Köpt föl, Inavel/linjeavel?

Melonia

Trådstartare
Hej!

Jag har ett föl på 9 månader här och nu när jag luskat runt lite överallt (i efterhand...) kommer det fram att Pappan till henne är också Pappan till mamman..

Jag är inte så duktigt på detta med avel, men, det är väl knappast en bra grej? Hur påverkar det fölet?

Tacksam för svar snart!
 
Hur inavel påverkar är omöjligt att säga. Risken finns att någon negativ gen finns i dubbelupplaga och att det ställer till problem men det kan lika gärna vara positiva gener som dupliceras och därmed ger en extra skjuts åt individen. Troligen är det en blandning av negativt och positivt som följt med.
COI procenten i hästen i fråga blir 25% vilket är mycket högt och inte rekommenderat men som sagt ingen kan säga vad som kan hända. Det man kan göra är att titta på kända recessiva sjukdomar för rasen och testa för dem om gentest finns (tex CA i arab).
 
Hej!

Jag har ett föl på 9 månader här och nu när jag luskat runt lite överallt (i efterhand...) kommer det fram att Pappan till henne är också Pappan till mamman..

Jag är inte så duktigt på detta med avel, men, det är väl knappast en bra grej? Hur påverkar det fölet?

Tacksam för svar snart!
Det påverkar inte fölet,hästar är inte så känsliga för inavel så man behöver avla tajtare i fler generationer innan det händer något, men jag kan tycka att det är en för nära avel och jag förstår inte varför man gjort så faktiskt.
Är det en liten ras eller något?
Och kollar man inte stammen innan man köper ett föl? Det är ju det enda man har att gå på..
 
Hittade det här när jag googlade runt lite:

Inavel av hästar​


Parning mellan besläktade individer ger inavel. Inavel ökar risken för ärftliga defekter och försämrar fruktsamhet, tillväxt, livskraft och prestation.
Ju mer inavlad en häst är desto större är risken för negativa effekter. Linjeavel är ett annat namn för inavel. Linjeavel har använts inom hästaveln för att säkerställa att vissa anlag förs vidare till nästa generation. Idag finns andra metoder för att avgöra vilka hästar som har bra anlag.
Inavel innebär inget nyskapande. Det återskapar bara något man redan har och på köpet ökar risken för sjukdomar. Inavelsgraden är ett mått på hur nära släkt föräldrarna är. Ju närmare släkt föräldrarna är desto högre blir fölets inavelsgrad.

Inavelsgrad​


Inavelsgraden för en avkomma beräknas som hälften av släktskapet mellan föräldrarna. Halvsyskon är 25 procent släkt. Om två halvsyskon paras blir därför fölets inavelsgrad 12,5 procent. Det är alldeles för högt. Inavelsgraden bör inte överstiga 5 procent.


En bra tumregel är att samma häst inte ska förekomma två gånger närmare än i det tredje generationsledet i stamtavlan.

källa: https://hastsverige.se/om-hastar/hastavel-uppfodning/vad-ar-hastavel/vad-ar-inavel/
 
Om ditt föl har samma pappa och morfar är det inavel. Det finns lyckade exempel där duktiga uppfödare fått fram bra individer genom avel med närbesläktade individer. Det beror mycket på vilka individer man avlar på eftersom anlagen förstärks. Är hingsten en god och sund individ kan det vara positivt.
Sen ska man också tänka på hans stam, finns det närbesläktade individer nära i stammen på honom? Är mormor släkt med honom?
 
Jag börjar bli lite rörig i huvudet men jag hoppas det inte ska vara några problem. Jag blir skickad till sidor av inblandade folk i detta så jag vet knappt vad som är upp och ner längre. Får nog titta på detta i lugnan ro istället en annan dag. Men tack för hjälpen! För många kockar.... Tack igen!
 
Jag börjar bli lite rörig i huvudet men jag hoppas det inte ska vara några problem. Jag blir skickad till sidor av inblandade folk i detta så jag vet knappt vad som är upp och ner längre. Får nog titta på detta i lugnan ro istället en annan dag. Men tack för hjälpen! För många kockar.... Tack igen!
Det är ju bara att kolla i blup, så snurrigt är det ju inte?

https://www.blup.se/sv-SE/horses/331117-rarity-me-swb
 
Nej, det var lätt på den sidan! Tack! Skippa dumförklarningarna också tack. Jag har själv inte vetat vart jag ska kolla upp detta utan pratat med bekanta på telefon så har de upplyst mig efter frågat vad hon hette osv. Jag vill leva med häst i vårt liv igen, haft häst innan. Men då har jag haft lyxen av att ha folk runt om där jag bott som haft hästar till salu och när jag sett att mor och far är sunda i psyke är det allt jag behöver veta egentligen. Men nu ser man ju lätt att det är inget! Tack! Inte för att jag hade sålt henne för det men skönt att veta vad man har att vänta sig :)
 
Jag börjar bli lite rörig i huvudet men jag hoppas det inte ska vara några problem. Jag blir skickad till sidor av inblandade folk i detta så jag vet knappt vad som är upp och ner längre. Får nog titta på detta i lugnan ro istället en annan dag. Men tack för hjälpen! För många kockar.... Tack igen!
Fin stam! Borde kunna bli en bra dressyrhäst.
 
Hej!

Jag har ett föl på 9 månader här och nu när jag luskat runt lite överallt (i efterhand...) kommer det fram att Pappan till henne är också Pappan till mamman..

Jag är inte så duktigt på detta med avel, men, det är väl knappast en bra grej? Hur påverkar det fölet?

Tacksam för svar snart!

Som flera andra redan skrivit är ditt föl inte inavlat. Lycka till med den. Blir säkert en trevlig ridhäst i framtiden 🙂
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 508
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp