Köpt häst med konstig hälta

Almii

Trådstartare
Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8).

7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare tävlar i hoppning, full tävlingskondition. Enligt säljare är det enda problemet att den inte går att rida ut på ensam. Ingen skadehistorik.

Provriden 1 gång, supersnäll och precis som dom beskrev. Lite tung i handen/munnen och generellt inte helt genomriden och utbildad men det var enligt förväntningar och kändes som han hade sett ut på film. Det jag kände var det bästa var hur stabil han kändes och hur bra koll han hade på benen, inget vingel eller fladder på något sätt.

Klinikbesiktad med exportröntgen som resulterade i anmärkning på tänderna (kräver mer regelbundna checkar än vanligt), blåsljud på hjärtat (ska ej ha någon påverkan på duglighet) och lös benbit höger bakhas (ska ej ha påverkan då den sitter väldigt bra till). Vi prutade såklart men valde att köpa med största rädslan för att tänderna kan komma att bli en jobbig historia i värsta fall. Helt godkänd annars, inga frågetecken.

Körde hem honom direkt från kliniken. Direkt in i boxen och dagen efter ut i konvalescenthage i väntan på hopsläpp med hagkompisar. Tog några dagar med bara promenader och box/konvalescenthage (alltså ganska stillastående, ingen risk för skada pga yttre trauman).

Red första gången samma vecka på söndagen (28/8). Började skritta fram, inget konstigt. Trava fram, inget konstigt. Galopperade, lite pigg och starkare än jag kom ihåg men inget anmärkningsvärt. Gick ner till trav kändes lite vinglig och okontrollerad och PANG helt blockhalt höger framben vid ett hörn i vänster varv. Hann känna 3-4 steg i skritten innan jag kastade mig av. Han stod några sekunder och lyfte ordentligt på benet, kändes som de gått av på mitten typ.. jag gick fram och kände efter nåt tokigt på benet och tog sen tag i benet och böjde upp det till max. När jag sen släppte ställde han ner det och verkade inte alls ha ont längre. Skrittade och travade för hand och visade ingen hälta…

Longerade dagen efter, lite snubblig men ingen sån blockhälta elr hälta alls som dagen innan.

Red igen på tisdagen (30/8) och hann knappt börja trava innan equiterapeten som var ute kommenterade att han rörde ett framben konstigt i traven. Precis när hon sa det hände samma sak igen. Helt plötsligt började han hoppa på 3 ben i samma hörn i vänster varv, skritt den här gången. Jag hoppade av och igen ville han inte stötta på benet. den här gången tog det nästa 2-3 minuter innan han ställde ner det, visade fortfarande obehag dock. Skrittade några steg och såg lite obekväm ut första stegen men visade ingen hälta vid longering bara nån minut senare i varken trav elr skritt på stor/liten volt.

Av förklarliga anledningar meddelade vi säljaren direkt att något är ordentligt fel och att vi vill häva köpet (skriftligt och muntligt). Såklart håller säljaren inte med och är övertygad om att nåt hänt under vår tid, undrar om vi letat efter sår, svullnader, kanske sträckt sig osv men självklart har jag kollat igenom hela hästen med förstoringsglas minst 3 ggr timmen sen köp. Det här är ingen vanlig hälta…

Ingen värme svullnad eller ens smärta vid palpering av rygg osv. DOCK spänd och hård på musklerna i underhalsen på båda sidor. Equiterapeten sa direkt vid ridning att det såg ut som problem med halskotpelaren…

Oavsett vad känns det som att nerver eller liknande kan ha något med saken att göra. Jag har aldrig varit med om en häst som bara visar hälta vid ridning under ryttare och då är helt blockhalt från ingenstans. Att det kommer och går och går över direkt på det här sättet. Finns inga yttre tecken på vad som kan vara problemet förutom spända halsen.

Enligt stallpersonal ska han även ha stått som en fånghäst i hagen nån gång och haft höger framben extra långt fram, sett lite samma tendenser i boxen men kan ju vara för att jag letar efter problem nu. Även vid promenad har han vid 2 tillfällen bockat ganska rejält 1 eller 2 ggr helt oprovocerat som om det var kryp som irriterade trots inga kryp i närheten och sen gått helt lugnt som vanligt.

Värt att nämna, veterinärtid är bokad så vi kommer utreda och hoppas på att hitta problem direkt…

Känns alldeles för tungt att köpa en skadad häst med sån konstiga symptom så jag orkar inte ens tänka på det. Vet inte hur jag ska orka det här faktiskt… nån som har nån liknande historia, känner igen symptom och vet var vi ska leta efter problem eller som bara har pepp till en uppgiven nybliven hästägare som lägger all tid, energi och pengar på en häst som jag aldrig (oavsett resultat från veterinärutredning) kommer känna mig trygg med att den mår bra och går att rida om vi inte nu kan häva köpet direkt.. har som sagt bara gått 2 veckor sen köp och redan har allt gått till skiten. Är helt uppgiven och vill bara sluta med hästar för gott.

Han har en bra och utprovad sadel.
 
Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8).

7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare tävlar i hoppning, full tävlingskondition. Enligt säljare är det enda problemet att den inte går att rida ut på ensam. Ingen skadehistorik.

Provriden 1 gång, supersnäll och precis som dom beskrev. Lite tung i handen/munnen och generellt inte helt genomriden och utbildad men det var enligt förväntningar och kändes som han hade sett ut på film. Det jag kände var det bästa var hur stabil han kändes och hur bra koll han hade på benen, inget vingel eller fladder på något sätt.

Klinikbesiktad med exportröntgen som resulterade i anmärkning på tänderna (kräver mer regelbundna checkar än vanligt), blåsljud på hjärtat (ska ej ha någon påverkan på duglighet) och lös benbit höger bakhas (ska ej ha påverkan då den sitter väldigt bra till). Vi prutade såklart men valde att köpa med största rädslan för att tänderna kan komma att bli en jobbig historia i värsta fall. Helt godkänd annars, inga frågetecken.

Körde hem honom direkt från kliniken. Direkt in i boxen och dagen efter ut i konvalescenthage i väntan på hopsläpp med hagkompisar. Tog några dagar med bara promenader och box/konvalescenthage (alltså ganska stillastående, ingen risk för skada pga yttre trauman).

Red första gången samma vecka på söndagen (28/8). Började skritta fram, inget konstigt. Trava fram, inget konstigt. Galopperade, lite pigg och starkare än jag kom ihåg men inget anmärkningsvärt. Gick ner till trav kändes lite vinglig och okontrollerad och PANG helt blockhalt höger framben vid ett hörn i vänster varv. Hann känna 3-4 steg i skritten innan jag kastade mig av. Han stod några sekunder och lyfte ordentligt på benet, kändes som de gått av på mitten typ.. jag gick fram och kände efter nåt tokigt på benet och tog sen tag i benet och böjde upp det till max. När jag sen släppte ställde han ner det och verkade inte alls ha ont längre. Skrittade och travade för hand och visade ingen hälta…

Longerade dagen efter, lite snubblig men ingen sån blockhälta elr hälta alls som dagen innan.

Red igen på tisdagen (30/8) och hann knappt börja trava innan equiterapeten som var ute kommenterade att han rörde ett framben konstigt i traven. Precis när hon sa det hände samma sak igen. Helt plötsligt började han hoppa på 3 ben i samma hörn i vänster varv, skritt den här gången. Jag hoppade av och igen ville han inte stötta på benet. den här gången tog det nästa 2-3 minuter innan han ställde ner det, visade fortfarande obehag dock. Skrittade några steg och såg lite obekväm ut första stegen men visade ingen hälta vid longering bara nån minut senare i varken trav elr skritt på stor/liten volt.

Av förklarliga anledningar meddelade vi säljaren direkt att något är ordentligt fel och att vi vill häva köpet (skriftligt och muntligt). Såklart håller säljaren inte med och är övertygad om att nåt hänt under vår tid, undrar om vi letat efter sår, svullnader, kanske sträckt sig osv men självklart har jag kollat igenom hela hästen med förstoringsglas minst 3 ggr timmen sen köp. Det här är ingen vanlig hälta…

Ingen värme svullnad eller ens smärta vid palpering av rygg osv. DOCK spänd och hård på musklerna i underhalsen på båda sidor. Equiterapeten sa direkt vid ridning att det såg ut som problem med halskotpelaren…

Oavsett vad känns det som att nerver eller liknande kan ha något med saken att göra. Jag har aldrig varit med om en häst som bara visar hälta vid ridning under ryttare och då är helt blockhalt från ingenstans. Att det kommer och går och går över direkt på det här sättet. Finns inga yttre tecken på vad som kan vara problemet förutom spända halsen.

Enligt stallpersonal ska han även ha stått som en fånghäst i hagen nån gång och haft höger framben extra långt fram, sett lite samma tendenser i boxen men kan ju vara för att jag letar efter problem nu. Även vid promenad har han vid 2 tillfällen bockat ganska rejält 1 eller 2 ggr helt oprovocerat som om det var kryp som irriterade trots inga kryp i närheten och sen gått helt lugnt som vanligt.

Värt att nämna, veterinärtid är bokad så vi kommer utreda och hoppas på att hitta problem direkt…

Känns alldeles för tungt att köpa en skadad häst med sån konstiga symptom så jag orkar inte ens tänka på det. Vet inte hur jag ska orka det här faktiskt… nån som har nån liknande historia, känner igen symptom och vet var vi ska leta efter problem eller som bara har pepp till en uppgiven nybliven hästägare som lägger all tid, energi och pengar på en häst som jag aldrig (oavsett resultat från veterinärutredning) kommer känna mig trygg med att den mår bra och går att rida om vi inte nu kan häva köpet direkt.. har som sagt bara gått 2 veckor sen köp och redan har allt gått till skiten. Är helt uppgiven och vill bara sluta med hästar för gott.

Han har en bra och utprovad sadel.
Du har väl minst veterinärvård-försäkring?

På hemförsäkringen har man ofta juridisk hjälp. Kolla efter en juridisk hjälp. på häst.
lycka till
 
Jag hade nog för säkerhets skull tagit ut hovslagare och t ex kollat efter hovböld. Inte jättetroligt att det skulle vara det kanske, men ibland kan det yttra sig så där märkligt, med hälta av och till. Är hästen varm i hoven? Puls?
 
Höger fram lågt ner, kanske hoven, baserat på reaktionerna. Nästan som att nåt hamnar i kläm iom plötsligt blockhalt och sen släpper det?

Hovbölder brukar dom ha mer ihållande smärta av. Är han varm på nån av hovarna eller någon annanstans?

Kan du reklamera tycker jag absolut du ska försöka, det luktar dyr utredning...
 
Mitt sprättedjur fick en "liknande" hälta. Skriver liknande då det kom pang och sedan borta.
Det hände när jag ledde in från hagen. Helt plötsligt såg det ut som om hästen vinglade till och så kunde han inte stödja på en frambenet. Minns inte vilket nu det är ett par år sedan. Huvudet fastande även typ nere vid marken. Jag fick tvinga fram honom och han var blockhalt för att ca 20 m senare vara precis som vanligt igen. Ingen smärta, ingen hälta, ingen värme. Det hände flera gånger, en gång precis innan jag skulle rida då jag skrittade fram för hand. Satt vid det tillfället ändå upp för att känna på honom och han gick bättre än någonsin. Jag trodde det var neurologiskt och var säker på att förlora hästen. Lång historia kort blev heldag på kliniken och slutade med att jag åkte hem med en frisk häst. Han hade en muskelknuta bakom bogbladet som tryckte på något nervcentra där, den lossades av deras equiterapeut. Problemen har aldrig kommit tillbaka.
Ditt kanske är annorlunda men vill i alla fall ge en positiv historia av ett liknande problem
 
Japp, låter som halskotpelaren. Min älskling fick en nackskada som gjorde att hon kunde gå från helt ren till blockhalt efter en vändning. Kände mig helt korkad när jag hade ut veterinären och hon var hur ren som helst, tills vi vände och hon var blockhalt. Palpering, akupunktur och kiropraktik och hon var helt ren igen och inga problem alls, till nästa gång.

I vårt fall var det väldigt viktigt att hon hölls välmusklad och reds "rätt", varma täcken när kylan kom och återkommande besök från samme veterinär som satte nålar och rättade till ev låsningar som kom av spänningar.

Det fungerade några år, men efter ett föl och en senskada så trots att jag kämpade med tömkörning i timmar/vecka så kom problemet åter allt oftare och en vacker sommarmorgon fick hon sluta med sommarens fölungar på näthinnan och en varm sommarsol som lös när min värld blev nattsvart.
 
Finns tyvärr en möjlighet att hästen är drogad vid ridning och klinik. Tog ni blodprov vid besiktningen och röntgen? Hade sagt att det är väldigt viktigt med en sådan om man köper importhäst sv en handlare. Tyvärr har man läst många såna historier på nätet om folk som blir blåst :/
 
Men fy, din stackare. Jag hade nog röntgat halskotpelaren först och främst bara för att utesluta om det skulle komma därifrån. Finns sjukt många skumma symtom som kommer därifrån. Så slipper du gå igenom hela hästen bedöva till höger och vänster och lägga mängder med pengar på det med tanke på att hästen redan är exportröntgad. ( Om det nu var rätt plåtar till rätt häst)
 
Är absolut ingen expert men har själv problem med en instabil axel och det gör fruktansvärt ont om jag jag stöter till armen eller rör den för fort eller åt nåt håll som inte är rakt fram 😆.
Det positiva är att det släpper efter ca 30-60 sek 👍🏻.
Det låter nästan som om det har något med nerver i kläm att göra på din pålle.
Hoppas du hittar felet. 😊
 
Jag menar inte detta på ett överlägset sätt alls men nästa gång du köper en import.. Röntga hals och rygg också om du ändå kostar på dig röntgen på benen.
I mina öron låter det spontant som två saker. 1, Hästen har haft en skada men varit smärtlindrad när du köpte den. 2, Den har en skada i hals/nacke.
Det är självklart möjligt att säljaren inte visste om detta då hästarna kan tex få det av att ha gått omkull i hagen eller liknande och det behöver inte alltid visa sig direkt. Vad som talar för att säljaren ev inte om visste om detta är isåfall att hästen är i full tävlingskondition. Det säger ju sig själv att en häst som är skadad är inte i full kondition. Är hästen regelbundet tävlad eller är det hackigt i resultaten?
En annan sak som är bra att "lära" sig som hästägare är att inte måla fan på väggen och ge upp redan. Ta det lugnt och andas, åk till veterinären och se vad denne säger. Det finns hästar som alltid hittar på ngt eller får dom mesta konstiga diagnoserna, man blir härdad helt enkelt. ;)
 
Jag har ingen erfarenhet av den typen av hälta du beskriver, men tänkte bara att hästar kan skada sig under de mest säkra omständigheter. De kan stå på boxvila eller i sjukhage och ändå lyckas med något, tex att sparka på sig själv, rulla fast, slå i nacken i krubban etc..
Jag hade meddelat säljaren (vilket du verkar ha gjort) och sedan avvaktat vad veterinärutredningen visar. Visar det sig att skadan fanns innan köpet får du häva köpet och även kräva ersättning för utredningen.
 
Jag har ingen erfarenhet av den typen av hälta du beskriver, men tänkte bara att hästar kan skada sig under de mest säkra omständigheter. De kan stå på boxvila eller i sjukhage och ändå lyckas med något, tex att sparka på sig själv, rulla fast, slå i nacken i krubban etc..
Jag hade meddelat säljaren (vilket du verkar ha gjort) och sedan avvaktat vad veterinärutredningen visar. Visar det sig att skadan fanns innan köpet får du häva köpet och även kräva ersättning för utredningen.
Precis så hade jag också agerat. Ju snabbare hästen kommer till veterinären, desto bättre.

Bara se till att säljaren har fått information om att ts tänker att utreda skadan, och att det kan bli fråga om att vilja häva köpet, beroende på veterinären.

Och andas, ts! ❤
 
Jag förstår att det är jobbigt :(

Hoppas att ni hittar problemet och kan häva köpet (eller åtgärda om det går). Du skriver att du vill ha hjälp med var ni ska leta. Det är alltid svårt när hästen inte uppvisar symtomen konstant eller förutsägbart men att röntga hals och bröstrygg samt undersöka mjukdelar runt nervplexat fram tycker jag ingår i en första koll. Plus att testa känselbortfall i hf och balanstest.
Men jag sitter på nätet och gissar över en häst jag aldrig sett som dessutom inte har klockrena symtom. Det är bra att du bokat tid till veterinär, jag hoppas att du har förtroende för den veterinären.
Önskar dig all lycka till., förstår att det är tufft.
 
Du har väl minst veterinärvård-försäkring?

På hemförsäkringen har man ofta juridisk hjälp. Kolla efter en juridisk hjälp. på häst.
lycka till
Ja han är försäkrad både liv och vård, inga reservationer. Tack för tips med juridisk hjälp!
 
Jag hade nog för säkerhets skull tagit ut hovslagare och t ex kollat efter hovböld. Inte jättetroligt att det skulle vara det kanske, men ibland kan det yttra sig så där märkligt, med hälta av och till. Är hästen varm i hoven? Puls?
Yes hovis har varit ute och skott en omgång och kollade igenom höger fram noga men hittade inget konstigt.
 
Jag har ingen erfarenhet av den typen av hälta du beskriver, men tänkte bara att hästar kan skada sig under de mest säkra omständigheter. De kan stå på boxvila eller i sjukhage och ändå lyckas med något, tex att sparka på sig själv, rulla fast, slå i nacken i krubban etc..
Jag hade meddelat säljaren (vilket du verkar ha gjort) och sedan avvaktat vad veterinärutredningen visar. Visar det sig att skadan fanns innan köpet får du häva köpet och även kräva ersättning för utredningen.
Självklart är det så, jag bara blundar och hoppas på att det inte är fallet 😅 Skulle vara så himla typiskt om han lyckats skada sig inom 6 dagar trots att han praktiskt taget varit inlindad i bubbelplast men det skulle inte förvåna mig. Typiskt häst att lyckas med det…
 
Japp, låter som halskotpelaren. Min älskling fick en nackskada som gjorde att hon kunde gå från helt ren till blockhalt efter en vändning. Kände mig helt korkad när jag hade ut veterinären och hon var hur ren som helst, tills vi vände och hon var blockhalt. Palpering, akupunktur och kiropraktik och hon var helt ren igen och inga problem alls, till nästa gång.

I vårt fall var det väldigt viktigt att hon hölls välmusklad och reds "rätt", varma täcken när kylan kom och återkommande besök från samme veterinär som satte nålar och rättade till ev låsningar som kom av spänningar.

Det fungerade några år, men efter ett föl och en senskada så trots att jag kämpade med tömkörning i timmar/vecka så kom problemet åter allt oftare och en vacker sommarmorgon fick hon sluta med sommarens fölungar på näthinnan och en varm sommarsol som lös när min värld blev nattsvart.
Det jag är mest rädd för är just att det kommer att vara kortsiktiga lösningar ”tills nästa gång” eftersom tanken är att han ska fungera som tävlingshäst i ungdomslandslaget.. Jag tror inte mitt hjärta kommer att hålla varken stressen av stora dyra tävlingar utomlands med en häst som helt plötsligt kan bli blockhalt eller ens att sätta sån press på en häst som jag alltid kommer känna en gnagande känsla kanske har ont. Men samtidigt kan jag inte ha en häst bara för att ha en häst när vi vill satsa med landslaget och jag har absolut inte råd att ha 2 hästar för att den här ska få ett fint lagom lugnt liv på sidan om…

Får hoppas att vi får tydliga besked iaf så får jag ta beslut och tankar efter det…
 
Jag förstår att det är jobbigt :(

Hoppas att ni hittar problemet och kan häva köpet (eller åtgärda om det går). Du skriver att du vill ha hjälp med var ni ska leta. Det är alltid svårt när hästen inte uppvisar symtomen konstant eller förutsägbart men att röntga hals och bröstrygg samt undersöka mjukdelar runt nervplexat fram tycker jag ingår i en första koll. Plus att testa känselbortfall i hf och balanstest.
Men jag sitter på nätet och gissar över en häst jag aldrig sett som dessutom inte har klockrena symtom. Det är bra att du bokat tid till veterinär, jag hoppas att du har förtroende för den veterinären.
Önskar dig all lycka till., förstår att det är tufft.
Supertack! Känner att jag behöver lite kött på benen för att inte känna mig helt vilsen inför veterinärbesöket. Litar på vet. helt och fullt så hon kommer säkert veta precis vad som är bäst att göra. Håller alla tummar för att vi får lyckoträff direkt även om jag rent rimligt inte tror på det 🥲
 
Supertack! Känner att jag behöver lite kött på benen för att inte känna mig helt vilsen inför veterinärbesöket. Litar på vet. helt och fullt så hon kommer säkert veta precis vad som är bäst att göra. Håller alla tummar för att vi får lyckoträff direkt även om jag rent rimligt inte tror på det 🥲
När var det du skulle till veterinären?

Hur är hästen nu, som vanligt?

Jag förstår dilemmat med att ha en häst under utredning. Det borgar inte för satsning på landslaget, precis.

Det här kanske kan uppträda hos vilken häst som helst, men i och med att det kom så snart så är det nog sannolikt att han haft det vid "överlämnandet", som jag tror de brukar skriva. Är det så, så har du rätt att häva köpet.

Nu håller vi alla tummar!
 
Hej alla! Uppdatering. Vi var hos veterinären igår.

Precis som på besiktning för köp såg han helt ren och fin ut på böjprov, longering mm.

Gjorde ridprov och han var väldigt svår och stel att rida. Betydligt stelare i vänstervarvet än höger, vilket han varit hela tiden men det har uppenbarligen förvärrats med vilan. Såg och kändes helt ren första 10-15 min för att sen helt plötligt snubbla till lite snabbt. Veterinären såg lite konfunderad ut eftersom det försvann lika fort som det kom.

Som tur är blev han bara någon minut senare ganska rejält knackig höger fram i skritt och till sist hoppade han fram på 3 ben igen, precis som hemma.. så det var ju skönt att det hände så att veterinären fick se det med egna ögon.

Hon sa att det var bland de konstigaste hältorna hon sett och att nåt absolut är fel. Vi röntgade hals och bog, inga fynd (verkade förvåna veterinären som nog trodde på nån lös benbit som tröck nånstans).

Ultraljud som visade en väldigt liten infektion på högersidan som enligt veterinären inte var stor nog att påverka den typen av hälta. Kan såklart vara en effekt av det som faktiskt orsakar hältan.

Tyvärr inga tydliga besked denna gång men vi skickas vidare till Strömsholm på scintigrafi hals, rygg och ben. Nån som vet med sig vad de skulle kunna kosta…? Ska ringa och fråga innan vi bokar men känns inte som att vi har så mycket val oavsett kostnad.. Blir svårt att häva köp utan nåt tydligt fynd eller?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 126
Senast: Masse
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 588
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp