning.

På vår ICA verkar de dessutom ha klappkass personal i just fruktavdelningen. Det går seriöst inte att handla tomater eller citrusfrukt utan att det ligger minst en rutten/möglig frukt där VARJE gång. Har tom sagt åt en tjej (anställd) som lade upp ruttna tomater medan jag plockade, "ojdå" sa hon bara lite nonchalant. Då kände jag mig gammal dock.
 
Tänker ni på var ni handlar? Jag försöker handla på lågpriskedjorna när det går, gör då så gott jag kan alltså även om dom inte har precis även om dom börja säljs vego så finns inte allt man vill a så det blir turer till Ica maxi ibland eller så handlar jag på stan och det bli dyrare men inte så det är ett problem
Närmaste butiken, stora Coop. Jag försöker köpa ekologiskt och närproducerat främst och såklart svenskt. Så maten blir dyr, men det tycker jag att det är värt!
 
Coop, har deras Betala efter-kort och gillar min butik. Eftersom det inte är maten som är min "svaghet" sett ur spenderarperspektiv så funderar jag inte så mycket på det. Jag vill ju ändra min nöjesshopping, inte leva på så lite som möjligt. :)
 
Tänker ni på var ni handlar? Jag försöker handla på lågpriskedjorna när det går, gör då så gott jag kan alltså även om dom inte har precis även om dom börja säljs vego så finns inte allt man vill a så det blir turer till Ica maxi ibland eller så handlar jag på stan och det bli dyrare men inte så det är ett problem
Mycke på lokala Ica dom ligger ofta bättre i pris än maxi. Sen Willys för vissa produkter/erbjudanden. Lägg till gärna rusta/dollar på städprodukter.
Men mycke på lokala Ica iochmed att dom säljer mitt bröd och mitt pålägg, ICAs egna grillade kyckling är en av få kyckling pålägg kag äter då jag tycker dom övriga ofta luktar å smakar gris.
 
Vi har bara ICA, Coop och Lidl här. Det mesta handlar jag på ICA, ett fåtal grejer som bara finns på coop köps där. Mycket av frukt och grönt köps på Lidl då de är helt överlägsna där faktiskt. Mycket billigare och fräschare råvaror där av någon anledning.

På vår ICA verkar de dessutom ha klappkass personal i just fruktavdelningen. Det går seriöst inte att handla tomater eller citrusfrukt utan att det ligger minst en rutten/möglig frukt där VARJE gång. Har tom sagt åt en tjej (anställd) som lade upp ruttna tomater medan jag plockade, "ojdå" sa hon bara lite nonchalant. Då kände jag mig gammal dock.

Handlar också grönsaker på Lidl så mycket som möjligt för precis som du säger är dom överlägsna där, det enda jag handlar på ICA är päron då Lidl har dåligt med just dom päronen jag vill ha eftersom jag är extremt kräsen med frukt och då menar jag extremt, kan vandra runt i flera butiker utan att komma hem med päron för att inget päron dög...
 
Och just det, älskar vår ICA maxi och det är smidigt med självscaningen som är en vinnarmetod som jag vet finns på många ställen men Maxi är frihet för mig. Handlat där sen vi var barn och när jag var sjuk så vågade mina föräldrar inte lämna mig ensam hemma, fick inte gå ut men när vi skulle handla på Maxi fick jag följa med ibland så det utstrålar frihet och något positivt i mitt liv som hänger kvar så här 12 år senare :love:

Och min favorit ost finns endast dör, har letat i alla butiker i stan i princip och hittar den bara den. mathem och olika nätbutiker och överallt. Den heter Slance dankia och är 10% ost så är vällagrad och mycket smak, är det någon som har den i sin butik?

Och, min lokala ICA butik har mycket saker så där handlas ofta och det tar typ 10 minuter att gå dit, lokala Coop är 200 meter bort men den är svindyr så där handlar jag i princip läsk och tunga saker för att slippa bara. Lidl tar det 5 minuter att gå till. Lyx!

Netto i krisfall för den gillar jag inte, kan hitta lite tuggben till hunden och Pepsi max (Ja jag är tyvärr beroende av light läsk, skäms över det men det är min last)
 
Senast ändrad:
Jag räknade ut att jag har typ 5 lite "större" butiker inom 10 minuters promenadväg plus ett bra gäng lite mindre orientaliska små affärer inom samma avstånd.
 
Blev lite fel, handlar på vår ICA här i stan ofta och inte bara päron, gillar vår ICA men det är ganska mycket folk ofta eftersom den ligger mitt i city, i galleriorna
 
När det gäller maten kan jag jämföra kilopris osv ibland och kan välja utifrån det någon gång ibland men det är inget jag bryr mig om i 99% av fallen, köper det jag vill ha för jag är kräsen, äter inte så mycket så det jag äter ska vara gott så trots att jag inte äter så mycket lägger jag mycket pengar på mat. Men annat är jag lite strängare med, typ tvål, toapapper, diskborstar och sånt tråkigt. Bryr mig liksom inte om om typ toaborsten är av ett visst märke, skiljer det typ 20 kr så tar jag den billigaste.
 
Nu har jag inte nåt superstrikt köpstopp men min hjärna är åtminstone för tillfället väldigt inriktad på att spara och tänker nästan hela tiden en kostnad skulle kunna utvecklas till om jag istället sparade den i fonder:D Väldigt effektivt tankesätt för mig i alla fall. Blir kanske lite väl snål, har saknat en lampa på bilen över en månad nu...
 
Jag räknade ut att jag har typ 5 lite "större" butiker inom 10 minuters promenadväg plus ett bra gäng lite mindre orientaliska små affärer inom samma avstånd.
Då är det ju jämförelsevis enkelt att välja.
Jag har lokala konsum 2-3 km hemifrån. Nästa mataffär är en (bra) mindre ICA som ligger 1½ mil bort, därefter är det 3½ mil ungefär.
Till Willys åker jag ungefär en gång i månaden, eftersom kattsanden är väldigt mycket billigare där jämfört med övriga affärer där jag tittat. Willys ligger dessutom ett par kvarter från den djurbutik där jag köper kattmaten (också det ungefär en gång i månaden) så jag brukar kombinera.

Visserligen finns ett stora Coop och en ICA extra ett par kilometer från jobbet, så det vore inte ogörligt att välja större affärer utan att åka en knapp mil från jobbet till Willys, men då har vi det där med kattmaten så jag "måste" ändå bort till området där Willys ligger.

Sedan, som sagt, lokala konsum. Helt OK på frukt och grönt, och har ju alla basvaror som behövs.
 
Hmm.
Det här med internet och reklam.
Det syns ju väldigt tydligt att datorn lagrar information utifrån vilken reklam som dyker upp på exempelvis Facebook.
En del beror på att vänner gillar och delar, annat beror på vad man har sökt på för något på internet.
Just nu får jag väldigt mycket garn-reklam (vilket är kul men oj så lockande, har just fått fram ett jätteläckert strumpgarn till extrapris i mitt flöde; tur att jag har massor med strumpgarn hemma och dessutom börjar tröttna på att sticka just strumpor när jag är inne på tredje paret på ganska kort tid).

Marknadsföring och reklam är ju en stor bransch och psykologin bakom är ju spännande. ´Locka med lite extrapriser, så köper väldigt många människor saker de varken behöver eller egentligen vill ha - med lite eftertanke.
 
Hmm.
Det här med internet och reklam.
Det syns ju väldigt tydligt att datorn lagrar information utifrån vilken reklam som dyker upp på exempelvis Facebook.
En del beror på att vänner gillar och delar, annat beror på vad man har sökt på för något på internet.
Just nu får jag väldigt mycket garn-reklam (vilket är kul men oj så lockande, har just fått fram ett jätteläckert strumpgarn till extrapris i mitt flöde; tur att jag har massor med strumpgarn hemma och dessutom börjar tröttna på att sticka just strumpor när jag är inne på tredje paret på ganska kort tid).

Marknadsföring och reklam är ju en stor bransch och psykologin bakom är ju spännande. ´Locka med lite extrapriser, så köper väldigt många människor saker de varken behöver eller egentligen vill ha - med lite eftertanke.
Jag har en Adblocker i min webbläsare, så jag ser inte reklam. Vissa inlägg på FB som är sponsrade syns ändå och på vissa webbsidor kommer det upp en varning om att jag har en Adblocker som jag måste avblockera på den sidan för att få komma vidare, men annars är det super tycker jag. Blir inte alls lika mycket som lockar osv. :)
 
Då är det ju jämförelsevis enkelt att välja.
Jag har lokala konsum 2-3 km hemifrån. Nästa mataffär är en (bra) mindre ICA som ligger 1½ mil bort, därefter är det 3½ mil ungefär.
Till Willys åker jag ungefär en gång i månaden, eftersom kattsanden är väldigt mycket billigare där jämfört med övriga affärer där jag tittat. Willys ligger dessutom ett par kvarter från den djurbutik där jag köper kattmaten (också det ungefär en gång i månaden) så jag brukar kombinera.

Visserligen finns ett stora Coop och en ICA extra ett par kilometer från jobbet, så det vore inte ogörligt att välja större affärer utan att åka en knapp mil från jobbet till Willys, men då har vi det där med kattmaten så jag "måste" ändå bort till området där Willys ligger.

Sedan, som sagt, lokala konsum. Helt OK på frukt och grönt, och har ju alla basvaror som behövs.
Ja dom vanliga sakerna finns där men det är mycket som bara finns på ICA Maxi, jag har kanske lite annorlunda matvanor och precisa saker jag vill ha så jag åker dit med mina föräldrar varje eller varannan vecka. För att hitta t.ex. min ost som endast finns där, den går inte att hitta på t.ex. lokala ICA eller någonstans i hela staden. Vissa vegetariska rätter var jätte svårt att hitta för bara några år sedan så jag fick åka runt hela stan för att få tag på dom men nu är det mycket lättare. Så det finns mycket men inte allt.

Växte upp i en relativt liten by med 3000 invånare. Vi hade en liten Konsum och en liten ICA. Vår ICA blev utsedd till Sveriges näst dyraste affär :D Att vi hade två butiker berodde enbart på att vi bodde nära en djurpark med massor av besökare och det här var enda stället för dom att handla så affärerna gick runt pga turisterna. Men sen låg närmsta affärerna där man veckohandlade 2,5-3 mil bort.
 
Angående boende, hur stor del av er inkomst/ekonomi går åt till hur ni bor? Bor ni billigt eller dyrt? Har ni valt var och hur ni bor pga priset eller utifrån vad ni drömmer om men som kanske är på gränsen till för dyrt? Finns det sätt att minska boendekostnaderna på? Lägger ni mycket pengar på boendet som skulle kunna sparas in under ett köpstopp?

Jag köpte en lägenhet/bostadsrätt och flyttade in i slutet av januari så har bott här i 2 månader snart. Min bostadsrättsförening går väldigt bra så vi har en gratismånad varje år så februari kostade ingenting. Ordinarie hyra är 2130 och då ingår värme, vatten och el :bump: Trodde inte det gick att bo så billigt i en så fräsch lägenhet. Köket är total renoverat 2017 och resten bara något eller några år innan och det är så otroligt fint :love:

I och med flytten har jag mer än halverat min bostadskostnad! I förra lägenhet som var en hyresrätt som var en etta på 37 kvm som var rejält sliten betalde jag 4300 plus el på 400 kr/månad så det blir 4700 och nu 2130 för en tvåa på 45 kvm centralt men med närhet till flera parker och 10 minuter till city med galleriorna med allt man kan behöva. Och jag flyttade bara över gatan så jag bor kvar i mot kvarter som jag älskar, kan se mitt gamla hus genom fönstret :D Otroligt :) Och en suverän sak är att jag istället för att bo på fjärde månaden utan hiss där man fick kämpa varje gång man handlat eller var lite trött fick kämpa sig upp, nu bor jag en halv trappa upp.

Och bland det allra bästa, jag bor 10 minuter från extra mormor och extra morfar som hjälper mig med hunden när jag behöver det, som när jag varit sjuk och borta länge eller om jag reser bort. Bor på promenadavstånd till min bror och hans sambo typ 15 minuter och typ 25 minuter från mina föräldrar.

Hoppas på att dom pengarna jag sparar nu ska göra så att jag inte längre går back varje månad innan.

Så ja, jag sätter mitt boende både utifrån pris och vad jag verkligen vill ha, letade ett år nästan innan den här lägenheten dök upp.

Skulle ni vilja flytta i och med ekonomin eller är det värt det eller inga problem alls med ekonomin?
 
Angående boende, hur stor del av er inkomst/ekonomi går åt till hur ni bor? Bor ni billigt eller dyrt? Har ni valt var och hur ni bor pga priset eller utifrån vad ni drömmer om men som kanske är på gränsen till för dyrt? Finns det sätt att minska boendekostnaderna på? Lägger ni mycket pengar på boendet som skulle kunna sparas in under ett köpstopp?

Jag köpte en lägenhet/bostadsrätt och flyttade in i slutet av januari så har bott här i 2 månader snart. Min bostadsrättsförening går väldigt bra så vi har en gratismånad varje år så februari kostade ingenting. Ordinarie hyra är 2130 och då ingår värme, vatten och el :bump: Trodde inte det gick att bo så billigt i en så fräsch lägenhet. Köket är total renoverat 2017 och resten bara något eller några år innan och det är så otroligt fint :love:

I och med flytten har jag mer än halverat min bostadskostnad! I förra lägenhet som var en hyresrätt som var en etta på 37 kvm som var rejält sliten betalde jag 4300 plus el på 400 kr/månad så det blir 4700 och nu 2130 för en tvåa på 45 kvm centralt men med närhet till flera parker och 10 minuter till city med galleriorna med allt man kan behöva. Och jag flyttade bara över gatan så jag bor kvar i mot kvarter som jag älskar, kan se mitt gamla hus genom fönstret :D Otroligt :) Och en suverän sak är att jag istället för att bo på fjärde månaden utan hiss där man fick kämpa varje gång man handlat eller var lite trött fick kämpa sig upp, nu bor jag en halv trappa upp.

Och bland det allra bästa, jag bor 10 minuter från extra mormor och extra morfar som hjälper mig med hunden när jag behöver det, som när jag varit sjuk och borta länge eller om jag reser bort. Bor på promenadavstånd till min bror och hans sambo typ 15 minuter och typ 25 minuter från mina föräldrar.

Hoppas på att dom pengarna jag sparar nu ska göra så att jag inte längre går back varje månad innan.

Så ja, jag sätter mitt boende både utifrån pris och vad jag verkligen vill ha, letade ett år nästan innan den här lägenheten dök upp.

Skulle ni vilja flytta i och med ekonomin eller är det värt det eller inga problem alls med ekonomin?
Jag bor dyrt. På gård. Värt varenda krona! Dock tänker vi så småningom borra bergvärme för att få ner elkostnaden, som blivit väldigt dyr. Bara elräkningen för januari gick på 6764 kr. (Sammanlagt kostar boendet cirka 15000/ månad.)
 
Jag bor dyrt. På gård. Värt varenda krona! Dock tänker vi så småningom borra bergvärme för att få ner elkostnaden, som blivit väldigt dyr. Bara elräkningen för januari gick på 6764 kr. (Sammanlagt kostar boendet cirka 15000/ månad.)

Åh fy! Har ni direktel som uppvärmning nu då? :)

Bor också på gård i ett rätt stort hus på ca 300 m2 att värma upp och vi eldar med ved som tur är.
 
Angående boende, hur stor del av er inkomst/ekonomi går åt till hur ni bor? Bor ni billigt eller dyrt? Har ni valt var och hur ni bor pga priset eller utifrån vad ni drömmer om men som kanske är på gränsen till för dyrt? Finns det sätt att minska boendekostnaderna på? Lägger ni mycket pengar på boendet som skulle kunna sparas in under ett köpstopp?

Jag köpte en lägenhet/bostadsrätt och flyttade in i slutet av januari så har bott här i 2 månader snart. Min bostadsrättsförening går väldigt bra så vi har en gratismånad varje år så februari kostade ingenting. Ordinarie hyra är 2130 och då ingår värme, vatten och el :bump: Trodde inte det gick att bo så billigt i en så fräsch lägenhet. Köket är total renoverat 2017 och resten bara något eller några år innan och det är så otroligt fint :love:

I och med flytten har jag mer än halverat min bostadskostnad! I förra lägenhet som var en hyresrätt som var en etta på 37 kvm som var rejält sliten betalde jag 4300 plus el på 400 kr/månad så det blir 4700 och nu 2130 för en tvåa på 45 kvm centralt men med närhet till flera parker och 10 minuter till city med galleriorna med allt man kan behöva. Och jag flyttade bara över gatan så jag bor kvar i mot kvarter som jag älskar, kan se mitt gamla hus genom fönstret :D Otroligt :) Och en suverän sak är att jag istället för att bo på fjärde månaden utan hiss där man fick kämpa varje gång man handlat eller var lite trött fick kämpa sig upp, nu bor jag en halv trappa upp.

Och bland det allra bästa, jag bor 10 minuter från extra mormor och extra morfar som hjälper mig med hunden när jag behöver det, som när jag varit sjuk och borta länge eller om jag reser bort. Bor på promenadavstånd till min bror och hans sambo typ 15 minuter och typ 25 minuter från mina föräldrar.

Hoppas på att dom pengarna jag sparar nu ska göra så att jag inte längre går back varje månad innan.

Så ja, jag sätter mitt boende både utifrån pris och vad jag verkligen vill ha, letade ett år nästan innan den här lägenheten dök upp.

Skulle ni vilja flytta i och med ekonomin eller är det värt det eller inga problem alls med ekonomin?
Oj vilket drömläge, ska erkänna att jag blev avis faktiskt!

Jag vantrivs typ i min etta på 45², vill gärna flytta men har inte riktigt ekonomin just nu. Betalar ~3800/mån för hyra, elen ingår inte men däremot gör fiber det. Skulle jag flytta skulle hyran bli dyrare men det byggs en hel del här och skulle kunna flytta till en mindre 3a för ungefär 1000 kr mer i månaden men just nu känns det som att det skulle bli lite väl påfrestande för ekonomin med ett så pass stort lån jag skulle behöva ta. Pga nödvändigt bilköp kommer jag snart bara ha ca 80'000 på sparkontot och det är lite för lite för att jag ska känna mig bekväm med lån.
 
Mitt hus går på med bostadslån och allt inräknat 2500,-/mån i detta inräknar jag allt. el- vatten-sopor-larm-tv-fiber mm

Det som kunde sparas in på köpstopp här är väl TV:n då den används sällan.


Övrigt gällande mataffärer jag passerar Ica, Coop, Citygross & willys till och från jobbet. Det mesta handlar jag på Coop då jag har medmera kortet. Av poänge jag samlar in där tar jag sedan ut en värdecheck och använder under julhandeln. Förra året vart den på 800kr så jag tycker jag tjänar ganska bra på att handla där.

Är anslute till Willlys och Ica men smågrejer handlas på Willys och Citygross om de har kampanj. Blir ingen omväg att stanna till där och hoppa in och handla.

Idag vart jag inne på Netto var tvungenn att handla en frukt pga av blodsockret och kände mig grymt nöjd när jag kom ut med enbart frukt för de hade ruggigt billiga tulpaner och jag ÄLSKAR tulpaner.
 
Åh fy! Har ni direktel som uppvärmning nu då? :)

Bor också på gård i ett rätt stort hus på ca 300 m2 att värma upp och vi eldar med ved som tur är.
Direktel, eldar och luftvärmepump. Men vi har en stuga på gården som vi hyr ut, där är det bara direktel. Planen är att sätta in en luftvärmepump där också. Sen så har vi uppvärmd sadelkammare, uppvärmt vatten till hästarna osv. Fyra bilar som har motor- och kupevärmare. Just januari hade vi typ tre veckor med temperaturer på -20 till -30 så det var ett skräckexempel. :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 774
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 215
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp