Köpstopp - nån som vill vara med?

Som bn
Då har du nog inte eluppvärmt hemma :).

Det har jag ingen aning om faktiskt, förra var med vattenelement men nu kan jag inte hitta något uttag för att lufta dom men eluppvärme är nog standard här där jag bor renoverats men modern. Hela gården byggdes 1982 en har gått igenom massor av renoveringar för att följa standard vi som leder här alltid ska kunna ha dt modern och jätte fint, t.ex. har jag valvbågar mellan vissa rum vilket gör det ännu vackrare,
 
Senast ändrad:
Nej, kan hända att det inte är köpstopp att köpa kläder som inte är ett måste. Men vad man behöver är ju också väldigt subjektivt - själv skulle jag inte komma på tanken att gå till frisör eller köpa skönhetsprodukter (köpstopp eller ej), men det kan andra se som helt nödvändigt.
Klipper du själv då?
 
Man har så olika syn på vad som är nödvändigt.
Jag har inte varit hos frissan på mer än 20 år, tror jag.
När det blir för illa räcker jag saxen till någon kompis som får ta det värsta. Jag har halvlångt tunt och ganska dåligt hår som alltid hänger i en fläta. Det syns inte om det är fem centimeter längre eller kortare, och det syns inte heller om det inte blir helt rakt.
Men så är jag inte värst bekymrad om mitt utseende heller (avspeglas även på hur sällan jag handlar jobbkläder, även normalt sett).

Bokade campingplats till SM i sommar - ska lägga in betalningen idag.
Det räknas inte i köpstoppet, eftersom träning och tävling med hästarna var undantaget redan från början. 250kr för helt meeting, visserligen utan el men ändå. Ganska billigt faktiskt.
Planen är att sova i lastbilen, med ordentligt med madrasser. Tävlingen går i mitten/slutet av juli så jag behöver ju inte vara orolig för att frysa.

Oj, de skulle aldrig gå för mig, jag klipper mig en/två gånger per år och får ALLTID skäll av frisören... Dom klagar på mitt slitna hår vilket jag redan vet, dom klagar på att jag har väldigt långt hår vilket jag vill ha men förra gången jag klippte mig ignorerade frisören det och kapade av minst 15 cm, blev väldigt ledsen för jag har sparat länge. Och hur jobbigt det är att klippa mig, att jag måste gå oftare, göra en massa inpackningar vilket jag antagligen borde men orkar inte bry mig.

Men jag blir väldigt ledsen när dom alltid säger så där, att håret är slitet, dom ifrågasätter längden för att det är så omodernt, att jag tappar så mycket hår (jaha, vad ska jag göra åt det? Jag är sjuk och tappar hår och har tappat ungefär häften men det har ju inte dom med att göra!) och har även fått höra att jag ser ut som en lantlolla och omodern och inte kan se ut så för att det är pinsamt och att hon skulle rädda mig :eek: Himla trevlig tjej det är men oavsett var jag går får jag allltid kommentarer, även av dom som verkar trevliga. Och allt det här kallpratet, det känns bara jobbigt så sparar ju på ett sätt in pengar på min frisörskräck genom att klippa mig en/två gånger per år för 200 kr/gång... Vilket inte prata om jobb och plugg när inte har något av det så brukar hitta på lite i förväg :D
 
Man har så olika syn på vad som är nödvändigt.
Jag har inte varit hos frissan på mer än 20 år, tror jag.
När det blir för illa räcker jag saxen till någon kompis som får ta det värsta. Jag har halvlångt tunt och ganska dåligt hår som alltid hänger i en fläta. Det syns inte om det är fem centimeter längre eller kortare, och det syns inte heller om det inte blir helt rakt.
Men så är jag inte värst bekymrad om mitt utseende heller (avspeglas även på hur sällan jag handlar jobbkläder, även normalt sett).

Bokade campingplats till SM i sommar - ska lägga in betalningen idag.
Det räknas inte i köpstoppet, eftersom träning och tävling med hästarna var undantaget redan från början. 250kr för helt meeting, visserligen utan el men ändå. Ganska billigt faktiskt.
Planen är att sova i lastbilen, med ordentligt med madrasser. Tävlingen går i mitten/slutet av juli så jag behöver ju inte vara orolig för att frysa.
Oj så billig camping! Var är SM? I viken gren är det du tävlar?
 
Oj så billig camping! Var är SM? I viken gren är det du tävlar?

SM för fjordhästar. Meetinget kommer att gå i Västervik i sommar och det är inte riktigt klart vilken häst jag ska anmäla i vad, men jag kommer att ha med mig tre hästar.
En av dem kommer att gå minst tre unghästklasser och eventuellt två SM-klasser (det beror lite på hur tight programmet blir ).
Jag kommer att delta med minst en häst i SM-dressyren, minst två i bruksridningen och två i precisionskörningen som det ser ut för tillfället.
 
Oj, de skulle aldrig gå för mig, jag klipper mig en/två gånger per år och får ALLTID skäll av frisören... Dom klagar på mitt slitna hår vilket jag redan vet, dom klagar på att jag har väldigt långt hår vilket jag vill ha men förra gången jag klippte mig ignorerade frisören det och kapade av minst 15 cm, blev väldigt ledsen för jag har sparat länge. Och hur jobbigt det är att klippa mig, att jag måste gå oftare, göra en massa inpackningar vilket jag antagligen borde men orkar inte bry mig.

Men jag blir väldigt ledsen när dom alltid säger så där, att håret är slitet, dom ifrågasätter längden för att det är så omodernt, att jag tappar så mycket hår (jaha, vad ska jag göra åt det? Jag är sjuk och tappar hår och har tappat ungefär häften men det har ju inte dom med att göra!) och har även fått höra att jag ser ut som en lantlolla och omodern och inte kan se ut så för att det är pinsamt och att hon skulle rädda mig :eek: Himla trevlig tjej det är men oavsett var jag går får jag allltid kommentarer, även av dom som verkar trevliga. Och allt det här kallpratet, det känns bara jobbigt så sparar ju på ett sätt in pengar på min frisörskräck genom att klippa mig en/två gånger per år för 200 kr/gång... Vilket inte prata om jobb och plugg när inte har något av det så brukar hitta på lite i förväg :D

Låter som en riktigt dålig frisör. (Klipper mitt hår själv pga liknande frisörer.)
 
SM för fjordhästar. Meetinget kommer att gå i Västervik i sommar och det är inte riktigt klart vilken häst jag ska anmäla i vad, men jag kommer att ha med mig tre hästar.
En av dem kommer att gå minst tre unghästklasser och eventuellt två SM-klasser (det beror lite på hur tight programmet blir ).
Jag kommer att delta med minst en häst i SM-dressyren, minst två i bruksridningen och två i precisionskörningen som det ser ut för tillfället.
Wow vad roligt,det skulle vara roligt att titta på om det var närmare mig. Vet att jag läst någon gång om bruksridning men är för lat för att googla leta runt :p, vad innebär den klassen? Är det första gång du är med i SM?

Jag har haft två fjordingar på foder, den sista lite mer än 2,5 år. Fick rida in henne från början och forma henne helt och hållet som jag ville och hon blev jätte fin eller lite gråt, skratt och tårar så blev det bättre än någon kunde tro och hon var jätte härlig.

Många verkar "se brukshästar/kallblod som mindre värda, inte alla så klart men upplevde det ibland) men jag älskar dom, har haft shettis, 2 fjordingar, en bruksnordis och sen min egna ponny jag hade i 12 år som var en arab, helt byte alltså men jag gillar dom allihop :love:
 
Senast ändrad:
Låter som en riktigt dålig frisör. (Klipper mitt hår själv pga liknande frisörer.)
Ja och det är inte bara en frisör utan i princip 99%. Jag klippte mig en gång hos hundens förra dagmatte och sen en gång hos mormor och det kan man kalla totalt anarki:D Det skiljde utan överdrift 10 cm från höger till vänster sida. När jag såg mig i spegeln fick jag smärre panik. Hon betalde för en klippning hos hennes frisör istället och betalde allt. han fick fixa så gott det gick.

Efter dom här händelserna vågar jag inte hemma hos vänner, mitt hår är långt, tjockt fast jag tappat mycket och inte rakt så det är väldigt svårklippt. Så för mig är det tvunget att gå dit, men som sagt, jag lägger max 400 kr/år på frisören.
 
Shit, shit, shit, jag trodde det mesta var klar, att det bara saknas ett par lågor till i upphängingsstången i sovrummet, vart på Mio idag och jag behövde 8 förvaringslådor utöver dom 3 jag redan har men dom hade bara en inne idag så fick beställa hem resten, det blir dock mycket snyggare när allt är klart men fick chocken när jag insett att jag totalt köpt lådor för typ 2000 kr.:D och :love: och :wtf: och :eek:på samma gång. Det skulle ju hjälpt till en ny byrå inser jag nu. Samtidigt är det här ganska flexibel jämfört med en byrå. Så nu börjar kontot och kortet att bli lite för tomt. MEN, efter det här kan jag inte komma på något mer just nu så kan hålla pengarna i skydd i ett tag.

Är dock stolt över att jag sen november inte handlat något före flytten dvs på 3 månader och nu har jag bara lagt pengar på lägenhet och det är så roligt att se det bli finare och finare.:heart
 
Wow vad roligt,det skulle vara roligt att titta på om det var närmare mig. Vet att jag läst någon gång om bruksridning men är för lat för att googla leta runt :p, vad innebär den klassen? Är det första gång du är med i SM?

Jag har haft två fjordingar på foder, den sista lite mer än 2,5 år. Fick rida in henne från början och forma henne helt och hållet som jag ville och hon blev jätte fin eller lite gråt, skratt och tårar så blev det bättre än någon kunde tro och hon var jätte härlig.

Många verkar "se brukshästar/kallblod som mindre värda, inte alla så klart men upplevde det ibland) men jag älskar dom, har haft shettis, 2 fjordingar, en bruksnordis och sen min egna ponny jag hade i 12 år som var en arab, helt byte alltså men jag gillar dom allihop :love:

Bruksridning: hästen ska vara lydig och tålig. Stå ut med fladdrande saker, kunna göra halt och stå stilla länge (upp mot en minut) med framhovarna mellan markeringar. Rygga i vinkel, acceptera att ryttaren kliver av och på mot lastbrygga, kunna acceptera att man flyttar föremål. Hoppning kan ingå men det är inte högt.

I år blir fjärde eller femte SM för min del. Av hästarna har Jenta varit med tre gånger tidigare, Yngve och Reggie var sin gång och Lester (som inte får åka med i år) har varit med två gånger.

Ja, det är intressant det där med vad som anses ge värde på en häst och kallbloden ligger inte så högt prissatt. Fast jag har faktiskt fått ett bud på nästa 60.000kr för min kallblodstravare vilket nog får ses som rätt högt för rasen. Som ridhäst, alltså, han kan inte gå trav.
 
Bruksridning: hästen ska vara lydig och tålig. Stå ut med fladdrande saker, kunna göra halt och stå stilla länge (upp mot en minut) med framhovarna mellan markeringar. Rygga i vinkel, acceptera att ryttaren kliver av och på mot lastbrygga, kunna acceptera att man flyttar föremål. Hoppning kan ingå men det är inte högt.

I år blir fjärde eller femte SM för min del. Av hästarna har Jenta varit med tre gånger tidigare, Yngve och Reggie var sin gång och Lester (som inte får åka med i år) har varit med två gånger.

Ja, det är intressant det där med vad som anses ge värde på en häst och kallbloden ligger inte så högt prissatt. Fast jag har faktiskt fått ett bud på nästa 60.000kr för min kallblodstravare vilket nog får ses som rätt högt för rasen. Som ridhäst, alltså, han kan inte gå trav.

Det var ett bra tag sedan jag hade kallblod så jag kan inte marknaden riktigt just nu men så var det då. Och den där överraskningen hos folk när man kommer in med fjording/kallblod och vinner dressyrtävlingar eller när andra i stallet överraskat säger att "Oj då, hon/han går ju jätte fint fast det är en fjording/ nordsvensk" Vet en tävling där vi tävlade ponny och storhäst i samma klass och vi vann ponny priset, det var det nog ingen som räknat med. Och domare kom ner och sa att det var den finaste fjordingen han sett.

Dock var det ett hårt arbete, hon var inte riden på 10 år när jag tog i henne, det gick inte att svänga för hon fattade inte tygeltag, det gick inte att leda, longera eller i princip göra något annat än att klappa lite på. En man i stallet sa lite skämtsamt när jag haft henne ett tag att jag hade förvandlat henne från en köttbulle till en vinthund :D

Lite OT nu men blir folk förvånade när dom ser dina fjordingar och hur fina dom är? Får du också komplimanger från folk som inte fattar att även kallblod går att rida som alla andra hästar?
 
Bruksridning: hästen ska vara lydig och tålig. Stå ut med fladdrande saker, kunna göra halt och stå stilla länge (upp mot en minut) med framhovarna mellan markeringar. Rygga i vinkel, acceptera att ryttaren kliver av och på mot lastbrygga, kunna acceptera att man flyttar föremål. Hoppning kan ingå men det är inte högt.

I år blir fjärde eller femte SM för min del. Av hästarna har Jenta varit med tre gånger tidigare, Yngve och Reggie var sin gång och Lester (som inte får åka med i år) har varit med två gånger.

Ja, det är intressant det där med vad som anses ge värde på en häst och kallbloden ligger inte så högt prissatt. Fast jag har faktiskt fått ett bud på nästa 60.000kr för min kallblodstravare vilket nog får ses som rätt högt för rasen. Som ridhäst, alltså, han kan inte gå trav.

Bruksridning låter roligt, är det vanligt på tävlingar nu? Bara det där att stå prick still är ju svårt fast det låter så lätt. Min arab vette tusan om hon skulle klara det, brukade beskriva henne som att sitta på en kruttunna för där fanns energi för 10 hästar till :heart
 
Det var ett bra tag sedan jag hade kallblod så jag kan inte marknaden riktigt just nu men så var det då. Och den där överraskningen hos folk när man kommer in med fjording/kallblod och vinner dressyrtävlingar eller när andra i stallet överraskat säger att "Oj då, hon/han går ju jätte fint fast det är en fjording/ nordsvensk" Vet en tävling där vi tävlade ponny och storhäst i samma klass och vi vann ponny priset, det var det nog ingen som räknat med. Och domare kom ner och sa att det var den finaste fjordingen han sett.

Dock var det ett hårt arbete, hon var inte riden på 10 år när jag tog i henne, det gick inte att svänga för hon fattade inte tygeltag, det gick inte att leda, longera eller i princip göra något annat än att klappa lite på. En man i stallet sa lite skämtsamt när jag haft henne ett tag att jag hade förvandlat henne från en köttbulle till en vinthund :D

Lite OT nu men blir folk förvånade när dom ser dina fjordingar och hur fina dom är? Får du också komplimanger från folk som inte fattar att även kallblod går att rida som alla andra hästar?

Den starkaste kommentaren var nog när jag var på en (större, nationell eftersom den var i närheten) dressyrtävling med min kallblodstravare. Vi larvade oss runt MSV C:1 på 58-59% och en i publiken kom framspringande och sade att "Jag måste bara säga - wow!"
Men hästen var ju en uppenbar travare med frysmärkning och allt.

Jo, enstaka personer har kommenterat enstaka fjordings insatser i positiva termer.

En medtävlande lät chockad över bedömningen för en av fjordingarna i somras "men, vilka dåliga poäng du fick av domaren, jag trodde att du skulle vinna!"

En domare gullade med en fjording i somras, när han gjort en trevlig insats och fått rosett i dressyrtävling mot "hästar": "Du var för söt, du!" med kli bakom öronen i prisutdelningen (domaren delade ut rosetterna). Fjordingen i fråga var yngsta startande i klassen dessutom.

En B-tränare, tillika domaraspirant för GP har kommenterat att "Jaha, då får man väl köpa sig en fjording, då" när hon sett ungvalacken in action (samme som fick höra att han var för söt av en annan domare).

En speaker kunde inte hålla sig vid en tävling när jag startade en fjording som fyraåring (han slutade på plats åtta av arton, bland storhäst) utan sade "och så tackar vi kryddelydd och hennes väldigt duktiga unghäst för den här ritten"

Så visst, det dyker upp en del positiva kommentarer.
Men inga av karaktären "det där hade jag inte trott att en fjording kunde".
 
Tjoho, glädje och irritation på mig själv samtidigt. En granne i huset mittemot ställde ut en låda med saker som skänktes iväg, jag hittade två jätte, jätte fina krukor/vaser som skulle passa perfekta hemma men precis när jag burit allt över gatan och hem så tappade jag en av dom precis när jag öppnade dörren här hemma, är så jäkla arg på mig själv. Men nåja, en är bättre än ingen. Hittade också en jätte fin lite större ljuslykta i vitt som gör sig perfekt i hallen där något behövdes. Så två gratis saker på en och samma gång och inte skräp utan fina såna. Ibland har man tur (och snälla grannar)

Sist jag handlade mat var kassarna så hemskt tunga att jag inte kunde ta mig från bilen hem, mamma ville hjälpa mig men envis som jag är ville jag klara det själv jag vinglade från sida till sida, var nära att ramla hela tiden och då såg min granne i 80 års åldern det och så hjälptes vi åt att få hem allt, älskar när det är sån stämning där jag bor.:heart

Hittills finns inga tvivel på att jag gjorde rätt köp. Fin lägenhet, billig hyra, nära till allt, snälla grannar, aldrig någon som stör på kvällen som i förra lägenheten där det var lyhört och en hel del grannar som förde massor av ljud, både lyssnade på hög musik och festade.

MEN det "roligaste" störningsmomentet var ett tag inte musik utan ett par grannar som alltid hade sex, man hörde tjejen skrika och stöna och hur sängen slog in mot väggen gång på gång och det var ofta ofta, dom hade säkert ett fantastiskt sexliv men inget jag kände att jag ville vara en del av... När pappa och min bror hälsade på frågade pappa vad det var som lät så mycket, fick snällt förklara att det var mina grannar som hade sex :p

Höjden blev när det satt en lapp på dörren där det stod med stora bokstäver "Snälla ni som har sex, tänk på oss grannar. Huset är lyhört och ni stör alla oss andra" :D Den lappen försvann snabbt;) Ett annat par både på olika våningsplan och gick mellan lägenheterna i alternativt endast trosor eller endast kalsonger, mötte killen i tvättstugan sittandes på torktumlaren i kalsonger.

Min granne mitt emot ringde på och sa att hon försökt ta livet av sig och tagit tabletter och bad mig ringa 112, samma kvinna tog en liten vilopaus på väg upp till vår våning högst upp med en öl i trappuppgången för att ladda upp sig igen.

Det var ett knivråns försök i trappen och någon tappade en pizza i trapphuset som ingen tog upp på 2 veckor.

Ska inte dra alla grannar men kan säga att det var många, många original och allmänt skumma typer. Här verkar det vara lugnt och sansat så jag har inte bara köpt en lägenhet utan lugn och ro och lite mer "normala" människor.
 
Den starkaste kommentaren var nog när jag var på en (större, nationell eftersom den var i närheten) dressyrtävling med min kallblodstravare. Vi larvade oss runt MSV C:1 på 58-59% och en i publiken kom framspringande och sade att "Jag måste bara säga - wow!"
Men hästen var ju en uppenbar travare med frysmärkning och allt.

Jo, enstaka personer har kommenterat enstaka fjordings insatser i positiva termer.

En medtävlande lät chockad över bedömningen för en av fjordingarna i somras "men, vilka dåliga poäng du fick av domaren, jag trodde att du skulle vinna!"

En domare gullade med en fjording i somras, när han gjort en trevlig insats och fått rosett i dressyrtävling mot "hästar": "Du var för söt, du!" med kli bakom öronen i prisutdelningen (domaren delade ut rosetterna). Fjordingen i fråga var yngsta startande i klassen dessutom.

En B-tränare, tillika domaraspirant för GP har kommenterat att "Jaha, då får man väl köpa sig en fjording, då" när hon sett ungvalacken in action (samme som fick höra att han var för söt av en annan domare).

En speaker kunde inte hålla sig vid en tävling när jag startade en fjording som fyraåring (han slutade på plats åtta av arton, bland storhäst) utan sade "och så tackar vi kryddelydd och hennes väldigt duktiga unghäst för den här ritten"

Så visst, det dyker upp en del positiva kommentarer.
Men inga av karaktären "det där hade jag inte trott att en fjording kunde".
Härligt att du fått så fina kommentar, jag fick ju också ganska många faktiskt där när jag fått "ordning" på henne, både hon och min arab sågs som omöjliga fall, att det aldrig skulle gå att göra något med dom.

Förstår dock att fjordingen som jag hade längst inte sågs som särskilt fin ut i början, hon var liksom ett vrak som hövde bergas upp till ytan för att alla skulle se henne. Ingen förstod varför jag valde fjordingen och sen araben som var i ett bedrövligt skick, alldeles för smal, inga muskler, misshandlad, rädd för precis allt och inte inriden fast hon var 9 år, Har aldrig sett en så rädd häst varken förr eller senare. Jobbade från marken i ett halvår för att knyta förtroende och bygga upp henne fysiskt för det går ju inte att sätta sig upp och rida på ett benrangel.

Båda dom hästarna sågs som farliga, omöjliga och tanken var att dom aldrig mer skulle ridas för att det aldrig skulle gå. Alla sa att jag borde välja en häst som jag inte behövde kämpa livet ur mig för att ha, verkligen ingen höll med mig om att det inte finns några omöjliga fall om man bara ger hästen/hunden/barnet en chans att lyckas. Jag tycker det är roligt med utmaningar och se djuret växa, bilda en stark relation från grunden och liksom växa tillsammans
 
Hur kan du bara lägga 500 kr i hyra? Låter ju som värsta bästa men iof ligger det kanske lite off?
Det är en bostadsrätt, så 500 är för räkningar plus underhållskostnad för lägenheten. Men då bor jag i ett av Europas billigaste länder, så det går inte riktigt att jämföra.

Vad kul att du har hittat en lägenhet som du verkligen trivs i, dina tidigare grannar lät inte alls roliga O_o
 
Det är en bostadsrätt, så 500 är för räkningar plus underhållskostnad för lägenheten. Men då bor jag i ett av Europas billigaste länder, så det går inte riktigt att jämföra.

Vad kul att du har hittat en lägenhet som du verkligen trivs i, dina tidigare grannar lät inte alls roliga O_o
Hur stor del av din lön går den på?
 
Jag kan precis ha skrikit "men sansa dig kvinna!" åt mig själv och klickat bort webshoppen där jag satt och knackade i min adress. :laugh: Jag ska beställa, men hade precis sagt att jag skulle avvakta tills alla räkningar är betalda. Och 15 sekunder senare sitter jag och checkar ut :cautious:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 667
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 228
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 943
Senast: Dimmoln
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 290
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp